سونی چگونه گوشی‌های هوشمند ضدآب خود را تعمیر می‌کند؟

گوشی‌های ضد آب سونی  از آخرین تکنولوژی‌های موجود بهره می‌برند، به خوبی جلوی ورود آب به دستگاه را می‌گیرند؛ اما اگر از آب صدمه ببینند و احتیاج به تعمیر شدن داشته باشند چگونه بفهمیم که این ویژگی ضد آب بودن است که از بین رفته؟ چگونه آن را به خوبی بدون از بین بردن کارایی ضد آب بودن گوشی تعمیر می‌کنند؟

159

از زمانی که بخش موبایل سونی در سال 2012 شروع به کار کرده، تعداد زیادی گوشی‌های ضد آب و ضد گردوغبار هم تولید کرده است، مثل Sony Xperia Z،Sony Xperia ZR و Xperia Z Ultra. این گوشی‌های سونی دارای گواهی مقاومت در برابر آب با استاندارد بالا هستند، مخصوصاً Sony Xperia Z Ultra که تست IP58 را با موفقیت پشت سر گذاشت و نشان داد که تا بیشتر از یک متر زیر آب هم به خوبی دوام می‌آورد.

به لطف توضیحات مفصل مرکز تعمیرات موبایل سونی در تایوان، راز تعمیر گوشی‌های ضد آب مشخص شده. وقتی بخش‌های تعمیرات موبایل سونی یک گوشی ضد آب که به خاطر تماس با آب صدمه دیده را دریافت می‌کنند ابتدا اجزای آسیب‌دیده را تشخیص می‌دهند تا متوجه شوند علت این مشکلات استفاده‌ی نادرست شخص از گوشی بوده است یا خیر. آن‌ها سه فرآیند بررسی را برای هر گوشی انجام می‌دهند: برچسب رطوبت را بررسی می‌کنند، گوشی را برای یافتن منافذ اضافی که آب بتواند از آن‌ها وارد شود بررسی می‌کنند، گوشی را برای پیدا کردن اثرات اکسایش باز و بررسی می‌کنند.

بررسی برچسب رطوبت

check-the-damp-sticker

این اولین قدم برای فهمیدن این موضوع است که آیا گوشی خیس می‌شود یا خیر. در طراحی گوشی‌های ضد آب سونی از برچسب‌های رطوبت استفاده می‌شود. وقتی پوشش سوراخ ضدآب را باز کنید، می‌توانید کاغذ رطوبت را ببینید. اگر رنگ این کاغذ عوض شده باشد یعنی گوشی شما خیس است.

مشاهده‌ی نتایج تست تنگی منافذ هوا

Test-air-tightness-pressure

تست تنگی منافذ هوا برای بررسی مقاوم بودن گوشی در برابر آب انجام می‌شود. در این تست گوشی با یک گیره به تجهیزات تست متصل می‌شود.

Test-airtightness

وضعیت تنگی منافذ هوا در کامپیوتر نمایش داده می‌شود که شامل نتایج وضعیت پمپاژ هوا است.

gastightness-test

اگر نتایج این تست خوب باشد به معنی این است که گوشی هنوز قابلیت ضد آب بودن خود را داراست.

failure-of-tightness

اگر گوشی تست تنگی منافذ هوا را با موفقیت پشت سر نگذارد کامپیوتر سطح قرمزی را نشان می‌دهد.

گوشی‌های ضد آب سونی با یک سوراخ ساخته می‌شوند که برای برسی ضد آب بودن گوشی با ابزار خاص استفاده می‌شود. در شرایطی که این سوراخ بسته باشد، اگر گوشی تست تنگی منافذ را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد اما برچسب رطوبت رنگ جدیدی به خود گرفته یا برد گوشی خیس شده باشد، خیس شدنش یک علت انسانی دارد و به استفاده‌ی نادرست مربوط می‌شود.

باز کردن گوشی برای بررسی

کارکنان بخش تعمیرات به کمک ابزار پیچیده و مخصوص گوشی را باز و بررسی می‌کنند تا محل ورود و رد اکسایش با آب را در برد گوشی بیابند.

کل پروسه‌ی تعمیر باید در محیطی با وضعیت ثابت و تمیز انجام شود تا از ورود گردوغبار به گوشی و دستگاه‌ها جلوگیری شود؛ بنابراین افراد از لباس‌ها و دستبند ضد الکتریسیته ساکن استفاده می‌کنند (این دست بندها از جمع شدن الکتریسیته‌ی ساکن در بدن شخصی که با وسایل الکتریکی حساس کار می‌کند و تخلیه الکترواستاتیکی یا ESD، electrostatic discharge جلوگیری می‌کنند) تا پروسه‌ی تعمیر در محیطی کاملاً تمیز و ضد آب انجام شود.

wrist-static

تمام عوامل دخیل و مربوط در طول پروسه‌ی بازرسی، تعمیر و نگهداری باید در وضعیت ثابت باشند.

تمام ساختمان‌های سونی یعنی خود کارخانه یا مرکزهای تعمیرات سونی در تایوان، دارای میز کار‌های حرفه‌ای مخصوص تعمیرات گوشی هستند که تکنسین‌ها را قادر می‌سازد بدون وارد آوردن خللی به کارایی ضدآب بودن، گوشی را تعمیر کنند. در پروسه‌های بررسی گوشی برای خرابی ضد آب بودن، اگر کارکنان خبره تأیید کنند که دستگاه سونی از تماس با آب صدمه دیده، گوشی خیس را برای انجام تعمیرات باز می‌کنند. تمام این پروسه با دوربین فیلم‌برداری شده و تمام اطلاعات گزارش‌ها عکس‌ها و فیلم‌های مربوطه در آرشیو نگهداری می‌شود.

این گوشی‌های ضدآب دستگاه‌های اختصاصی هستند و صفحه‌نمایش LCD و صفحه‌ی لمسی آن‌ها که اطلاعات آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌کند، خیلی محکم به هم مونتاژ شده‌اند تا گوشی به ظاهر فوق باریک دسترسی پیدا کند. برای تعمیر گوشی، تکنیسین‌های تعمیرات باید از وسایل و ابزار دقیق برای باز کردن و مونتاژ دوباره‌ی گوشی استفاده کنند.

LCD-dismantling-equipment

این یک ابزار پیاده‌سازی دقیق در میز کار تایوانی‌ها است. این وسیله می‌تواند لایه چسبنده دوطرفه، بین صفحه‌ی ال‌سی‌دی و قسمت محافظ را با استفاده از دمای بالا نرم کند.

LCD-screen-machine

هنگام جدا کردن صفحه ال‌سی‌دی، دستگاه حرفه‌ای جداسازی به صفحه گوشی و ضد آب بودن آن آسیبی نمی‌رساند.

disassembly-screen-equipment

در مدت‌زمان کوتاه صفحه‌ی گوشی سونی با موفقیت جدا شده است.

cellphone-repair-screen

تکنسین تعمیر باید کابل خم شو را با دقت جدا کند، چراکه بسیار شکننده و ظریف است.

screens-are-tear-down

سپس صفحه‌ی ال‌سی‌دی و قسمت‌های محافظ را از دستگاه جداکننده بیرون می‌آورند. صفحه‌ی ال‌سی‌دی و برد گوشی موبایل سونی به طور کامل از هم جدا می‌شوند.

بعد از پایان جداسازی متصدیان تعمیرات و نگهداری باید گوشی را با نوار ضد آب جدیدی مونتاژ کنند.

waterproof-tape

این نوار باید با دقت و فشار مشخصی به برد گوشی متصل شود.

در شرایط عادی تکنسین‌ها باید مطابق رویه تولید کارخانه، تست تنگی منافذ هوا را قبل از باز کردن گوشی و بعد مونتاژ دوباره‌ی آن انجام دهند. تمام این اعمال برای اطمینان صددرصدی از مقاومت گوشی در برابر آب انجام می‌شود. در آخرین مرحله از مونتاژ، گوشی‌‌های ضد آب سونی سری اکسپریا باید از تعدادی تست فشار دیگر هم بگذرند تا از بهترین حالت مقاومت آن‌ها در برابر آب اطمینان حاصل شود. پروسه‌ی این تست دقیقاً مثل کارخانه‌اش است و توسط کارکنان مشخصی برای تضمین توانایی ضد آب بودن آن‌ها انجام می‌شود.

connect-cellphone-screen

وصل کردن سیم خم شوی حساس صفحه.

screen-phone-mold

کپسوله‌سازی گوشی با ابزار خاص قالبی.

lcd-screen-mold-tool

از ابزار دقیق برای مونتاژ صفحه گوشی استفاده می‌شود.

smartphone-screen-equipment

قطعات گوشی هوشمند را در صفحه‌های فلزی قرار می‌دهند و سپس آن‌ها را در دستگاه ورقه ورقه سازی قرار می‌دهند، سپس گوشی برای رسیدن به ظاهری فوق باریک به همراه قابلیت ضد آب بودن فشرده می‌شود.

بنا به گزارش‌های بخش خدمات مشتریان، بیشترین علت خرابی گوشی مربوط به آب، در درست بسته نشدن سوراخ ضد آب گوشی ریشه دارد. در این حالت گوشی خیس می‌شود، اما می‌تواند تست تنگی منافذ هوا را با موفقیت پشت سر بگذارد. مثل تغییر رنگ کاغذ رطوبت که علتش می‌تواند خیس نبودن گوشی هم باشد. شاید علت آن رطوبت هوا یا تحمل آب از روی پوشش سوراخ هم باشد؛ بنابراین وقتی کاربران می‌خواند از گوشی ضد آب، زیر آب استفاده کنند باید قبل از آن مطمئن شوند که سوراخ فشار هوا کاملاً بسته شده باشد.

etradesupply

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

159 نظر برای این مطلب
  1. Z, Repairman می‌گوید

    من گوشی ضد آب رو باز میکنم و تعمیر میکنم و دوباره مراحل پلمپ گوشی رو انجام میدم تا یک ساعت هم میزارمش توی آب برای تست و ضد آب دست مشتری میدم، شما چه تعمیرکاری که بلد نیستی یه گوشی رو ضد آب پلمپ کنی

  2. mina می‌گوید

    سونی با کیفیت تر از هر محصول

    1. Z, Repairman می‌گوید

      دقیقاً ، بهتر از سونی تولید نخواهد شد

  3. سید محمد می‌گوید

    ‘گوشی سونی زد5 دارم 10 سانتی متر بردمش زیر اب و بیرون اوردمش اما حالا خاموش شده و روشن نمی شود اما خشکش کردم و وقتی شارز میزم لامب شارزشش ابی رنگه چکار باید بکنم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از راه دور نمیتونیم کمکی کنیم. به نمایندگی سونی مراجعه کنید

  4. m می‌گوید

    سلام ببخشید من experia z2 دارم صفحه پشتش شکسته بعد از تعویض باز هم ضد اب است

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر دیگه ضدآب نیست

  5. Mahdi می‌گوید

    سلام اکسپریا z1 که باز بشه و قابلیت ضد آبیش رو از دست بده دیگه نمیشه درستش کرد

  6. ابی می‌گوید

    من کوشی z5 premium دارم چند روز پیش یه اپدیت براش اومد با حجم کم وقتی نصب کردم سیم کارتام نمی اورد خشاب سیم کارت رو کشید بیرون تا دوباره بزنم که طبیعتا گوشی خاموش یا راه اندازی مجدد میشه ولی دیگه روشن نشد با فلش هم درست نشد اصلا بوت نمیشه به شارز هم زدم فقط چراغ قرمز چشمک میزنه دکمه offهم با دکمه پاور گرفتم سه بار ویبره میزنه ولی بازم اتفاقی نمی افته موندم چیکار کنم دلم نمیاد بازش کنم؟؟؟؟؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به نمایندگی معتبر مراجعه کنید

  7. میثم می‌گوید

    سلام منم گوشیم Xperia ZR به همین بدبختی دچار شده.. چیکارش باید کرد. صدا قطع نشده فقط بی کیفیت شده.

  8. رضا می‌گوید

    اون دوستی که گوشیش قات زده باطری رو برداره بعد چند دقیقه بزاره حل میشه

  9. mohsen می‌گوید

    سلام من یه گوشی z3دارم دیشب شارژ گوشیم رو به اتمام شدن بود زدم تو شارژ صبح که بیدار شدم دیدم اصلا گوشیم روشن نمیشه چکار باید بکنم

    1. علی می‌گوید

      سوکت شارژش خراب شده به احتمال زیاد.واسه منم همین مشکل پیش اومد.همین امروز رفتم گوشیو درست کردم الان اوکی شده

  10. سروش می‌گوید

    سلام
    الان اکسپریا z3 را فقط با دست خیس تمیزش کردم اصلا هم مستقیم زیر شیر آب نگرفتم
    متاسفانه صفحه نمایش از چهار طرف یعنی دور تا دور دو رنگ شده و سایه انداخته بیش از یک میلیون پول دادم که ضد آب باشه الانم میبینم ضد رطوبت هم نبوده

    1. موسی می‌گوید

      شک نکن گوشی رو بهت انداختن، من بهمن 94 خریدم، هنوز که هنوز وقتی زیاد چربی میگیره با مایع گوشی رو کامل میشورم و کاملا گوشیم سالم و کار درسته

  11. علی می‌گوید

    سلام
    من گوشی سونی اکسپریا z2 دارم اخیرا متوجه شدم که در زمان تماس با گوشی من اعلام مشود که در دسترس نیست هر جند که گوشی کاملا انتن میدهد چاره کار چیست؟

    1. محمث می‌گوید

      مشکل از سیم کارت و اپراتور هست، و اگه همیشه در حالت gsm قرار دهید این اتفاق نمی افتد. وقتی در حالت wcdma یا preferred می باشد اینگونه می شود. برای گوشی من هم همینطور است. Z3.