با این لباس می‌توان به درون شکم مارها سفر کرد!

به دنبال اشتهای سیری‌ناپذیر بشر برای کشف ناشناخته‌ها، یک طبیعت شناس بنام پاول روسولی تصمیم گرفته که به درون شکم یک مار برود و از اتفاقات آنجا مطلع شود. بدین منظور دانشمندان و مهندسیان دور هم جمع شدند تا بتوانند سفر آقای  روسولی را برای ایشان ممکن و صد البته بی‌خطر کنند. پس از چندی آن‌ها موفق شدند لباس‌هایی را طراحی کنند که، شخص می‌تواند با پوشیدن آن‌ها به عنوان یک وعده غذایی مجانی وارد شکم یک مار آناکوندا شود و زنده از آن خارج شود. این لباس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در مقابل فشار اولیه حمله مار و اسید درون معده مار مقاومت کنند و مشکل تنفس را نیز برای آن شخص حل کرده است.

0

پاول روسولی تصمیمی برای خودکشی ندارد، او صرفاً شخصی ماجراجوست که می‌خواهد به عنوان یک کاشف دنیای درون شکم مارها را از نزدیک مشاهده و حس کند. برای اینکه او بتواند سفر خود را بدون خطر هم برای خود و هم برای مار طی کند، بایستی امکانات ویژه‌ای را به همراه خود ببرد. لباس‌های ضد مار مهم‌ترین وسیله‌ای است که او باید داشته باشد.

این لباس‌ها بایستی به گونه‌ای طراحی شود که در برابر فشار اولیه حمله مار به خوبی مقاومت کند و فشار را به بدن شخص منتقل نسازد. در مرحله بعد بایستی این نوع لباس‌ها در برابر پارگی مقاوم باشد تا نیش مار نتواند آن را پاره کند و احیاناً سمی را وارد بدن شخص کند. و پس از این‌ها بایستی این لباس در برابر اسیدهای خورنده موجود در داخل بدن مار مقاوم باشد زیرا در غیر این صورت آن شخص به محض برخورد با اسید دچار مشکلات حادی می‌شود. و در نهایت نیز این لباس بایستی اکسیژن مورد نیاز شخص را تأمین کند وگرنه شخص بر اثر خفگی جان خود را از دست می‌دهد.

Snake-proof-suit-1

دکتر بیر، یکی از مهندسان طراح این پروژه در این رابطه بیان می‌کند که:

خب، اولین اولویت ما ایمنی پاول بوده است، در نتیجه ما نشستیم و فکر کردیم که پاول قرار است با چه نوع خطرهایی مواجه شود. نهایتاً ما به این عامل‌ها رسیدیم که او را بایستی از حمله اولیه و فشار بلعیدن و همچنین اسیدهای درون شکم مار در امان بماند و نهایتاً مشکل تنفس را حل کنیم.

نهایتاً تیم تحقیقاتی لباسی را طراحی کرد که از چند لایه تشکیل می‌شود. لایه اول که یک لباس ساده است به چند گیرنده و حسگر مجهز است که توسط یک فرستنده علائم حیاتی بدن پاول را به مرکز مخابره می‌کند، دانشمندان از این طریق می‌توانند وضعیت عمومی پاول مثل دمای بدن و تعداد ضربان قلب و همچنین تنفس او را کنترل کنند.

Snake-proof-suit-2

پس از لایه اول، لایه دوم که وظیفه آن محافظت شخص در برابر گرما است را می‌پوشند. درون بدن مار دما بسیار بالاتر از محیط اطراف است لذا بایستی لباس ما دارای نوعی سیستم خنک کن باشد که این وظیفه را لوله‌های آب موجود بر روی جلیقه خنک کن بر عهده‌دارند. این جلیقه با گردش آب به شخص کمک می‌کند تا در دماهایی در حدود 104 درجه فارنهایت نیز دوام بیاورد. پس این دو لایه نوبت به لایه محافظ اسید می‌رسد، این لایه وظیفه محافظت شخص از اسیدهای خورنده موجود درون بدن مار را دارد.

پس از لایه سوم محافظ اسید نوبت به لایه چهارم می‌رسد که وظیفه محافظت از بدن در مقابل دندان‌های مار را دارد، این لایه از نوعی پارچه فلزی مثل همان‌هایی که شوالیه‌ها می‌پوشیدند ساخته شده است و در مقابل اجسام تیز و برنده مقاوم است.

Snake-proof-suit-3

پس از این لایه نوبت به لایه پنجم می‌رسد که از الیاف کربن درست شده است، این لایه وظیفه محافظت بدن در برابر فشار را دارد. این لایه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند فشارهایی در حدود 300 psi را تحمل کند و برای اینکه بدانید این فشار چقدر است، کافی است که بدانید فشار اعمالی توسط مار حدود 90 psi است.

پس از تمام این پنج لایه شخص بایستی کلاه‌خود را بر سر بگذارد کلاهی که به دستگاه تنفس مجهز است و کاملاً ایزوله می‌باشد و اکسیژن نیز از طریق لوله‌هایی به درون بدن شخص منتقل می‌شود. البته ناگفته نماند که تمام این اقدامات برای محافظت از شخص است ولی تیم همراه پاول همواره خود را برای بدترین سناریوها آماده کرده‌اند. البته اشتهای مار نیز بسیار مهم است زیرا اگر مار تمایلی به خوردن پاول از خود نشان ندهد تمام کار بی‌نتیجه می‌ماند لذا آن‌ها از مقدار زیادی خون خوک جهت تحریک اشتهای مار استفاده می‌کنند.

بدین گونه تیم مهندسی پروژه تمام تلاششان را به کار برده اند تا در کمال دقت هم جان فرد را حفظ کنند و هم جان مار را تا از طریق بتوانند به اسرار درون بدن مار پی ببرند. در واقع هدف اصلی حفظ گونه‌های در حال انقراض جنگل آمازون بوده و دانشمندان و جانورشناسان سعی دارند از انقراض برخی گونه‌های نادر مارها جلوگیری کنند.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.