
نسخه تحت وب اپلیکیشن Flipboard از راه رسید
فیلیپبورد، اپلیکیشنی خبرخوان است که ماهیانه 50 میلیون کاربر از آن بر روی دستگاههای موبایلشان استفاده میکنند. خبر این است که از امروز میتوانید این اپلیکیشن محبوب را بر روی وب نیز داشته باشید. فیلیپبورد بر روی اسکرینی بزرگتر، زیباتر و کارآمدتر بوده و شاهراهی بسوی خبرها خواهد بود. سوال این است که آیا فیلیپبورد میتواند به همان اندازه که بر روی موبایل محبوبیت پیدا کرده بر روی وب نیز هوادار داشته باشد؟
مدیرعامل فیلیپبورد، مایک McCue میگوید شرکت در شرایطی به وب پا میگذارد که اغلب کمپانیهای رسانهای اصولا آنرا برای موبایل مناسب می بینند. اما در واقع هدف نهایی فلیپبورد وب بود. پنج سال پیش، زمانیکه McCue و Evan Doll شرکت را تاسیس کردند سودای ساخت اپلیکیشنی را در سر داشتند که مشکل آنچه McCue «مشکل سرریز-دادهها» مینامید را حل کند. راه حل این مشکل تکامل فید آراساس بود که موضوعات مورد علاقهی کاربران را در یک مکان جمع کرد.
تنها یک مشکل وجود داشت، اینکه در سال 2009 بروزرها به خوبی با آن کار نمیکردند. McCue میگوید: گاهی از چگونگی روند کار ناامید بودم. بعد چیزهایی دربارهی تبلت به گوشم رسید. این تبلت یقینا iPad بود و فیلیپبورد یکی از اپلیکیشنهای برتر شخصثالث آن به شمار میآمد. ایدهی فیلیپبورد کمکم از حل مشکل سرریز اطلاعات به «مجلهی شخصی» بسط داده شد. هنگامی که فیلیپبورد به آیفون و آیپد و گوشیهای اندرویدی و تبلتها آمد بیش از 100 میلیون کاربر از آن استفاده و تاییدش کردند.
نخستین چیزی که در فیلیپبورد تحت وب به چشم میآید این است که دیگر از ورق زدن (فیلیپ کردن) خبری نیست و در عوض اسکرول می کنید. طراح تولید فیلیپبورد میگوید: چون دیگر از لمس نمایشگر خبری نیست کمی غیرمعمول به نظر میرسد اما این واقعیت که بجای فیلیپکردن از اسکرول کردن استفاده میکنید حاکی از فلسفهی پنهان پشت این طراحی است.
هنگامی که به فیلیپبورد وب وارد میشوید اولین چیزی که مشاهده میکنید “کاور استوری”، اخبار مهم روز است که توسط فیلیپبورد دستهبندی شده است. (البته در اینجا فرض را بر این گذاشتیم که شما یک حساب کاربری دارید، در غیر این صورت اپلیکیشن به شما کمک میکند حساب بسازید.) اسکرول کنید و به پایین صفحه بروید تا استوری دیگران، نشریات، عناوین و مجلههای فیلیپبوردی که فالو میکنید را مشاهده کنید. استوریها به شکلی متنوع و بصورت دستههای کوچک و بزرگ و تصاویر تمام صفحه چیده شدهاند. اگر برروی یک لینک کلیک کنید صفحهی اصلی وب در تب (tab) خودش باز خواهد شد. میتوانید موضوع مورد نظرتان را به مجلهی خودتان «فیلیپ» کنید. فیلیپ بورد میگوید یوزرهایش 15 میلیون از این کالکشنها را ایجاد کردهاند، چیزی بالغ بر 10 میلیون مجله در مهر ماه. فیلیپ بورد نه تنها مقالات متنی بلکه ویدیوها و کلیپهای صوتی را نیز در بر میگیرد.
گاهی وقتها، بویژه هنگامی که استوریها را به”مجلهها” فیلیپ می کنید، فیلیپ بورد شبیه یک پین ترست مقاله به نظر میرسد. هنگامی که نگاهی اجمالی به نشریاتی که روزانه مطالعه میکنید میاندازید تا ببینید که چه مطلبی از چشمتان افتاده است این حس که خوانندهی فید آراساس هستید بیشتر لمس میکنید.
McCue میگوید: “آراساس فید خبری خوبی است اما شخصی سازی نشده است. نمیشود چندین موضوع را با هم ترکیب کنید و فهرست جدیدی از مقالات دربارهی یک عنوان ساخت.” در بهترین حالت هنگامیکه ترکیبی از علایق شما با الگوریتمهای فیلیپبورد سازگار باشد حس یک مجلهی شخصی سازی شده را در شما القاء میکند.
نکتهی خوب physical magazines این است که پایان مییابند وغالبا میتوانید هر بار یکی از آنها را شروع و به پایان برسانید.
سال گذشته فیلیپبورد اپلیکیشن Zite دارای تکنولوژی شخصیسازی عمیق بود راگرفت و از آن برای انتشار 34000 موضوع که هماکنون می توانید آنها را دنبال کنید استفاده کرد.
تکنولوژی Zite در تئوری نشان داد که به کاربر اجازه میدهد به عمق مبهمترین علاقهاش وارد شود و عملا اجازه میدهد به مقالات بیشماری که حاوی کلمات کلیدیای که جستجو کردهاید، بدون در نظر گرفتن کیفیت یا ارتباط آنها، دسترسی پیدا کنید.
McCue میگوید هدف از ساخت فیلیپبورد قرار دادن بهترین اخبار و جالبترین مقالات موجود در اختیار کاربران است. یک مجلهی خوب با استفاده از استوریها و تصاویری که منتشر میکند قدرت گرفته و با اطمینان خاطر شما را بسوی موضوعات هدایت میکند. در حال حاظر فیلیپبورد وب تبلیغات به همراه ندارد و فعلن کمپانی امیدوار است که وب برای جذب میلیونها کاربر دیگر برای این فید کمک کند. McCue میگوید “لینکهای میزبان ذخیره شده بر روی Flipboard.com به کار جستجوی خوانندهها کمک میکنند و همه چیز فیلیپبورد را میتوان بر روی شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشت. فیلیپ بورد قول آیندهای روشن را به شما میدهد.”