هرآنچه که باید درباره قابلیت‌های جدید WebOS 2.0 ال‌جی بدانیم

شرکت ال­جی به تازگی از نسخه­ی جدید سیستم­عامل WebOS خود رونمایی کرده است که علاوه بر امکانات قبلی، نوآوری­ها و کارایی بیشتری را به تلویزیون­های تولیدی این شرکت در سال 2015 خواهد افزود. در این نوشته بررسی خواهیم کرد که این ویژگی­های جدید چه تفاوتی در نحوه­ی تماشای تلویزیون ایجاد میکند.

3

دسترسی سریع
سیستم­عامل WebOS در ابتدا توسط شرکت پالم بر روی گوشی­های هوشمند این شرکت استفاده شد. اما بعد از مدتی و با شکست نقشه­های پالم، این شرکت WebOS را به ال­جی فروخت. و در سال 2014 بود که ما نخستین تلویزیون هوشمند مجهز به WebOS را مشاهده کردیم و حتی در انگلستان، جان لوییس هم تصمیم گرفت که بر روی تلویزیون­های تولید شده با برند خود، رابط کاربری ابداعی ال­جی را به­کار گیرد.

هدف سیستم­عامل WebOS ، این است که تمامی ویژگی­های هوشمند و کانال­هایی که از دستگاه­های مختلف به تلویزیون ارسال میشود را یکپارچه کند و سپس به کاربر این امکان را بدهد تا به تمامی این امکانات، از صفحه­ی اصلی رابط کاربری دسترسی پیدا کند.

راه­اندازی سریعتر
اکنون زمان راه اندازی WebOS در حدود 60 درصد کمتر است. و همچنین پاسخ­های آن به درخواست­های کاربر، به شکل موثری سریع­تر شده است. هرچند تا الان ال­جی اعلام نکرده که این افزایش سرعت به دلیل استفاده از پردازنده­ی جدید در این تلویزیون­ها بوده است یا اینکه به دلیل بهبود­های نرم­افزاری و افزایش کارایی آن است، اما باید بگوییم به شکل قابل ملاحظه­ای بهتر است. ال­جی اعلام کرده که این افزایش سرعت در سراسر سیستم­عامل قابل مشاهده است و برای مثال سرعت تعویض از کانال تلویزیون به شبکه­ی یوتوب در حدود 70 درصد سریع­تر انجام می­شود.

نبود تغییرات عمده در طراحی
بر اساس بازخوردها مشخص شده است که کاربرانی که پیش از این از سیستم­عامل WebOS استفاده کرده­اند، از نحوه­ی چینش و طراحی المان­های آن در صفحه ی تلویزیون راضی هستند. به همین دلیل ال­جی در رابط کاربری تغییر مهمی نداده و فقط ویژگی­هایی جزئی به آن اضافه کرده است.

دکمه­ی شماره­ها بر روی کنترل جادویی
تغییری که در کنترل ایجاد شده و به نظر کاربردی هم باشد، این است که ال جی دکمه­ی شماره­ها را به کنترل اضافه کرده است و می­توانیم به وسیله­ی آن اشاره­گر را بر روی صفحه جابه­جا کنیم.

phpez9imf

و این به معنای این است که شما می­توانید به راحتی عملکرد­های مورد نیاز خود را توسط این کنترل انجام دهید. ال­جی هنوز اعلام نکرده که آیا کاربران فعلی WebOS هم می­توانند از این کنترل جدید بر روی تلویزیون­های خریداری شده­ی سال قبل استفاده کنند یا نه! و ما امیدواریم که این اتفاق بی­افتد.

شبکه­های منتخب، تنظیمات سریع و انتخابگر ورودی
یکی از بخش­های جدید WebOS قسمت “کانال­های من” است. که به کاربر این امکان را می­دهد تا به دلخواه خود، شبکه­های پخش مستقیم مورد علاقه و یا کانال­های موجود بر روی دستگاه گیرنده­ی خود را بر روی نوار ابزار اضافه کند تا به راحتی به آن­ها دسترسی داشته باشد.

php2q8zs2 (1)

بخش تنظیمات سریع هم یکی دیگر از ویژگی­های جدید اضافه شده به این سیستم­عامل است که به وسیله­ی آن می­توانیم بدون وقفه در دیدن برنامه­ی خود، تنظیمات تلویزیون را تغییر دهیم. و ویژگی انتخابگر ورودی هم کمک میکند تا دستگاه­های متصل شده به تلویزیون به سرعت آماده برای استفاده توسط کاربر باشند.

فروشگاه محتوای ال­جی
این بخش هم دچار دگرگونی­هایی شده است. پنجره­ی پخش زنده که پیش از این وجود داشت به دلیل این­که سبب گیج کردن کاربران می­شد، حذف شده است و از طرف دیگر ترتیب چیدمان و نحوه­ی جستجوی میان محتوای گوناگون دارای استایل و فرم بهتری است.

phpwugwf7

ظاهر فروشگاه اکنون شسته رفته­ و استفاده از آن راحت­تر است و جزئیات فراوانی راجع به فیلم­ها و نمایش­های تلویزیونی در آن قرار داده شده است.

منوی دسترسی سریع

phplv0xu6

یک منوی کشویی با دسترسی سریع -چیزی همانند منوی نوتیفیکیشن­های اندروید- که از بالای صفحه قابل دسترس است، به کاربر امکان می­دهد تا سریع­تر به بخش­های مهمی همچون بازی، پخش زنده و یا محتوای استریم شده از اینترنت دسترسی پیدا کند.

بخش برگزیده­ها

هرچند این ویژگی در ابتدا و هنگام ارائه­ی تلویزیون­های جدید در دسترس نخواهد بود، اما ال­جی از قسمت پیشنهادات جدیدی رونمایی کرده است که آن را بخش برگزیده­ها نامیده است. این بخش جدید با برسی سرویس­هایی که شما در آن­ها ثبت نام کرده­اید مانند سرویس پخش ویدیوی آمازون یا نت­فلیکس، به شما برنامه­های مناسب و پرطرفدار را پیشنهاد میدهد.

phpcvazhh

ال­جی همچنین گفته است که استودیوهای فیلم­سازی و کانال­های تلویزیونی می­توانند در این سیستم تبلیغ کنند و بر اساس سلیقه­ی شما و برنامه­هایی که دیده­اید، محتوایی که ممکن است مورد علاقه­ی شما باشند را پیشنهاد دهند. مثلا نت­فلیکس با بررسی همه سرویس­هایی که شما عضوشان هستید، برنامه­هایش را به شما پیشنهاد دهد.

به روز کردن سیستم­عامل تلویزیون­های موجود
ال­جی هنوز تایید نکرده است که آیا تلویزیون­های سال 2014 نیز این ویژگی­های جدید را دریافت خواهند کرد یا خیر. اما بر اساس آنچه ما مشاهده کردیم، به نظر نمی­رسید که ویژگی سخت افزاری خاصی وجود داشته باشد که امکان ارائه ی این آپدیت را برای دستگاه های تولیدی 2014 دچار مشکل کند. تا ال­جی چه در سر داشته باشد!

pocket-lint

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. ایوب مریوانی می‌گوید

    برجسپ WEBOSرا باید کجابچسپانیم

  2. Amin می‌گوید

    با سلام و عرض ادب
    میخواستم بوسیله یو اس بی به صورت اف لاین تلویزیون ال جی اسمارت webosاپدیت کنم چجوری میتونم فایلشو دانلود کنم لطفا سایت معرفی کنین یا فایلشو بذارین

  3. پوریا می‌گوید

    ویژگی های webos 2015 اپدیتش 5.00.20 اومده و کاربران سال 2014 نیز میتونن از این ویژگی ها استفاده کنند.با اپدیت کردن.