مایکروسافت حالا ویندوز را به چشم یک سرویس نگاه می‌کند تا محصول؛ مزایا و معایب

چند روز پیش در کنفرانس مایکروسافت، محصولات جدیدی نظیر ویندوز ۱۰، دستیار صوتی کورتانا و فناوری پیش‌رفته هولوگرافیک معرفی شدند؛ اما تمام این محصولات یک طرف، سخن به میان آمدن از تغییر نگاه مایکروسافت به ویندوز از محصول به سرویس،به یک طرف.

0

با این حساب ویندوز ۱۰ سرآغازی برای این تغییر خواهد بود و در آینده شاهد تغییر سیستم‌عامل مایکروسافت از بسته‌نرم‌افزاری بزرگی که هر چند سال یک‌بار نسخه‌ جدیدی از آن عرضه می‌شود به سرویسی خواهیم بود که از داخل بنا به نیاز صنایع تغییر خواهد کرد. حال که در آستانه این تغییر بزرگ هستیم، بد نیست نگاهی به مزایا و معایب آن داشته باشیم.

مزایا

۱. مایکروسافت از این به بعد بیشتر به عمر تجهیزات سخت‌افزاری فکر خواهد کرد تا عرضه نسخه جدید ویندوز.

حتماً شما هم از این خبر خوشحال شده‌اید که تمامی سیستم‌‌هایی که از ویندوز ۷، ویندوز ۸.۱ و حتی ویندوزفون ۸.۱ بهره می‌برند در سال اول به صورت کاملاً‌ رایگان به ویندوز ۱۰ آپدیت خواهند شد.
به این ترتیب مایکروسافت سیستم‌هایی را که به ویندوز ۱۰ آپدیت شده‌اند را به رایگان تا زمانی که قابل استفاده باشند به روز نگه‌خواهد داشت.

۲. یکپارچگی کلی در ویندوز

دیگر خبری از ویندوز ایکس‌پی، ویندوز ویستا، ویندوز ۸.۱، ویندوزفون نخواهد بود و از این به بعد کاربران تنها با یک سیستم‌عامل که از آن با نام ویندوز یاد می‌شوند سر و کار دارند.

۳. کسی از محصول و سرویس رایگان بدش نمی‌آید

مایکروسافت وعده داده تا در سال اول عرضه ویندوز ۱۰، این محصول جدید خود را به رایگان برای کامپیوتر‌هایی که از نسخه‌ ویندوز ۷ و بالاتر استفاده می‌کرده‌اند،‌ آپدیت کند. پر واضح است که سیاست سخاوتمندانه مایکروسافت نظر مشتریان را به خود جلب خواهد کرد و در سال آینده کامپیوتر‌های زیادی را خواهیم دید که از این آپدیت رایگان استفاده می‌کنند.

معایب

۱. چقدر باید پول بدهیم؟

مایکروسافت به صراحت اعلام داشته که آپدیت به ویندوز ۱۰ در سال اول رایگان خواهد بود.

با این حساب این سوال پیش‌ می‌آید که در سال‌های آینده استفاده از سرویس ویندوز ۱۰ به چه قیمتی برای مشتریان تمام خواهد شد؟

۲. آیا ویندوز به این روال تغییر ادامه خواهد داد؟

اگر مایکروسافت قصد داشته باشد ویندوز را به عنوان سرویس عرضه کند، کاملاً بدیهی خواهد بود که ویندوز دائماً در حال تغییر باشد، قبل از این کاربر لایسنس ویندوز را خریداری می‌کرد و عملاً مالک محصول خود بود اما در این شیوه جدید مایکروسافت تکلیف مالکیت ویندوز ۱۰ را مشخص نکرده است.

۳. خبری از نسخه‌های از پیش‌نصب شده ویندوز بر روی لپ‌تاپ و تلبت‌ها نخواهد بود

اگر ویندوز به صورت سرویس عرضه شود، دیگر نسخه‌های از پیش نصب شدهٔ (OEM) ویندوز که تاکنون به عنوان اهرمی برای فروش از جانب تولید کنندگان سخت‌افزار به کار گرفته می‌شد، معنایی ندارد.

۴. ارتقا سخت‌افزار ممکن است دردسر ساز شود

تاکنون مشخص نشده که مایکروسافت برای مشکلات نصب درایور و عدم سازگاری سخت‌افزارهای مختلف در ویندوز ۱۰ چه تمهیداتی اتخاذ کرده است.

۵. ممکن است مایکروسافت دیگر نتواند از فروش ویندوز ۱۰ درآمدزایی داشته باشد

دیگر دوران فروش سیستم‌عامل به سر آمده و ویندوز متاعی نیست که به راحتی بتوان آن را به مصرف‌کنندگان به قیمت گزاف فروخت، در نتیجه ممکن است عرضه ویندوز ۱۰ به صورت رایگان تنها به یک‌سال اول ختم نشود.

در مجموع باید گفت هنوز نحوه درآمدزایی مایکروسافت از ویندوز ۱۰ مشخص نشده است و اگر این محصول به صورت سرویس مشخص برای یک‌بار به کاربر فروخته شود، پول زیادی عاید مایکروسافت نخواهد شد، اما اگر ویندوز ۱۰ به صورت سرویس و برای مدت زمان مشخصی فروخته شود، درآمد بهتری را برای مایکروسافت به ارمغان خواهد داشت.

zdnet

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.