تماشا کنید: شبیه‌سازی جدید ستاره‌شناسان از جهان با حضور کهکشان‌ها

ستاره‌شناسان مدل شبیه‌سازی ‌شده‌ای از جهان هستی را ساخته‌اند که شامل تمام ویژگی‌های کهکشان‌ها از قبیل جرم، اندازه و قدمت واقعی آن‌ها می‌شود. آن‌ها بر این باورند که از طریق این مدل می‌توان به درک بهتری از توسعه و تکامل کهکشان‌ها از ۱۴ میلیارد سال پیش تاکنون دست یافت.

0

تیمی متشکل از ستاره‌شناسان بین‌المللی با سرپرستی پروفسور “جوپ شایه” از دانشگاه “لیدن” هلند، با بهره‌گیری از ابرکامپیوترهای دانشگاه “دورهام” بریتانیا و موسسه تحقیقاتی “GENCI” پاریس، به شبیه‌سازی مدل کهکشان‌ها پرداختند. این مدل، EAGLE نام دارد که از حروف اول واژگان انگلیسی “تکامل و جمع‌بندی کهکشان‌ها و فضاهای آن‌ها” مشتق شده است.

eagle-simulation

بنابر ادعای این تیم تحقیقاتی، با در نظر گرفتن وزش بادهای قدرتمند کهکشانی می‌توان دقت این شبیه‌سازی را چند برابر بالاتر برد. منشاء این بادها در کهکشان، انفجار ستاره‌ها، ابر‌نو‌اخترها و سیاه‌چاله‌های فوق سنگین است که با وزیدن در فضای کهکشان، می‌توانند گاز مورد نیاز برای شکل گیری ستارگان و کهکشان‌های جدیدتر و سبک‌ تر را تامین کنند.

در شبیه‌سازی‌های قبلی، از تاثیر بادهای کهکشانی صرف نظر و یا اثر آن‌ها ناچیز فرض می‌شد. به همین دلیل مدل شبیه‌سازی شده شباهت چندانی به مدل واقعی نداشت. تا این که تیم پژوهشی مرکز هاروارد-اسمیتسونین، فعال در زمینه علوم اخترفیزیک و مجری پروژه illustris در اوایل سال اعلام نمود که مدل دقیقی از جهان هستی را شبیه‌سازی کرده است.

A-Hubble-sequence-of-EAGLE-galaxies

ریچارد بوور از دانشگاه دورهام می‌گوید: “جهانی که در کامپیوتر ایجاد شده است دقیقا شبیه جهان واقعی است. تمامی کهکشان‌ها با اندازه، شکل و رنگ واقعی‌شان در این مدل لحاظ شده‌اند. انگار که در این مدل شبیه‌سازی شده فضای کهکشان‌ها را از دریچه بزرگترین تلسکوپ ساخته شده در جهان می‌بینیم و نکته شگفت‌انگیز آن که در جهان EAGLE با زدن یک دکمه می‌توان زمان را به عقب بازگرداند!”

محققان امیدوارند که مدل EAGLE، بتواند پله‌ای بلند در جهت پیشرفت پروژه انفجار بزرگ (بیگ بنگ) باشد و تا زمان حضور انسان در این کره خاکی مورد استفاده قرار گیرد. “راب کرین” از دانشگاه جان مورز لیورپول می‌گوید: “دوره جدیدی پیش روی ماست. اکنون می‌توانیم بر روی شرایط کهکشان‌ها در 14 میلیارد سال پیش مطالعه داشته و بر شرایط کنونی آن‌ها نیز دخالت کنیم.”

نتایج مطالعات و بررسی‌های این تیم پژوهشی در دی ماه 93 در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است. با تماشای ویدیوی بالا که مربوط به نتیجه یکی از شبیه‌سازی‌های صورت گرفته در EAGLE است، می‌توانید شاهد انتقال گاز از یک کهشان به کهکشان دیگر بوده و این تکامل و تحول خیره کننده را نظاره‌گر باشید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.