مقایسه تخصصی دوربین آیفون 6 پلاس، گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و هواوی اسند میت 7

با گسترش روزافزون گوشی‌های همراه هوشمند، کاربران توقعات بیشتری از آنها پیدا کرده‌اند. امروز اسمارت‌فون‌ها برای بسیاری از کاربران حکم دوربین عکاسی را نیز دارند. به همین دلیل هم است که کمپانی‌های سازنده، هر روز تلاش بیشتری برای بهبود کیفیت دوربین‌های گوشی‌های خود می‌کنند.

62

در این مقاله فارنت، قصد بررسی تخصصی دوربین چهار گوشی از ۴ برند مختلف را داریم. همچنین تلاش می‌کنیم تا تمام ابعاد کاربردی دوربین‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و به نتیجه‌ای محکم برسیم تا به شما کمک کنیم تا به نگرش جامع‌تری به این گوشی‌ها برسید. اما گوشی‌ها؛

برای نمایش بهتر و دقیق‌تر نتایج، عکس‌ها در اندازه‌ای بزرگ با حداقل فشردگی و در مواردی عکس‌های اصلی بر روی فارنت قرار گرفته‌اند. به همین دلیل ممکن است این صفحه کمی سنگین بوده و زمان بیشتری برای بالا آمدن آن نیاز باشد.

آیفون 6 پلاس

نا گفته پیداست که یکی از گوشی‌هایی که امروز زیاد در مورد آن صحبت می‌شود، آیفون ۶ پلاس است. اپل در این فبلت خود، با وجود حفظ برخی اصولی که از گذشته رعایت می‌کرده‌است، تلاش کرده‌است تا نسبت به مدل‌های قبلی خود امکانات عکاسی را گسترش دهد.

سامسونگ گلکسی نوت 4

پرچمدار سامسونگ با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دست پر به بازار آمد و در این مقایسه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

اچ تی سی وان ام 8

آخرین مدل اچ تی سی شاید خیلی تازه وارد نباشد، اما قطعاً جدی‌ترین نماینده اچ تی سی برای حضور در این رقابت است.

هواوی اسند میت 7

شاید در نگاه اول، حضور این برند در این مقایسه، چندان رقابت منصفانه‌ای به حساب نیاید. اما بد نیست بدانید اسند میت ۷ ما را هم غافلگیر کرد. پرچمدار هواوی در این رقابت چندان حریف دست و پا بسته‌ای هم نبود.

مقایسه فنی

قبل از هرگونه بررسی عملی، بهتر است اول نیم نگاهی به امکانات فنی گوشی‌ها بی‌اندازیم.

نام گوشی Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
تعداد پیکسل (مگاپیکسل) ۸ ۱۶ ۴ ۱۳
اندازه عکس (رزولوشن) ۲۴۴۸×۳۲۶۴ ۳۴۵۶×۴۶۰۸ ۱۵۲۰×۲۶۸۸ ۳۰۹۶×۴۱۲۸
فاصله کانونی لنز (میلی‌متر) ? ۳۱ ۲۸ ۲۸
بازترین دیافراگم(f) 2.2 2.2 2 2
اندازه سنسور (اینچ) 1/3 1/2.6 1/3 1/3
اندازه پیکسل(میکرومتر) 1.5 1.12 2.0 ?
حداکثر حساسیت (ISO) ? 1600 800 800

در نگاه اول چیزی که جلب توجه می‌کند تعداد پیکسل است. آیفون همچنان بر روی ۸ مگاپیکسل تمرکز کرده و این‌بار هم تعداد پیکسل‌ها را افزایش نداده است. ام ۸ با تکیه بر بزرگ‌کردن پیکسل‌ها و فناوری «اولتراپیکسل» تعداد آنها را به شدت کاهش داده‌است.

این مساله شاید در عکاسی در نور کم کمک فراوانی کند، اما قطعاً هیچ چیز جای رزولوشن را نمی‌گیرد. نوت ۴ هم با وجود رزولوشن و تعداد پیکسل بالا، باید در عمل این افزایش کیفیت را ثابت کند، و اگر نه بالا بردن تعداد پیکسل‌ها به تنهایی کافی نیست.

نا گفته نماند که سنسور نوت ۴ از بقیه رقبایش بزرگ‌تر است. برتری دیگر نوت ۴ در مقایسه فنی، «حداکثر حساسیت قابل تنظیم» است. در این رقابت، آیفون همچنان با اعمال شیوه‌های شخصی، دست کاربر کاربلد را می‌بندد.

نکته آخری که باید در اینجا گفت، استفاده هوآوی از سنسور سونی است. همانطور که در ادامه خواهید دید، سنسور سونی تاثیر فراوانی بر کیفیت عکس‌های اسند میت ۷ گذاشته است.

camera-compare-2-1رقابت عملی

تمامی عکس‌های گرفته شده در حالت خودکار (اتوماتیک) دوربین‌ها گرفته شده است. در ضمن در هر بخش با هر گوشی چندین عکس گرفته شده و بهترین عکس برای انتشار انتخاب شده‌است.

کنتراست و اشباع رنگ

در این راند، با عکاسی از دو رنگ متضاد، توانایی دوربین در نمایش درست این کنتراست و میزان اشباع رنگ‌ها را سنجیده‌ایم.

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواویبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

ام ۸ و اسند میت ۷ حتی در نورسنجی هم مشکل پیدا کرده‌اند و علاوه بر این میت ۷ در وایت بالانس هم درست عمل نکرده‌است. رنگ‌ها در این دو مدل، به درستی ثبت نشده و حتی کسی که صحنه را با چشم خود ندیده‌ باشد هم می‌تواند تشخیص دهد که رنگ‌ها در این دو عکس درست نیستند. در نوت ۴ علاوه بر اینکه عکس کمی پر نور ثبت شده‌است، اشباع رنگ‌ها شدید بوده و رنگ‌ها به سمت غنی خود سوق داده شده‌اند. بهترین عملکرد را در این رقابت ۶ پلاس داشته است. کنتراست و اشباع رنگ در عکس آیفون بسیار خوب بوده و رنگ‌ها به حالت واقعی خود بسیار نزدیک هستند. با توجه به گرفته شدن عکس در هوای ابری، این عکس‌ها آزمون خوبی برای وایت بالانس اتوماتیک و نورسنجی اتوماتیک دوربین بودند. آیفون ۶ پلاس در هر دو زمینه به بهترین شکل عملکرده است. ۶ پلاس کثیفی‌های دیوار را بخوبی نمایش داده‌است، در حالی که در عکس نوت ۴، به نظر دیوار کاملاً تمیز می‌آید! برش ۱۰۰ درصد عکس‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید.Farnet-Color-contrast-6-plus-100

Farnet-Color-contrast-Galaxy-note-4-100

Farnet-Color-contrast-One-M8-100

Farnet-Color-contrast-mate-7-100

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** *** ** *

چشم انداز و جزئیات چشم انداز

در این آزمون، ساختمانی در نمای کامل برای عکاسی انتخاب شد، تا توانایی دوربین‌ها در ثبت چشم‌انداز و جزئیات آن سنجیده شود.

Landscapeبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

نورسنجی بد و آسمان اُوِر شده، اولین چیزی است که در ام ۸ به چشم می‌آید. علاوه بر این، عکس ام ۸ کنتراست بسیار پایینی دارد. اسند میت ۷، با وجود اینکه مانند قبل در وایت بالانس تا حدودی نا موفق است،‌ اما باید اذعان کرد که در مورد ثبت جزئیات و رنگ‌ها و نور سنجی کاملاً موفق عمل می‌کند. نوت ۴ با وجود اینکه در جزئیات از همه رقبای خود پیشی می‌گیرد، اما همچنان رنگ‌های گرم را بیش از حد اشباع و تا حدودی روشن ثبت می‌کند، همچنان که رنگ نمای ساختمان را به قرمز متمایل کرده‌است. در این زمینه اسند میت ۷ حتی از نوت ۴ هم بهتر عمل کرده‌است. آیفون در ارائه جزئیات بعد از نوت ۴ و میت ۷ قرار می‌گیرد، اما در زمینه نورسنجی و بازنمایی درست رنگ‌ها، برنده بلامنازع این رقابت است. عکس ثبت شده توسط آیفون، بسیار به واقعیت نزدیک است. نوت ۴ با رتوش و دادن حالت نقاشی گونه به عکس‌ها، آنها را از واقعیت خود دور می‌کند. اما بازنده بزرگ این دور، ام ۸ است که با وجود اینکه در بازنمایی رنگ‌ها تا حدود زیادی موفق است، اما به دلیل نورسنجی ضعیف و کنتراست پایین، از تمام رقبای خود عقب می‌افتد.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** *** * **

جزئیات در چشم انداز

برای بررسی جزئیات در چشم انداز نیز، برش 100 درصد از تابلوی ساختمان عکس‌ مرحله قبل را انتخاب کرده‌ایم.

Landscape-6-plus-100

Landscape-Galaxy-note-4-100

Landscape-One-M8-100

Landscape-Mate-7-100همانطور که می‌بینید و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، سامسونگ به راحتی برنده این رقابت است. اما نکته جالب توجه، نتیجه‌ بهتری است که اسند میت ۷ از آیفون و اچ تی سی به دست می‌دهد. در اینجا باید این سوال را پرسید که چرا آیفون روی ۸ مگاپیکسل اصرا دارد؟ و آیا استفاده از التراپیکسل‌ در ام ۸ همیشه به عکس‌های بهتری ختم می‌شود ؟

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
** **** * ***

بازنمایی آسمان و سوژه در پس زمینه بسیار روشن

در این قسمت، از طریق یک عکس، دو ویژگی دوربین‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. یکی بازنمایی آسمان و دیگری ارائه جزئیات از سوژ‌ه‌ها در پس زمینه روشن. این دو آزمون نهایتاً نشان دهنده «داینامیک رنج» دوربین‌ها خواهند بود.BackLightبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

بازنمایی آسمان و ابرها

ابتدا قدرت بازنمایی آسمان و ابرها که به عنوان یک سوژه بسیار روشن در عکس مطرح است را در دوربین‌ها با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

BackLight-6-plus-100-Sky

BackLight-Galaxy-note-4-100-Sky

BackLight-One-M8-100-Sky

BackLight-Mate-7-100-Skyدر عکس‌های بالا برش ۱۰۰ درصد آسمان را در گوشی‌های مختلف می‌بینید. همانطور که می‌بینید، تنها گوشی‌ای که توانسته رنگ آبی آسمان را درست ثبت کرده و لایه‌های ابرها را به خوبی از هم تفکیک کند آیفون ۶ پلاس است. اسند میت ۷ نه در بازنمایی رنگ آبی آسمان موفق است و نه در ارائه جزئیات از ابرها. ام ۸ با وجود اینکه تا حدود زیادی لایه‌های ابرها را از هم تفکیک کرده‌است، اما رنگ آسمان را درست ثبت نکرده‌است. نوت ۴ در ارائه جزئیات از لایه‌های ابرها حتی از ام ۸ هم ضعیف‌تر عمل کرده‌است، با این حال کمی توانسته رنگ آبی آسمان را بازنمایی کند، اما نه به خوبی ۶ پلاس. تا اینجای کار باز هم آیفون ۶ پلاس پیروز رقابت است.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** *** ** *

بازنمایی سوژ‌ه‌های در سایه و دارای پس زمینه روشن

دور بعدی این رقابت به قدرت ارائه جزئیات و البته مقدار روشن ارائه دادن این سوژه‌ها در پس زمینه روشن است. سوژ‌ه‌هایی که در پایین کادر وجود دارند، معیار خوبی برای سنجش این فاکتور در این ۴ رقیب هستند.

BackLight-6-plus-100-Shadow

BackLight-Galaxy-note-4-100-Shadow

BackLight-One-M8-100-Shadow

BackLight-Mate-7-100-Shadowبرش‌های ۱۰۰ درصد قسمت‌های تاریک عکس‌ها را در بالا می‌بینید. اسند میت ۷ تقریباً چیزی برای ارائه کردن در قسمت‌های تاریک ندارد. قسمت‌های تاریک صحنه در عکس میت ۷ با کم‌ترین روشنی و کم‌ترین جزئیات و تفکیک پذیری ثبت شده‌اند. ام ۸ تقریباً روشنایی مناسبی از قسمت‌های تاریک صحنه ارائه کرده‌است، اما جزئیات و قدرت تفکیک این قسمت‌ها بسیار کم است. اما رقابت اصلی در این دور بین نوت ۴ و ۶ پلاس است که اتفاقاً رقابت تنگاتنگی است. میزان روشنایی در ۶ پلاس اندکی از نوت ۴ بیشتر است، با این حال نویز‌های نوت ۴ کمتر از ۶ پلاس است. اما شاید چیزی که باعث شود ما باز هم آیفون را برنده این دور رقابت بدانیم، قدرت بیشتر تفکیک پذیری جزئیات در ۶ پلاس است. نوت ۴ با وجود داشتن رزولوشن بیشتر و البته نویز کمتر، در تفکیک جزئیات از ۶ پلاس جا می‌ماند.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** *** ** *

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواوی / داینامیک رنج

داینامیک رنج قدرت دوربین در ثبت گستره تاریکی تا روشنی است. هر قدر دوربین، در ثبت گستره تاریکی تا روشنی قدرت بیشتری داشته باشد، و بتواند خاکستری‌های بیشتری را ثبت کند، داینامیک رنج بیشتری دارد.

دو آزمون بالا، معیار خوبی برای سنجش داینامیک رنج دوربین‌ها به شمار می‌روند. همانطور که مشخص است، آیفون ۶ پلاس که در هر دو رقابت پیروز شده‌است، قطعاً داینامیک رنج بیشتری از دیگر رقبای خود دارد.

نکته قابل تامل اینجاست که علاوه بر اینکه داینامیک رنج ۶ پلاس به مقدار زیادی از رقبای خود بیشتر است، در بازنمایی رنگ‌ها در همین داینامیک رنج نیز بسیار موفق است. اما رقابت برای کسب مقام دوم بین ام ۸ و نوت ۴ کمی تنگاتنگ است. ام ۸ با وجود اینکه در ثبت جزئیات و روشنایی در قسمت‌های تاریک از نوت ۴ عقب می‌ماند، اما به دلیل اینکه در قسمت‌های روشن صحنه جزئیات و تفکیک‌پذیری بهتری نسبت به نوت ۴ دارد، در این دور رقابت گوی سبقت را از نوت ۴ می‌رباید.

بالاخره کنتراست پایین عکس‌های ام ۸ در این مرحله به کمکش آمد. ناگفته نماند که اولتراپیکسل‌ها در بالا بردن داینامیک رنج ام ۸ بسیار موثرند. نوت ۴ در شگفتی تمام در این رقابت رتبه‌ای بهتر از سوم کسب نمی‌کند. اسند میت ۷ هم حتی با وجود سنسور سونی، در این رقابت اصلاً حرفی برای گفتن ندارد.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** ** *** *

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواوی / بازنمایی کلی رنگ‌ها

در این دور، بدون مدنظر قراردادن ارائه جزئیات و تفکیک پذیری، قدرت دوربین در ارائه رنگ‌ها در کنار یکدیگر را مقایسه می‌کنیم. صحنه‌ مورد نظر ما، باغچه‌ای پر از گل‌هایی با رنگ‌های مختلف بود که زمینه اجرای این آزمون را داشت.

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواویبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

چیزی که بیش‌ترین توجه من را به خود جلب کرد، شکست نوت ۴ در این آزمون بود. همانطور که در عکس‌ها می‌بینید، نوت ۴ نه تنها در بازنمایی رنگ‌ها نا موفق است، بلکه عکسی از صحنه ارائه می‌دهد که هیچ کدام از رنگ‌های آن به واقعیت نزدیک نیستند.

میت ۷ و ام ۸ نیز در این زمینه چندان موفق نیستند، اما نوت ۴ به شکل مشهودی رنگ‌ها را به سمت دیگری سوق می‌دهد. به نظر این نقیصه در پردازنده این دوربین وجود دارد که اتفاقاً به عمد قرار داده شده تا رنگ‌ها را غنی‌تر و اشباع شده‌تر ثبت کند. اما نتیجه کار چیزی نیست جز عکسی نقاشی گونه که از واقعیت بسیار دور است.

شخص من هم به سختی باور می‌کردم که آیفون ۶ پلاس در این راند هم مانند راند‌های قبل پیروز باشد، اما خوب عکس‌ها گویا هستند. ام ۸ و اسند میت ۷ رقابت نزدیکی برای رتبه دوم در این دور دارند، اما ام ۸ با ثبت بهتر رنگ برگ‌های سبز، در این راند دوم می‌شود. فکر می‌کنم بهتر است سامسونگ فکر چیزهای دیگری غیر از رزولوشن را نیز بکند.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** * *** **

توانایی لنز در عکاسی ماکرو

این آزمون که کمتر دیده می‌شود به آن پرداخته شود، آزمون سنجش قدرت لنز دوربین، در فوکوس کردن سوژه‌های نزدیک است. ما در این راند، دیواری را به عنوان معیار انتخاب کردیم و با قرار دادن لنزهای دوربین‌ها کنار دیوار، اقدام به عکاسی کرده و توانایی آنها را در فوکوس کردن نزدیک‌ترین نقطه سنجیدیم.

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواویبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

می‌بینیم که در این رقابت اسند میت ۷، این رقیب «چِغِر بد بدن»، بر تمام حریف‌های نام‌دارش پیروز می‌شود. توانایی اسند میت ۷ در عکاسی ماکرو باور نکردنی است. اما نوت ۴ با اختلاف بسیار کمی در این رقابت دوم می‌شود. نکته جالب توجه، آخر شدن پیشتاز راند‌های قبلی در این دوره است. آیفون ۶ پلاس نسبت به رقیبانش، در زمینه عکاسی ماکرو حرفی برای گفتن ندارد.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
* *** ** ****

قدرت تفکیک‌پذیری در جزئیات

در این راند، از یک صحنه مشابه که در آن درختان زیادی با شاخه‌های زیاد در فاصله‌ای نسبتاً دور قرار دارند استفاده شده‌است تا توانایی تفکیک پذیری در جزئیات را در این ۴ رقیب مقایسه کنیم.

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواویبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

قدرت تفکیک‌ پذیری ارتباط مستقیم با رزولوشن و تعداد پیکسل‌های دوربین دارد. طبیعی است که در این راند، نوت ۴ شانزده مگاپیکسلی از بقیه رقبای خود پیشی بگیرد. اما نکته قابل توجه اینجاست که تفکیک پذیری نوت ۴ به اندازه رزولوشن آن نیست. در واقع تفکیک پذیری نوت ۴ از رقبای خود بیشتر است، اما نسبت به امکانات خود دوربین، کمتر است. همانطور که در برش‌ نوت ۴ می‌بینید، شاخه‌ها بدونه هیچ‌گونه بافت و جزئیاتی از یکدیگر تفکیک شده و شکلی نقاشی گونه پیدا کرده‌اند که این مساله در واقع اصلی‌ترین نقطه ضعف دوربین نوت ۴ است. اما نکته جالب توجه پیشی گرفتن آیفون ۶ پلاس از اسند میت ۷ در این رقابت است. ۶ پلاس با وجود داشتن رزولوشن پایین‌تر نسبت به اسند میت ۷، در تفکیک پذیری بهتر عمل می‌کند، و این برمی‌گردد به همان مساله‌ای که در مورد نوت ۴ ذکر کردیم. اما اولترا پیکسل‌های ام ۸ در این راند دردسر ساز می‌شوند و این دوربین ۴ مگاپیکسلی اصلاً قدرت رقابت با رقیبانش را پیدا نمی‌کند. برای درک بهتر مسئله، برش ۱۰۰ درصد از شاخه‌های درختان را در زیر قرار داده‌ایم.Resolution-6-Plus-100

Resolution-Note-4-100

Resolution-One-M8-100

Resolution-Mate-7-100

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
*** **** * **

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواوی / چشم انداز شب

در این مرحله، این ۴ اسمارت‌فون را برای عکاسی از مناظر در شب محک می‌زنیم. یک خیابان را انتخاب کرده‌ایم و در شرایط یکسان با همه ۴ گوشی عکس گرفته‌ایم.

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواویبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

با دیدن این ۴ عکس، تفاوت فاحشی بین نوت ۴ و سه رقیب دیگر می‌بینیم. نوت ۴ عکس در شب را طوری نورسنجی و نوردهی کرده است که کل صحنه در عکس با نور مناسب ثبت شده‌است. شاید این متد در ۶ پلاس و ام ۸ و میت ۷ رعایت نشده‌باشد و این‌ها نور سنجی و نوردهی را در شب با احتساب تاریکی‌ها محاسبه کنند. با این حال حتی اگر بخواهیم طرفدار متد دوم باشیم، باز هم نمی‌توان از قدرت بازنمایی یک نمای شبانه در نوت ۴ به سادگی گذشت.

نوت ۴ این عکس را با نوری مناسب و حداقل نویز ثبت کرده‌است. هرچند همچنان نقطه ضعف تفکیک پذیری پایین در این عکس نیز وجود دارد، اما نتیجه حاصله آنقدر دور از انتظار و خوب است که از همه این مسائل می‌توان چشم پوشی کرد. آیفون ۶ پلاس، با اینکه همچنان در ارائه عکسی نزدیک به واقعیت خوب عمل می‌کند، اما به دلیل بالا‌تر بودن نویز و جزئیات ضعیف‌تر، قائله را به اسند میت ۷ می‌بازد.

اسند میت ۷ برخلاف انتظار بهتر از ۶ پلاس عمل کرده و عکسی قابل قبول چه در نور و چه در رنگ ارائه می‌دهد. نقطه ضعف اکسند میت قدرت بسیار پایین فوکوس در صحنه‌های تاریک است. اولتراپیکسل‌های ام ۸ اینجا هم دردی از اچ تی سی دوا نمی‌کند و کاملاً مشهود است که ضعیف‌ترین عکس بین عکس‌ها، عکس متعلق به ام ۸ است. برش ۱۰۰ درصد قسمتی از عکس‌‌ها را در زیر می‌بینید.Night-Landscape-6-plus-100

Night-Landscape-Note-4-100

Night-Landscape-One-M8-100

Night-Landscape-Mate-7-100

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
** **** * ***

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواوی / صحنه داخلی با نور مصنوعی

در این راند، قدرت دوربین‌ها را در ارائه عکسی از یک صحنه داخلی با نور مصنوعی محک می‌زنیم.

Indoor-without-Flash

برای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

رقابت در این مرحله بسیار تنگاتنگ است و تقریباً همه عکس‌ها به نتیجه مشابهی رسیده‌اند. ۶ پلاس با وجود ارائه رنگ‌هایی مطابق با واقعیت، روشنایی کمتری ثبت کرده و در قسمت‌های تاریک‌تر ضعیف عمل کرده‌است.

6 پلاس اولین بازنده این دور است. اسند میت ۷ را به دلیل روشنایی کم‌تر از ۲ رقیب دیگرش از رقابت خارج می‌کنیم. اما رقابت اصلی بین ام ۸ و نوت ۴ است، که نهایتاً نوت ۴ به دلیل وضوح بیشتر پیروز می‌شود. واقعاً رقابت نزدیکی بود.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
* **** *** **

مقایسه دوربین آیفون 6 پلاس با گلکسی نوت 4 ، اچ‌تی‌سی وان M8 و اسند میت 7 هواوی / ثبت پرتره

در این قسمت به مقایسه دوربین‌ها در عکاسی پرتره می‌پردازیم. برای اینکه خیلی دقیق و موشکافانه به مقایسه بپردازیم، شرایط مختلف پرتره را مدنظر قرار دادیم و به صورت تک‌تک در هرکدام از شرایط بین این ۴ رقیب آزمون برگزار کردیم.

پرتره در نور روز

در این مرحله در نور روز عکس پرتره‌ یکسانی با همه ۴ گوشی ثبت کردیم.

Outdoor-portrait

برای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

در این رقابت به طور غیرقابل انتظاری ام ۸ پیروز شد. همانطور که می‌بینید نور روی چهره در ام ۸ به مناسب‌ترین شکل خود ثبت شده‌است. در بقیه پرتره‌ها این دقت و واقع‌نمایی مشاهده نمی‌شود. واقع نمایی‌ای که در رنگ پوست بیشتر خود را نشان می‌دهد. نوت ۴ باز هم نسبت به دو رقیب دیگر بهتر بوده و به دلیل رزولوشن بالا دقت بالایی نیز ارائه می‌دهد. آیفون ۶ پلاس اما در این رقابت به شکل غیر منتظره‌ای شکست می‌خورد. همانطور که می‌بینید، نه تنها چهره نوردهی مناسبی ندارد، بلکه برخلاف راندهای قبلی، رنگ پوست به هیچ وجه بازنمایی مناسبی ندارد. اسند میت ۷ با دقتی مناسب و نوردهی‌ای متوسط، بعد از نوت ۴ در این رقابت سوم می‌شود.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
* *** **** **

پرتره در نور کم و بدون فلاش

در این مرحله پرتره‌ای در نور بسیار کم و بدون فلاش ثبت کرده‌ایم.

Poor-light-Portraitبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

اسند میت ۷ تقریباً چیزی ثبت نکرده‌است. ام ۸ با وجود التراپیکسل هم کاری از پیش نبرده‌است، هرچند بهتر از میت ۷ عمل کرده‌است. نوت ۴ عکس روشن‌تری نسبت به ۶ پلاس ارائه کرده‌است، اما جزئیات و تفکیک پذیری ۶ پلاس به مراتب بیشتر است. نوت ۴ نور مناسب را ثبت کرده‌است ولی خبری از بافت و جزئیات چهره نیست و بازنمایی رنگ برخلاف ۶ پلاس بسیار غیر واقعی است.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
**** *** ** *

پرتره در نور کم با فلاش

در این قسمت، پرتره‌ای در شرایط قبلی اما با فلاش ثبت کرده‌ایم. معیار اصلی این مرحله مقایسه قدرت فلاش گوشی‌ها است.

Poor-light-Portrait--with-Flashبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید نوت ۴ با اختلاف برنده این رقابت است. ۶ پلاس با وجود نور فلاش زیاد، به دلیل متمرکز بودن این نور و بازتاب شدید آن از روی نقاط برجسته صورت و عدم نورسنجی درست این رقابت را به نوت ۴ واگذار می‌کند. اسند میت ۷ شاید عکس بهتری از ۶ پلاس ثبت کرده‌باشد، اما روشنایی آن کافی نبوده و مسئله قابل ذکر، دشواری فوکوس در تاریکی با این گوشی‌است. ام ۸ در این رقابت هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
*** **** * **

پرتره در محیط داخلی و با نور مصنوعی

در این قسمت در یک اتاق، با نور مصنوعی و بدون فلاش اقدام به ثبت پرتره کرده‌ایم. میزان ثبت نور و بازنمایی درست رنگ‌ها معیار اصلی برای این مقایسه است.

Indoor-Prtraitبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

باز هم نوت ۴ بدون حرف و حدیث در این رقابت پیروز می‌شود. اسند میت ۷ با وجود روشنایی بیش‌تر نسبت به ۶ پلاس، به دلیل وضوح بسیار پایین رتبه دوم را به آیفون ۶ پلاس واگذار می‌کند. ام ۸ همچنان به فکر اولتراپیکسل‌های خود است!

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
*** **** * **

پرتره در محیط داخلی با فلاش

در این قسمت همان شرایط قبلی را با فلاش روشن آزمایش کرده‌ایم.

Indoor-Prtrait-with-Flashبرای دیدن تک‌تک عکس‌ها در اندازه بزرگ، روی عکس‌های زیر کلیک کنید.

نوت ۴ همچنان پیروز رقابت است. اسند میت ۷ با وجود روشنایی مناسب، بازهم به دلیل وضوح بسیار پایین و عدم وجود بافت و جزئیات در چهره، رتبه دوم را به ۶ پلاس واگذار می‌کند. ام ۸ بد‌ترین نتیجه را داشته‌ است!

امتیاز در این مرحله Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
*** **** * **

و اسکار بهترین دوربین تعلق می‌گیرد به…

در پایان و برای جمع‌بندی، امتیازات کسب شده در مراحل مختلف توسط گوشی‌ها را جمع کرده و متوسط نتیجه کسب شده را در جدول زیر آورده‌ایم.

متوسط امتیاز کسب شده در کل مراحل Apple iPhone 6 Plus Samsung Galaxy Note 4 HTC One M8 Huawei Ascend Mate 7
2.93 3.25 1.87 1.93

همانطور که می‌بینید، متوسط امتیاز کسب شده توسط سامسونگ گلکسی نوت ۴ بیش‌تر از بقیه رقیبانش است. البته اختلاف اندک نوت ۴ را با آیفون ۶ پلاس مدنظر داشته‌ باشید. نکته جالب توجه، پیشی گرفتن هوآوی اسند میت ۷ از اچ تی سی وان ام ۸ است. حالا دیگر باید هوآوی را جدی گرفت.

با نگاهی به این مقایسه می‌توانیم تفاوت‌های گوشی‌ها را با یکدیگر متوجه شویم. ۶ پلاس رنگ‌ها را واقعی‌تر ثبت کرده و داینامیک رنج بالاتری دارد و در کل برای عکاسی در فضای بیرونی و نور آفتاب از بقیه به مراتب بهتر است.

در عین حال نوت ۴ رزولوشن بیشتری داشته و برای عکاسی در فضای داخلی و با نور مصنوعی عملکرد بسیار خوبی دارد. فلاش نوت ۴ به مراتب از بقیه بهتر بوده و به طور کلی می‌توان گفت که با نوت ۴ می‌توان در سخت‌ترین شرایط هم به عکسی قابل قبول دست پیدا کرد.

اسند میت ۷ بالاتر از انتظارات ظاهر شد، با این حال همچنان برخی اشکالاتی از جمله در وایت‌بالانس کردن آن مشاهده می‌شود. ام ۸ بسیار پایین‌تر از انتظار بود. با اینکه ام ۸ تا حدودی در بازنمایی رنگ‌ها و داینامیک رنج عمل‌کرد خوبی داشته و سعی در بازسازی فضای عکاسی حرفه‌ای دارد، با این حال نقاط ضعف بسیاری در آن وجود دارد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

62 نظر برای این مطلب
  1. مهرداد می‌گوید

    البته به جای P8 میتونیم سونی Z2 رو هم جایگذین کنیم .

  2. مهرداد می‌گوید

    من تو خرید بین M8 و J7 و p8 موندم دوستان راهنماییم کنید که کدوم کیفیت دوربینش و CPU بهتری داره .

  3. نوید بهادری می‌گوید

    تو عکسایی ک تو شب گرفتید شرط میبندم ک نوت ۴ با ام ۸ جا به جا شده. چون دوربینی ک ۳۳۰ از تمامی دوربین های موجود برروی گوشی های بازار نور بگیره مسلما تو شب نورانی تره و خودم وان دارم و هرجا تو شب عکس میگیرم پشت سریام تو کف دوربینن و تو روز هم عالی ترین دوربینه . فقط میمونه اینکه همه سایتا میان زوم میکنن میگن آره این دوربینش داغونه اما همین ۴ میلیون پیکسلم معدود نمایشگریه ک نمایش بده و اگه زوم نکنید و عادی ببینید مطمئنا رده اول دوربینای روی گوشیه و با DSLR های ارزون قیمت برابری میکنه به گفته سایت های خارجی

  4. حامد می‌گوید

    عکسای اچ تی سی که مزخرفه نوته فورم که قوله عکساش سیکس پلاسو و میت 7 معمولین دمتووووون گرم

  5. علي می‌گوید

    من گوشی m8 دارم و باید بگم تو شرایط مختلفی که شما عکس برداری کرده بودید عکس گرفتم و خیلی عکسهای m8 بهتر است.با دوستان هم عقیده هستم که عکسهای m8 یا دستکاری شده یا با بدترین حالت گرفته شده!!!!!

  6. ehsan می‌گوید

    بنظر من آدم اگه یکم منطق و عقل داشته باشه 1میلیون و 200تومن به mate7میده میره با باقی پولش حالش رو میبره!!……چه لزومیتی داره 2میلیون و 500بدی آیفون6+یا 1میلیون 900 بدی note4 یا 1مییون و500 بدیhtc m8!!!!!!!!!!!!(دوستان قیمتا که گفتم مال 31 خرداد 94هستش و از سایت mobile.irگرفتم)………..من ک خودم mate7 رو خیلی دوست دارم اگه بشه ایشالا مرداد ماه بخرمش…..ارزون و بصرفه و باکیفیت………سنسور اثر انگشتشم محشره……..مرسی دوستان