روزشمار فروپاشی؛ اگر زمین گردش در مدار خود را متوقف کند چه اتفاقی می‌افتد؟

امروزه همه در رابطه با حرکت دورانی زمین چه به دور خودش و چه به دور خورشید اطلاع دارند. اما کمتر کسی در رابطه با اتفاقات بعد از توقف حرکت دورانی زمین به دور خورشید اطلاع دارند. در این مقاله سعی داریم که به صورت مختصر شما را  با پدیده‌های بعد از توقف حرکت دورانی زمین به دور خورشید آشنا کنیم.

20

اگر زمین از حرکت باز به ایستد بی‌درنگ به درون خورشید کشیده می‌شود و به آن برخورد می‌کند. شما مشاهده می‌کنید که اگر سرعت سیاره خود را کم کنید، سیاره شما به درون خورشید سقوط می‌کند. برای متوجه شدن این موضوع اول بایستی بدانید که چرا اشیاء به دور یک جسم گرد می‌چرخند. هرگاه کودکی به آسمان نگاه می‌کند این سؤال را از خود می‌پرسد که چرا ماه سقوط نمی‌کند و به زمین نمی‌خورد.

earth5

آقای نیوتون به این سؤال پایه‌ای کودکان پاسخ داده است. آقای نیوتون می‌گوید که ماه سقوط می‌کند، در حقیقت ماه دایم در حال سقوط است. فرض کنید که شما یک گلوله توپ را شلیک می‌کنید. پس از گذشت مدتی و طی کردن مسافتی این گلوله توپ به زمین برخورد می‌کند. حال اگر شما این گلوله توپ را با سرعت بیشتری شلیک کنید این گلوله توپ مسافت بیشتری را می‌پیماید.

earth2

حال تصور کنید که شما بتوانید گلوله را با سرعت کافی پرتاب کنید نتیجه این خواهد بود که گلوله تا جایی که می‌تواند به پیش می‌رود ولی نکته جالب اینجاست که زمین گرد است در نتیجه همین طور که گلوله به پیش می‌رود تا سقوط کند به گونه‌ای زمین نیز زیر پایش را خالی می‌کند. پس در اینجا شاهد نوعی سقوط آزاد بی‌انتهایی خواهیم بود. در اینجاست که میگوییم این جسم به دور زمین در حال چرخش است.

earth3

پس با توجه به اینکه متوجه شدید یکی از ملزومات چرخش به دور یک جسم کروی داشتن سرعت مناسب است، پس اگر زمین سرعت خود را از دست بدهد یا به نوعی از چرخش باز به ایستد بدون شک به درون خورشید که دارای جرم بیشتری است کشیده می‌شود و درون آن سقوط می‌کند.

حال ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که فرضاً اگر زمین از گردش به دور خورشید منصرف شد و در سر جای خود ایستاد، چقدر طول می‌کشد تا زمین به درون خورشید سقوط کند. جواب با کمک محاسبات ساده عدد 64 و نیم روز را نشان می‌دهد. اما اشتباه نکنید، قبل از اینکه شما به خورشید برسید در طول راه کباب خواهید شد. در زیر دو نمودار مشاهده می‌کنید که دمای سطح زمین را پس از گذر چند روز از سقوط نشان می‌دهد. البته این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که هرچه از زمان سقوط می‌گذر سرعت سقوط نیز بیشتر می‌شود زیرا این سقوط یک سقوط شتابدار است.

earth8 earth7

حال با یکدیگر سقوط خیالی کره زمین به سمت خورشید را شبیه‌سازی می‌کنیم.

روز اول: سقوط کره زمین آغاز می‌شود

روز ششم: میانگین دمای کره زمین پس از شش روز سقوط چیزی در حدود 0.8 درجه سلسیوس افزایش پیدا می‌کند و این مقدار معادل میزانی است که انسان‌ها سیاره خود را از سال 1880 تا کنون گرم کرده‌اند.

روز بیست و یکم: پس از 21 روز سقوط میانگین دمای کره زمین چیزی در حدود 10 درجه سلسیوس افزایش می‌یابد و به حدود 35 درجه سلسیوس می‌رسد. این میزان گرما رکورد تاریخی موج گرمای سال 2003 را نیز می‌شکند.

روز سی و پنجم: پس از حدود یک ماه سقوط به سمت خورشید ما تقریباً 20 درصد مسیر را طی کرده‌ایم. در این جا میانگین دمای کره زمین به چیزی در حدود 58 درجه سلسیوس می‌رسد. و رکورد گرم‌ترین دمای ثبت‌شده بر روی کره زمین را که 56.7 درجه سلسیوس است را می‌شکند. در این مرحله خورشید بسیار درخشان خواهد شد به گونه‌ای که بسیار آزاردهنده خواهد بود. اندازه خورشید نیز بسیار بزرگ‌تر از قبل در آسمان نمایان خواهد بود. در این مرحله تقریباً برای تمام ساکنین زمین زندگی بدون امکانات سرمایشی غیرقابل‌تحمل خواهد شد. نیروگاه‌های تولید برق اکثراً از کار خواهند افتاد. اکثر جانداران نابود می‌شوند. و گونه‌ای از مورچه‌ها که بسیار در مقابل گرما نیز مقاوم هستند از بین می‌روند. دریاها و آبگیرها به دلیل گرم شدن سطح زمین اکسیژن موجود درون خود را از دست می‌دهند که نتیجه آن مرگ ماهی‌ها خواهد بود. جنگل‌ها شروع به سوختن می‌کنند و تقریباً این پدیده نیز جهانی خواهد شد.

earth4

روز چهل و یکم: تقریباً در این هنگام که دمای میانگین کره زمین به حدود 80 درجه سلسیوس رسیده هیچ جانداری زنده نمانده است. البته برخی از گونه‌های زیرزمینی زنده می‌مانند.

earth6

روز چهل و هفتم: در این روز دمای میانگین کره زمین از مرز 100 درجه سلسیوس می‌گذرد در نتیجه رسماً کره زمین از منطقه قابل سکونت برای انواع جانداران خارج می‌شود. در این هنگام حتی گونه‌های جانوری زیرزمینی نیز از بین می‌روند و صرفاً برخی از باکتری‌ها جان سالم بدر می‌برند. در این نقطه آب‌های سطح زمین شروع به جوشیدن می‌کنند و تمام مایعات موجود در بدن هر نوع جانداری نیز همراه با آن از بین می‌رود. تقریباً دیگر هیچ نوع پوشش گیاهی بر روی سطح زمین باقی نمانده است و تمام جانداران از بین رفته‌اند و فقط برخی از باکتری‌ها که در عمق اقیانوس‌ها ساکن هستند زنده می‌مانند و دلیل آن هم این است که در آن عمق آب، فشار آب مانع از جوشیدن آب می‌شود.

روز پنجاه و چهارم: دیگر هیچ موجود زنده‌ای بر روی زمین وجود ندارد

روز پنجاه و هفتم: کره زمین نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است، دمای هوا چیزی در حدود 200 درجه سلسیوس است.

روز شصت و چهارم: در این روز زمین تنها چند ساعت با خورشید فاصله دارد، دمای زمین به حدود 2000 درجه سلسیوس می‌رسد. تمام مواد موجود ذوب می‌شوند. نیروی گرانش خورشید به حدی زیاد می‌شود که تأثیر آن بر روی قسمت جلویی بسیار بیشتر از تأثیر آن بر روی قسمت انتهایی خواهد بود. در نتیجه کره زمین شکل بیضی به خود می‌گیرد. و در انتهای سفر به حدی این اختلاف نیرو بین ابتدا و انتهای زمین زیاد می‌شود که از نیروهای داخلی کره زمین بیشتر می‌شود و نتیجه آن متلاشی شدن زمین خواهد بود.

امیدوارم از سفر خیالی ما ناراحت نشده باشید ولی بایستی به شما بگویم که زمین در حال حاضر با سرعت 30 کیلومتر بر ثانیه به دور خورشید می‌چرخد پس به نظر نمی‌رسد که فعلاً قصد ایستادن داشته باشد.

wired

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

20 نظر برای این مطلب
  1. Farhad می‌گوید

    اگر خورشید نیروی کی زمین را به طرف خورشید جذب می کند را از دست دهد چون زمین نیروی فرار از مرکز دارد چی بالای زمین می آید

  2. Farhad می‌گوید

    حرف های شما عالی بود

  3. Ghost می‌گوید

    سلام در مطلبی خوندم طی آزمایشات بیش از حد بمب اتمی روسیه و آمریکا متاسفانه این کشور با آزمایشات بمب هسته ای و هیدروژنی در سطح بیابان ها و اقیانوس ها و حادثه بمب های هسته ای ژاپن در جنگ جهانی دوم زمین چه بخواهید چه نخواهید از مدار خودش خارج شده هر فصل تابستانی که میاد زمین داره گرمتر میشه اگه دقت کنید تابستونا باتشکر

  4. Sina می‌گوید

    سرنوشت ماه چی میشه اونوقت؟

  5. پريسا می‌گوید

    سلام وقت بخیر راستش من تا کنون چیزی از این مطالب که نوشته بودین رو ندیده بودم ولی دیشب خواب عجیبی دیدم که امروز به این سایت رسیدم تنها جمله ای که سعی کردم به خاطر بسپارم بعد بیدار شدن این بود که یکی توخواب گفت زمیناز مدار خارج شده صحنه های عجیبی رو میدیدم دیدم تا بیرون نگاه کردم ابرهارو میدیدم که زیر هستن و زمین با سرعت زیادی داره از جو خارج میشه و هرچی پیش میره به سوی تاریکی بعد صدای انقجاری میدیدم خوردن اجسام اتیشی و عجیب به اطراف و صدای زمین که چیزی شبیه کانال کولر بود البته هنوز حیات بود ولی شرایط خیلی عجیب بودکه من از خواب بیدار شدم

    1. عین الله احمد ترکان می‌گوید

      بخدا منم سقوط زمین را خواب می. بینم خیلی میترسم

    2. دکتراحمدرضانظری چروده می‌گوید

      عجب قصه گوی بی نظیری هستی خلاق وباهوش

  6. رامین می‌گوید

    درود
    ممنون میشم به این پرسش پاسخ بدید
    اینکه در همچین شرایطی چه بر سر زمین خواهد آمد که جای خود دارد و بسیار به این موضوع پرداخته شده، حتی فیلم های مستند ساخته شده، مقالات معتبر همچون شما و بسیار سایتهای داخلی و خارجی گمانه زنی های خود را داشته اند، پرسش من و تعجب من از این است که چرا هیچ کجا به سرنوشت ( ماه ) در این شرایط اشاره ای نداشته !!! واقعا جای تاسف داره … و امیدوارم شما محبت کرده و پاسخ دهید .

    1. رضا ایرانمنش می‌گوید

      به نظر من کره ی ماه با زمین از مدار خارج می شوند چون با نیروی گرانشی هم باید از کهکشان خارج شوند.

  7. ماهان می‌گوید

    وایی عجب مطلبی بود.واقعا ادم از این همه افرینش تعجب میکنن

    1. مریم می‌گوید

      باسلام
      خیلی مطالب خوبی بود بسیار متشکرم ولی میخواستم بدونم ایا امکان داره که زمین یا حتی اورانوس پس از خارج شدن از مدار خود داخل سیاه چاله کشیده شوند ؟

      1. رضا ایرانمنش می‌گوید

        به نظرم خیر

    2. مریم می‌گوید

      باسلام
      خیلی مطالب خوبی بود بسیار متشکرم ولی میخواستم بدونم ایا امکان داره که زمین یا حتی اورانوس پس از خارج شدن از مدار خود داخل سیاه چاله کشیده شوند ؟ و به سمت خورشید نروند؟

  8. لیلا می‌گوید

    سلام باتشکر فراوان از مطالب زیباتون خیلی جالب بودن مخصوصا اون سفر خیالی تونباز هم متشکرم

  9. علی می‌گوید

    اگه نپتون یا اورانوس از حرکت بایسته چطور.؟ تا حالا فکر کردید چی میشه

  10. Javad می‌گوید

    سلام، خیلی ممنون بابت مطلب بسیار جالب و مفیدتون.

  11. امین می‌گوید

    همون ساعت اول توقف همه موجودات از بین میرن بدلیل زلزله ها و توفانهای بسیار شدید و ….

  12. احسان می‌گوید

    ساده ترین تعریف در رابطه با گردش اجسام بدور یک محور چگال دو نیروییست که در جهات مختلف با زاویه ٩٠درجه به جسم وارد میشود ..
    یعنی یک نیرو (منظور نیروی شتاب روبه جلوی جسم)،جسم را بسمت جلو میراند و نیروی دیگر( که همان نیروی جاذبه جسم چگال ) انرا بسمت پایین میکشد ..
    مثال ساده بین زمین و خورشید که باعث شکل گرفتن فصول نیز شده است ..
    به این ترتیب است که جسم مدام در حال گریز از جسم چگال است و در این حالت از ان جسم فاصله میگیرد (دلیل رخداد فصل زمستان در زمین) و مجدد به دام جاذه جسم چگال می افتد و شروع به سقوط ازاد میکند (دلیل رخداد تابستان) و همین باعث شتاب گرفتن مجدد ان میشود ..

  13. سینا می‌گوید

    خیلی جالب بود . ممنون از مطلب مفیدتون

  14. سعید می‌گوید

    به راستی بشر در مقابل قدرت خدا هیچ نیست. خیالمان راحت باشد تا وقتی خدا نخواهد زمین به خورشید سقوط نمیکند. فتبارک الله احسن الخالقین

  15. Amir می‌گوید

    خیلی جالب بود

  16. رضا می‌گوید

    ممنون بابت ترجمه این مقاله
    به نظر شما چرا این تحقیقات یا تخمین ها شکل میگیره ؟! به دلیل این که کره زمین هر سال که از عمرش میگذره به سمت گرم تر شدن یا افزایش میانگین دمای هوا میره ؟!
    منبعی وجود داره که سرعت گردش فعلی کره زمین به دور خورشید رو نسبت به گذشته مقایسه کرده باشه ؟

    1. محمدعلی پاپری ثابت می‌گوید

      با سلام و تشکر از نظر لطف شما
      دلیل اصلی این دسته محاسبات مطابق با نظر نویسنده مطلب، صرفا برطرف کردن حس کنجکاوی بوده است وگرنه گرم شدن سطح زمین بواسطه کاهش فاصله آن با خورشید نیست.
      در رابطه با وجود منبعی برای اندازه گیری سرعت زمین به دور خورشید بنده اطلاعی ندارم.

  17. ali می‌گوید

    سقط ازاد ینی چطوری،الانم اوضاع دمای زمین زیاد خوب نیست کسی ندونه میگه تابستونه

    1. محمدعلی پاپری ثابت می‌گوید

      با سلام
      سقوط آزاد به حرکت هر جسمی که فقط تحت نیروی جاذبه باشد اطلاق می‌گردد.