بررسی تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن در فارنت

این روزها اگر قصد خرید یک تبلت با مشخصات سخت‌افزاری مناسب و رنج قیمت حدود 1 میلیون تومان را در بازار داشته باشید، با مدل‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که همگی از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند اما اگر شما دوستی دیرینه‌ای با سیستم‌عامل ویندوز داشته باشید بدون شک با توجه به میزان هزینه در نظر گرفته شده، با گزینه‌های بسیار معدودی مواجه خواهید شد. این شاید همان موضوعیست که شرکت مادیران را ترغیب به معرفی تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن به بازار کرده است.

5

به هر حال وقتی نام گروه مادیران به میدان می‌آید، کاربر از بابت کیفیت و خدمات پس از فروش دستگاه خریداری شده دلگرم می‌شود. این شرکت سابقه‌ی دیرینه‌ای در زمینه تولید، توزیع و ارائه خدمات پس از فروش دستگاه‌های اداری، رایانه‌ای و بانکی دارد، از این رو در ابتدای کار باید بگوییم که اولین مزیت تبلت ویندوزی XE1080W که با برند ایکس‌ویژن به بازار عرضه شده، حمایت و پشتیبانی کامل گروه مادیران است.

طراحی تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن

شاید در نگاه اول این محصول را بتوان با نسل اول سرفیس مقایسه کرد، اما از نظر طراحی XE1080W با شکل متفاوت هشت‌ضلعی می‌تواند عامل جذابی برای کاربران باشد.

Xvixion-XE1080W-Tablet-Review-in-Farnet-02

همانند دیگر تبلت‌های ویندوزی شاهد وجود لوگو مایکروسافت در پایین صفحه‌نمایش این دستگاه هستیم. در پشت دستگاه نیز لوگو تجاری ایکس‌ویژن هک شده و پایین‌تر از آن هم احتمالا برای بیشتر ویندوزی بودن تبلت، مجددا لوگوی مایکروسافت قرار داده شده است.

ضخامت این تبلت کمی بیش از یک سانتی‌متر و وزن آن 550 گرم است که کار را برای افرادی که می‌خواهند با یک دست آن را نگه دارند سخت می‌کند. در طرفین دستگاه شاهد جاسازی کلیدهای فیزیکی تنظیم صدا، قفل صفحه‌نمایش و درگاه‌های گوناگونی از جمله جک 3.5 میلی‌متری هدفون، درگاه مینی HDMI ، درگاه میکروUSB، میکروفون و آداپتور برق هستیم.

سخت‌افزار تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن

تبلت XE1080W همان‌گونه که از نامش پیداست دارای صفحه‌نمایشی 10.1 اینچی است که در آن از فناوری پانل IPS استفاده شده است، این نمایشگر دارای وضوح تصویری معادل 800 در 1280 پیکسل و تراکم پیکسلی در حدود 149 پیکسل در هر اینچ است. گرچه اعداد و ارقام قید شده شگفت‌انگیز نیستند اما در بررسی‌های انجام شده صفحه‌نمایش XE1080W در زوایای مختلف و زیر نور مستقیم خورشید عملکرد دلگرم‌کننده‌ای از خود نشان داد.

این تبلت از قابلیت USB OTG پشتیبانی می‌کند به‌طوری که کاربران قادرند از طریق کابل مخصوص OTG که در جعبه دستگاه قرار دارد، فلش مموری ها یا سایر دستگاه‌های مجهز به USB را به این تبلت متصل کنند. وجود شیار microSD امکان افزایش حافظه 32 گیگابایتی داخلی را برای کاربرانی که احتیاج به فضای بیشتری دارند فراهم کرده است.

Xvixion-XE1080W-Tablet-Review-in-Farnet-09

XE1080W از پردازنده کم‌مصرف 4 هسته‌ای اینتل مدل Bay Trail که بر روی فرکانس 1.33 گیگاهرتز تنظیم شده بهره می‌برد. از آنجا که تراشه‌های اینتل عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبای خود بر روی محصولات ویندوزی ارائه می‌دهند، کاربر با خیال راحت می‌تواند اقدام به نصب انواع برنامه‌ها چه در محیط مترو و چه دسکتاپ نماید. در کنار این پردازنده از 2 گیگابایت رم استفاده شده که شاید یکی از نقطه ضعف‌های آن باشد. از آنجا که این تبلت از ویندوز 8.1 مایکروسافت بهره می‌برد، با قابلیت اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های بسیاری روبروست اما با توجه به این رم نمی‌توان انتظار انجام برخی از آنها را داشت.

Xvixion-XE1080W-Tablet-Review-in-Farnet-10

از دیگر ویژگی‌های این محصول جدید مادیران می‌توان به قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای، بلوتوث 4 و دارا بودن دو بلندگو با قابلیت پخش صدا به صورت استریو اشاره کرد. استفاده از تبلت برای عکسبرداری امری رایج نیست و معمولا استفاده از این دستگاه گزینه آخر به حساب می‌آید و معمولا به همین دلیل دوربین تبلت‌ها اولین گزینه برای پائین آوردن قیمت آن به حساب می‌آیند. تبلت XE1080W نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد عملکرد ضعیفی در بخش دوربین آن هستیم و می‌توان گفت تنها تعریفی که می‌توان از دوربین آن ارائه کرد ثبت یک تصویر دم دستی و بسیار پیش‌پا افتاده است.

Xvixion-XE1080W-Tablet-Review-in-Farnet-11

این دستگاه از دو دوربین 2 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی و جلو استفاده می‌کند. مشکل بعدی زمانی نمایان می‌گردد که در محیط‌های تاریک به دلیل عدم وجود فلاش قادر به تصویربرداری نخواهید بود. کیفیت تصاویر گرفته‌شده با این دستگاه در حد متوسطی قرار دارد و میزان نویز در آن‌ها به نسبت دوربین به کار رفته کمی بالا است.

باتری تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن

طبق اعلام شرکت سازنده انرژی این تبلت غول‌پیکر را یک باتری 7900 میلی‌آمپری تأمین می‌کند. باتری این دستگاه ظرفیتی همانند باتری به کار رفته در گلکسی تب اس 10.5 دارد اما با این تفاوت که تبلت سامسونگ از پلتفرم اندروید استفاده می‌کند و XE1080W از سیستم‌عامل ویندوز که خود می‌تواند عاملی جهت مصرف انرژی بیشتر باشد. با یک بار استفاده کامل از شارژ باتری این دستگاه، می‌توان باتری این دستگاه را متوسط ارزیابی کرد اما در همین بخش باید به نقطه ضعف دیگری نیز اشاره کرد که استفاده از شارژر سوزنی به‌جای استفاده از شارژر میکرو USB است اگر چه قادر به شارژ با استفاده هستید اما مطمئنا سرعت پائین‌تری را در هنگام شارژ تجربه می‌کنید.

امکانات جانبی تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن

اگر عادت به تایپ کردن با صفحه لمسی را ندارید، مشکلی نیست چون XE1080W با یک کیبورد قابل حمل رایگان عرضه می‌شود که لذت کار با یک دستگاه ویندوزی را دوچندان می‌کند. پس از اتصال کیبورد، بلافاصله می‌توانید از آن استفاده کنید و نیاز به نصب برنامه و یا اقداماتی از این قبیل ندارید. قسمت پشتی کیبورد نیز علاوه بر نقش یک محافظ، قابلیت این را دارد که به یک‌پایه برای تبلت تبدیل شود. با این ویژگی فاصله میان تبلت و لپ‌تاپ بسیار کمرنگ می‌شود.

Xvixion-XE1080W-Tablet-Review-in-Farnet-12

بدون شک نباید از کیبورد قابل‌حمل XE1080W، انتظار یک صفحه‌کلید لپ‌تاپ و یا یک سیستم رومیزی را داشت. در ابتدای امر پس از استفاده کردن از این کیبورد با مشکل سفت بودن کلیدهای آن روبرو خواهید شد، اما اگر چند روز با آن اقدام به تایپ کنید این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

دکمه‌های موجود بر روی کیبورد، بسیار قرص و محکم در جای خود قرار گرفته‌اند و به نظر در مقابل ریزش مایعات سطحی مقاومت خوبی از خود به نشان دهند. در زیر کلیدها تاچ‌پد نیز قرار گرفته که با استفاده از آن دیگر نیاز به موس نخواهید داشت. خوشبختانه بر روی کلیدهای این کیبورد از برچسب‌های حروف فارسی استفاده‌شده و دیگر نیاز به مراجعه به بازار و اعمال هزینه‌ی اضافی جهت تهیه برچسب‌های حروف فارسی نیست.

وقتی یکی از محصولات ساخت داخل را خریداری می‌کنید، داشتن لوازم همراه و اشانتیون توقعی بی‌جا نیست. ازاین‌رو مادیران تبلت XE1080W را همراه با لوازم جانبی از جمله کیف مجهز به کیبورد، کابل OTG، کابل Micro USB، آداپتور برق، هدفون نه‌چندان مرغوب، برچسب محافظ صفحه‌نمایش و دستمال تمیزکننده صفحه‌نمایش به خریدار تحویل می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، با خرید این دستگاه اکانت یک‌ساله آفیس ۳۶۰ را نیز به رایگان دریافت خواهید کرد.

کمبودها تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن

• عدم پشتیبانی از سیم‌کارت
• نداشتن موقعیت‌یاب جهانی
• عمر باتری کم
• استفاده از شارژ سوزنی به‌جای شارژهای رایج

نقاط قوت تبلت ویندوزی XE1080W ایکس‌ویژن

• کیفت بالای بدنه
• برخورداری از آخرین نسخه ویندوز 8.1
• حفظ کیفیت صفحه‌نمایش در زوایای مختلف
• داشتن صفحه‌کلید قابل‌حمل فارسی
• پشتیبانی از درگاه‌های HDMI و میکرو SD
• برخورداری از گارانتی مادیران

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    اگر کسی مشکل درایور داشت میتونه به من ایمیل بزنه
    sitoza70@gmail.com

  2. فرشاد اشکبوس می‌گوید

    اول این که من یک teclast گرفتم که دوال بوت بود و کلی هم کار کشیدم ازش و حتی باهاش میپل کار کردم ولی تولید حرارتش بالا بود و یک هفته بیشتر تاب گرمای تولیدشده CPU رو نداشت و مرد. همچنین دوال بوت ها چون بر پایه دو سیستم عامل هست و سیستم بوت اصلیش اندرویده هنگام پارتیشن بندی و نصب ویندوز دچار مشکل میشید که راهش پارتیشن بندی حداقل دو Sys و ۱۰ پارتیشنه هست که فعلا جای سخنش اینجاا نیست. پس به دوستان توصیه می کنم که اول این که دوال بوت نخرن و بیشترمون یک گوشی یا تبلت اندرویدی داریم پس تبلت ویندوزی بخرن. اگه CPU قوی بود و اجازه داد می تونین اوبونتو هم روش نصب کنین که البته کار سختیه ولی شدنیه. (اگه بدون دقت اوبونتو نصب کنین سیستم عامل و سخت افزارتون ممکنه آسیب ببینه پس بهتره بیخیالش شین)
    دوم با پشتیبانی بخرن که اگر به مشکل من (تکلست) دچار شدین قطعاتش پیدا بشهشه و پشتیبانی داشته باشه….البته اگر خواستین تبلت چینی بخرین پیشنهاد من Chuwi هست که دارای پورت usb-c است و کمک می کنه بتونین دی وی دی رایتر هم بهش نصب کنین چون این پورت برخلاف پورت میکرو یو اس بی ولتاژ کمتری از دستگاه می کشه…
    در مورد شارژر سوزنی افرادی که مثل من گاهی ۱۰ ساعت مداوم پشت رایانه هستن به درد می خوره چون یکسره تو شارژه و کمکمون می کنه اما میکرو یو اس بی ها یا باید لوازم جانبی وصل شه یا شارژر…

  3. jhobin می‌گوید

    دستگاه بسیار عالی و کارآمدیه
    من یکی دارم که تاچش ترک خورد بعد فرستادم گارانتی عوض کردند و 200 تومن گرفتن بعد که تحویل گرفتم کیبردش کار نکرد بعد که دوباره بردم گفتند اینضربه خورده فلات کیبردش خراب شده و قصه و داستان
    خلاصه هر جاسخن از اعتماد است نام یک شرکت ایرانی میدرخشد

  4. محمد می‌گوید

    من به دنبال محصول مورد اشاره شما هستم ولی تو ایران کسی نداره من تو چین یه تبلت دیدم که هم ویندوزی بود و هم اندروید ولی عمر باطریش خیلی کم بود ولی جائی دیگه ندیدم

  5. رحمان می‌گوید

    یکبار هم که شده یکی از محصولات شرکت TecLast رو بررسی کنید
    مثلا Teclast X98 3G رو بررسی کنید ( بوت دوگانه ویندوز و اندروید و صفحه نمایش رتینا و سیمکارت و موقعیت یاب و … )

    توی انجمن XDA چند صد صفحه مطلب و بحث داره
    نسخه جدیدش X10HD3G که بسیار عالی هست .