تماشا کنید: دقیق‌ترین تصویری که ابر رایانه‌ها از شکل‌گیری ستارگان خلق کرده‌اند!

مدت‌ها دانشمندان به دنبال پاسخ به این سوال بودند که «چرا از ماده بین ستاره‌ای، تعداد ستارگان کمتر از حد انتظار شکل می‌گیرد؟» اما اکنون به نظر می‌رسد پاسخ را پیدا کرده باشند.

0

گروه تحقیقات بین‌المللی به سرپرستی انستیتو Caltech (انستیتو فنّاوری کالیفرنیا) موفق شده‌اند به کمک یک ابررایانه نحوه‌ِی تشکیل ستارگان در کهکشان‌ها را به شکل دقیق شبیه‌سازی کنند. این شبیه‌سازی بیان می‌کند که چرا مقدار پایینی از ماده بین‌ستاره‌ای به ستاره تبدیل می‌شود.

در شبیه‌سازی‌های قبلی، تصور می‌شد که تمام ماده موجود در ابر گازهای بین ستاره‌ای درنهایت سرد و تبدیل به ستاره می‌شوند اما در عمل برای درصد پایینی از مواد بین‌ستاره‌ای این اتفاق می‌افتد؛ بنابراین تیم بین‌المللی به سرپرستی Caltech تلاش کرده‌اند تا مدل جدیدتر و بهتری بسازند. آن‌ها برای این کار از ابررایانه Stampede استفاده کردند. بر طبق این شبیه‌سازی به نظر می‌رسد که شکل گیری ستاره‌ها یک رخداد ثابت نیست و انفجارها، تشعشعات، گازهای ستاره‌ای و حتی نور ستارگان دیگر روی آن مؤثرند.

فیلیپ هاپکینز پروفسور Caltech می‌گوید:

” با پیاده‌سازی این مدل روی کهکشان سعی کردیم تا مسائل فیزیکی که در مدل‌سازی‌های پیشین در نظر گرفته نشده بود را به شبیه‌سازی جدید اضافه کنیم “.

تیم تحقیقاتی به کمک قدرت پردازش هزاران پردازنده بکار رفته در ابرکامپیوتر Stampede توانسته‌اند فرایند شبیه‌سازی را بسیار سریع‌تر پیش ببرند. نتیجه این شبیه‌سازی، نسبت به مدل‌های قبل بیشتر به یک کهکشان واقعی نزدیک بوده است و در آن درصد اندکی از ماده بین ستاره‌ای به ستاره تبدیل شدند.

نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند به ستاره‌شناسان کمک کند تا فیزیک کهکشان و پدیده شکل‌گیری ستارگان را بهتر درک کنند. این گروه هم‌اکنون در تلاش است با استفاده از این روش آزمایش‌ها بیشتری انجام دهد.

پروفسور هاپکینز می‌گوید:

ما می‌خواهیم تا کهکشان‌ها و همه مسائل کیهانی که مشخصاتی عجیب و غیرمعمول دارند را با همین روش مورد آزمایش و بررسی قرار دهیم.

شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که بتوان با این روش درباره آن اطلاعات بیشتری به دستاورد، کهکشان‌هایی با سیاهچاله‌هایی با جرم بالا باشند. ویدیوی این شبیه‌سازی را در طیف نور مرئی می‌توانید مشاهده کنید.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.