نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای دنیای تلفن همراه در سال 2014

سال 2014 میلادی نیز رو به پایان است و در سال میلادی جدید می‌توانیم انتظار داشته باشیم در حوزه تکنولوژی به ویژه تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند شاهد محصولات جدید و پیشرفته برندهای مختلف باشیم.

1

در سال جاری میلادی شاهد برگزاری رویدادهای مختلفی بودیم که برخی کاملا موفق بودند و البته برخی نیز روزهای خوبی نداشتند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه تکنولوژی و به ویژه گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند در سال 2014 خواهیم پرداخت، رویدادهایی که البته به سلیقه شما کاربران محترم می‌توانند از این لیست حذف و رویدادهای مهم دیگری جایگزین آن‌ها شوند. با فارنت همراه باشید..

نوکیایی که فروخته شد اما هنوز هست!

پس از مدت‌ها که حرف و حدیث‌های فراوانی در خصوص خرید نوکیا توسط مایکروسافت منتشر می‌شد، بالاخره این قرارداد در سال 2014 رسما امضا شد. البته این قرارداد به معنای پایان عمر این شرکت فنلاندی نبوده و تنها از عرضه گوشی‌های هوشمند توسط نوکیا تا سال 2016 جلوگیری شده است. این درحالیستکه این شرکت میان‌برهایی برای عرضه گوشی‌ و حتی تبلت اندرویدی نوکیا ان1 در ابتدای سال 2015 میلادی یافته است.

Microsoft-bought-Nokias-Devices-ampServices-division

همچنان باید منتظر ماند و مشاهده کرد که مایکروسافت چه برنامه‌هایی برای آینده شرکت در تملک خود، نوکیا دارد. در حال حاضر چندیدن گوشی هوشمند سطح پایین و البته متوسط برای عرضه به بازار در نظر گرفته شده است اما همچنان باید منتظر پرچمداران قدرتمند ویندوزفونی باشیم، عملی که مطمئنا علاقه کاربران به این پلتفرم مایکروسافت را افزایش خواهد داد.

در سال 2016 به نظر می‌رسد شاهد معرفی یک گوشی اندرویدی تمام‌عیار توسط نوکیا باشیم، گوشی که مدت‌هاست آرزوی طرفداران نوکیا شده است. زمان، همه چیز را ثابت خواهد کرد اما نباید فراموش کرد که سال 2014 یکی از مهم‌ترین سال‌های حیات این برند فنلاندی بوده است.

خرید موتورولا، این‌بار توسط لنوو!

در اوایل سال 2014 همگان شاهد ابراز علاقه لنوو برای خرید موتورولا بودند. این غول چینی که پنجمین شرکت از نظر میزان فروش دستگاه‌های هوشمند در سه ماهه سوم سال 2014 میلادی می‌باشد موتورولا را از شرکت گوگل خریداری نمود.

Lenovo-bought-Motorola-from-Google

در حدود یک‌ماه پیش این قرارداد رسمی شد و موتورولا به همراه 3500 کارمند آن در سرتاسر دنیا حالا زیرنظر لنوو قراردارند. نکته مهم اینکه لنوو اعلام نموده برند موتورولا را بدون تغییر نام آن حفظ خواهد کرد. با این قرارداد می‌توان انتظار داشت دستگاه‌های هوشمندی نظیر دروید توربو همچنان تحت عنوان برند دوست‌داشتنی موتورولا به بازار عرضه شوند.

شرکت گوگل نیز اکثر 24000 حق‌ثبت اختراع موتورولا را به همراه قسمتی از موتورولا که پروژه Ara را مدیریت می‌کرد حفظ کرد تا نهایتا در سال 2015 شاهد محصول عرضه شده برپایه این پروژه باشیم.

سامسونگ بالاخره پایین آمد!

در سال 2014 میلادی، شاهد وضعیت قرمز در میزان فروش دستگاه‌های هوشمند شرکت سامسونگ بودیم. این مسئله مدت‌ها بود که برای سامسونگ به وقوع نپیوسته بود. شرکت سامسونگ بارها و بارها دست به انتشار گزارشات مالی خود زد که در همه آن‌ها این مسئله مشهود بود که این شرکت کم‌کم و البته با شیب کم در حال لغزش از مکان مطمئن خود در صدر شرکت‌های فروشنده دستگاه‌های اندرویدی است.

Samsungs-streak-of-losses

یکی از دلایل افت شرکت سامسونگ را می توان ظهور شرکت‌های ناشناخته دیگر مانند شیائومی دانست. در برخی کشورها همانند چین و هند، رقبای بومی مانند شرکت یادشده حتی توانسته‌اند این شرکت را کنار بزنند و به صدر پرفروش‌ها برسند.

آیفون 6 پلاس، رویای گوشی بزرگ طرفداران اپل!

کاربران و طرفداران دستگاه‌های هوشمند اپل همواره از انتظار خود جهت مشاهده دستگاه‌های هوشمند این شرکت در ابعادی بزرگ‌تر سخن می‌گفتند تا اینکه نهایتا در سال 2014 شاهد معرفی آیفون 6 پلاس این شرکت با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی بودیم.

Apple-has-a-very-big-iPhone-now

پیش از این، دستگاه‌های هوشمند با صفحه‌نمایش بزرگ، یکی از نقاط قوت سیستم‌عامل اندروید به حساب می‌آمدند اما بالاخره شاهد عرضه بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین آیفون تولیدی هستیم که البته اکنون رقبای زیادی را در کنار خود می‌بیند.

چینی هایی که بازار گوشی را نیز قبضه کردند!

هیچ شکی نیست که کشور چین بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را تشکیل داده و همین موضوع باعث می‌شود در خصوص پیشرفت شرکت‌های این کشور در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند نیز هیچ تردیدی نداشته باشیم.

The-onslaught-of-the-China-based-smartphone-manufacturers

برخی از این شرکت‌ها، تعداد بالایی از دستگاه‌های خود را در داخل و حتی خارج از کشور به فروش می‌رسانند اما در سال 2014 شاهد حضور بازیگران جدید و البته قدرتمند همانند Xiaomi,Oppo,Lenovo,Huawei در این بازار بودیم.

این حضور قدرتمند باعث شد میزان فروش برندهای معتبر و مطرحی مانند سامسونگ کاهش پیداکرده و این شرکت‌ها زنگ خطری را احساس کنند. یکی از دلایل فروش بالای این شرکت‌ها را می‌توان قیمت پایین محصولات تولیدی در مقایسه با کارایی این دستگاه‌ها دانست. به نظر می‌رسد این روند در سال 2015 نیز همچنان ادامه داشته باشد.

وان‌پلاس، گوشی قدرتمند، قربانی سیاست ضعیف توزیع!

کمتر کسی است که در خصوص قابلیت‌های پیشرفته وان‌پلاس وان در ازای قیمت آن شک داشته باشد اما اگر بررسی در خصوص تفاوت تعداد نفراتی که قصد داشتند این گوشی را خریداری کنند و افرادی که نهایتا این گوشی را خریداری کردند داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این شرکت ضعف فاحشی در سیاست توزیع این محصول در بازار داشته است.

OnePlus---the-flagship-killer-marred-by-a-flawed-distribution-strategy

 امیدواریم که وان‌پلاس در سال 2015 با رویه‌ای جدید بتواند این ضعف را جبران کند.

سلفی بالاخره به موبایل هم رسید!

“سلفی” لغتی است که در سال 2013 بر سر زبان‌ها افتاد اما شرکت‌های تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند کمی دیر به این جمع پیوستند و البته در سال 2014 به جهت جبران مافات، دستگاه‌های زیادی با قابلیت‌های ویژه مخصوص گرفتن عکس‌های سلفی به بازار عرضه کردند.

Selfie-phones-are-a-thing-now

دستگاه‌هایی مانند سونی اکسپریا C3 و اچ‌تی‌سی دیزایر EYE در میان دیگران توانستند بهتر خودنمایی کنند.

ساعت‌های هوشمندی که آمده‌اند تا بمانند!

ساعت‌های هوشمندی که بتوانند به راحتی با گوشی‌های هوشمند شما در ارتباط باشند مدت‌هاست که به بحث محافل خبری حوزه تکنولوژی مبدل شده‌اند اما در سال 2014 شاهد حضور منظم‌تر این محصولات در بازار بودیم.

یکی از دلایل این امر را می‌توان سیاست‌های گوگل جهت بهبود پلتفرم ویژه ساعت‌های هوشمند دانست. تا پیش از این شرکت‌های تولیدکننده این ساعت‌ها از سیستم‌عامل‌های مختلفی استفاده می کردند اما اکنون Android Wear خیال این شرکت‌ها را از بابت وجود سیستم‌عاملی قابل قبول و مورد اطمینان راحت کرده است و این امکان را می‌دهد تا این شرکت‌ها ذهن خود را بیشتر بر روی تولیدات و مشخصه‌های سخت‌افزاری متمرکز کنند.

Smartwatches-are-here-to-stay

برخی محصولات محبوب این حوزه، موتو360 موتورولا، جی‌واچ ال‌جی، جی‌واچ آر ال‌جی، Gear Live و Gear S سامسونگ و زن‌واچ ایسوس بودند. شرکت اپل نیز در اقدامی محصول خود با نام اپل واچ را معرفی نمود که البته این محصول قرار است در سال 2015 روانه بازار شود. با عرضه این محصول اپل، مطمئنا شاهد رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولید‌کننده ساعت‌های هوشمند خواهیم بود.

نکسوسی که دیگر ارزان نیست!

وقتی نکسوس 5 گوگل با قیمت خوب جهانی 350 دلار معرفی شد، دیگر دستگاه‌های هوشمند این حوزه را به چالش کشید. سال‌هاست که از نکسوس‌های تولیدی با عنوان گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار یاد می‌شود.

Affordable-Nexus-smartphones-no-more-at-least-in-2014

این رویه با معرفی نکسوس 6 تولیدی موتورولا با قیمت 649 تغییر کرده و به نظر می‌رسد باید منتظر اظهارنظر گوگل در خصوص استثنا بودن این محصول و یا تبدیل شدن رویه بالابودن قیمت به سیاست جدید این شرکت باشیم.

سامسونگ بالاخره پلاستیک را کنار گذاشت!

مدت‌ها بود که دستگاه‌های تولیدی سامسونگ به علت استفاده از پلاستیک در بدنه آن‌ها مورد انتقاد کاربران و خریداران محصولات هوشمند این شرکت قرار می‌گرفتند اما اکنون دستگاه‌های اندرویدی و حتی پرچمداران این شرکت رنگ فلز را به خود می‌بینند.

Samsung-uses-metal-now

با توجه به استفاده اکثر شرکت‌های رقیب از فلز، سامسونگ نیز چاره‌ای نداشت تا نهایتا در سال 2014 دستگاه‌هایی مانند گلکسی آلفا، گلکسی نوت 4، Galaxy Note Edge و اخیرا نیز گلکسی آلفا5 و آلفا3 را با ترکیب ساخت متفاوت روانه بازار کند.

سوارشدن دستگاه‌های اندرویدی بر تکنولوژی 64بیتی!

پس از معرفی آیفون 5اس با تکنولوژی و معماری 64 بیتی، طرفداران دستگاه‌های اپل از این معماری به عنوان سمبل روبه جلو بودن این شرکت یاد می‌کردند. این موضوع به یکی از رویاهای کاربران اندرویدی مبدل شده بود تا اینکه نهایتا چندماه پیش، اچ‌تی‌سی اولین دستگاه اندرویدی برپایه تکنولوژی 64 بیتی یعنی اچ‌تی‌سی دیزایر 510 را معرفی کرد.

Android-smartphones-jump-on-the-64-bit-bandwagon

در ابتدای امر هیچ سیستم‌عاملی برای پشتیبانی از قابلیت 64 بیتی برای این دستگاه موجود نبود اما با عرضه اندروید 5.0، به طور رسمی درهای استفاده از تکنولوژی 64 بیتی به روی محصولات اندرویدی نیز گشوده شد.

Phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. میثم می‌گوید

    سلام
    پس از سونی چیزی نگفتین
    زنده باد سونی