در این شهر از چین از سوزاندن اسکناس برای تولید برق استفاده می‌کنند!

اصطلاح کنایه‌آمیز “سوزاندن پول” معمولا درمواقعی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شخصی بیش‌از اندازه پولدار است که دیگر هزینه‌کردن مبلغ‌های زیاد برایش اهمیتی ندارد. اما در این مطلب شما را با منطقه‌ای از جهان آشنا خواهیم‌کرد که به معنای واقعی کلمه، اسکناس پول را می‌سوزانند! آن‌هم برای تولید انرژی و برق!

1

در کشور چین معمولا وقتی اسکناس‌ها بیش از اندازه کهنه یا آسیب‌دیده می‌گردند، به حالتی که دیگر قابل استفاده در معاملات نباشند، به بانک مرکزی چین یا همان PBoC فرستاده می‌شوند تا فرآیند بازیافت و تولید دوباره کاغذ و پول از آن‌ها انجام پذیرد. این میزان اسکناس از رده‌خارج بیشتر از آن مقداری که فکر می‌کنید ایجاد می‌شود و بانک مرکزی چین برای اینکه از پس همه‌ی آنها بربیاید، دسته‌دسته به شرکت‌های زیرمجموعه‌اش ارسال می‌کند تا به پروسه‌ی بازیافت سرعت ببخشند.

یکی از این شرکت‌های زیرمجموعه در منطقه Luoyang City واقع شده‌است که ظاهرا آنجا از سوزاندن اسکناس‌های کهنه برای تولید انرژی استفاده می‌شود چرا که این روش آلاینده و ضرر مالی کمتری نسبت به سوزاندن زغال‌سنگ دارد! با سوزاندن 1 تُن اسکناس، 660 کیلووات برق تولید می‌شود که مقرون‌به‌صرفه‌تر و کارآمدتر از روش‌های دیگر تولیدبرق به نظر می‌رسد.

اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، در این منطقه از چین سالانه اسکناس فرسوده کافی برای تولید 1.32 میلیون کیلووات‌ساعت برق در دسترس قرار می‌گیرد که به‌معنی ذخیره 4هزار تن زغال‌سنگ درسال است.

بدین ترتیب بعید به‌نظر می‌رسد که دولت چین یا بانک مرکزی‌اش با این مسئله سوزاندن پول‌های واقعی مشکلی داشته‌باشند. درست‌است که پول‌های کهنه‌ای که سوزانده می‌شوند امکان بازیافت‌شدن دارند ولی این روش به صرفه‌جویی چشم‌گیر در مصرف منابع مهمی همچون زغال‌سنگ کمک می‌کند.

geek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. سرباز هیتلر می‌گوید

    خداوند شفایشان دهد …