این ربات فکر می‌کند یک کرم بسیار کوچک است!

به تازگی محققان هوش مصنوعی، تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند که با الهام گرفتن از بعضی موجودات ساده روبات‌هایی بسازند که مانند انسان قادر به تفکر باشند و البته در این زمینه به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کردند.

1

در واقع هدف آنها ساخت یک مغز ساده است و حالا دستاورد آنها رباتی بنام Lego است که با الهام گرفتن از ذهن یک کرم ساخته شده است. نام این پروژه OpenWorm است. هدف اصلی پروژه‌ی OpenWorm ساخت اولین موجود زنده‌ی مصنوعی است.

پروژه «کرم باز» در ماه مه آغاز شد و دانشمندان از آن زمان تاکنون، به دنبال خلق نسخه المثنی مجازی از کرم لوله‌ای Caenorhabditis elegans بوده‌اند. در حال حاضر این مدل 302 نورون از سیستم عصبی و 95 سلول عضلانی را پوشش می‌دهد. هنگامی که داده‌های ورودی به سیستم عصبی داده می‌شود، می‌توان شاهد حرکت نسبتا واقعی کرم در شبیه‌سازی انجام شده بود.

یکی از بنیانگذاران این پروژه Timothy Busbice می‌گوید: کار ما اعمال نقشه‌برداری از مغز و ایجاد یک نرم‌افزار است که شبکه عصبی طبیعی را شبیه‌سازی کند سپس آن را در ربات LEGO Mindstorms EV3 قرار دادیم و حرکت مکانیکی روبات را مورد بررسی قرار دادیم.

تحقیقات ما مدت زمان زیادی به طول انجامیده و ما توانستیم رباتی بسازیم که دارای سنسورهای ورودی و خروجی است هدف ما تنها انجام یکسری حرکات تصادفی نبوده و ربات قادر است پاسخ مناسب را در زمان مناسب نسبت به شراط محیط از خود نشان دهد دقیقا مشابه کاری که یک کرم واقعی انجام می‌دهد.

از آنجایی که یک کرم واقعی می‌تواند طعم، نور، حس، درجه حرارت و بو را تشخیص دهد به نظر می‌رسد ربات نیز تا حد زیادی می‌تواند مانند آن عمل کند. در ساخت این ربات از اصل مهندسی معکوس استفاده شده است. هم اکنون این ربات از بستر نرم افزاری GoPiGo که برای ربات‌های تعاملی طراحی شده، استفاده می‌کند.

تست‌های انجام شده روی این نرم‌افزار تاکنون رضایت بخش نبوده اما متخصصین امیدوارند با آزمایش‌های بیشتر و تنظیمات بهتر به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنند.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. مسعود می‌گوید

    “یَـََّأَیُّهَا النَّاس‌ُ ضُرِب‌َ مَثَل‌ٌ فَاسْتَمِعُواْ لَه‌ُوَّ إِن‌َّ الَّذِین‌َ تَدْعُون‌َ مِن دُون‌ِ اللَّه‌ِ لَن یَخْلُقُواْ ذُبَابًا وَ لَوِ اجْتَمَعُواْ لَه‌ُو وَ إِن یَسْلُبْهُم‌ُ الذُّبَاب‌ُ شَیْ ا لآ یَسْتَنقِذُوه‌ُ مِنْه‌ُ ضَعُف‌َ الطَّالِب‌ُ وَ الْمَطْـلُوب‌ُ ؛(حج‌،73) ای مردم‌! مثلی زده شده است گوش به آن فرا دهید: کسانی را که غیر از خدا می‌خوانید هرگز نمی‌توانند مگسی بیافرینند، هر چند برای این کار دست به دست هم دهند و هر گاه مگسی چیزی از آن‌ها را برباید نمی‌توانند آن را باز پس گیرند، هم این طلب کنندگان ناتوانند و هم آن مطلوب‌ها (هم این عابدان و هم آن معبودان‌).”