ببینید: شاید تاکنون عکس‌های ماکروسکوپی به وضوح این تصاویر ندیده‌اید!

تصویری که در بالای این مطلب می‌بینید عکس ماکروسکوپی یک سوسک تاول‏زا هست که دانشمندان با تکنیک ماکروپاد (Macropod) آن را ثبت کرده‌اند. در این مطلب ابتدا به سراغ تعریف ماکروپاد و اینکه ماکروپاد چیست؟ می‌پردازیم و بعد تصاویری فوق‌العاده که با این تکنیک ثبت شدۀ‌اند را با هم مرور می‌کنیم.

1

تکنیک ماکروپاد (Macropod) چیست؟

Macropod یک روش تصویربرداری کم هزینه، سبک و سه‌بعدی هست که به دانشمندان این اجازه را می‏‌دهد که در نمونه‏ای از عکاسی ماکرو با استفاده از نرم‌‏افزار و توسط گرفتن تابش چندگانه (Multiple Exposure) و ادغام آن‏ها بصورت یک تک تصویر کاملاً شارپ، عمق محدودیت‏‌های میدانی را بشکنند.

ماکروپاد (Macropod) بر محدودیت‏‌های بیش از حد عمق میدان (DOF) که بطور ذاتی در اپتیک‌‏های طراحی شده برای عکسبرداری از نمونه‌‏های کوچک‌‏تر وجود دارند، غلبه می‏‌کند. بطور معمول لنزهای طراحی شده برای ماکرو، تنها بخش خیلی کوچکی از عمق نمونه‏‌ی مورد نظر را در فوکوس شارپ در هر یک تابش (Exposure)، رندر می‏‌کنند.

 تکنیک ماکروپاد به کاربر این اجازه را می‏‌دهد که تابش‏‌های چندگانه را در طول محور Z (عمق) را انتخاب کنند و بسازند به طوری که هر منطقه‌‏ی تابش فوکوس شارپ با تابش قبلی و بعدی، هم‌پوشانی داشته باشد.

  سپس این تصاویر منبع به کامپیوتر انتقال داده می‏‌شوند و توسط یک برنامه‏‌ی ترکیب‌کننده‌‏ی عکس (Image-Stacking)، با یکدیگر ادغام می‏‌شوند و تصویر نهایی به دست می‌آید.

عکس ماکروسکوپی خرزنبور! (Bumblebee– زنبور خرکی!)

macroscopic-image-12 macroscopic-image-13 macroscopic-image-14

این برنامه‌‏ی ترکیب‌کننده تنها پیکسل‏‌های فوکوس شده از هر تابش را در یک پیدا و ترکیب می‏‌کند و در نهایت خروجی آن یک عکس واحد است.

عکس ماکروسکوپی از پرتقال کپک‌زده!

macroscopic-image-11

عکس ماکروسکوپی چشم انسان!

macroscopic-image-15

عکس ماکروسکوپی عنکبوت نارنجی پرنده!

macroscopic-image-16 macroscopic-image-18 macroscopic-image-17

دیدن این ویدئو که نحوه تصویربرداری میکروسکوپیک را نشان می‌دهد خالی از لطف نیست!

منبع Gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم