کدام نسخه از گلکسی نوت ۴ قوی‌تر است؟ اکسینوس یا اسنپ‌دراگون؟

بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که گوشی‌ها و پرچمداران اندرویدی تولیدی شرکت سامسونگ با مشخصه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. به طور معمول یک مدل از این دستگاه‌ها به تراشه Exynos و دیگری به تراشه‌ای ساخت یک شرکت دیگر تجهیز می‌شود که معمولا این شرکت، کوالکام است.

228

این مثال در مورد فبلت برتر سامسونگ یعنی گلکسی نوت 4 نیز صادق است و این دستگاه هوشمند نیز یا به تراشه چهارهسته‌ای اسنپ دراگون 805 و یا تراشه هشت هسته‌ای Exynos 7 تجهیز شده است که بسته به بازارهای مختلف می‌توانید آن‌‌هارا تهیه کنید.

معمولا بازارهای آمریکا از نسخه اسنپ‌دراگون استفاده می‌کنند و این درحالیستکه مدل Exynos در قسمت‌هایی از اروپا، آسیا و آمریکای لاتین به فروش می‌رسد.

بر روی کاغذ، تراشه‌های یادشده تفاوت‌های زیادی باهم دارند. اسنپ‌دراگون 805 برپایه پردازش چهارهسته‌ای طراحی شده و این درحالیستکه Exynos 7 Octa از هشت هسته بهره می‌برد که به دو قسمت چهارهسته‌ای تقسیم شده‌اند. به طور کلی همه هسته‌ها در شرایطی که مورد نیاز است فعال خواهند شد. هسته‌های تراشه کوالکام می‌توانند تا فرکانس 2.7 گیگاهرتز عمل کنند و جفت هسته‌های Exynos نیز می‌توانند به ترتیب به سرعت‌های 1.9 و 1.3 گیگاهرتز برسند.

این تراشه‌ها پردازنده‌های گرافیکی متفاوتی نیز دارند. Adreno 420 و Mali-T760 به ترتیب در اسنپ‌دراگون 805 و Exynos 7 به کار گرفته شده‌اند. خوشبختانه هردو مورد یادشده می‌توانند از صفحات نمایش QHD به خوبی پشتیبانی کنند و با OpenGL ES 3.1 و Direct3D 11.2 نیز مشکلی ندارند اما تفاوت‌های موجود در میزان کلاک و طراحی آن‌ها ممکن است باعث بروز نتایج و کارایی‌های متفاوت آن‌ها شود.

snapdragon-vs-exynos-3

لیست تفاوت‌های موجود میان سخت‌افزار نسخه‌های مختلف طولانی است اما کارایی این دو مدل در عمل متفاوت از آن‌چیزی است که در تئوری می‌خوانیم. شاید بنچمارک‌ها یکی از بهترین معیارهای مقایسه بین این دو تراشه باشند.

در مجموع از 8 ابزار متفاوت بنچمارک برای مقایسه این دو استفاده شده و توان محاسباتی تک هسته‌ای و همچنین چندهسته‌ای، توانایی‌های گرافیکی دو و سه بعدی، سرعت رم و فضای ذخیره‌سازی و کارایی مرورگر وب آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. مدنظر داشته باشید که همه تست‌ها پس از بازگرداندن دستگاه‌های موجود به تنظیمات کارخانه‌ای صورت پذیرفته‌اند و نتایج ارائه شده نیز میانگین سه بار اجرای هر تست را نشان می‌دهند.

بنچمارک‌های پردازنده

نکته‌ای که با اطمینان می‌توان بیان داشت آنستکه هر دو مدل مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 805 و Exynos 7 Octa به پردازنده‌های فوق قوی مجهز شده‌اند. نمی‌توان با قاطعیت از برتری یکی بر دیگری سخن گفت اما در این قسمت، تراشه Exynos عملکرد بهتری داشته است.

AnTuTu-5.33 AnTuTu-5.32 AnTuTu-5.3

اگرچه نرم‌افزار AnTuTu، کوالکام را برنده این نبرد می داند و در اکثر آزمایشات تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای امتیاز بیشتری به آن می‌دهد اما در میزان کارایی، نرم‌افزارهایی مانند Vellamo,Geekbench,Basemark و نهایتا PC Mark، همگی به Exynos 7 Octa در تست‌های تک و چندهسته‌ای امتیاز بیشتری می‌دهند.

بنچمارک‌های گرافیکی

در این قسمت اسنپ‌دراگون 805 به خوبی خودنمایی می‌کند. این تراشه در همه تست‌های مرتبط با قابلیت‌های گرافیکی بر رقیب خود فائق آمد. این تست‌ها شامل آزمایشات دو و سه‌بعدی نرم‌افزار آنتوتو، بنچمارک‌های گرافیکی بیس‌مارک، 3D Mark Ice Storm Unlimited و پیشرفته‌ترین بنچمارک‌های GFX است.

Basemark-OS-II AnTuTu-5.34

 

بنچمارک‌های مرتبط با رم و فضای ذخیره‌سازی

براساس نتایج بدست آمده در این قسمت می‌توان نتیجه گرفت که کارایی رم در Exynos 7 Octa بهتر و سرعت آن بیشتر از نسخه دیگر است. فضای ذخیره‌سازی در هر دو نسخه نیز یک سرعت را داراست.

3D-Mark-1.3 GeekBench-and-PC-Mark Vellamo-3.1

 

بنچمارک‌های مرتبط با وب

در این قسمت نتایج متفاوتی بدست آمد. Vellamo امتیاز بیشتر را به تراشه Exynos داد و البته بنچمارت HTML5 آنتوتو نیز چنین نتیجه‌ای داشت. از سوی دیگر، اسنپ‌دراگون 805 بر اساس آزمایشات انجام‌شده از سوی برنامه‌هایی مانند Basemark و SunSpider نتایج بهتری را بدست آورد.

SunSpider GFX-Bench-3.0 3D-Mark-1.3

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد امکان تقلب گوشی‌های سامسونگ در نتایج بنچمارک است. پیش از این اعلام شده بود دستگاه‌های تولیدی این شرکت به محض اجرای نرم‌افزارهای بنچمارک، فرکانس کاری پردازنده را در بیشترین مقدار خود قرار می‌دهند تا نتیجه بهتری بدست آورند.

اما آنچه مسلم است حداقل در تست‌های انجام گرفته شاهد بروز رفتاری عجیب از سوی این دو دستگاه نبودیم. از سوی دیگر با مشاهده ویجت‌های موجود در تصویر مشاهده می‌شود که پردازنده به طور فعال به تغییر فرکانس کاری پرداخته است.

Samsung-Galaxy-Note-4-SM-N91000

شماره مدل‌های مختلف و پشتیبانی از شبکه مخابراتی 4G LTE

همان‌طور که می‌دانید اتصال نسل چهارم ارتباطی 4G به تازگی در ایران کلید خورده است و حالا که هزینه‌ای بیشتر از دو میلیون تومان بابت یک گوشی پرداخت می‌کنید بهتر است توانایی پشتیبانی از سریع‌ترین اتصال ارتباطی را داشته باشد. سال گذشته تشخیص مدل گلکسی نوت 3 ساده‌تر بود و نسخه اسنپ‌دراگون برخلاف اکسینوس از 4G پشتیبانی می‌کرد اما حالا داستان برای نوت 4 کمی پیچیده‌تر است.

N910H: (نسخه‌ای که رسماً وارد ایران شده است) – پردازنده اکسینوس 7 – عدم پشتیبانی از 4G

N910C: پردازنده اکسینوس 7 – پشتیبانی از 4G

N910S: پردازنده اسنپ‌دراگون 805 – پشتیبانی از 4G

N910F: پردازنده اسنپ‌دراگون 805 – پشتیبانی از 4G

به این ترتیب به نظر می‌رسد سامسونگ به جز چیپست از مودم‌های متفاوتی در نسخه‌های مختلف نوت 4 استفاده کرده است و متأسفانه نسخه H رسماً وارد ایران شده است. پیشنهاد ما خرید یکی از نسخه‌های C یا S نوت 4 بنا به سلیقه خود شماست.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی کلی برسیم باید اذعان کرد که گلکسی نوت 4 مجهز به Exynos Octa 7 نتیجه بالاتری را از نظر نتایج محاسباتی به دست آورد و کارایی رم بالاتری داشت که این مسئله به منزله سرعت بیشتر در اجرای برنامه‌ها و زمان کم‌تر در بارگذاری آن‌هاست. معماری 64بیتی در نسخه اکسینوس فعال نیست و البته هنوز مشخص نیست در اندروید 5 تغییری در آن حاصل شود.

از سوی دیگر مدل مجهز به اسنپ دراگون 805 در نتایج بنچمارک‌های گرافیکی آمار بهتری بدست آورد که این نشان‌دهنده کارایی بهتر در اجرای بازی‌های گرافیکی است. همچنین احتمالاً پشتیبانی کاستوم‌رام‌ها نیز در این نسخه بهتر خواهد بود.

مدنظر داشته باشید که هر دو دستگاه از توانایی خارق‌العاده‌ و حتی بیش از حد نیاز کاربران برخوردارند و این سوای مسئله تراشه استفاده شده در این دستگاه‌هاست.

Phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.