حالا نروژی‌ها زیباترین پاسپورت دنیا را هم دارند

اگر پاسپورت را به عنوان یک نماد هویت ملی قبول داشته باشیم، این طراحی جدید بدون شک برای نروژی‌ها حسن شهرتی را به همراه خواهد داشت. در رقابتی که بین شرکت‌های مختلف برای طراحی مجدد گذرنامه کشور نروژ صورت گرفت، طرحی از اسلو موفق به دریافت جایزه شد. پاسپورت جدید به شکل مدرن و چشمگیری به عنوان یک سند ثبت هویت ملی طراحی شده است.

3

در این هفته، پلیس ملی نروژ برندگان رقابتی که اخیراً برای طراحی مفهومی و معنادار پاسپورت و کارت شناسایی برگذار شد را اعلام نمود. طرح اسلو که توسط استودیوی “نیو” انجام شد شامل ترسیم زیبایی از چشم‌اندازهای طبیعی نروژ با خطوط نازک به همراه سایه‌های رنگی بود. جلد پاسپورت نیز در رنگ‌های مختلف غیرمرسوم مانند سفید، آبی فیروزه‌ای و قرمز طراحی شد که نشان جدید طلایی رنگ تاج ملی بر روی آن حک شده است.

Norway’s-new-passport-02

چنانچه صفحات داخلی پاسپورت زیر اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد، شفق‌های قطبی موجود در منظره آسمان شب شروع به تابش می‌کنند و اگر آن رت لمس کنید حس عمیق‌تری به شما خواهد داد.

گریل کاوام از استودیوی نیو در توضیح مفهوم عبارت “جوهره همه چیز” می‌گوید:

“تمام نروژی‌ها با طبیعت ارتباط نزدیکی دارند. این یک بخش بسیار قوی از تاریخ ماست و کشور ما را معرفی می‌کند. این گذرنامه بخش وسیعی از طبیعت متنوع نروژ را نشان می‌دهد که مربوط به همه ساکنین آن است. چه آن‌ها که اقامت دائمی در این کشور دارند و چه آن‌هایی که اقامت شهروندی دارند.”

هیئت داوران این طراحی را تحسین کردند. آن‌ها بر این باورند که این پاسپورت جدید علاوه بر این که بیانگر هویت ملی نروژی‌هاست، سندی مبنی بر ارزش‌های نروژی‌ها محسوب می‌شود آن‌ها افزودند: “طرح جدید، جذاب و شیک است، رنگها دقیق هستند و مناظر طراحی شده هیجان انگیز می‌باشند و نگاهی تازه و متفاوت، چشم‌اندازی زیبا به طرح داده است” هیئت داوری این خلاقیت را شایسته تقدیر برشمرد.

Norway’s-new-passport-01

اکنون نیو در حال همکاری نزدیک با پلیس ملی است تا راه حلی برای بالا بردن امنیت پاسپورت پیدا کند. در حال حاضر، امکان افشا شدن جزئیات این رایزنی‌ها وجود ندارد. تاریخ انتشار این پاسپورت هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود که تا دو سال آینده جایگزین شود. پاسپورت‌ها تنها نمادهای ملی مورد نظر تیم‌های طراحی نیستند. ماه گذشته، در رقابتی مشابه، بانک مرکزی نروژ خواهان طراحی جدید برای کرون شد که این طرح در سال 2017 جایگزین طرح کنونی خواهد شد.

با طراحی جدید پاسپورت این کشور، آن‌ها نشان می‌دهند که چطور طراحی مدرن با زندگی نروژی‌ها گره خورده است. به گفته کاوام: “طراحی نقش مهمی در معرفی کشور یا فرهنگی که شما بخشی از آن هستید، دارد.”

theguardian

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. No Name For You می‌گوید

    درود
    آفای “مسعود رستمی” چی میگی؟! خوبی یا بهتری؟!

    1. Sepehr می‌گوید

      داشی تقصیره خودش نی،ساقیش مَشت بود…

  2. مسعود رستمی می‌گوید

    سلام دیدگاه من اینهکه باید مواظب کسایی باشیم که از این موارد سود استفاده نکند من چند ماه پیش مورد سواستفاده این افراد شدم که بدبختانه هنوز خلاص نشدم هیچ کجای قانون هم حرفم را قبول ندارد که بی گناه هستم