شش تبلت نوکیا که راه را برای عرضه تبلت نوکیا N1 هموار کردند!

نوکیا در هفته‌ی گذشته از اولین تبلت اندرویدی خود پرده برداشت. این اتفاق در چشم بسیاری ها حرکت جدیدی از سمت نوکیا محسوب می‌شد، اما به راستی N1 اولین تبلت بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی همراه در سال‌های نه چندان دور بوده است؟.با ما در ادامه در فارنت همراه باشید، تا با تبلت هایی که تا پیش از این توسط نوکیا ساخته شده‌اند آشنا شویم.

0

تبلت  Nokia M510

AD846AEB1DB24870 9CA6CB31CED33B65

شاید زیاد بیراه نباشد اگر بگوییم نوکیا اولین تولیدکننده تبلت در جهان است. زمانی که استیو جابز تفکر تولید صفحه‌نمایش قابل حملی با نام آی‌پد را سر می‌پروراند، نوکیا 9 سال قبل از آن اولین تبلت خود را با نام Nokia M510 تست کرده بود. داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که نوکیا حتی ۱۰۰۰ عدد از این تبلت را به تولید کامل رسانده بود اما متأسفانه هرگز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار نگرفت.

از جمله مشخصات سخت‌افزاری Nokia M510 می‌توان به صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی LCD با رزولوشن ۸۰۰ در ۶۰۰ پیکسل، وزن حدود ۱.۸۱ کیلوگرم، قابلیت ارتباط از طریق USB، ps/2، جک هدفن ۳.۵ میلی متری و ماژول Nokia C111 Wi-Fi اشاره کرد. هدف از تولید تبلت M510، مصرف‌کنندگان و خانواده‌ها عنوان شده است.Nokia M510 در آن زمان دارای بالاترین مشخصات فنی و سخت‌افزاری بوده و بر روی آن نسخه ای از سیستم‌عامل Symbian با نام Epoc استفاده گردیده است. از جمله ویژگی‌های سیستم‌عامل Epoc به برنامه دریافت ایمیل، تقویم، اعلانات و مرورگر Opera می توان یاد کرد.

تبلت  Nokia N770

Nokia-N770

در سال ۲۰۰۵ گجتی به نام تبلت وجود نداشت، پس Nokia 770 را می‌توان دستگاهی مبتنی بر اپلیکیشن های تحت وب نامید.
در سمت چپ این دستگاه کلیدهای مختلفی برای اعمال فرمان، در کنار پایه نگه‌دارنده‌ی آن تعبیه شده بود. از مشخصات سخت‌افزاری Nokia N770 می‌توان به صفحه‌نمایش رنگی ۶۵۰۰۰ سلول رنگی ۴٫۱ اینچی با کیفت تصویر ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل، ۶۴ مگابایت رم، حافظه خارجی ۱۲۸ مگابایتی، دو قلم نوری، قابلیت ضبط و پخش فیلم و امکان اتصال به اینترنت و دیدن صفحات web اشاره کرد. نوکیا 770 در زمان عرضه از سیستم‌عامل Maemo استفاده می‌کرد و قیمت آن در بازار ۳۵۰ دلار بود.

تبلت Nokia N800

Nokia-N800

Nokia N800 در راستای پیروی از نرم‌افزارهای تحت وب Nokia 770 در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه گردید. با توجه به طراحی خاص و ایده‌های جدید نوکیا، این دستگاه نتوانست فروش خوبی در بازار داشته باشد و شاید به همین دلیل باشد که کمتر نامی از آن را شنیده اید.Nokia N800 نسبت به نسل قبلی تبلت نوکیا دارای سخت‌افزاری بسیار قوی‌تر از جمله پردازنده با فرکانس کار  ۴۰۰ مگاهرتز، رم ۱۲۸ مگابایتی، حافظه ذخیره‌سازی داخلی ۲۵۶ مگابایتی و پشتیبانی از حافظه‌های جانبی بود.

Nokia N800 در زمان عرضه از سیستم‌عامل ابری Maemo استفاده می‌کرد و این بار از مرورگر موزیلا به جای اپرا به کار گرفته شده بود که قابلیت اجرای فایل‌های فلش را داشت (قابلیتی که آی‌پد فاقد آن بود).

تبلت Nokia N810

Nokia-810

Nokia N810 چند ماه پس از عرضه ناموفق Nokia N800 به بازار راهی بازار شد؛ اما همین چند ماه انقلابی در سخت‌افزار تبلت جدید نوکیا به وجود آورد، به نحوی که فضای ذخیره‌سازی آن از ۲۵۶ مگابایت به ۲ گیگابایت رسید! از دیگر مشخصات بارز نوکیا 810 می‌توان به کیبورد backlit، قابلیت پشتیبانی از حافظه ذخیره‌سازی جانبی، سیستم موقعیت‌یاب جهانی “GPS” و صفحه‌نمایش ۵ اینچی همراه با فناوری Transreflective که آن را در نور مستقیم خورشید بسیار خوانا نشان می‌دهد اشاره کرد.

تبلت Nokia Z500

Nokia-Z500

Nokia Z500 تبلتی است که هیچ‌گاه به بازار عرضه نگردید و اطلاعات کمی در رابطه با آن موجود است اما بر اساس گفته‌های یکی از مهندسان نوکیا، مدل Z500 دارای یک صفحه‌نمایش بزرگ ۹ اینچی ساخت شرکت Foxconn بوده که شباهت‌های زیادی به آی‌پد داشته است.

تبلت Lumia 2520

Nokia-Lumia-25201

و اما آخرین تبلت نوکیا قبل از واگذاری بخش گوشی‌های همراه این شرکت به مایکروسافت Lumia 2520 نام دارد که با پیروی از سیاست‌های غلط استفن الوپ با سیستم‌عامل ویندوز ۸ ار.تی در سال ۲۰۱۳ معرفی گردید.از مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه خوش ساخت می‌توان به صفحه نمایش ۱۰٫۱ اینچی با به کار گیری فناوری ClearBlack، پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ دراگون ۸۰۰ با فرکانس کاری ۲٫۲ گیگاهرتز، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت،  قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای ، بلوتوث،دوربین اصلی ۶٫۷ مگا پیکسلی و دوربین جلو ۲ مگا پیکسلی اشاره کرد.

به نظر شما نوکیا می‌تواند با تغییر سیاست‌های غلط خود، بار دیگر به عرصه رقابت بازگردد؟

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.