تاریخچه گوشی های موبایل دوربین دار؛ آیا اولین موبایل دوربین‌دار را می‌شناسید؟

دوربین‌ها در گوشی‌های هوشمند امروزی به جز جداناپذیری مبدل شده‌اند. اکثر ما برای گرفتن عکس‌ها و یا حتی فیلم‌برداری، ترجیح می‌دهیم تا جای ممکن از گوشی هوشمندمان استفاده کنیم و دیگر هیچ وسیله‌ مستقلی با خود حمل نکنیم.

2

اما به راستی گوشی‌های هوشمند چه مسیری را طی‌ کرده‌اند تا به نقطه امروزی برسند؟

تولید اولین گوشی مجهز به دوربین توسط کدام شرکت انجام گرفت؟

اولین گوشی مجهز به دوربین داخلی توسط سامسونگ تولید و در ژوئن سال 2000 وارد بازار کشور کره‌جنوبی شد. SCH-V200 از صفحه‌نمایش 1.5 اینچی TFT و دوربین داخلی با امکان گرفتن 20 عکس با رزولوشن 350000 پیکسل بهره می‌برد که معادل 0.35 مگاپیکسل است اما برای مشاهده عکس‌ها مجبور بودید گوشی را به رایانه متصل کنید. در واقع مولفه‌های دوربین و گوشی به صورت جداگانه اما در داخل یک بدنه قرار داشتند.

sharp_j-sh04

در فضای سایبری، بحث جدی وجود دارد و برخی معتقدند اولین گوشی دوربین‌دار واقعی! توسط شارپ تولید و وارد ژاپن شده است. این گوشی توسط J-Phone که اکنون با نام SoftBank Mobile از آن یاد می‌شود در نوامبر سال 2000 به بازار عرضه شد. J-SH04 می‌توانست عکس‌هایی با رزولوشن 110000 پیکسل یا همان 0.11 مگاپیکسل بگیرد.

تفاوت اصلی میان سامسونگ SCH-V200 و این گوشی آن بود که J-SH04 به شما این امکان را می‌داد تا عکس‌های خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنید.

 

 

 

Sanyo SCP-5300 اولین گوشی دوربین‌دار در آمریکا

در سال 2002، اسپرینت اولین گوشی دوربین‌دار را با نام Sanyo SCP-5300 وارد بازار کرد که به دوربین 0.3 مگاپیکسلی مجهز بود. این گوشی به فلش، کنترل میزان روشنایی، تایمر، بزرگ‌نمایی دیجیتال و فیلترهای مختلف تجهیز شده بود.

Sanyo-SCP-5300

تا پایان سال 2003، گوشی‌های دوربین‌دار جایگاه خود را در بازار پیداکردند و بیش از 80 میلیون گوشی مجهز به این قابلیت در سرتاسر دنیا به فروش رسید. این گوشی‌ها از نظر میزان فروش رقیب سرسختی برای دستگاه‌های پخش‌کننده دی‌وی‌دی به شمار می‌آمدند. خبر خوب برای خریداران آن بود که کیفیت دوربین این گوشی‌ها بهبود و قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یافت.

 

ورود 1.3 مگاپیکسل با Audiovoc PM8920

اسپرینت در جولای 2004، دستگاه PM8920 را روانه بازار کرد. این دستگاه، اولین گوشی در آمریکا بود که به دوربین 1.3 مگاپیکسل مجهز بود و می‌توانست عکس‌هایی با رزولوشن 960×1280 پیکسل بگیرد.

این دستگاه نه‌تنها می‌توانست عکس‌ها را به صورت بی‌سیم به اشتراک بگذارد بلکه می‌توان اذعان داشت که کیفیت عکس‌ها برای پرینت‌گرفتن نیز مناسب بود. این گوشی از کلید اختصاصی برای گرفتن عکس و همچنین تنظیمات مختلف شامل گزینه گرفتن چندعکسی برای گرفتن 8 عکس به صورت پی‌درپی و قابلیتی برای ضبط صدای دلخواه برای شاتر بهره می‌برد. این گوشی با قیمت 150 دلار به بازار عرضه شده بود.

Audiovoc PM8920

 

تا پایان سال 2014 گوشی‌های دوربین‌دار گسترش یافتند و نیمی از گوشی‌های فروخته شده در 9 ماهه اول سال 2004 از دوربین بهره می‌بردند و دوسوم گوشی‌هایی که در سه ماهه سوم به بازار عرضه شدند نیز گوشی‌های دوربین‌دار بودند. در این بازار شرکت فنلاندی نوکیا پیشتاز بود.

 

2 مگاپیکسلی نوکیا با نام N90

در سال 2005 نوکیا N90 توقعات را از گوشی‌های دوربین‌دار افزایش داد. این گوشی نه‌تنها از دوربین 2مگاپیکسلی بهره می‌برد که به لنز کارل زایس، فوکوس خودکار و فلش ال‌ای‌دی نیز تجهز شده بود.

شاید بهترین نکته برای به‌خاطر آوردن این گوشی نوکیا، چرخش خاص صفحه‌نمایش آن بود تا بتوانید حسی همانند یک دستگاه فیلم‌برداری داشته باشید.

 

nokia n90

سونی وارد می‌شود!

رقیب اصلی نوکیا در نبرد برای تولید گوشی‌هایی با دوربین برتر، سونی اریکسون بود. این شرکت با بهره‌گیری از برند سایبرشات گوشی‌هایی مانند سونی اریکسون k800i را روانه بازار کرد.

این گوشی از دوربین 3.2 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار، لرزش‌گیر تصویر و یک فلش زنون بهره می‌برد. نوکیا نیز برای تقابل با این شرکت، گوشی‌هایی مانند N73 را با دوربین 3.2 مگاپیکسل وارد بازار کرد اما در سال 2007، گوشی‌های این رده به پایان کار خود رسیدند.

sonyericsson-k800

 

نوکیا N95 با دوربین 5مگاپیکسل

سامسونگ اولین گوشی با دوربین 5 مگاپیکسل را تولید کرد اما اولین گوشی که در این محدوده واقعا محبوب شد، نوکیا N95 بود. این گوشی از قابلیت‌های مختلفی بهره می‌برد که البته هیچ‌یک به اندازه دوربین 5 مگاپیکسلی با لنزهای کارل زایس محبوب نبودند.

nokia n95

این گوشی هوشمند عکس‌های خوبی می‌گرفت و می‌توانست ویدئوهایی باکیفیت با نرخ 30 فریم در ثانیه بگیرد. در حقیقت 5 مگاپیکسل برای مدت چندین سال به عنوان یک استاندارد سطح بالا برای گوشی‌های دوربین‌دار باقی ماند.

شاید ایراد نوکیا N95 را بتوان عدم تجهیز آن به صفحه‌نمایش لمسی دانست. در واقع داشتن یک دوربین خوب به تنهایی برای ماندن در جایگاه‌های برتر کافی نبود!

پس از ورود آیفون به بازار در ژوئن سال 2007 و تنها چندماه پس از ورود N95، اگرچه این گوشی از دوربین 2مگاپیکسلی فاقد فلش و یا قابلیت فوکوس خودکار بهره می‌برد و قابلیت فیلم‌برداری نیز در آن به کار گرفته نشده بود اما کاملا محبوب شد.

8مگاپیکسلی سامسونگ

در سال 2008، سامسونگ i8510 که با نام INNOV8 نیز از آن یاد می‌شود به عنوان اولین گوشی با دوربین 8مگاپیکسلی روانه بازار شد. گوشی که شاید بتوان آن را کپی‌برداری اشتباهی از گوشی‌های سری N نوکیا دانست.

samsung i8510

نوکیا نیز پس از این گوشی، N86 را به بازار عرضه کرد و پس از آن اولین گوشی لمسی ال‌جی با دوربین 8مگاپیکسلی با نام Renoir به بازار عرضه شد.

نبرد مگاپیکسل‌ها ادامه داشت و سامسونگ نیز اولین گوشی 12مگاپیکسلی به نام M8910 Pixon 12 را در سال 2009 به بازار عرضه کرد که سریعا در سال 2010 و توسط نوکیا N8 و سونی S006 با دوربین 16 مگاپیکسلی به چالش کشیده شد.

 

توقف افزایش مگاپیکسل دوربین‌ها

آیفون ثابت کرد قابلیت‌های مهم‌تری نسبت به دوربین گوشی نیز می‌تواند در این دستگاه‌های هوشمند به کاربر ارائه شود. از سوی دیگر تولید دستگاه‌هایی باریک و جذاب نیز برای شرکت‌های سازنده یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شد و نهایتا بسیاری بر این باور بودند که کیفیت دوربین چیزی فراتر از تعداد مگاپیکسل‌های آن است.

 

 

 

ورود سه‌بعدی‌ها

هردو شرکت اچ‌تی‌سی و ال‌جی سعی‌کردند با عرضه گوشی‌هایی با دوربین‌های دوتایی 5 مگاپیکسلی در سال 2011 برای گرفتن عکس و یا فیلم‌برداری به صورت استریوگرافیک سه‌بعدی، قابلیت جدیدی را در دنیای عکاسی با گوشی‌های هوشمند معرفی کنند اما به واقع هیچ درخواستی برای این تکنولوژی در بازار نبود.

htc evo 3d

دیگر شرکت‌های سازنده نیز این پیغام را به طور کامل دریافت کردند و بدین‌ترتیب تمرکز به سمت قابلیت‌های نرم‌افزاری برای علاقمندان عکاسی سوق داده شد.

 

سیل قابلیت‌های نرم‌افزاری برای دوربین‌ها

قابلیت‌هایی مانند Photo Sphere توسط گوگل، پانوراما توسط اپل، تایم شیفت توسط بلک‌بری و Zoe توسط اچ‌تی‌سی به دوربین گوشی‌های هوشمند اضافه شدند.

photo sphere

فیلترها و افکت‌های بیشتری نیز برای پلتفرم‌های مختلف گوشی‌های هوشمند عرضه شدند اما این قابلیت‌ها تنها برای کاربرانی که وقت زیادی برای سروکله زدن با این مشخصه‌های نرم‌افزاری می‌گذرانند مفید است. این درحالیستکه اکثر کاربران دوست‌دارند عکس‌هایی سریع و بی‌دردسر بگیرند.

 

بزرگ‌تر و بهتر!

اگرچه شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی سعی دارند کاربران را متقاعد کنند که دوربین 4 مگاپیکسلی در اچ‌تی‌سی وان کافی است اما شرکت‌هایی مانند نوکیا این عقیده‌ای کاملا متفاوت دارند.

گوشی‌های هوشمند جدید مانند اکسپریا زد سونی به دوربین 13 مگاپیکسل مجهز می‌شوند و حتی زوم سامسونگ نیز به سنسور 16مگاپیکسلی و البته با بزرگ‌نمایی اپتیکال تجهیز شده است اما نوکیا لومیا 1020 از دوربین 41مگاپیکسلی بهره می‌برد.

lumia 1020

نمی‌توان با اطمینان گفت که ما به دوربین‌هایی بهتر از آنچه در حال حاضر بر روی گوشی‌های هوشمند وجود دارند نیاز داریم. از سوی دیگر کاربران دوستدار عکاسی بعضا از گوشی‌های هوشمند اپل برای عکاسی استفاده می‌کنند و نهایت رضایت را از این گوشی‌ها دارند.

آینده گوشی‌های دوربین‌دار

در حال حاضر به نظر می‌رسد لومیا 1020 بهترین گوشی دوربین‌دار موجود در بازار است البته مدنظر داشته باشید که اولین گوشی نوکیا که به دوربین 41 مگاپیکسلی تجهیز شده بود، PureView 808 نام داشت که در سال 2012 به بازار عرضه شد اما به علت استفاده از سیستم‌عامل منسوخ سیمبین، فروش خوبی نداشت.

10-sony-xperia-l-1

ویندوزفون با توجه به نوآوری‌ها، توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کرد. هرچه که هست، نبرد گوشی‌های دوربین‌دار با پایان راه خود فاصله زیادی دارد. چیزی به عرضه سامسونگ گلکسی اس4 زوم نمانده و از سوی دیگر عرضه سونی i1 در سال آینده میلادی نیز می‌تواند رقابت جدی‌تری ایجاد کند.

 

Digitaltrends

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. محسن می‌گوید

    6600چی؟

  2. مهدی می‌گوید

    اولین گوشی های دوربین دار زیمنس m55 و s55 بود که دوربین به صورت جدا متصل میشد به گوشی