گیم‌نت: نقد بازی فیفا 15 – پیروزی در وقت اضافه!

” ساختن بهترین بازی ممکن در هر سال هدف ماست” این جمله‌ای است که یکی از سازندگان در مورد بازی بیان کرد. در این بررسی می‌خواهیم بفهمیم که جمله یاد شده چقدر در مورد FIFA 15صدق می‌کند.

5

شاید هنگامی که الکترونیک آرتز اولین نسخه از بازی FIFA‌ را منتشر کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این سری تا به امروز ادامه داشته باشد. اکنون 22 سال از آن زمان می‌گذرد و FIFA با کنار زدن رقیبان بسیار، با اقتدار بر صدر جدول سبک شبیه‌ساز ورزشی تکیه زده‌است. در طول این سال‌ها، شاهد نوآوری و پیشرفت پله به پله بازی بودیم. اوج این پیشرفت‌ها را می‌توان از شماره 10 به بعد و هنگامی که با رقیب ژاپنی‌اش در حال رقابت بود، مشاهده کرد. با ورود به نسل هشتم بازی‌های رایانه‌ای بیشتر شرکت‌های بازیسازی سعی در محکم کردن جایگاه خود داشتند و الکترونیک آرتز هم از این قاعده مستثنا نبود. این موضوع باعث شد که سازندگان برای تثبیت جایگاه خود در نسل جدید، تلاش خود را دوچندان کنند. به همین دلیل استFIFA 15 هم برای سازندگان و هم برای بازیبازان اهمیت ویژه ای دارد.

در چند نسخه اخیر الکترونیک آرتز نگاه ویژه‌ای به لیگ جزیره داشته‌ است و در نسخه اخیر با خریدن لیسانس کامل لیگ سنگ تمام گذاشته است. هر بیست تیم حاضر در لیگ به طور کامل شبیه سازی شده‌اند. چهره‌های بازیکنان نیز از نو اسکن شده است. تمامی جزئیات لیگ، اعم از تابلو های تبلیغاتی و اسکوربورد، مو به مو و از اول طراحی شده‌اند. ولی بخشی که سازندگان روی آن تاکید ویژه داشتند، طراحی ورزشگاه‌های خانگی تیم های حاضر در لیگ بود. هر بیست ورزشگاه خانگی طبق واقعیت و بسیار دقیق طراحی شده و سازندگان حتی از کوچکترین جزئیات هم نگذشته‌اند. این را هنگامی حس می‌کنید که در ورزشگاهی مانند آنفیلد یا اولدترافورد بازی داشته باشید. پیش از این، لیگ جزیره هیچگاه با این مقیاس از جزئیات به نمایش درنیامده بود.

fifa 15 (1)

FIFA 15 بر شالوده نسخه 14 بنا شده است. و اساس گیم‌پلی تقریبا مشابه شماره قبل است. با این حال شاهد بهبود‌ها و همینطور اشکلاتی در بازی هستیم. طبق معمول سرعت بازی نسبت به شماره‌های پیشین دچار افت شده است. ولی مانند نسخه قبل آزار دهنده نیست. وزن بازیکن و موقعیت قرار‌گیری او در زمین تاثیر بسزایی در این موضوع دارد. البته استثنا هایی هم در بازی وجود دارند. سرعت بازیکنانی از جمله رونالدو یا مسی بسیار بالا است. سرعت زیاد این دست بازیکنان باعث بهم خوردن توازن در بازی می‌شود. زیرا مدافعین فقط با انجام خطا قادر به متوقف کردنشان می‌شوند، البته اگر بتوانند به بازیکنان یاد شده برسند. شاید در مصاحبه های فوتبالی شنیده باشید که می‌گویند هنگامی که نمی‌دانستیم چکار کنیم توپ را به فلان بازیکن می‌دادیم. در بازی نیز این جمله کاملا صدق می‌کند. به طور مثال وقتی با تیم رئال مادرید مشغول بازی هستید، کافی است تا توپ را به رونالدو برسانید تا مانند یوز ایرانی از میان مدافعین عبور کرده و توپ را درون دروازه قرار دهد.

fifa 15 (3)

در این نسخه باز هم شاهد پیشرفت هوش مصنوعی بازی هستیم. مدافعین تیم حریف هوشمندانه‌تر در برابر حمله‌ها رفتار می‌کنند و نسبت به قبل هماهنگ‌تر شده‌اند. تیم‌های ضعیف در برابر حریفان قوی، با احتیاط بیشتری کار می‌کنند. این پیشرفت به طبیعی‌تر شدن بازی کمک بسیاری کرده‌است. ولی در عین حال مشکلات ریز و درشتی نیز دارد. بعضا شاهد اشتباه‌های فاحش مدافعین تیم خود در جایگیری و پوشش یاران حریف هستیم. در مصاحبه‌ها از بهبود عملکرد دروازه‌بان‌ها و پیشرفت در واکنش‌هایشان به عنوان یکی از اهداف FIFA 15 یاد شده بود. ولی در عمل، وعده‌های داده شده بطور کامل حقیقت نپیوست. سیستم جدیدی که برای دروازه‌بان‌ها طراحی شده، باعث شده تا عملکرد ضد و نقیضی از آن‌ها ببینیم. به همان اندازه که با واکنش‌های عالی و خیره کننده رو به رو هستیم، به همان اندازه نیز شاهد عملکرد ضعیف از سوی آن‌ها نیز هستیم. البته این مشکل در نسخه‌های نسل جدید بیشتر خودنمایی می‌کند. که سازندگان وعده داده‌اند با بروز رسانی بازی این مشکل را رفع کنند.

fifa 15 (5)

بر خلاف نسخه قبل که گل زدن نیاز به حمله‌های حساب شده داشت، در این بازی لازم نیست برای رسیدن به دروازه حریف خود را به آب و آتش بزنید. به لطف ساده‌تر شدن سیستم شوت زدن و اشتباه های گهگاهی از دروازبان‌ها، به راحتی می‌توان از راه دور توپ را در دروازه جای داد. علاوه بر این، آزادی عمل در پاس دادن بیشتر شده و کنترل کردن بازیکن‌ها نسبت به قبل ساده‌تر و روان‌تر شده است. و حرکات و رفتار بازیکن‌ها به لطف انیمیشن‌ها و مدلسازی‌های جدید طبیعی‌تر شده است. بخش های مختلف بازی کماکان دست نخورده باقی مانده‌اند، در بخش Career همانند سابق می‌توان به هدایت تیم مورد علاقه پرداخت و به افزایش امتیاز تیم مورد علاقه خود کمک کرد. در بخش Ultimate team نیز شاهد بهبودهایی نسبت به قبل هستیم. سیستم نقل و انتقالات پیشرفت کرده است. و نقش تعامل در میان کاربران، برای خرید و فروش و حتی قرض دادن بازیکن ها برای چند بازی بسیار کلیدی و پررنگ شده است.

در گذشته بیشتر اشکالات گرفته شده از بازی، مربوط به بخش گرافیک و جلوه‌های بصری می‌شد که با توجه به موتور جدید این مشکل رفع شده است. و بازی در این زمینه بسیار قدرتمند ظاهر شده و عملکرد مطلوبی به نمایش گذاشته است. چمن ورزشگاه‌ها که در نسخه‌های قبل ایرادهای زیادی را به خود معطوف کرده بود، جای خود را به چمنی با کیفیت و پویا داده است. طراحی چهره‌های بازیکنان پیشرفت شگرفی داشته است و دیگر خبری از چهره‌های بی‌روح در نسخه‌های قبل نیست. همچنین دوباره شاهد خیس و گلی شدن لباس های بازیکنان هستیم که این ویژگی از نسخه 2005 به بعد در بازی‌های FIFA حضور نداشت. ورزشگاه ها نیز بسیار شبیه به واقعیت هستند و حس بسیار خوبی را در بازیباز بوجود می آورند. کافی است در وست فالن یا نیوکمپ مسابقه ای را برگزار کنید تا به این موضوع پی ببرید.

fifa 15 (2)

برای پی بردن به پیشرفت بازی در زمینه صداگذاری باید در یکی از ورزشگاه‌های بزرگ مسابقه بدهید تا حس کنید که واقعا در ورزشگاه نشسته‌اید. هیاهو، شعار و تشویق‌های تماشاچیان، مخصوصا انگلیسی‌ها تفاوت چندانی با واقعیت ندارد. علاوه بر این، گزارشگران با بحث های جالب مرتبط با هر بازی و گزارش هیجان انگیزتر نسبت به قبل، به دلچسب شدن مسابقات، کمک دوچندانی کرده‌اند.

با تمام این اوصاف، FIFA از آن دسته از عناوینی است که اشکالات ریز موجود در آن مانع چندانی برای لذت بردن از بازی ایجاد نمی‌کند. و همیشه سازندگان با تکیه بر نقاط قوت و بهبود دادن آن، سعی در کامل‌تر کردن بازی داشته‌اند. هر چند کامل کردن یک بازی کامل از ساختن آن بازی کاریست بس دشوار تر. بهرحال سازندگان با تلاش بیشتر می‌توانند FIFA را به روزهای اوج بازگردانند. و خاطرات خوش نسل قبل را برای نسل جدید نیز تکرار کنند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. me می‌گوید

    تیم ملی ایران هم داخلش هست؟

  2. saman می‌گوید

    کرکش نیومده؟

  3. حسین می‌گوید

    مرسی ، منتظر کرکش واسه پی سی هستیم

  4. MoRa66 می‌گوید

    من که منتطر PES میمونم..

    توی این نسخه هم مزدک میرزایی حضور داره عایا؟!!!

    1. سعید زعفرانی می‌گوید

      ایشالا PES رو هم نقد می‌کنیم…
      مزدک میرزایی هم تو هیچ نسخه‌ای حضور نداشته، تو این یکی هم طبیعتا نیست.