آیا می‌دانید چند گروه خونی ناشناخته انسانی وجود دارد؟

احتمالاً گروه خونی خودتان را می‌دانید؛ اما آیا می‌دانستید تاکنون در مجموع 35 گروه خونی متفاوت شناسایی شده‌اند؟ بین این 35 گروه خونی، شما احتمالاً فقط دسته‌ی ABO معروف به همراه Rh (همان مثبت و منفی‌ها) را می‌شناسید.

1

پیشرفت‌های حاصله در تحقیقات پزشکی منجر به کشف سیستم‌های جدیدی برای شناسایی انواع مختلف گروه‌های خونی شده‌اند؛ به طوری که طی آخرین تحقیقات، در سال 2012 دو سیستم موسوم به Langereis و Juniors و در سال بعد سیستم موسوم به Vel معرفی شدند. این نام‌ها در واقع نام اولین اشخاصی‌ست که گروه‌های خونی مربوطه در آن‌ها کشف شدند.

در ژاپن حدود 2500 نفر پیدا شده‌اند که دارای گروه خونی Langereis منفی هستند؛ علی‌رغم این که در کشورهای دیگر هم این گروه خونی مشاهده شده، اما آمار دقیقی از مجموع افراد با این گروه خونی در دست نیست. در ژاپن همچنین حدود 50000 نفر با گروه خونی Junior منفی مشاهده شده‌اند. به نظر می‌رسد این گروه خونی در جاهای دیگر جهان کم‌یاب‌تر باشد، هر چند در چند دسته افراد مهاجر در اروپا نیز این گروه خونی دیده شده است. و حدود 400000 نفر، بیشتر در آمریکا و اروپا، با گروه خونی Vel منفی کشف شده‌اند.

در تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده که بیش از 600 آنتی‌ژن دیگر به غیر از آنتی‌ژن‌های معروف A و B وجود دارند (+)! گروه خونی انسان‌ها بر اساس وجود پروتئین‌هایی خاص بر روی گلبول‌های قرمز خون مشخص می‌شود. کسانی که فقط آنتی‌ژن A دارند دارای گروه خونی A و کسانی که فقط B را دارند، دارای گروه خونی B و کسانی که هر 2 را دارند، دارای گروه خونی AB هستند و کسانی هم که هیچ‌کدام را ندارند، گروه خونی‌شان O نامیده می‌شوند. اما فقط همین‌ها نیستند! این سیستم نام‌گذاری تنها یکی از انواع سیستم‌های موجود است! در کتاب “The Blood Group Antigen FactsBook” نوشته‌ی Marion E. Reid و همکاران، 32 سیستم دیگر هم همراه با تمامی مشخصات آن‌ها معرفی شده‌اند.

به عقیده‌ی آزمایشگاه مرجع بین‌المللی گروه خونی (IBGRL)، مطمئناً سیستم‌های دیگری هم وجود دارند که به دلیل کم بودن افراد دارای این گروه‌های خونی، هنوز کشف نشده‌اند. تحقیقات بسیار گسترده‌ای هم درباره‌ی احتمال ابتلای افراد دارای گروه‌های خونی غیر رایج به بیماری‌هایی خاص که مستقیماً به علت داشتن این نوع از گلبول‌های قرمز است، صورت گرفته است. به عنوان مثال گفته می‌شود بعضی از این انواع گروه‌های خونی، علت وجود عقب‌افتادگی‌های ذهنی افراد می‌باشند.

اشاره به آمار کلی و درصد افراد دارای گروه‌های خونی معروف نیز شاید برایتان جالب باشد:

ABO-Blood-Groups

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضاجبالبارزی می‌گوید

    با سلام من یکسال پیش تصادف کردم و نیاز به خون داشتم بخاتر خونریزی که در تصادف داشتم اما متوجه شدن که گروه خونم با تمام گروه خون هایی که در بانک خون هست متفاوت حتی خون شسته شده و اشعه‌ دیده هم که با تمام گروه خون ها مطابقت میکنه مخالف و واکنش نشون میده و نمونه ای فرستادن بانک خون مرکزی تهران که اونجا هم نتونستن بدونن چیه الان هم خیلی کم خونم اما هیچ خونی بدنم تهویل نمیگیره