چرا فروش گوشی های ویندوز فونی ضعیف است؟

بر کسی پنهان نیست که اکنون ویندوز فون سهم کمی از بازار گوشی‌های همراه را در اختیار دارد.ولی در بعضی از کشورها این وضعیت نسبت عکس دارد و ویندوز فون حتی رتبه‌ی اول در بین سیستم‌عامل‌های موبایل رادار است.وب‌سایت Geekzone به بررسی شرایط موجود و دلایل فروش پایین تلفن‌های‌ ویندوزفونی پرداخته است.در ادامه با ما در فارنت همراه باشید تا به بررسی موضوع بپردازیم.

5

افرادی بر این عقیده‌اند که ویندوز فون نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارای محدودیت بیشتر بوده و دارای استوری خلوت‌تر نسبت به رقبا است.همچنین عده‌ای هم بر این باورند که گوشی‌های ویندوز فونی توانایی رقابت سخت‌افزاری را با سایر گوشی‌ها ندارند که به بالطبع این‌طور نیست.شاید وجود این‌چنین تفکراتی در بین توزیع‌کنندگان موبایل تأثیرات منفی بر ذهن خریداران در طولانی بگذارد.اگر بخواهیم علت این چنین تفکراتی را جویا شویم به دو موضوع اصلی زیر برخورد خواهیم کرد.

 تسلط طولانی مدت مایکروسافت بر بازار تکنولوژی
در سال 1990 تمام بازار تکنولوژی و فناوری در دستان مایکروسافت بود. باید از محصولات این شرکت استفاده می‌کردیم زیرا انتخاب دیگری وجود نداشت. اما اوضاع همین‌گونه باقی نماند، رقبایی همانند گوگل در عرصه‌ی فنّاوری پا به میدان گذاشتند و گزینه‌های دیگری برای انتخاب در اختیار کاربران قرار دادند. اپل هم که جانی دوباره گرفته بود محصولات تازه‌ای را راهی بازار کرد که مهم‌ترین آن‌ها فناوری Open Source بود.

زمانی که این اتفاق افتاد مایکروسافت در کما رفته بود. این یک اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی نبود و مایکروسافت از متن‌باز بودن سیستم‌عامل‌ جدید بسیار عصبانی گشته بود زیرا هرروز از محبوبیت محصولاتش کاسته می‌شد. همین موضوع باعث عقب افتادن این شرکت از رقبا شد و با رشد روزافزون اکوسیستم‌های دیگر زمان به‌سرعت برای تصمیم مایکروسافت سپری می‌شد. هنگامی ردموندی ها به خودشان آمده و واکنش نشان داند که دیگر دیر شده و بازار مملو از محصولات دو کمپانی رقیب گشته بود.

مایکروسافت دیر به میدان آمد
مشکل دیگر مایکروسافت دیر بیدار شدن از خواب غفلت و تصمیم به رقابت در بازار گوشی‌های همراه بود. اپل برای اولین بار در سال 2007 از آیفون پرده برداشت و گوگل کمی بعدازآن نسخه‌ی اولیه اندروید را عرضه کرد. این در حالی بود که مایکروسافت در سال 2007 ویندوز فون 7 که شباهت بسیاری به  ویندوز داشت را معرفی نمود و برای اینکه از چرخه‌ی رقابت جا نماند نسخه‌ی مدرن و متفاوت ویندوز فون 8 را در سال 2012 ارائه کرد.اما اپل و اندروید همه بازار را بین هم تقسیم و دو امپراطوری درست کرده بودند.

منتقدین بر این باورند که ویندوز فون به این زودی‌ها به جایگاه اصلی خود دست پیدا نخواهد کرد همان‌گونه که اپل نمی‌تواند با این روند سهمی بیشتر از 10 درصد از محصولات رومیزی را به دست بیاورد.نویسنده در آخر با اشاره به اینکه مایکروسافت فرصت دستیابی به بازار گوشی‌های همراه را ازدست‌داده است و شواهد علنی از بازگشت به این بازار دیده نمی‌شود. حتی بر روی کاربران وفادار آن نیز نمی‌توان حساب کرد زیرا در بازار گوشی‌های همراه  افراد در زمان‌های کوتاه‌تری نسبت به تعویض موبایل خود اقدام می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد نویسنده بسیار یک طرافانه به موضوع پرداخته زیرا محصولات مایکروسافت همیشه در نوع خود بهترین و خلاقانه‌ترین بوده‌اند.این شرکت در مقایسه با چند سال قبل بسیار بیشتر به نظرات و بازخوردهای کاربران توجه دارد بااین‌حال بر کسی پنهان نیست که وضعیت مایکروسافت درست برعکس بازار سیستم‌های رومیزی، در بازار گجت های همراه حال جالبی ندارد.اما شاید با آمدن ویندوز 10 که قابلیت اجرا بر روی انواع دستگاه‌ها را دارد این رویه تغییر کند.

نظر شما در رابطه با روند حرکت فعلی مایکروسافت چیست؟

 

  wmpoweruser

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. رضا می‌گوید

    ب نظر من گوشی های ویندوزفونی واقعا استوره های جالبین چون میتونن کارایی رو با یک سخت افزار ضعیف بکنن ک آندرویدی ها با سخت افزار بالا هم شاید نتونن نمونه اش لومیا۹۲۰بود با این ک سخت افزار آن چنان قدرتمندی نداشت ولی گوی رقابتو توی بیشتر کارایی ها از رقبا دزدیده بود ب نظر من سیستم وینفون ی سیستم عامل با کیفیته ب بدرد نسل آینده میخوره.البته شما فکرشو بکنید ک یک غول نرم افزاری ب اسم مایکروسافت و یک کمپانی ک همه ب اعتبار گوشیاش واقفن دست ب دست هم بدن ب نظر من باید منتظر ی طوفان باشیم‌‌‌.
    در ضمن اینم بدونین ک سرعت رشد و تنوع نرم افزار های این سیستم عامل هم واقعا با سرعت بالایی داره پیش میره پس شما هیچ نگرانی بابت نرم افزارها نداشته باشید.
    مرسی

  2. فرشید می‌گوید

    به نظرم اگه مایکروسافت یه اپلیکیشن بی رقیب درست بکنه، میتونه به موفقیت برسه. همون طور که وقتی ویندوز ررو ارائه داد و همراه اون آفیس رو، بسیاری بخاطر کار با آفیس به ویندوز مهاجرت کردند و برای ویندوز هزار جور برنامه ساخته شد.

  3. یحیی می‌گوید

    من خودم iPad استفاده می کنم و لومیا 1020. قبل از این هم گوشیم HTC Incredible S بود. در اینکه امروز خیلی شادترم از استفاده از ویندوز فون تردیدی ندارم. نشانه هایی هم که از استراتژی مایکروسافت برای افزایش سهم بازارش میبینم برام خیلی جذابه و پی گیرشون هستم. اینکه مایکروسافت در تلاشه تا مثل PC ها بازاری ایجاد کنه که شما بتونین در مورد سیستم عامل روی گوشیتون تصمیم بگیرین، با توجه به ضعف های زیاد اندروید و اینکه بعد از گذر زمان کلافه تون می کنه، خیلی برام جذابه. نشونه هاش هم یکی میتونه گوشی M8 نسخه ویندوز فون باشه و تلاش مایکروسافت برای خرید سیانوژن و مواردی از این قبیل. ویندوز فون به لحاظ سرعت اجرای اپلیکیشن ها حتا از iOS هم جذاب تر رفتار می کنه. کمترین میزان لَگ رو توش دیدم در صورتی که در گذشته می تونستم با iOS قیاسش کنم ولی فعلا معتقدم اون قدر iOS 8.0.2 سیستم عامل پر ایرادیه که ترجیح میدم قیاسشون نکنم. البته باید منتظر iOS8.1 بمونم. سهم بزرگ بازار اندروید نه الزاما به خاطر جذابیتش بین کاربراس. چرا که بخش بسیار بزرگی از خریداران از بدنه جامعه خیلی به سیستم عامل فکر نمی کنن. براشون مهمه که کارشون انجام بشه. اندروید سهم زیادی کسب کرد چرا که در مدتی که گوشی های اپل قیمت بالایی داشتن همون کاربری رو با قیمتی پایین تر ارائه می داد. ولی خوب گوشی اندرویدی شما خیلی زود به اصطلاح خنگ میشه و اون سرعت اولیه رو نداره. برای بیشتر کردن این مدت هم تولید کننده ها رو آوردن به سخت افزارای عجیبی که برای یک گوشی تلفن همراه شاید خیلی هم منطقی نباشه. خوب به طبع قیمت گوشی های اندرویدی هم داره میره بالا.
    استراتژی ای که مایکروسافت به دنبالشه از دید من این امکان رو بهش میده که در آینده نزدیک سهم بزرگی از بازار اندروید رو به تنهایی از خود بکنه.

  4. محمود می‌گوید

    سیستم عامل برای کامپیوتر ویندوز

    برای تب لت اندروید و آی او اس

    و برای گوشی سیمبین

    1. محمد می‌گوید

      برای گوشی موافق نیستم سیمبین باشه فقط اندروید ♥…سیستم عامل سیمبین خوب نبود تجربه چند سال کار با این سیستم عامل داشتم و دلیل سقوط نوکیا پافشاری روی این سیستم عامل بود…