۶ گام اولیه برای عکاسی به صورت حرفه‌ای

ما در عصری زندگی‌ می کنیم که عکاسی به صورت رایگان و بی‌نهایت در اختیار ما قرار گرفته‌است. این مساله برای یک عکاس هم خوب است و هم بد.

4

به این لحاظ خوب است که می‌توان مهارت‌های عکاسی را به راحتی و به سرعت فراگرفت. همچنین کیفیت بسیار بالایی با قیمت بسیار کم در اختیار است. از طرف دیگر، به این لحاظ بد است که تعداد زیادی عکاس، بدون توجه به ترکیب‌بندی اقدام به عکاسی کرده و از روی شانس گاهاً عکس‌های خوبی می‌گیرند.

عکاسی دستگرمی را کنار بگذارید و به صورت جدی شروع به عکاسی کنید.قبل از اینکه کلید شاتر را بفشارید از خود بپرسید؛ «قصد بیان چه چیزی را دارم؟ قصد تعریف چه داستانی را دارم؟». راه‌های بسیاری برای رسیدن به توانایی پاسخ به این سوالات وجود دارد. در این یادداشت شش گام برای نیل به این مقصود در برابر شما قرار می‌دهیم تا به مهارت عکاسی‌تان افزده شود، بدون توجه به اینکه از چه لنز یا چه دوربینی استفاده می‌کنید.

۱ . نور را ببینید

نور محیط خود را به دقت زیرنظر بگیرید، و فارغ از اینکه نور نرم (soft) یا نور سخت (hard) باشد، به تاثیر آن بر روی احجام، ساختمان‌ها و … دقت کنید. مساله مهم‌تر دقت به کیفیت و کمیت نور و همچنین قابلیت کنترل و یا ساختن آن توسط خودتان، بدون توجه به زمان است.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-08نور و تاثیر آن بر روی ساختمان‌ها و احجام اطراف خود را بنگرید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-04وقتی به نور را با دقت بنگرید، هر جسمی در اطراف شما تبدیل به یک سوژه جذاب می‌شود.

۲ . با قانون‌های اولیه ترکیب‌بندی، به بینشی سریع دست یابید

راه‌های بسیاری برای داشتن دید و بینش با قابلیت ترکیب‌بندی سریع وجود دارد و همه آنها به تصمیمات شما قبل از فشردن دکمه شاتر مربوط می‌شود.

از نقطه فوکوس و عمق میدان استفاده کنید

یکی از راه‌های اصلی متمرکز کردن نگاه مخاطب بر روی سوژه موردنظر، فوکوس کردن روی آن و استفاده از عمق میدان مناسب است. با این کار نگاه مخاطب دقیقاً به جایی جلب می‌شود که می‌خواهید. فوکوس کردن روی سوژه و ترکیب‌بندی تنها کسری از ثانیه زمان‌ می‌برد. باید کمی به این مساله فکر کنید تا بتوانید سریع‌تر تصمیم گرفته و به ترکیب‌بندی‌های قدرتمند‌تری برسید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-01از نقطه فوکوس و عمق میدان برای جلب کردن نگاه مخاطب به سوژه مورد نظرتان استفاده کنید.

خطوط راهنما

مساله‌ای که بسیار نادیده گرفته می‌شود، قدرت خطوط راهنما در متمرکز کردن نگاه مخاطب در عکس است.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-11از خطوط راهنما در عکس‌های خود بهره بگیرید.

قانون یک سوم‌ها

محل قرارگیری سوژه اصلی در کادر، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که عکاس به هنگام گرفتن عکس باید بگیرد و این بستگی به نوع ترکیب بندی دارد که عکاس بکار خواهد بست. البته استفاده بیش از حد از قانون یک‌سوم‌ها توصیه نمی‌شود، اما در صورت کارکرد ، از آن استفاده کنید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-10در صورت کارکرد قانون یک ‌سوم‌ها، از آن استفاده کنید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-07هر زمان که خواستید از قانون یک‌سوم‌ها تخطی کنید، ولی برای تخطی از آن باید دلیل داشته‌باشید.

از رنگ‌ها استفاده کنید

همانطور که از نقطه فوکوس برای متمرکز کردن نگاه استفاده می‌شود، استفاده از رنگ‌ها نیز ابزاری بسیار قدرتمند برای عکاسی است. حالت معکوس آن نیز صدق می‌کند؛ از آنجایی که رنگ‌ها نگاه را به سمت خودشان جلب می‌کنند، گاهی اوقات با سیاه و سفید کردن عکس، می‌توانید تاثیر ناخواسته آنها را از بین برده و عکس خود را قدرتمند‌تر کنید.

فضای منفی

استفاده هوشمندانه از فضای منفی ، باعث قدرتمند‌تر شدن عکس شده و همچنین باعث تاکید بیشتر بر روی سوژه که در فضای مثبت قرار می‌شود.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-06استفاده از فضای منفی بر تاثیر عکس می‌افزاید.

الگو

الگوهای تکرار شونده را دیده و از آن استفاده کنید و یا درحالتی بهتر به دنبال شکستن آن باشید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-02الگو‌های تکرار شونده را دیده و آنها را بشکنید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-03حتماً با عکس‌های قدرتمندی مواجه خواهید شد که به صورت توامان از چند روش برای بهتر کردن ترکیب بندی خود استفاده کرده‌اند. مانند این عکس که از الگوی تکرار شونده، خطوط راهنما، قانون یک سوم‌ها و همچنین رنگ برای جلب توجه نگاه مخاطب خود به سوژه مورد نظرش استفاده می‌کند.

۳ . کم هم زیادی است

یادبگیرید که با خارج کردن عناصر غیر ضروری از کادر، به عکس‌های قدرتمند برسید. یکی از چیزهایی که در کار اغلب هنرآموزان عکاسی مشاهده می‌شود،‌وجود عناصر بسیار زیاد در کادر آنها است.آنچه که در هنگام عکاسی از کادر خارج می‌کنید، تعیین کننده خوب یا خراب شدن عکس است. راه ساده را انتخاب کنید؛ عادت کنید که هنگام عکاسی کادر را برش بزنید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-13برای رسیدن به یک عکس خوب، نیازی نیست که سوژه شما به صورت تمام و کمال در کادر باشد. تمرین کنید که هنگام عکاسی کادر را برش بزنید. استفاده از لنزهای ثابت به این امر کمک می‌کند.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-15کم هم زیادی است. مانند مینیمالیست‌ها فکر کنید و به تاثیر عکستان بیافزایید.

۴ . نزدیک‌تر شوید و کادر را پر کنید

اجسام، حتی معمولی‌ترین آنها، وقتی در کادری تنگ و بسته قرار می‌گیرند بسیار جذاب‌تر به نظر می‌آیند. به سوژه نزدیک شوید. فکر می‌کنید باز هم می‌توانید به آن نزدیک‌تر شوید؟ پس نزدیک‌تر شوید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-14کادر خو را پر کنید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-12نزدیک‌تر و بازهم نزدیک‌تر شوید.

۵ . با کادر خود کار کنید

سعی کنید با پرسپکتیو‌های متفاوت عکاسی کنید. از زاویه پایین و از زاویه بالا عکاسی کنید. با سربالا و سرپایین کردن دوربین خود، به تحرک عکس بیافزایید.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-05از زاویه بالا یا زاویه پایین عکاسی کنید. زاویه همطراز چشم چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.

۶ . به پسزمینه عکس دقت کنید

بستن کادر و حذف کردن عناصر مزاحم چند لحظه بیشتر طول نمی‌کشد. همچنین تغییر جا و زاویه برای حذف و یا پنهان کردن این عناصر چند ثانیه بیشتر زمان نمی‌برد. اما این مساله بسیار حیاطی و الزامی است.

See-Photographically-In-Six-Easy-Steps-09اگر در این عکس، گلدان‌های پس زمینه درست بالای سر مرد می‌افتادند، عکس به طور کلی نابود می‌شد. اما همان جابجایی مختصر باعث دوری از این خطر شده‌است.

دفعه بعد که با دوربین خود بیرون رفتید،‌ سعی کنید قبل از گرفتن عکس کمی فکر کرده و به این بیاندیشید که قرار است از چه چیزی و چگونه عکاسی کنید. مگر اینکه با سوژه‌ای متحرک و فرار طرف هستید، مانند یک رویداد ورزشی، پرنده در حال پرواز و … .

به زودی این قوانین ترکیب‌ بندی ملکه ذهن شما می‌شود. می‌توانید عکسی را ترکیب بندی کنید، بدون اینکه به قوانین ترکیب بندی فکر کنید. با بالا رفتن توانایی‌های عکاسی در شما، دید عکاسی به ناخودآگاه شما وارد شده و به آثار شما زیبایی می‌بخشد.

digital-photography-school

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. مینا می‌گوید

    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    لطفا در مورد عکاسی با موبایل هم راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم

  2. dinashi می‌گوید

    مقالات به همراه عکسها اثرگذاری بیشتری دارند. بخاطر این ترجمه از آقای صحافی متشکرم.
    برای تکمیل تر شدن این موضوع مقالات مشروحتری از اصطلاحات بکار رفته مانند قانون یک سوم و یا الگوی تکرار و شکستن آن تهیه فرمایید.

  3. اردلان می‌گوید

    خیلی خیلی ممنون از مطالب مفیدتان در زمینه عکاسی
    آقای صحافی عزیز لطفا بیش از پیش از این دست آموزشهای عکاسی به خصوص از منبع همین مقاله (مدرسه عکاسی دیجیتال) منتشر کنید
    این سایت رو خود من در سایتهای مورد علاقه ام دارم ولی زبانم زیاد خوب نیست و کمی سخته برام خوندن مطالبش
    از علاقه مندان به عکاسی هم هستم و قطعا با ارائه مقالاتی در این زمینه خیلی کمک میکنید
    خیلی خیلی ممنون
    منتظر مقالات جدیدتر هستم
    اگر در مورد عکاسی با موبایل هم مقالات بیشتری ارائه بشه خیلی عالیه
    باز هم ممنون

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      ممنون
      حتماً اوامرتون رو در نظر می‌گیرم!