6 قابلیت ویژه ویندوز 10 که هم‌اکنون می‌توانید در ویندوز 7 و 8 از آن‌ها بهره ببرید

ویندوز 10، جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت به قابلیت‌های ویژه‌ای تجهیز شده است. اگر شما از کاربرانی هستید که در حال حاضر از ویندوز 7 و یا ویندوز 8 بهره می‌برید و پس از عرضه نسخه اولیه ویندوز 10، وسوسه شده‌اید تا برای یک‌بار هم که شده این نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت را تجربه کنید، ما پیشنهاد دیگری برای شما داریم.

6

با توجه به اینکه هنوز نسخه پایدار و نهایی از ویندوز 10 به بازار عرضه نشده است، می‌توانید برخی قابلیت‌های این نسخه از ویندوز را بر روی سیستم‌عامل فعلی خود داشته باشید، تا نهایتا با عرضه نسخه نهایی ویندوز 10، مهاجرتی آرام و بی خطر به سمت این سیستم‌عامل داشته باشید.

منوی استارت

کاربران ویندوز 7 در این زمینه هیچ مشکلی ندارند. این کاربران را می‌توان جزئی از آینده سیستم‌عامل‌ها دانست! اما کاربران ویندوز 8 و 8.1 بارها و بارها از نبود این منوی کارامد شکایت داشته‌اند. برای این دسته از کاربران نیز راه‌حل‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید با استفاده از برنامه‌های جانبی از منوی استارت استفاده کنید.

classic shell

برنامه‌هایی مانند Classic Shell به شما اجازه می‌دهند منوی کلاسیک و یا حتی همانند ویندوز 7 را استفاده کنید. با استفاده از برنامه‌هایی مانند Stardock’s Star8نیز می‌توانید از منوی استارتی همانند ویندوز 8 بهره ببرید که به شما امکان مشاهده کاشی‌های زنده را در داخل منوی استارت اصلی می‌دهند. این قابلیت، مشابه قابلیتی است که قرار است در ویندوز 10 مشاهده کنید.

 برنامه‌های مشترک در پنجره‌های دسکتاپ

برنامه‌های مترو، برنامه‌های مدرن، برنامه‌هایی با رابط کاربری مشترک، برنامه‌هایی به سبک ویندوز 8 و اکنون نیز برنامه‌های مشترک، هر چه که نام این برنامه‌ها باشند، استفاده از آن‌ها بر روی رایانه‌های رومیزی چندان کارایی ندارد.

metro app

همان‌طور که مایکروسافت نیز اشاره کرده، در اینجا شاهد دوگانگی رابط کاربری هستیم که در ویندوز 10 این مشکل مرتفع خواهد شد. در ویندوز 10 می‌توانید به راحتی برنامه‌های مختلف را در پنجره‌های آشنای ویندوز اجرا کنید. با این وجود می‌توانید با استفاده از نصب برنامه ModernMix، این برنامه‌ها را در پنجره‌های شناور ویندوز 8 اجرا کنید. البته با پرداخت 4.99 دلار، این تنها قابلیتی است که برای شما هزینه بردار است. اما می‌توانید از نسخه مدت‌دار برای 30 روز استفاده کنید.

دسکتاپ‌های مجازی

دسکتاپ‌های مجازی مدت‌هاست که جزئی از سیستم‌عامل‌های لینوکس و مک هستند و نهایتا مایکروسافت قصد دارد از آن‌ها در ویندوز نیز بهره ببرد اما شما می‌توانید با نرم‌افزارهای جانبی، همین امروز نیز از این صفحات استفاده کنید.

virtual desktop

مایکروسافت در حال حاضر نیز قابلیت مشابهی را از طریق برنامه دسکتاپ 2.0 برای کاربران مهیا ساخته است که البته هیچ رابط کاربری برای آن در نظر گرفته نشده است. برنامه‌های جانبی مانند Dexpot نیز دسکتاپ‌های مجازی را با اندکی تفاوت برای شما به ارمغان می‌آورند.

 قابلیت Task View

این قابلیت، پیش از این به OS X افزوده شده بود. قابلیت مشابهی نیز در لینوکس به کار گرفته شده بود اما مایکروسافت منکر کپی‌برداری از طرح یاد شده است. با به کارگیری قابلیت Task View می‌توانید به سروسامان دادن المان‌های مختلف اقدام کنید.

task view

برنامه‌های جانبی دیگری مانند Switcher 2.0 برای ویندوز ویستا طراحی شده‌اند اما بر روی ویندوز 7 و ویندوز 8 نیز قابل استفاده هستند. این برنامه توسط یکی از کارمندان مایکروسافت به نام Bao Nguyen و البته در وقت اضافی! طراحی شده است.

 دستیار صوتی و مرکز هشدار

ویندوز 10، کورتانا را به کاربران دسکتاپ هدیه می‌دهد. این قابلیت درواقع یک بسته جستجو است که شما را راهنمایی خواهد کرد اما شما می‌توانید با نصب گوگل کروم از یک دستیارصوتی و مرکز هشدار بهره ببرید. کافی است کروم را بازکنید و بر روی آیکون میکروفون کلیک کنید تا جستجوی صوتی انجام شود.

voice command

در سایت Google.com نیز می‌توانید قابلیت Okay Google را برای مکالمه با رایانه خود فعال کنید. تنها کافی است میکروفون را در این وب‌سایت فعال کنید و بر روی دکمه Enable Ok Google کلیک کنید. مدنظر داشته باشید که این قابلیت تنها بر روی نسخه آمریکایی گوگل یعنی Google.com قابل استفاده است و دیگر دامین‌ها مانند Google.ca و یا Google.co.uk امکان استفاده از آن را به شما نخواهند داد.

کروم یک مرکز هشدار به همراه هشدارهایی از نوع هشدارهای کورتانا نیز به شما هدیه خواهد داد. با کلیک بر روی مرکز هشدار کروم که در کنار ساعت سیستم مشاهده می‌شود، می‌توانید از قابلیت‌های Google Now استفاده کنید. از آنچه تا کنون مشاهده کرده‌ایم این‌گونه برداشت می‌شود که مرکز هشدار ویندوز 10 نیز از همین قسمت یعنی System Tray بر روی صفحه ظاهر می‌شود.

 خط فرمان ایده‌آل

اگر به دنبال Command Prompt مجهز به میان‌بر کلیدهای Ctrl و Shift هستید با استفاه از برنامه‌های جانبی می‌توانید این قابلیت را هم‌اکنون در اختیار داشته باشید. این برنامه‌ها قابلیت‌هایی مانند استفاده از Ctrl+V را جهت انجام Paste، استفاده از Shift جهت انتخاب متن و قابلیت شفاف بودن را جهت بهتر کردن ظاهر برنامه خط فرمان در اختیار شما قرار خواهند داد.

command prompt

این برنامه‌ها از قابلیت‌های ارائه شده توسط مایکروسافت نیز فراتر رفته و به عنوان مثال امکان استفاده از زبانه‌ها را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

اگرچه قابلیت‌های یادشده هم‌اکنون قابل استفاده هستند اما استفاده از نسخه‌ای رسمی و بدون مشکلات مختلف در قالب نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز، خالی از لطف نخواهد بود با این وجود نسخه فعلی سیستم‌عامل ویندوز 10 در مرحله توسعه و رفع عیب قرار دارد و پیشنهاد می‌کنیم به عنوان سیستم‌عامل اصلی بر روی رایانه خود از آن استفاده نکنید.

howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. سام می‌گوید

    با سلام دوست عزیز ویندوز 8.1 همان 9 نیست شرکت مایکروسافت در ابتدا ویندوز 9 را تولید کرده اما بدلیل مشکلاتی که داشت اون رو به بازار داده بود ولی به بازار ایران راه پیدا نکرد شرکت مایکروسافت زمانی که یک سیستم عامل یا هر نرم افزاری را می سازد کاربرانی دارد به اسم کاربران آزمایشی که مثلا ویندوز 9 را به آنها داده است تا در طول یک ماه با آن کار کنند و اگر دوس داشتند و ایراد نداشت آنرا به بازار می دادند
    بدون اطلاعات خواهشا نظر ندید

  2. Litriam می‌گوید

    ویندوز 9 به دلیل تشابه اسمی با ویندوز 9x یا همون 95 98 مشکلات برای برنامه نویسها به وجود میاره ویندوز 9 با کد Neptun بصورت ازمایشی تولید شد و زود پروندش بسته شد مثل Windows Whistler longhorn vieana و…….

    1. امیر محمد می‌گوید

      همه اینایی که فرمودید code name بودند ولی این نپتون که ساخته بودن خیلی شبیه ویندوز های قدیمی بود مثل 95 بود

  3. saeed1349 می‌گوید

    به نظر من مایکروسافت خیلی داره تند میره . پس ویندوز 9چی ؟

    1. Metro می‌گوید

      مایکروسافت اول انجام میده بعد فکر میکنه. نمونش فاجعه هایی مثل ویندوز Vista و 8 و همچنین Xbox One.

    2. محمد می‌گوید

      با سلام
      ویندوز 9 همان ویندوز 8.1 هست . البته به نظر من!