الهام دانشمندان از چشمان میگو برای تشخیص سرطان با دوربین تلفن همراه!

انتظار طولانی برای تشخیص بیماری سرطان میتواند از پر استرس‌ترین دوره‌های بیماری باشد، امیدواریم این درد هیچگاه سراغ شما یا نزدیکانتان نیاید اما مطمئنا پی بردن به این بیماری در مراحل اول بسیار موثر است و چه می‌شد اگر ما می‌توانستیم خودمان بدون نیاز به دکتر و با استفاده از تلفن هوشمند خود به سرعت وجود سرطان را تشخیص دهیم؟

1

این کاری است که پژوهشگران دانشگاه کویینزلند استرالیا امیدوار به انجام آن هستند. و الهام بخش این گروه در این پژوهش چیزی نیست مگر میگوی مانتیس.

میگوی مانتیس به شیوه‌ای کاملا متفاوت از انسان دنیای پیرامون خود را می‌بیند. این میگوها به کمک چشمان مرکب خود می‌توانند به طرزی خارق‌العاده نورهای پولاریزه شده یا قطبی شده را ببیند. از طرف دیگر سلول‌های سرطانی هم طیف نور متفاوت و قابل شناسایی را نسبت به بافت‌های سالم باز می‌تابانند. انسان از این تضاد در طیف رنگ‌ها برای شناسایی اشیا و موارد دنیای پیرامون خود استفاده می‌کند اما موجوداتی همچون این میگوها برای شکار طعمه‌های خود از این تکنیک استفاده می‌کنند و حالا شاید استفاده دیگری برای انسان در راه باشد.

MantisShrimp
میگوی مانتیس به شیوه‌ای کاملا متفاوت از انسان دنیای پیرامون خود را می‌بیند.

با وجودی که دستگاه‌های غیر تهاجمی تشخیص سرطان که از نور پولاریزه استفاده می‌کنند هم اکنون دردسترس هستند اما عیب آنها بزرگ و گران بودنشان است. محققان دانشگاه کویینزلند هم اکنون در حال کار بر روی یک جایگزین کوچکتر و ارزانتر هستند که در صورت پیشرفت می‌تواند به راحتی اتصال یک لنز کوچک به دوربین تلفن‌های هوشمند باشد.

نمونه ی پیش ساخته‌ی این گروه توانسته است سلول‌های سرطانی موجود در مغز موش‌های آزماشگاهی را شناسایی کند و در صورت توسعه‌ی موفقیت‌آمیز این سیستم، شاهد کاهش زمان انتظار و سهولت در تشخیص بیماری سرطان خواهیم بود. هم اکنون نیز با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری شرکت های سازنده‌ی موبایل در حوزه‌ی سلامت که به عنوان عرصه‌ی آینده‌ی پیشرفت تلفن‌های همراه محسوب می‌شود، محققان در انتظار به ثمر رسیدن تحقیقات مربوط به این سیستم هستند.

Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم
    انشاءالله سربلند باشید