پاشنه آشیل یا یک دلیل علمی و کاملا هوشمندانه برای خم شدن آیفون 6 پلاس اپل!

این روزها جنجال خم‌شدن آیفون 6 پلاس واقعاً سر و صدای زیادی به پا کرده است از سویی برخی بر این باورند که این واقعاً یک مشکل اساسی برای آیفون جدید اپل است که حالا کمی بزرگ‌تر شده از سویی عده‌ای دیگر این موضوع را صرفاً یک جنجال تبلیغاتی از سوی رقبای اپل می‌دانند. اما ایا واقعاً دلیل علمی برای این مشکل وجود دارد؟

56

این روزها بسیاری هستند که آیفون 6 پلاس را بخاطر مشکل خم شدنش به باد انتقاد گرفتند اما در میان تمام کسانی که آخرین پرچمدار اپل را به باد انتقاد گرفتند هیچ کس به طور جدی به دنبال نقطه ضعف آن نبود و مجموعه زیادی از دلایل را از بدنه ضعیف آلومینیومی تا تاثیرات نیروهای منتقل شده از انتهای گوشی را برای این پدیده بر شمردند.

 iPhone-6-Plus-doesnt-pass-the-bend-test-02

در حالی که هنوز کسی با قاطعیت نمی‌داند که چرا این مشکل به وجود می‌آید یک وبلاگ‌نویس با انتشار تصاویری به نقطه ضعف موجود در بدنه این گوشی پی برده و بررسی این تصاویر نشان می‌دهد که می‌توان گفت این هوشمندانه‌ترین و علمی‌ترین دلیلی است که می‌توان به عنوان پاشنه آشیل آیفون 6 پلاس نام برد! اگر به دنبال دلیل استفاده ما از عنوان پاشنه آشیل هستید پس حتما در ادامه مطلب همراه فارنت باشید.
در این مطلب نویسنده قصد توضیح مشکل به عنوان یک دلیل ساختاری معقول با تصاویر و دیاگرام‌های خمشی محصول است پس خواهشا بدون تعصب این مطلب را دنبال کنید!

همانطور که گفتیم طی بحث‌هایی که در میان افراد در خصوص این موضوع بوجود آمده بدنه ضعیف آیفون 6 پلاس بوده اما مطمئنا این به تنهایی دلیلی بر این پدیده نخواهد بود. چرا که دلیلی که بیشتر از نظر علمی توجیه دارد مربوط به نوع طراحی قسمتی از گوشی است که باعث به وجود آمدن تنش‌های خمشی در موبایل می‌شود.

iPhone-6-Plus-bending-explained-01

موضوع اینجاست که شرکت اپل برای تقویت بدنه گوشی و جلوگیری از خمش در بدنه کناریو دقیقا در زیر بخش کلیدهای کم و زیاد کردن صدا که به دلیل قرار گرفتن حفره کلیدها شاهد خلا هستیم یک قطعه فلزی به بدنه گوشی اضافه کرده که در تصاویر کالبدشکافی این گوشی کاملا مشخص است اما این قطعه که قرار بوده عاملی برای تقویت بدنه گوشی باشد به پاشنه آشیل و نقطه‌ای برای آسیب‌پذیری گوشی تبدیل شده است!

iPhone-6-Plus-bending-explained-02

حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه این قطعه فلزی که وظیفه‌اش تقویت گوشی در برابر نیروهای خمشی است خود به عاملی برای آسیب‌پذیری بیشتر گوشی تبدیل شده است که در جواب بایستی گفته شود که اگر چه این قطعه فلزی وظیفه خود را بخوبی انجام می‌دهد اما نه در تمام شرایط کاری! زیرا قطعه اضافه شده گشتاورهای بوجود آمده را بخوبی مستهلک می‌کند اما اگر شما از یک زاویه خاص و با فاصله خاصی به گوشی نیروی خمشی وارد کنید به‌دلیل موقعیت نامناسب پشتیبان‌های قرار داده شده به عنوان قطعه محافظ، این نیروهای خمشی همگی حول پیچ قطعه پشتیبان جمع می‌شوند و باعث خمش قاب به عنوان محور اصلی می‌شوند.

iPhone-6-Plus-bending-explained-03

نکته دیگری که بایستی به آن اشاره کرد این است که خود پیچ باعث بوجود آمدن منطقه تمرکز تنش می‌شود و استحکام بدنه را پایین می‌آورد و بدین گونه است که اکثرا خمش از همان ناحیه پیچ‌ها اتفاق می‌افتد.

iPhone-6-Plus-bending-explained-06
اگر از استاتیک سر در بیاورید به راحتی می‌توانید خودتان با کمک فرمول‌های استاتیک به اندازه‌گیری میزان گشتاور وارده بر نقاط مختلف بدنه بپردازید ولی نتیجه همه یکسان خواهد شد و بیشترین گشتاور موثر دقیقا بر روی نقطه پیچ قطعه پشتیبان قرار می‌گیرد که قرار بود به کمک استحکام بدنه آمده و باعث تقویت گوشی شود!

iPhone-6-Plus-bending-explained-04

به طور خلاصه می‌توان گفت همانطور که در ویدئو اثبات مشکل خم شدن آیفون 6 پلاس در تورنتو می‌شنویم برای خم کردن آیفون 6 پلاس نیازی به ایننکه ورزشکار باشید نیست فقط کافی است بدانید که انگشت تکیه‌گاه را کجا بگذارید و چگونه فشار بیاورید تا با کمترین فشار آیفون 6 پلاس در برابرشما تسلیم شود. این یعنی خاص بودن زاویه و فاصله نیرو با نقطه تمرکز تنش خود دلیلی بر کم بودن گزارش‌های این‌چنینی و همان 9 گزارشی است که اپل به آنها به عنوان حداقل ممکن اشاره کرده است.

iPhone-6-Plus-bending-explained-05

اگر حالا دارید به ویدئوهای منتشر شده از سوی اپل برای آزمایش آیفون 6 پلاس فکر می‌کنید کافیست به تفاوت نقطه فشار در آزمون‌های اپل با جائی‌که در ویدئوهای خمیده شدن آیفون 6 پلاس و یا در تصاویر بالا می‌بینید، برسید که مطمئنا تائیدی بر ادعای بالاست.

اگر مشکل بالا از سوی اپل به عنوان یک مشکل شناخته شود امکان تصحیح فیزیکی بدنه در همین مدل و یا مدل بعدی آیفون وجود دارد اگر چه همچنان می‌توان اطمینان داشت که با داشتن آیفون 6 پلاس امکان خم شدن و آسیب دیدن آن واقعا به بد شانسی و بی‌احتیاطی شما بستگی دارد این همان قانونیست که برای تمام گوشی‌های حکمفرماست!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.