بررسی کامل گوشی اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس؛ آغاز یک حضور جدی!

در بازار تلفن همراه با دو دسته روبرو هستیم برندهایی که نام آنها را فراوان شنیده‌ایم و برندهایی که نام آنها را به ندرت شنیده‌ایم. جی ال‌ایکس از برندهایی بود که تا چند سال پیش از دسته دوم به حساب می‌آمد اما پس از عرضه چندین محصول با قیمت‌های قابل رقابت در بازار و البته به لطف تبلیغات فراوان به دسته اول راه پبدا کرد و حالا تابستان امسال با عرضه گوشی هوشمند اسپایدر وان کاملا نشان داده که این بازار را جدی گرفته است. حالا این گوشی در اختیار فارنت قرار گرفته تا بتوانیم در نگاهی نزدیک‌تر این گوشی هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

276

طراحی گوشی اسپایدر وان

چه بخواهیم چه نخواهیم باید اعتراف کنیم که اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس را باید شروعی دوباره برای جی‌ال‌ایکس دانست. این را حداقل از نوع طراحی بکار گرفته شده در اسپایدر وان می‌توان فهمید. این شرکت اگرچه در طراحی گوشی‌های قبلی خود کاملا به برندهای چینی اعتماد کرده بود اما حالا از یک طراحی کاملا مستقل در اسپایدر وان بهره برده تا جایی که نمی‌توان به راحتی ان را مشابه یک گوشی یا برند خاص از کشور دوست و برادر چین دانست!

Glx-Spider-1-review-in-farnet-01

جی ال ایکس در اسپایدر وان از یک طراحی به‌روز بهره برده و هنگامی که برای اولین بار آن را از قاب روبرو می‌بینید متوجه تفاوت طراحی در این گوشی با گوشی‌های هوشمند قبلی این شرکت می‌شوید. قاب جلویی صفحه‌ای یکدست را در برابر شما قرار می‌دهد که مانند بسیاری از طراحی‌هیا روز دنیا شاهد حذف دکمه‌های فیزیکی هستیم.

به هر حال این یک محصول میان‌رده به حساب می‌اید و قرار نیست آن را با پرچمداران مطرح بازار به مقایسه بگذاریم. از این نظر می‌توان گفت پرچمدار جی‌ال‌ایکس چیزی از نظر طراحی در مقایسه با همرده‌های خود کم ندارد و حتی از بسیاری از گمنام‌های بازار بهتر ظاهر شده است. اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس اگر چه از وزن 160 گرمی نه چندان سبک برخوردار است اما ابعاد 143 در 73.7 در 9 میلیمتر از این گوشی یک گوشی تقریبا خوش‌دست ساخته است.

جنس بدنه پلاستیک سخت است که عجیب به نظر نمی‌رسد. در داخل جعبه دو قاب پشتی سفید و مشکی قرار داده شده که قاب پشتی سفید زیباتر به نظر می‌رسد اگر چه با توجه به جنس آن امکان لیز خوردن آن از دست وجود دارد اما در عین حال قاب مشکی با توجه به جنس آن به راحتی خط و خش را بر روی خود به جا می‌گذارد و علاقه عجیبی به اثر انگشت شما دارد. شاید به همین خاطر باشد که جی‌ال‌ایکس سنگ تما گذاشته و برای حفظ ظاهر آخرین پرچمدار خود در جعبه این گوشی قاب ژله‌ای محافظ و حتی برچسب محافظ صفحه نمایش نیز قرار داده است.

در قاب جلویی دستگاه همانطور که گفتیم تقریبا با سطحی کاملا مشکی روبرو هستیم که سه کلید لمسی هم، مولتی تسکینگ و بازگشت در پائین صفحه نمایش در کنار میکروفون دستگاه قرار گرفته و در بالای صفحه نمایش نیز شاهد خروجی صدا، سنسور نور و دوربین دوم هستیم.

Glx-Spider-1-review-in-farnet-10

شاید یکی از معایب طراحی اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس محل قرارگیری درگاه شارژ آن است که جی‌ال‌ایکس آن را به بالای دستگاه و در کنار درگاه جک 3.5 میلیمتری هندزفری فرستاده است. این درحالیست که لبه پائینی کاملا خلوت است و خبری در آن نیست و در طراح‌های جدید اصولا درگاه هندزفری دستگاه در لبه پائینی قرار می‌گیرد.

در قاب پشتی شاهد دوربین 13 مگاپیکسلی و فلش ال‌ئی‌دی در یک محیط مستطیلی هستیم که کاملا با رنگ خاص خود از سایر قسمت‌های بدنه پشتی جدا شده و در بالای مرکز قاب شاهد لوگوی برجسته جی‌ال‌ایکس هستیم که منافذ اسپیکر گوشی در پائین دستگاه را تنها گذاشته است. رعایت برخی نکات جزئی در طراحی از جمله بهتر شدن نحوه نوشتن میزان رزولوشن دوربین و یا نوع لوگوی بکار گرفته شده می‌توانست به زیباتر شدن قاب پشتی کمک کند.

در لبه سمت چپ گوشی باز هم خبری نیست که چندان عجیب نیست اما در لبه سمت راست، جی‌ال‌ایکس دکمه‌های پاور و ولوم کم و زیاد کردن صدا را قرار داده با توجه به ارتفاع مناسب آنها شاهد عملکرد خوبی هستیم و به راحتی هنگامی که گوشی در دست گرفته می‌شود می‌توان آنها را به سرعت پیدا کرده و استفاده نمود.

قاب پشتی را که بردارید با باطری و درگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه میرو اس دی روبرو می‌شوید. اسپایدر وان به دو درگاه سیم کارت میکرو سیم و مینی‌سیم مجهز شده و درگاه کارت حافظه میکرو اس دی نیز در پائین محل قرارگیری سیم کارت اول قرار گرفته است. این را گفتیم چون جی‌ال‌ایکس به نظر علاوه بر اینکه جای مناسبی را برای کارت حافظه تدارک ندیده عبارت مناسبی را هم برای اشاره به محل کارت درج نکرده است!

صفحه نمایش اسپایدر وان

صفحه نمایش اسپایدر وان را می‌توان یک نقطه قوت دیگر برای این گوشی میان‌رده دانست. اسپایدر وان از صفحه نمایش 5 اینچی اچ دی IPS با رزولوشن 720 در 1280 بهره می‌برد که این ارقام ما را به تراکم پیکسلی 294 می‌رساند که رقم مناسبی به نظر می‌رسد.

Glx-Spider-1-review-in-farnet-15

روشنایی و کنتراست صفحه نمایش کاملا مناسب است و تجربه تماشای فیلم در آن کاملا لذت‌بخش است. استفاده از گوشی در زیر نور آفتاب البته اگر صفحه نمایش گوشی تمیز باشد چندان سخت نیست و زاویه دید صفحه نمایش هم در حالت اتوماتیک مناسب به نظر می‌رسد. صفحه نمایش اسپایدر وان قادر به تولید 16میلیون رنگ می‌باشد و رنگ‌های به نمایش درآمده کاملا گرم، عادی و اشباع نشده به نظر می‌رسند.

کارآیی و سخت‌افزار اسپایدر وان

اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس از پردازنده چهار هسته‌ای 1.3 گیگاهرتزی Cortex A7، پردازنده گرافیکی Mali 400 و 2 گیگابایت رم بهره می‌برد. پردازنده این گوشی از فناوری 28 نانومتری بهره می‌برد که با توجه به مشخصات آن می‌توان انتظار پشتیبانی از تصاویر فول اچ دی و همچنین دوربین‌هایی با کیفیت 13 مگاپیکسلی را از آن داشت. این پردازنده معمولا برای گوشی‌هایی با صفحه نمایش اچ دی بکار گرفته می‌شود که با توجه به مشخصات دوربین و صفحه نمایش اسپایدر وان کاملا مناسب و حتی فراتر از انتظار است. کار با گوشی کاملا روان به نظر می‌رسد و هیچگونه تاخیری در اجرای برنامه‌ها به نظر نمی‌رسید.

Glx-Spider-1-review-in-farnet-16

پردازنده گرافیکی جی‌ال‌ایکس همانطور که گفتیم مدل Mali 400 است که یک پردازنده گرافیکی متوسط و نه چندان قوی به حساب می‌آید که البته برای یک گوشی میان‌‌رده کاملا مناسب است. با استفاده از این گوشی می‌توان بازی‌های سنگین مانند آسفالت 7 را نیز به اجرا در اورد اما مطمئنا در بازی‌هیا سبک‌تر عملکرد بهتری دارد و در اجرای بازی‌های سنگین شاهد افزایش مشاهده لگ و کاهش تعداد فریم‌های به نمایش درآمده پس از طولانی شدن انجام بازی هستیم. داغ شدن گوشی که به امری متداول در بین گوشی‌های هوشمند تبدیل شده نیز مطابق معمول در هنگام انجام بازی‌هیا سنگین به مدت طولانی بر روی قاب پشتی کاملا حس می‌شد.

میزان رم به کار گرفته شده کاملا مناسب این گوشی است اگر چه معماری DDR2‌ به‌کار گرفته شده در ان برخی اوقات در هنگام مولتی تسکینگ کاملا شما را دست تنها خواهد گذاشت که شاید اصلا به نظر شما نیاید!

Glx-Spider-1-review-in-farnet-17

حافظه داخلی اسپایدر وان نیز 16 گیگابایت است که با توجه به فضای مورد استفاده سیستم عامل چیزی در حدود 12 گیگابایت در دسترس شما قرار می‌گیرد و البته می‌توانید با استفاده کارت‌های حافظه جانبی این میزان را 32 گیگابایت دیگر نیز افزایش دهید. اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس همچنین از قابلیت OTGپشتیبانی می‌کند. در ادامه می‌توانید نتایج بدست آمده در بنچمارک‌های مختلف توسط این گوشی را ببینید.

اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس یک گوشی دو سیم کارته همزمان فعال است و این به آن معناست که هر دو سیم‌کارت این گوشی به صورت همزمان فعال و روشن بوده و می‌توانید تماس تلفنی و یا پیامک دریافتی بر روی هر دو سیم کارت را به صورت همزمان دریافت کنید.و همچون همیشه و به طور معمول با استفاده از تنها یکی از دو درگاه این گوشی دو سیم کارته می‌توانید به شبکه 3G متصل شوید.

نرم‌افزار

مطمئنا اگر از رابط‌‌ کاربری گوشی‌های هوشمند هواوی استفاده کرده باشید با دیدن رابط کاربری اسپایدر وان به شباهت آن پی خواهید برد. اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس از اندروید 4.2.2 بهره می‌برد که رابط کاربری آن خوشبختانه توسط این شرکت شخصی‌سازی شده و دیگر شاهد اندروید خام بی‌رنگ و روح در گوشی‌های این شرکت نیستیم!در حین بررسی به وجود برخی باگ‌های جزئی در نرم‌افزار گوشی پی بردیم که مطمئنا برای اولین تجربه یک شرکت چیز چندان عجیبی نیست اما می‌توان ان را شروعی خوب برای جی‌ال‌ایکس دانست.

Glx-Spider-1-review-in-farnet-18

جی‌ال‌ایکس در این رابط کاربری که ظاهرا اسم خاصی هم ندارد از لانچری ساده و البته با جلوه‌های گرافیکی متنوع بهره برده که جی‌ال‌ایکس اجازه تغییر این لانچر را به شما نمی‌دهد (شبیه هواوی) و مطابق معمول اپلیکیشن‌های رسمی جی‌ال‌ایکس در آن خودنمایی می‌کند که از جمله آنها می‌توان به GLX App Center (فروشگاه اپلیکیشن جی‌ال‌ایکس)، GLX Transfer (اپلیکیشن چت گروهی و ارسال مستقیم برنامه میان دارندگان برنامه) و اپلیکیشن به‌روزرسانی این گوشی با عنوان Wireless Update که جای خالی آن در میان گوشی‌های این شرکت حس می‌شد و البته امیدواریم شاهد عرضه آپدیت توسط ان نیز باشیم!

در میان قابلیت‌های نرم‌افزاری این گوشی از دو قابلیت هرگز نمی‌توان گذشت که واقعا برای این گوشی به عنوان گوشی میان‌رده جای تحسین دارد. این قابلیت در گوشی‌های مطرح بازار وجود دارد اما قرار دادن این قابلیت و یا قابلیت‌های مشابه در گوش‌های جی‌ال‌ایکس نشان می‌دهد که قرار است شاهد پیشرفت در نرم‌افزار گوشی‌های این شرکت نیز باشیم.

در اسپایدر وان شاهد گنجانده شدن قابلیت کنترل دستگاه با استفاده از حرکت در برابر سنسور نوری قاب جلویی هستیم. به طور مثال وقتی این قابلیت فعال باشد می‌توانید با حرکت دادن دست خود در برابر دوربین دوم دستگاه، در میان تصاویر گالری حرکت کنید، آهنگ در حال پخش را تغییر دهید، در میان صفحات لانچر جابجا شوید و ظاهرا عکاسی نیز کنید که این آخری برای ما عملکرد خوبی نداشت و امیدواریم با عرضه آپدیت باگ‌های نرم‌افزاری موجود بر روی گوشی به طور کامل برطرف شود.

دوربین اسپایدر وان

تا همین جای مطلب هم طاقت آوردیم که این موضوع را بگوئیم! نکته عجیب در مشخصات دوربین این گوشی این است که نرم‌افزارهای بنچمارک سخت‌افزار، رقم مگاپیکسل گوشی را 16 نشان می‌دهند و حتی در تنظیمات دوربین این رقم به وضوح مشهود است اما بر روی بدنه جی‌ال‌ایکس و حتی به طور رسمی این رقم 13 مگاپیکسل اعلام شده است. در تصاویر ثبت شده نیز اطلاعات تصاویر حاکی از 15.9 مگاپیکسلی بودن عکس‌ها دارد!

Glx-Spider-1-review-in-farnet-23

13 یا 16 که اگر 16 باشد به نفع شماست! اسپایدر وان از سنسور 16 مگاپیکسلی دوربین با لنز 4 میلیمتری با گشادگی f/2.4 و فلش ال‌ئی‌دی برخوردار است.

این مشخصات فنی نشان می‌أهد که با دوربین خوبی روبرو هستیم که البته چندان خوب عمل نمی‌کند و تصاویر را با کیفیت پائین‌تر از رقم مگاپیکسل و مشخصات فنی خود ثبت می‌کند. تصاویر گرفته شده با دوربین اسپایدر وان کاملا از نظر رنگ و نور دچار مشکل هستند و تصاویری سرد به ثبت رسیده و در محیط‌های کم‌نور نیز دچار مشکل بودیم و در کل می‌توان گفت که دوربین اسپایدر وان اصلا راضی‌امان نکرد!

در هر صورت قابلیت ثبت موقعیت مکانی تصاویر و فیلم‌های گرفته شده (Geo tagging)، عکاسی از جسم در حال حرکت، تشخیص لبخند، تشخیص چهره، فوکوس اتوماتیک از ویژگی‌های قرار داده شده در دوربین اسپایدر وان است و می‌توان تصاویر ویدئویی را با کیفیت FHD 1080P و نرخ 30 فریم در ثانیه ثبت کند. اینها را گفتیم چون به شدت منوی دوربین گوشی گیج و سردرگم است و شاید هیچوقت نتوانید امکانات را به راحتی در آن بیابید.

در هنگام عکاسی با دو نسبت 4:3 و 16:9 روبرو می‌شوید که در نسبت ابعاد 16:9 شاهد تصاویر عریض 13 مگاپیکسلی بودیم! شما همچنین می‌توانید با این دوربین تصاویر را به صورت HDR به ثبت برسانید که ما تفاوتی میان آن با تصاویر عادی ندیدیم.

دوربین قاب جلویی بر خلاف همتای قاب پشتی خود دوربینی کاملا مناسب برای تصاویر سلفی است که این روزها در کوچه و خیابان جماعت مشفغول به آن را فراوان می‌بینید و حداقل از این نظر اسپایدر وان واقعا راضی‌کننده ظاهر شده است.

صدا: تنها صداست که می‌ماند!

اسپایدر وان از یک بلندگوی قوی در پشت دستگاه برخوردار است که صدایش واقعا بلند است که مطمئنا باید به کم کردن صدای آن در انجام کارها عادت کنید.

Glx-Spider-1-review-in-farnet-25

کیفیت صدای بلندگو مناسب اما عالی نیست و نمی‌توانید زیر و بم صدا را کاملا تشخیص دهید. کیفیت صدای بلندگوی مکالمه مناسب و عادیست و مشکلی در آن ندیدیم!

باتری اسپایدر وان

اسپایدر وان جی‌ال‌ایکس اگر قرار باشد با صرفنظر کردن از باقی ایرادات ان مطرح شود یک ایراد بزرگ دارد که نمی‌توان از آن گذشت و به آن اعتراف نکرد: باتری. تنها عضوی که به صورت ناشایست در میان قطعات این گوشی قرار گرفته می‌توان گفت باتری آن است.

Glx-Spider-1-review-in-farnet-24

اسپایدر وان از یک باتری این گوشی از یک باتری 2000 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد که برای یک گوشی با این پردازنده و صفحه نمایش نمی‌توان گفت مناسب است. اگر قصد دارید در طی روز فیلم تماشا کنید و زیادی اهل بازی هستید و اصلا هم کم‌حرف نیستید لطفا همیشه شارژر به همراه داشته باشید. در غیر این‌صورت مطمئنا هر شب باید دستگاه خود را به شارژ بزنید. البته باتری برای این دستگاه‌ها ممکن است در سری بعدی محصول دچار بهبود شود.

جمع‌بندی بررسی اسپایدر وان

اسپایدر وان را می‌توان تجربه جدی جی‌ال‌ایکس برای حضور جدی‌تر در بازار توصیف کرد. مشکلات و ایرادهاتی که گفتیم شاید در گوشی‌هیا مطرح بازار هم بتوان پیدا کرد که به لطف خوشنامی برندشان پنهان می‌مانند. اسپایدر وان مطمئنا گوشی است که پیشنهاد دادن آن با توجه به قیمت عرضه شدن کار چندان سختی نیست. امیدواریم این شرکت با ادامه این روند پرچمدار شایسته‌تری را روانه بازار کند.

این گوشی در حال حاضر (سی ویکم شهریورماه 1393) در فروشگاه آنلاین جی‌ال‌ایکس به قیمت ۵۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و در درون جعبه آن علاوه بر گوشی می‌توانید یک قاب پشتی اضافه، قاب ژله‌ای، برچسب محافظ صفحه نمایش، هدفون، شارژر و کابل یو.اس.بی را ببینید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.