مایکروسافت تایید کرد: خرید 2.5 میلیارد دلاری Minecraft و استودیوی سازندهی آن
هیچ دلیلی وجود ندارد که ساخت، توسعه و فروش بازی Minecraft برای هر یک از پلتفرمهای پیسی/مک، ایکسباکس 360، ایکسباکس وان، پلی3، پلی4، ویتا، iOS و اندروید متوقف شود. قطعا مایکروسافت نمیتواند برای دیگر شرکتها و برنامهها و تصمیماتشان در آینده تصمیمگیری کند.
مایکروسافت ساعتی پیش تایید کرد که بازی Minecraft و استودیوی سازندهی آن یعنی Mojang را در قراردادی به ارزش 2.5 میلیارد دلار میخرد.
البته مایکروسافت در ابتدای اطلاعیهی خود خیال طرفداران این بازی را راحت کرده و اعلام کرد که با وجود اینکه استودیوی بازیسازی Mojang و پرطرفدارترین بازی آن یعنی ماینکرفت به زیرمجموعهی مایکروسافت تبدیل میشوند، اما این شرکت قصد دارد تا انتشار این بازی برای پلتفرمهایی که در حال حاضر بازی برای آنها عرضه شده است را ادامه دهد. بنابراین، بازی همچنان برای دستگاههای iOS, اندروید و همچنین پلیاستیشن عرضه خواهد شد.
در کنار این خرید بزرگ مایکروسافت، یکی از بنیانگذاران استودیوی Mojang و خالق اصلی بازی ماینکرفت، یعنی Markus ‘Notch’ Persson این استودیو را ترک خواهد کرد.
برخی از دلایل این قرارداد در وبسایت Mojang اعلام شده است که به شرح زیر است:
“همانطور که احتمالا میدانید مارکوس خالق ماینکرفت و سهامدار اصلی شرکت Mojang است. وی تصمیم دارد که بار مسئولیت سنگین ادارهی چنین شرکت بزرگی را به دوش نکشد و آن را واگذار کند. در سالهای گذشته، او سعی داشته بر روی پروژههای کوچکتری کار و سرمایهگذاری کند، اما بار مسئولیت Minecraft بیش از توان او شده است. تنها گزینه فروش Mojang بود. البته مارکوس در آینده پروژههای خفنی مثل ماینکرفت را ادامه خواهد داد. از این بابت نگران نباشید.”
در مورد عرضه و پشتیبانی ماینکرفت برای پلتفرمهایی که متعلق به مایکروسافت نیستند هم در وبسایت این شرکت نوشته شده است:
“هیچ دلیلی وجود ندارد که ساخت، توسعه و فروش بازی Minecraft برای هر یک از پلتفرمهای پیسی/مک، ایکسباکس 360، ایکسباکس وان، پلی3، پلی4، ویتا، iOS و اندروید متوقف شود. قطعا مایکروسافت نمیتواند برای دیگر شرکتها و برنامهها و تصمیماتشان در آینده تصمیمگیری کند. “
ما در واقع در مورد این قرار خیلی شگفتزده شدهایم. در حقیقت پیشرفتی که این بازی از یک بازی مستقل که توسط یک نفر ساخته شده تا یک بازی با ارزش میلیارد دلاری چیز شگفتانگیزی است. این بازی نه تنها موجب شکلگیری موج عظیمی از بازیهای مستقل شد، بلکه به سرعت به یک بازی پرطرفدار تبدیل شد. تا جایی که این بازی یکی از بزرگترین مجموعههای طرفداری را در دنیا را در اختیار دارد. تنها در دو سال گذشته این بازی تنها روی Xbox 360 بیش از 2 میلیارد ساعت بازی شده است!
مایکروسافت در مورد این قرار و بازی ماینکرفت میگوید:
“این بازی در میان پلتفرمهای مختلف، یکی از برترین بازیهای ویدئویی در تایخ به حساب میآید، و تنها در پیسی بیش از 100 میلیون بار دانلود شده است. این بازی که از سال 2009 برای رایانههای شخصی عرضه شده است، امروز یکی از پرفروشترین بازیهای پیسی در تمام دوران است، محبوبترین بازی آنلاین ایکسباکس است و در امریکا برترین اپ خریداری شده در پلتفرمهای iOS و اندروید میباشد.”
در میان اعضای مایکروسافت، ظاهرا فیل اسپنسر خیلی از این بابت هیجانزده است! وی میگوید:
“ماینکرفت یکی از محبوبترین فرنچایزهای تمام دوران است. ما بنا داریم تا رویهای که Minecraft اکنون پیش گرفته را از تمام جهات ادامه بدهیم و امیدواریم طرفداران و بازیکنندگان این بازی در آینده افزایش پیدا کنند.”
ماینکرفت را میشود در یک جمله خلاصه کرد: شبیهساز دیجیتالی سطلهای لِگو که در کودکی با آن خاطره داریم.
قرارداد خرید این بازی و استودیوی آن توسط مایکروسافت هنوز نهایی نشده است. مایکروسافت انتظار دارد تا این قرارداد در ماههای آخر سال 2014 میلادی منعقد شود. با اینکه به نظر میرسد مایکروسافت از خرج 2.5 میلیارد دلاری خود برای این بازی راضی است، اما آیا واقعا این رقم بزرگ، در جای درست خرج شده است؟ باید منتظر ماند و دید آیا مایکروسافت به آنچه میخواهد دست مییابد؟