این زن چینی در ۲۴ سالگی متوجه شده که بدون مخچه به دنیا آمده است!

یک زن اهل استان Shandong چین بعد از اینکه پزشکان بیمارستان عمومی PLA به وی گفتند مغزش یکی از مهمترین مراکز کنترل حرکتی، مخچه، را ندارد، بسیار شگفت‌زده شد.

0

مخچه، که گاهی به آن “مغز کوچک” اطلاق می‌شود، از لحاظ اندازه بخش کوچکی از مغز است که در بخش پشتی جمجمه جا خوش کرده‌است. اما نباید گول ظاهرش را خورد چرا که همین بخش کوچک حاوی بیش از نیمی از نورون‌‌ها (سلول‌های عصبی)ی مغز است.

no-cerebellum-in-human-brain

وظیفه مخچه در مغز انسان کنترل برخی حرکات ارادی، حفظ تعادل، یادگیری حرکات و احتمالاً برخی فعالیت‌های مرتبط با صحبت کردن است. نبود مخچه ممکن است باعث عقب‌ماندگی ذهنی، ناتوانی‌های حرکتی، صرع و یا تجمع کشنده‌ی مایع مغزی-نخاعی در مغز باشد که موجب انسداد مغز می‌گردد.

غیرقابل تصور نیست که اگر شخصی مخچه نداشته باشد، مثل این خانم چینی که به جای مخچه مقدار زیادی مایع مغزی-نخاعی در آن‌جا جمع شده بود، مشکلات بسیار زیادی در طول عمرش خواهد داشت.

به گزارش New Scientist این خانم 24 ساله برای بررسی علت سرگیجه و تهوعی که مدتی دچارش بود به بیمارستان مراجعه نموده بود، تا 6 سالگی حرف‌هایش نامفهوم بوده و تا 7 سالگی نمی‌توانسته به درستی راه برود و بعد از آن هم در تمام طول عمرش تاکنون در حفظ تعادل خود مشکل داشته‌است.

البته این مورد آنچنان هم بی‌بدیل نیست و غیر از ایشان تا به حال 9 نفر دیگر در دنیا با این نقص شناخته شده‌ بودند اما موضوع جالب انجاست که تقریباً همگی آن‌ها در سنین کم فوت کرده بودند، اما این خانم به طور خارق‌العاده و عجیبی تا این سن زنده مانده و نسبتاً زندگی خوبی هم دارد!

بی‌شک پزشکان و متخصصان تحقیقات بیشتری روی این خانم انجام خواهند داد تا ببینند واقعاً مغز وی چگونه خود را با شرایط وفق داده. احتمال می‌رود قشر مغز وی توانسته طوری خود را تغییر دهد تا بتواند برخی وظایف بافت نداشته‌ی مخچه را جبران کند. در هر حال نتایج آزمایشات اولیه‌ی وی در مجله Brain به منتشر شده است.

The Verge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.