چگونه از قانون یک سوم برای گرفتن عکس‌هایی بهتر با آیفون خود استفاده کنیم

خیلی از ما آیفون داریم، و با آن عکاسی هم می‌کنیم. واقعیت این است که دوربین عکاسی آیفون بسیار خوب بوده و گاهاً عکس‌هایی ثبت می‌کند که از انتظارات ما فراتر می‌رود. اما توانایی‌های فنی دوربین آیفون، تمام چیزی نیست که برای عکاسی نیازمندیم.

3

یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده یک عکس خوب، ترکیب‌بندی آن است؛ سوژه مورد نظر شما در کجای کادر قرار می‌گیرد و چه رابطه‌ای با محیط پیرامونش برقرار می‌کند. نقطه شروع مناسب برای تقویت قدرت ترکیب بندی، درک مفهوم «قانون یک سوم‌ها» است.
نکته : اگر از آیپاد تاچ یا آیپد استفاده می‌کنید، بهتر است این مقاله را دنبال کنید چون شامل این دیوایس‌ها نیز می‌شود.

قانون یک‌ سوم‌ها چیست؟

How to use the 'rule of thirds (4)به خطوط عمودی عکس بالا خوب دقت کنید. این دو خط عکس را سه قسمت مساوی تقسیم کرده‌اند. خطوط مشابه افقی‌ای هم عکس را از سمت افقی به سه قسمت تقسیم کرده‌اند. از برخورد این خطوط با یکدیگر، کادر به ۹ قسمت مساوی تقسیم شده است. قاونو یک‌سوم‌ها در واقع خطوطی راهنما در اختیار ما قرار می‌دهند که در صورتی که سوژه‌های اصلی خود را بر روی آنها قرار دهیم، به عکس جذاب‌تری دست خواهیم یافت. در عکس بالا دختربچه بر روی یکی از خطوط یک سوم عمودی قرار گرفته است.

خطوط راهنمای آیفون را روشن کنید

How to use the 'rule of thirds (2)خوشبختانه دوربین آیفون این خطوط راهنما را داشته و از طریق تنظیمات دوربین به راحتی می‌توانید آن را فعال کنید. توصیه می‌کنم تا زمانی که به این خطوط و محل آنها در کادر و در‌کل به این قانون مسلط نشده‌اید، از خطوط راهنما استفاده کنید.

چشم‌اندازها و افق‌

How to use the 'rule of thirds (3)وقتی درحال عکاسی از افق خورشید هستید، حتماً باید حواستان باشد که خط افق را در مرکز کادر قرار ندهید، زیرا این نوع ترکیب بندی بسیار منفعل بوده و تقریباً عکس را به کشتن می‌دهد. استفاده از قانون یک‌سوم‌ها در ترکیب‌بندی عکس از افق خورشید، نتیجه‌ای بسیار جذاب‌تر برای شما به ارمغان خواهد آورد. به طور مثال در عکس بالا، آسمان در دو سوم بالایی تصویر قرار گرفته است و مبنای قانون یک سوم خط افق بوده است. البته حالت‌های دیگری هم می‌توان مد نظر قرار داد که عکس بعدی از آن جمله است.
How to use the 'rule of thirds (8)عکس قبلی با وجود تبعیت از قانون یک‌سوم‌ها، چندان دندان گیر نیست و چنگی به دل نمی‌زند. این روزها آسمان صاف و خالی دیگر برای جذابیت یک عکس به تنهایی کافی نیست. در این عکس خورشید مبنای قانون یک سوم قرار گرفته و بر روی خط افقی پایینی قرار گرفته است. حرکت یک پرنده بر روی همین خط کمی عکس را متفاوت کرده است. می‌بینید که همین تغییرات ساده و اندک، دو عکس را نسبت به ییکدیگر کاملاً متفاوت کرده است.
عکس زیر هم باز قابل تحلیل است.
How to use the 'rule of thirds (5)وقتی از غروب آفتاب عکاسی می‌کنید، بسیار مهم است که از تکنیک «سیلوئت» کردن هم استفاده کنید. در این عکس درخت برای سیلوئت شدن انتخاب شده است. اکثر مواقع چیزی که یلوئت می‌شود را بر روی خطوط یک سوم قرار می‌دهیم، اما در این عکس اینطور نیست. به نظر می‌آید با قرار دادن درخت بر روی خط یک‌سوم، به ترکیب‌بندی جذابی نمی‌رسیم. همچنان خورشید بر روی تقاطعی خط افقی پایینی و خط عمودی سمت چپ تصویر قرار گرفته است. می‌بینید که باز هم با تغییراتی اندک، نتیجه بسیار متفاوت و بهتری بدست آمد.

پرتره

How to use the 'rule of thirds (6)مهم‌ترین چیز در یک عکس پرتره، چشمان سوژه است. پس هنگام عکاسی مطمئن شوید که چشمان سوژه خود را بر روی یک یا دو خط یک‌سوم قرار داده باشید. در عکاسی پرتره، وقتی کادر خود را عمودی (یعنی ضلع بزرگتر، ضلع عمودی باشد) می‌بندید، به‌طور طبیعی سوژه را به وسط کادر می‌آورید، اما حتماً چشمان سوژه را بر روی خط افقی بالایی قرار دهید. اگر نوع قاب بندی شما افقی (یعنی ضلع بزرگتر، ضلع افقی باشد) بستید، سر سوژه را در یک سمت کادر قرار دهید و سعی کنید یکی از چشم‌ها را بر روی تقاطع دو خط از خطوط یک‌سوم‌ها قرار دهید.

قانون‌ها برای زیرپا گذاشتن هستند

How to use the 'rule of thirds (7)این را به خاطر بسپارید که قانون‌ها در خدمت شما هستند و نه شما در خدمت قانون. به طور مثال، در یک عکس ممکن است به لحاظ زیبایی شناسانه، قرار دادن سوژه اصلی در مرکز کادر به جذابیت عکس بیافزاید. یا در حالتی دیگر ممکن است با قرار دادن سوژه اصلی در گوشه کادر و خارج از خطوط یک‌سوم به عکسی زیبا دست پیدا کنید. با وجود توصیه فراوان به درنظر داشتن قوانین، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که در خلاقیت را بر روی خودتان ببندید و خود را محدود کنید.

حالا نوبت عکاسی است

حالا بهتر است با دانستن این نکات، آیفون خود را بردارید، خطوط راهنمای آن را روشن کنید و شروع به عکاسی کنید. عکس‌هایتان را بر روی فضای مجازی با دوستانتان به اشتراک بگذارید و نظر کسانی را که در عکاسی سررشته دارند مطلع شوید. البته بهتر است فعلاً و در گام نخست، فقط در قالب قانون یک‌سوم‌ها تمرین عکاسی کنید. به این ترتیب گام‌های جدی‌ای برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای برداشته‌اید.

imore.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. سپیده می‌گوید

    ممنونم لذت بردم و یاد گرفتم

  2. hamed می‌گوید

    این خطوط از کجا فعال میشن؟؟! من گشتم پیدا نکردم!!

    1. z__r__a می‌گوید

      به تنظیمات آیفون برو cameraرو سرچ کن بعد یه بخش به نامgrid دارد اونو فعال کن.