تماشا کنید: انفجار شیشه نوشابه زیر نور مستقیم خورشید!

تا بحال افسانه‌ها و روایات زیادی در مورد نوشابه‌هایی که در بیشتر اوقات با فست‌فودها آن را روانه معده خود می‌کنیم شنیده‌اید. اما آیا تاکنون در مورد چرایی اینکه نباید ان را در برابر نور مستقیم آفتاب و گرمای مستقیم قرار دهید چیزی شنیده‌اید؟ در ادامه مطلب یک ویدئو برایتان نمایش خواهیم داد که به دلیل آن پی ببرید!

3

همانطور که گفتیم در مورد تاثیرات نوشیدن نوشابه حرف‌های زیادی وجود دارد که بسیاری از انها را نمی‌توان به راحتی باور کرد اما هر چه که باشد مطمئنا تاثیرات موجود در ترکیبات این مایع خوشگوار طوریست که حتی شیمیدان‌ها بتوانند در خصوص ترکیبات ایجاد شده در نوشابه‌ها و فعل و انفعالات شیمیایی انها در شرایط مختلف نظر دهند.

بهترین راه برای جلوگیری از انفجار نوشابه این است که قبل از باز کردن قوطی یا بطری آن را به مدت طولانی در دمای پایین قرار دهیم. دلیل این کار این است که در دمای پایین حلالیت دی اکسید کربن در آب نسبت به دمای بالا بیشتر است. بنابراین در دمای پایین فشار گاز CO2 بر قوطی نوشابه کمتر خواهد بود و هنگامی که در قوطی را باز می کنیم، گاز کمتری از آن متصاعد خواهد شد. اما اگر آن را در برابر نور مستقیم خورشید و حرارت بالا قرار دهیم اتفاقی که آن را در ویدئو پائین خواهید دید رخ خواهد داد!

این یک مورد جالب از اثر خود تقویت کننده‌ی چرخه‌ی گازهای گلخانه‌ای است. اقیانوس‌های گرم گاز دی‌اکسیدکربن آزاد می‌کنند زیرا حلالیت آن در آب گرم کمتر است و تقویت اثر گلخانه‌ای باعث گرمتر شدن اقیانوس‌ها می‌شود و این چرخه ادامه دارد. برخی دانشمندان از آن به عنوان تغییرات آب و هوایی یاد می‌کنند، جایی که یک تغییر کوچک در یک جهت می‌تواند باعث یک نتیجه تقویت شده گردد.

در این شرایط یعنی وقتی یک نوشابه گرم در حد داغ در دست دارید و می‌خواهید درب آن را باز کنید، ضربه زدن به بالای قوطی نوشابه اثر مثبتی خواهد داشت. چرا که که حباب‌های کوچک درون مایع به دیواره‌ها چسبیده‌اند. هنگامی که فشار آزاد می‌شود این حباب‌ها با سرعت بالا می‌آیند و مقداری از مایع را با خود به بیرون هدایت می‌کنند. اگر شما روی قوطی ضربه بزنید شما این حبابها را از بین می‌برید، بنابراین آنها در گاز بالای مایع جمع می‌شوند که می‌تواند بدون بیرون ریختن مایع از قوطی خارج گردد. البته بازهم حباب‌های جدید در مایع تشکیل خواهد شد اما آنها کوچک‌اند و آهسته‌تر حرکت خواهند کرد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. علیرضا می‌گوید

    دوست من به نظر میرسه که متوجه تفاوت نور مستقیم و نور متمرکز شده توسط ذره بین روی شیشه نوشابه نشدین…………….راستش اگه نور خورشید رو با ذره بینی با اون ابعاد روی عمه بنده هم متمرکز کنن احتمالا ایشون هم منفجر میشن :)

  2. Infinite می‌گوید

    ممنون. مطلب جالبی بود. ولی آقای نویسنده طوری در رابطه با مضرات نوشابه نوشتید که انگار این مضراتی که همه ما می دونیم “آنچنان” هم حقیقت ندارند.

  3. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید