تمام چیزهایی که باید در مورد پرینترهای سه‌بعدی بدانید!

در دنیای بدون مرز تکنولوژی، ما هر روز شاهد ورود محصولی جدید به بازارهای مصرف هستیم ولی در مورد پرینترهای سه‌بعدی باید گفته شود که تکنولوژی جدیدی محسوب نمی‌شوند ولی به دلیل قیمت بالا و کارایی‌ به نسبت پایین خیلی مورد توجه همگان قرار نمی‌گرفته است. اما امروزه با پیشرفت این محصول، کارایی‌های آن افزایش و قیمت آن‌ها به نسبت کاهش پیداکرده است، ما در این مختصر سعی بر آشنایی شما با این محصول جدید را داریم.

29

پرینتر سه‌بعدی چیست؟

Makerbot-3d-printer

پرینترهای سه‌بعدی به عنوان تولیدکنندگان ذره‌ای یا لایه‌ای نیز شناخته می‌شوند، زیرا اساس کار آن‌ها بدین گونه است که محصول موردنظر ما را به‌صورت لایه به لایه بر روی یکدیگر می‌سازد تا درنهایت به محصول درخواستی برسد، البته بزرگ‌ترین ویژگی این محصول نسبت به روش‌های سنتی دقت بالا و سرعت بیشتر و هدر رفت ماده اولیه خیلی کمتر است.

البته در مورد کاربردهای این‌گونه پرینترها باید عرض شود که آن‌ها هم‌اکنون در بسیاری از صنایع در حال خدمت‌رسانی هستند ولی مقیاس کار آن صنایع بسیار کوچک است، از پرینترهای سه‌بعدی به دلیل کنترل و طرز کار سخت آن‌ها معمولاً برای ساختن نمونه‌های اولیه محصولات مورداستفاده قرار می‌دهند و در خط تولید کارخانه‌ها کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

امروزه با فعال شدن شرکت‌های تکنولوژی در این زمینه ما شاهد ساخته‌شدن مدل‌های خانگی این نوع پرینترها هستیم که البته هنوز جای خود را به آن صورتی که باید بین مصرف‌کنندگان خانگی باز نکرده است.

حال شما لحظه‌ای پیش خود فکر کنید که در صورت داشتن چنین محصولاتی قادر به انجام چه‌کارهایی می‌شدید! دیگر شما بجای خریدهای اینترنتی برخی از کالاها می‌توانید محصول موردنظر خود را با تغییرات و اصلاحات دلخواه خود در اتاق شخصیتان تولید کنید و از آن لذت ببرید.


پرینترهای سه‌بعدی چگونه کار می‌کنند؟

در مورد چگونگی کارکرد این دستگاه‌ها و تفاوت اساسی آن‌ها با دستگاه‌های CNC (دستگاه‌های کنترل عددی) نیز بایستی گفت که پرینترهای سه‌بعدی عمدتاً از روش استفاده از مواد مذاب برای ساختن محصول نهایی استفاده می‌کنند ولی دستگاه‌های CNC عمدتاً از طریق برش یا جدا کردن بخشی از یک محصول کلی برای رسیدن به محصول نهایی استفاده می‌کنند.

3d-printer-makerbot

البته در مورد کنترل هر دو دستگاه بایستی آموزش‌های لازم را دیده باشید وگرنه این دستگاه‌ها به‌راحتی قابل‌استفاده نیستند. حال‌آنکه پرینترهای سه‌بعدی با توجه به مواد ورودی‌شان نحوه کارکردشان فرق دارد به‌گونه‌ای که این پرینترها با پلاستیک و یا نایلون و یا فلز و یا دیگر مواد قابل سیلان کار می‌کنند که البته همه این‌ها بستگی به نوع درخواست ما از محصول نهایی دارد.

پرینترهای سه‌بعدی بعد از ذوب کردن مواد اولیه به‌صورت لایه به لایه شروع به تزریق مواد اولیه به پلتفرم می‌کنند که این لایه‌ها به یکدیگر محکم می‌شوند و بعد از زمان کوتاهی محصول نهایی ما آماده استفاده می‌شود.


ارزش پرینترهای سه‌بعدی در چیست؟

ارزش واقعی این پرینترها در دو زمینه اقتصاد و نوآوری بررسی می‌شوند، ازنقطه‌نظر اقتصادی این نوع پرینترها باعث باز کردن پنجره‌های جدید اقتصادی بر روی جامعه است و با کمک این نوع پرینترها سرعت و تنوع تولید محصولات و صدالبته کیفیت آن‌ها بیشتر می‌شوند به‌گونه‌ای که باعث ایجاد شدن هزاران فرصت شغلی برای جامعه می‌شود.

3d-printed-shoes

حال شما فرض کنید که در منزل خود یک دستگاه دارید که می‌تواند رؤیاها و تفکرات شما رو از دنیای خیال و تصور و مجازی به دنیای واقعی بیاورد و نمود تفکرات خود را به چشم ببینید! که در آن صورت بدون شک نوعی انقلاب در نوآوری و تولید محصول به وجود می‌آید زیرا ازآن‌پس هزینه تبدیل کردن ایده به واقعیت بسیار پایین می‌آید. مثلاً بدون آنکه برای خرید کفش به بازار بروید می‌توانید نقشه سه‌بعدی مناسب با اندازه خود را در اینترنت یافته و آن را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنید؛ سپس اقدام به پرینت و استفاده کنید!

3D-printed-iphone-covers


مشکل پرینترهای سه‌بعدی در چیست؟

در حال حاضر مشکلی که به نظر در آینده دردسرساز خواهد شد مشکلات به وجود آمده ناشی از ساختن محصولاتی تقلبی توسط این پرینترها و فروختن آن‌ها در بازار است. زیرا در صورت همه‌گیر شدن این پرینترها دیگر ساختن محصولاتی دقیقاً شبیه محصولات اریجینال کار سختی نخواهد بود و ما شاهد هجوم محصولات تقلبی به بازار می‌شویم که نتیجه آن خسارت وارد شدن به شرکت‌های بزرگ است و در صورت ورشکسته شدن آن شرکت‌ها علاوه بر ضررهای اقتصادی آن شاهد بیکاری حجم عظیمی از کارگران خواهیم بود. حتی اخیراً کار پرینترهای سه‌بعدی به جعل آثار نقاشی ون‌گوک کشیده شده است!

3D-printer-problems

البته تمام مشکلات گفته‌شده یک‌طرف و امکان استفاده از مواد اولیه خطرناک برای سلامتی بدن انسان در محصولات تولیدی تقلبی نیز در طرف دیگر قرار دارد، مثلاً تصور کنید که یک عینک ازنظر شما مرغوب می‌خرید ولی درواقع آن عینک یک کپی آن عینک توسط پرینترهای سه‌بعدی باشد که بجای استفاده از مواد اولیه استاندارد در آن از مواد مضر و خطرناک استفاده‌شده باشد، نتیجه فاجعه‌بار خواهد شد لذا به چنین دلایلی هنوز شرکت‌های بزرگ تمایلی برای همه‌گیر شدن این نوع تکنولوژی ندارند. ولی خواه ناخواه دنیا به سمت همه‌گیر شدن آن تکنولوژی پیش می‌رود لذا برای کنترل مشکلات گفته‌شده دولت‌ها بایستی قوانینی را در آن زمینه تنظیم کنند تا مشکلات به حداقل خود برسد.

در حال حاضر برای آشنایی با انواع مختلف پرینترهای سه‌بعدی موجود در بازار اطلاعات زیادی بر روی سایت‌های مختلف وجود دارد ولی در مورد نحوه کار کردن با آن‌ها اطلاعات چندانی در دسترس نیست ولی اگر به کمک نیاز داشتید دانشگاه ماساچوست می‌تواند کمک شایانی به شما در هر زمینه‌ای مربوط به این نوع پرینترها انجام بدهد!

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

29 نظر برای این مطلب
  1. کامبیز ملکیان می‌گوید

    سلام عرض درود و ادب خیلی علاقمندم که اطلاعاتی از پرینتر سه بعدی داشته باشم و هم بتونم یه مدلشو خریداری کنم با تشکر فراوان ملکیان هستم از شاهرود

  2. mehrab می‌گوید

    سلام خسته‌نباشین‌من اگه بخام دورشو و نمایندگیشو بگیرم‌چیکا باس بکنم اصن توایران رونق کاری داره؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

  3. amin می‌گوید

    سلام
    جالب بود
    سپاس …

  4. abbas می‌گوید

    سلام در مورد موادیکه درین چاپگر ها میتوان ازش استفاده کرد معلومات دهید

    1. عابد می‌گوید

      مواد اولیش میتواند پلیمر خام باشد که پس از ذوب در دستگاه به شکل نهایی تبدیل میشود.بر اساس نقشه های سه بعدی که توسط نرم افزار های مثل ۳دی مکس هست مختصات نقاط رو میگیره و طرح نهایی رو تولید میکند

  5. m.zp می‌گوید

    با سلام و احترام
    و با تشکر از اطلاعات مفیدتون
    در صورت امکان بتده رو در جهت خرید پرینتر سه بعدی اصلی راهنمایی بفرمایید
    یا تشکر

  6. امیر می‌گوید

    سلام آیا چاپگر سه بعدی فلزات درایران موجود است؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بله احتمالا
      در گوگل سرچ کنید

      1. میلاد می‌گوید

        حدود 20 سال پیش وجود داشت ما حدود 40 قلم از وسایل بنز رو میساختیم

  7. سهرابی می‌گوید

    Si3D از اولین تولید کنندگان پرینترهای سه بعدی دقیق در ایرانه
    هم تولید کننده اند و هم خدمات ارایه می دهند.
    مدلتون رو میدین بهشون براتون چاپ میکنند.

    رسالت اصلی پرینتر های سه بعدی پیش تولید یا نمونه سازی اولیه جهت ساخت مصنوعات طلا و جواهر، قالب های پروتزی دندان، طراحی و ساخت قطعات مکانیکی، چرخ دنده هایی خاص، ماکت های پیچیده معماری، پیش تولیدی نمونه طرح های صنعتی، مجسمه سازی و ساخت تندیس ها و … است.

    1. علی می‌گوید

      من یه پرینتر گرفتم از همین آقایون کارشون درسته واقعا.
      بسیار دقیق و عالی کارمیکنه

  8. shayan می‌گوید

    سلام خیلی عالی ود لطفا بگین از کجا میشه تهیهو کرد قیمتش چنده و چه مدل هایی داره آیا نو جوانان هم میتونن ازش استفاده کنند یا دوره یا کلاسی بره ؟ لطفا جاب بدین .

  9. الهام می‌گوید

    سلام و عرض ادب
    اگه بخوام دستگاه پرینتر سه بعدی تهیه کنم باید بازار کارش رو داشته باشم. چون دستگاه تقریبا جدیدیه نمیدونم با چه صنفی میتونم کار کنم میشه در این زمینه کمک کنید ؟
    با تشکر

  10. امیر می‌گوید

    سلام لطفا من را در مورد خرید چاپگر سه بعدی فلزات راهنمایی کنید

  11. سوگل انواری می‌گوید

    یکی از بهترین و پیشرو ترین شرکت های ایرانی در زمینه پرینتر های سه بعدی:
    http://www.3dparsian.ir

  12. امیر می‌گوید

    راستی نمایشگاه این پرینترها چه زمانی هست وکجا اگه اطلاع دارید .لطف میکنید مارو هم در جریان بزارید

  13. امیر می‌گوید

    با سلام فکرهای جدید همیشه برندست

  14. پدرام فیاض پور می‌گوید

    شرکتی ایرانی داره روی تکنولوؤی 3dme کار می کنه:
    http://www.pazzzle.com/

  15. پدرام فیاض پور می‌گوید

    کاربرد پرینتر های سه بعدی

    – تولید ماکت های سه بعدی از پروژه های ساختمانی
    – تولید انواع فالب های صنعتی
    – تولید انواع هدایای سفارشی با درج نام شخص یا متن مورد نظر
    – تولید انواع اسباب بازی
    – تولید انواع لوازم تزئینی سفارشی
    – تولید انواع دستبند ،انگشترو گردنبند به صورت سفارشی …
    – تولید انواع مدل های آموزشی برای مدارس ،دانشگاه ها و مراکز آموزشی .

  16. حمید می‌گوید

    تا چند وقت دیگه بچه 10 ساله هم یه اسلحه داره به این فکر باشید که این محصول میتونه خطرناک باشه
    باید به هر کسی فروخته نشه طرف بره مجوز بگیره

  17. ترگل می‌گوید

    یه شرکت ایرانی که داره روی پرینتر 3 بعدی و اندام مصنوعی کار و تحقیق میکنه
    http://www.3dparsian.com

  18. سعید می‌گوید

    سلام من تو شرکتی کار میکنم که ئستگاه cnc تولید میکنیم
    اما من تو فکرمه ک پرینتر سه بعدی تولید کنم از کجا میتونم اطلاعات بگیرم برای تولید پرینتر های سه بعدی

    1. alireza می‌گوید

      سلام میخاستم راجب سی ان سی با هم گفتگو داشته باشیم اگه موافقید به این آدرس ایمیل بزنید لطفا

  19. سعید می‌گوید

    سلام سایتتون خوبه..
    برای رونق این دستگاه وتصاویر سه بعدی ایده خیلی خوبی دارم انشاالله بتونم ثبتش کنم.

  20. saeed می‌گوید

    سلام..
    سایتتون خوبه.برای رونق این دستگاه وتصاویر سه بعدی ایده خیلی خوبی دارم انشاالله بتونم ثبتش کنم

  21. مجید قاضی می‌گوید

    خواهشا برای خریذو آموزش منو راهنمهیی کنید

  22. محمد علی می‌گوید

    سلام واقعا جالب بود

  23. امین می‌گوید

    سلام به عرض خسته نباشید و تشکر از مطالب مفیدتون
    لازم است به وجود پرینتر سه بعدی ساخت داخل در اینجا اشاره کنم

  24. مرتضی می‌گوید

    سلام
    خیلی جالب بود تشکر
    سایت خیلی خوبیم دارین