چالش سطل یخ چیست و چه کسانی تاکنون به آن پیوسته و از سرمای آن لرزیده‌اند!؟

این روزها تب و تاب یک کمپین چند میلیون دلاری برای اهداف خیریه در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالا گرفته و بزرگان دنیای فناوری و حتی خواننده‌ها و ورزشکاران هم در آن شرکت می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به ریشه‌ی این کمپین و چرایی انجام آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

46

چالش سطل یخ یا Ice Bucket Challenge یک کمپین است که در آن افراد از ریختن یک سطل آب و یخ روی خود فیلم می‌گیرند و آن را در اینترنت منتشر می‌کنند. هدف اصلی این جنبش حمایت از بیماری ALS یا اسکرولز جانبی آمیوتروفیک است که در آن به سلول‌های عصبی حمله صورت می‌گیرد و بدن فلج می‌شود و فقط مغز توانایی فعالیت دارد.

Ice-Bucket-Challenge

تاکنون بسیاری از بزرگان دنیای فناوری، ورزشکاران و خواننده‌ها این کار را انجام داده‌اند. در این کمپین هر فرد پس از ریختن آب سرد روی خود نام سه نفر دیگر که باید این کار را بکنند را اعلام می‌کند و این افراد 24 ساعت وقت دارند که این کار را انجام دهند. هر کس هم نخواهد آب سرد روی خود بریزد می‌تواند با پرداخت 100 دلار این درخواست را رد کند. این هزینه به انجمن حمایت از بیماری ALS در آمریکا اهدا می‌شود؛ البته بسیاری از افراد هر دو کار را انجام می‌دهند یعنی هم یک سطل آب سرد روی خود می‌ریزند و هم 100 دلار در راه خیریه می‌پردازند.

اما اهداف اصلی این کمپین چیست و این کمپین از کجا آغاز شده است؟

هدف این کمپین چیزی نیست جز جمع‌آوری کمک‌های مالی و افزایش آگاهی مردم دنیا از این بیماری. در حال حاضر حدود 30هزار نفر در کشور آمریکا از این بیماری رنج می‌برند. انتظار می‌رود کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند پس از 2 الی 5 سال از دنیا بروند و برای همین یک بیماری خطرناک به شمار می‌آید.

نقطه‌ی آغازین این جنبش به درستی معلوم نیست و چندین منبع مختلف برای آن وجود دارد. در زمستان سال 92 یک چالش با نام چالش آب سرد در شمال آمریکا سر و صدایی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد که در آن افراد یا باید کمک مالی به تحقیقات درباره‌ی سرطان می‌کردند یا این‌که درون آب سرد می‌پریدند.

یکی دیگر از منابع این کمپین می‌تواند ویدیویی باشد که روز 6 اردیبهشت امسال از افرادی منتشر شد که مانند بالا باید درون آب سرد می‌پریدند و یا 100 دلار راهی خیریه می‌کردند.

این چالش روز 11 تیرماه امسال در آمریکا بسیار فراگیر شد و 16 روز بعد هنگامی که یک بازیکن گلف با نام کریس کندی یک سطل آب روی خود خالی کرد از Jeanette Senerchia که شوهر وی به بیماری ALS مبتلا است درخواست که این کار را انجام دهد. این خانم هم ویدیوی ریختن آب روی خود را در فیس‌بوک منتشر کرد و از این طریق یکی از آشنایان او با نام Pat Quinn که به همین بیماری مبتلا بود این ویدئو را مشاهده کرد. Pat Quinn هم از سال 2013 دچار این بیماری شده بود. پس از مدتی اقوام و دوستان او از این موضوع با خبر شدند و این خبر در فلوریدا پیچید.

Ice-Bucket-challenge-2

پت کویین دوستی با نام Pete Frates دارد که وی بازیکن سابق تیم بسکتبال کالج بوستون بوده و متاسفانه به این بیماری مبتلا شده است. پیت فریتس هم شروع به انتشار این کمپین در توییتر می‌کند و از این طریق سطل آب یخ با انجمن ALS گره می‌خورد و این کار تبدیل به یک کمپین چندین میلیون دلاری می‌شود.

چیزی که باعث روانه شدن حدود 23 میلیون دلار تا این لحظه به بنیاد ALS شده است همین سیستم زنجیره‌وار این کمپین است که همه را ترغیب به کمک مالی و انجام این کار می‌کند.

می‌توان مارک زاکربرگ را یکی از اصلی‌ترین دلایل مشهور شدن این کمپین دانست. او که صاحب فیس‌بوک است تنها با انتشار یک ویدیو توانست موجی خبری در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها به راه بیندازد و حتی بیل گیتس را دعوت به این کار کند.

Ice-Bucket-Challenge-mark-zuckerberg

تا کنون افراد مشهور زیادی از جمله مارک زاکربرگ، بیل گیتس، استیو بالمر، تیم کوک، فیل شیلر، جف بزوس و دکتر دره با انتشار ویدئوهایی این کار را انجام داده‌اند. بیل گیتس به درخواست مارک زاکربرگ و دکتر دره هم به درخواست تیم کوک این کار را انجام داده‌اند. از ورزشکارانی که این کار را انجام داده‌اند می‌توان به مارسلو، رونالدو، نیمار، لبرون جیمز، جرارد، مسی، پیکه و خیلی از ورزشکاران دیگر اشاره کرد. گفته می‌شود باراک اوباما درخواستی که از او برای این کار شده است را رد کرده و در عوض 100 دلار به بنیاد ALS کمک کرده است.

دلیل اصلی فراگیر شدن این کمپین این است که افراد مشهور با قدرتی که دارند می‌توانند به راحتی یک موج خبری بزرگ راه بیندازند و همه‌ی توجه‌ها را به سمت یک موضوع جلب کنند. موضوع اصلی این کمپین هم بیماری ALS است. البته می‌توان این کار را زمینه‌ساز کمپین‌های خیریه‌ی دیگر برای بیماری‌های نادر و صعب العلاج دانست که این کمک‌های مالی صرف تحقیق و جستجوی روش‌های درمان این بیماری‌ها خواهد شد.

طبق آخرین آمار حدود 1.2 میلیون ویدیو از این چالش در فیس‌بوک و 2.2 میلیون توییت درباره‌ی آن منتشر شده است که این به معنی موفقیت این کمپین بزرگ است.

در یک ویدیو که در اواخر سال 2013 به‌وسیله‌ی آقای فریتس منتشر شد وی می‌گوید:

زمان می‌گذرد و بیماری ALS یک پایان ثابت برای زندگی است و می‌دانید که یک زمان مشخص به پایان زندگی مانده است؛ پس ALS همیشه پیروز است. برای تغییر سرنوشت این بیماری باید کمک‌های مالی و آگاهی مردم دنیا نسبت به این بیماری را افزایش دهیم.

در طول شش ماه گذشته آقای فریتس کنترل دست‌های خود را هم از دست داده و بیماری او به شدت در حال گسترش است.

در آخر آرزو می‌کنیم تمامی بیماری‌های صعب‌العلاج ریشه‌کن شوند و این کمپین‌ها و کارهای خیریه هم بیش از پیش در جهان گسترش یابند تا همه‌ی انسان‌ها بتوانند سهمی از زندگی دیگران داشته باشند و به یک دیگر کمک کنند.

در ادامه می‌توانید ویدئوهای مربوط به چالش سطل یخ با حضور بزرگانی مانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس، تیم کوک، جف بزوس رئیس آمازون، استیو بالمر مدیر سابق مایکروسافت و ساتیا نادلا مدیر فعلی و همچنین کریستیانو رونالدو را تماشا کنید.







Wikipedia NewYorkTimes TIME ALS Association Forbes
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

46 نظر برای این مطلب
  1. Cristina می‌گوید

    رونالدو خیلی عالی بود

  2. علی رضا می‌گوید

    دارم فکر میکنم اگه دیدگاهی اومد میگم!

  3. Mohammed vampire می‌گوید

    میشه توضیح بدید این چیه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      دقیقا مطلب رو برای توضیح دادن نوشتیم

  4. muslim soldier می‌گوید

    باسلام
    لطفا چالش دو رکعت نماز مقبول را هم اجرا کنید و انتشار بدید شاید عده ای نمازخوان شوند و نجات پیدا کنند.

  5. امیر می‌گوید

    فقط برا اونایی که درمورد سرفه جویی اب نظر میدم متاسفم.
    خب یه روز روزه بگیر 8 یه سطل اب 8تا لیوان هم نمیشه، الگی ادای ادم مقدس معاب رو در نیارین خواهشا
    بعدشم واقعا جالب بودش، هتا اگه هزار لیتر اب هدر بره یکیشون کمک کنن ارزشش رو داره
    دستانی که کمک میکنند بهتر از لبهایی است که دعا می کندد.

  6. انا می‌گوید

    خوب بود چی بگم

  7. دویت می‌گوید

    سلام و دعای خیر برای همه بیماران اما 1400 سال پیش پیامبر اعظم این دستور را برای کسانی که از میوه درختی خود بودند و بی حال شده و توان از دست و پایشان رفته بود توصیه کرده بودند که مشکشان را از آب پر کنند آنان صبح آب سردش را روی سر خود بریزند با این روش حالشان خوب شده بود حتما روش درمانی هم برای این عزیزان میتواند باشدانشاالله

  8. داوود می‌گوید

    پاسخ به ابوالفضل: تو کز محنت دیگران بی غمی نباید که نامت نهند آدمی. شما که مسلمون هستید یک ذره به اندازه این یهودیان صهیونیست که از تمام دنیا واسه رژیم صهیونیستی کمک میفرستم غیرت نداری واقعا متاسفم واسه شما وامثال شما که کشتن کودکان غزه بی تفاوت هستین .

  9. ابوالفضل می‌گوید

    لیلا خانوم خیلی ناراحتی برو غزه بجنگ بعد به جای سطل آب یخ جعبه ی مهمات رو سرت خالی کن

    1. Delniya می‌گوید

      Eyval damet garm dadash ,

    2. حامد می‌گوید

      هرهر خندیدیم.

  10. داوود می‌گوید

    هنرپیشه های ما هم واسه خودنمایی هرکاری میکنند تا به اصطلاح چهره مردم دوستی ونوع دوستی خودشون نشون بدن ت.اینا شدن عروسک خیمه شب بازی غربیها

  11. داوود می‌گوید

    چالش آب سرد چیزی نیست جز فرافکنی غربیها برای سرپوش نهادن به جنایاتشون توی غزه وعراق وافغانستان و آفریقا وسوریه وهزاران جای دیگه اینا آدمهای سالم میکشند حالا دلشون واسه بیمارا سوخته یه عده ساده لوح هم دارن ندانسته ترویجش میدن .نمونه بارز ش جورج بوش قاتله که دستش به خون کودکان خاورمیانه آلوده س الان به کمپین چالش آب یخ پیوسته من وقتی اینجا میبینم بهشون پیشنهاد میدم ازاین به بعد چالش خوردن کاه وجو انجام بدن که خیلی به این احمق ها میان.

  12. میم الف می‌گوید

    سلام به همگی

    به نظر منم کار بیخودیه…البته کمک مالی و شناسوندن این بیماری لازمه…اما روشش خیلی چرته!
    کلی کار دیگه میشه کرد تا خود طرف حداقل آسیب نبینه! حالا خوبه کشته و زخمی هم داده این کار!
    ازاین گذشته…دوستانی که گفتن با یه سطل آب طوری نمیشه، فک کنم زیادی خوش بین تشریف دارن…با یه حساب سر انگشتی میشه دید چقدر آب هدر میره!!! و تازه وقت تلف کردن تو حموم و شستن حیات و …(که همشون اشتباهه) به ما مجوز نمیده که همچین کار بی معنیی رو انجام بدیم و دونسته آب رو حیف و میل کنیم! اونم تو کشور ما که فقط آب تصفیه شده و شرب تو لوله کشی هامون هست! اگه مال چاه باشه یا رودی چیزی….باز قابل اغماضه….بیاین خواهشا یه کم فکر کنیم و زود کاری که تو دنیا مد میشه رو کپی نکنیم! مسلما هر کاری که تو دنیا فراگیر میشه، لزوما کار صحیحی نیست!
    در آخر پیشنهاد میکنم برای جلب توجه مردم به این بیماری، از روشهای بهتری استفاده کنیم. ساده ترینش اطلاع رسانی از طریق اینترنته…با تصویر …یا متن مختصر و مفید…نه سطل آب!

  13. یه بنده خدا می‌گوید

    مینا خانوم من نمیخوام دخالت کنم ولی شما خودت حرف زدن تو جمع رو بلدی که با این خانوم لیلا اینجوری برخورد میکنی من با نظر هیچکدوم شما موافق نیستم ولی خب تو غزه جنگ هست ادم باید به فکر اونا هم باشه ولی اول باید وضع کشور خودمونو سامان بدیم بعد به فکر غزه باشیم

  14. یه بنده خدا می‌گوید

    کمک کار خیلی خوبیه ولی این روش کمک کردن به نظر خیلیا درست نیست اینجوری اب خبلی زیادی هدر میره خب هر کی بخواد کمک کنه میتونه بره پول بده دیگه این اب یخ چه صیغه ای هست مردم از بی ابی طلف میشن

  15. صحت می‌گوید

    این حرکت نماد یک شوک به بدن است برای حمایت از بدن هایی که بی حس میشوند و کار خوبی است برای کمک به هم نوع ها اما کاش انسانهای نوع دوست در باره مشکلات و مصائب همه هم نوع های خود با هر رنگ و نژاد و دینی همین حمایت ها را میکردند تا پیشگیری شود از ویروسهای مهلک دیگری مانند : صهیونیسم ، تروریسم یا بیماریهای کشنده در جهان سوم و….

  16. پیام می‌گوید

    به نظر من که خیلی هم کار جالبی هست. به جای همون سطل ابی که باهاش ماشینمون رو میشوریم یا حیاط رو میشوریم یا شیر اب رو حتی برای چند لحظه باز بذاریم یا 10 ساعت تو حموم زیر دوش آواز بخونیم میتونیم ان کارو برای بیماران انجام بدیم. هیچکس با یه سطل آب سرد نمرده.
    اینا همش کارای خیریه هست که کشور های دیگه انجامش میدن و ما بجای اینکه یه کم خیر باشیم به سرفه جویی و جنگ غزه فکر میکنیم!
    من شعار نمیدم به نظر کسی هم بی احترامی نمیکنم ولی خداییش ببینید از همین راه چقدر پول برای بیمارانی که ما حتی یه ذره از دردشونم حس نمیکنیم جمع شده. درسته یه سری چیز ها نمادین هستن ولی دقت کنید این نماد (چالش آب سرد) توجه چند میلیون نفر آدم رو روی سطح زمین به خودش جلب کرده. حتی کسانی که هیچوقت توی کار خیر نبودن اینکارو انجام دادن.

  17. انار می‌گوید

    آخه مرد حسابی اینطوری که خودت هم ای ال اس می گیری

  18. مینا می‌گوید

    به نظر من ارمیتا راست میگهووولیلا خانم تو که از خیلی چیزا توو جامعه بی خبری پس لطفا به چند تا سطل اب گیر نده…شما برو صحبت کردن توو جمع و یاد بگیر…غزه جنگه…به تو چه اخه…خیلی درگیری تو هم برو غزه جنگ…والله…

    1. رضا می‌گوید

      لایک داری به مولا باو آخه جنگ غزه ب ما چ..
      یکی از فامیلامون رفته بود فلسطین تعریف میکر فلسطینیا از دست ایران عاصن ک همش تو کاراشون دخالت میکنه
      ب شما چ کدوم گوری جنگه
      والاااااااا

    2. حامد می‌گوید

      چه ربطی داشت به خبر داشتن از مسایل جامعه؟؟؟
      شما الان صحبت کردنت تو جمع خیلی فوق العاده بود اره؟؟؟؟؟؟؟!!!

  19. مهدی می‌گوید

    سلام . فکر کنم باید یک چالش اب گرم برای مغز این افراد بوجود بیاد . طبق آمار خودتان تا الان یک میلیون و دویست هزار نفر این کار را انجام داده اند اگر هر کسی فقط ده لیتر روی خودش خالی کرده باشد میشود به عبارت دوازده میلیون لیتر آب . بابا اگر میخواهید چیزی رو به مردم بشناسید راههای بهتری هم هست

  20. لیلا می‌گوید

    خاک بر سر همشون بشه اولا آب نداریم و اسرافه دوما این چالشه یا بمبی که سر مردم غزه ریختن احمقا بیدار شید میخوان سرتون بند کنند از جنایات غزه به یه ور دیگه

    1. آرمینا می‌گوید

      خدا وخ کردی لیلا خانووم هم شفا بده! کاش فرهنگ سازی بشه و کمتر مردم تو صحبت های عادی فحش بدن(احمقاا!خاک برسر همشوون!!!) از روزی میترسم که که بالای کامنتا نوشته شده باشه (کامنتای زیر شامل گفتگو هاییست که ممکن است برای همه مناسب نباشد!!!!!!)

      1. حسین می‌گوید

        آرمینا خانم لطفا شعار نده!!!!! از کجا معلوم تو تو زندگیت فحش نداده باشی !!!پس شعار نده خخخخخخخ در جواب پاسخ بالایی که به اون بنده خدا داده بودی

      2. علی می‌گوید

        شما اوضاعت وخیم تره برا شفا گرفتن …

    2. محمد می‌گوید

      لیلا خانوم متاسفانه انسانیت کم شده … و کامنت ها درباره نظر شما کاملا این رو نشون میده.

  21. حامی می‌گوید

    دوست عزیز اوباما هم شرکت کرد و هم پول داد

  22. میرحسین می‌گوید

    جالب بود ما هم در حد توان به مریضهای داخل کشورمان کمک کنیم

  23. fafa می‌گوید

    akhe en che karie tu en bi abi khob pulesho bdan . albate manzuram irane …..

  24. نگار می‌گوید

    در ایران سازمان محک به بیماران صعب العلاج کمک میکنه نه فقط این بیماری در ایران میشه از طریق این سازمان به بیماران نیازمند کمک کرد. البته امیدوارم این سازمان هم مثل خیلی از ارگانهای دیگه مردم رو دقمرگ نکنه تا بهشون کمک کنه

  25. آرتین می‌گوید

    یکم اطلاعاتتون رو ببرید بالا .70 درصد هدر رفت آب از بخش کشاورزیه . با چند سطل آب خشکسالی نمیاد!!!

    1. مریم می‌گوید

      10نفر با تفکر شما برای ایجاد خشکسالی کافیه!!!!!!!!!

  26. لاله می‌گوید

    جالبه از چه راههایی واسه کمک استفاده میکنند

  27. zahra.gh می‌گوید

    خیلی کار باحالیه،زانیار خسروی هم پیوست و محمدرضا گلزار و عادل فردوسی پور و سیروان خسروی رو به این چالش دعوت کرد!
    خیلی فیلمش بامزه بود مخصوصا جیغی که آخر کار وقتی آب یخ ریخت رو خودش زد

  28. سعید می‌گوید

    علی کریمی هم به این کمپین پیوست

  29. حنا می‌گوید

    سلام ببخشید می خواستم بدونم اگه تو ایران این کار رو انجام بدیم، پولش رو به کجا باید پرداخت کنیم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      در ایران هم برای حمایت از این بیماران مرکزی وجود داره..

      http://www.alsiran.com/

  30. آب می‌گوید

    نوبت ایران رو بذارید برای زمستون که آب داریم؛ الان وضع خرابه همین یه ذره آبم که داریم به فنا میره!

    ولی دمشون گرم با این یکرنگی و کمک آدم حال میکنه. ایشالا هیچ انسانی دچار مریضی نشه مخصوصا ALS

  31. او می‌گوید

    اااااااااااااااااااااااسراااااااااااااااااااااااااااااااااف

    چند روزه داریم میشنویم که آب بعضی از مناطق ایران قطعه

    خواهشا تو ایران نکنین

    1. آرمینا می‌گوید

      واااااااااااااا این همه آب هدر میدیم حالا شما دارین به اینا گیر میدین؟؟؟!!!!!!!! کاش قبلش یکم به کارای خودمون در طی روز فک کنیم بعد شعار بدیم مطمئن نیستم تا حالا اسراف نکرده باشی پس شعار نده!!!!!!!!!

      1. علی می‌گوید

        اینم یکی از همون هدر دادن هاست. یکم فاصله بگیر از کامنتی کلیشه ای و فرا فکنانه.

  32. گل فروش می‌گوید

    رونالدو فقط خاسته عضله هاشو به رخ بکشه!

  33. Amir می‌گوید

    از همه بهتر
    Tiësto
    بود این کارو انجام داد

    Like a Boss