اپ‌نت: خاطره‌نویسی در محیطی مدرن با Journal

هنوز مدت زیادی از رونمایی از اندروید L و زبان طراحی جدید متریال نمی‌گذرد و تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها با این طراحی زیبا عرضه شده‌اند. Journal یکی از این اپلیکیشن‌هاست. در Journal سعی شده تا در عین حفظ سادگی رابط کاربری زیبا و البته کارایی برای خاطره‌نویسی و ثبت وقایع فراهم شود.

1

Journal اپلیکیشن جدیدی است که تنها برای سیستم‌عامل اندروید و سازگار با گوشی‌ها و تبلت‌ها عرضه شده است. این اپلیکیشن به صورت رایگان عرضه شده اما برخی قابلیت‌های آن تنها در اشتراک پولی Premium قابل دسترس است که خوشبختانه اخلالی در استفاده از اپلیکیشن ایجاد نمی‌کند.

 اپ‌نت بخشی جدید از فارنت برای معرفی روزانه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خوب موبایلی است. از این پس می‌توانید هر روز در فارنت منتظر معرفی اپ پیشنهادی روز باشید. برای اطلاعات بیشتر به مطلب معرفی اپ‌نت مراجعه کنید.

کاربرد

همان‌طور که نوشتیم Journal برای خاطره‌نویسی و ثبت وقایع ساخته شده است و سعی می‌کند با تشخیص موقعیت، آب‌وهوا و همچنین فعالیت‌های حرکتی به صورت خودکار نیز اطلاعاتی را ثبت کند. این اپلیکیشن بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد دارند خاطرات خود را روزانه به همراه حداکثر یک عکس ثبت کنند و اهمیت زیادی به فرمت نوشته‌ها مانند بولدکردن و یا پاراگراف‌بندی و شماره‌گذاری نمی‌دهند.

Journal-welcome-screen

پس از اجرای اولیه اپلیکیشن بهتر است یک اکانت گوگل برای ذخیره آنلاین پشتیبان از نوشته‌هایتان اضافه کنید و سپس با چند بار سوایپ پس از آشنا شدن با امکانات برنامه مستقیماً به صفحه‌ای برای خاطره‌نویسی هدایت می‌شوید.

امکانات نسبتاً محدود این اپلیکیشن نسبت به اپ‌های مشابه ممکن است برای هر کاربر مزیت و یا عیبی به شمار بیاید. در اولین استفاده متوجه می‌شوید که نوشته‌ها متأسفانه به صورت چپ‌چین نوشته می‌شوند و این شاید زیاد برایتان خوشایند نباشد؛ هرچند این‌که حتی اگر در میان نوشته‌هایتان از کلمات انگلیسی هم استفاده کنید مشکلی در چیدمان نوشته ایجاد نخواهد شد. همچنین می‌توانید با گزینه Connect Keyboard و استفاده از کیبورد فیزیکی بلوتوث و یا USB از نمایش کیبورد مزاحم مجازی جلوگیری کنید.

Farnet-Journal

تاریخ و ساعت به صورت خودکار اضافه خواهند شد که البته به صورت میلادی هستند؛ اما خوشبختانه اگر قصد دارید خاطرات روزهای گذشته را بنویسید می‌توانید با لمس دکمه منو تاریخ و ساعت را به دلخواه تغییر دهید. در پایین صفحه هم دکمه‌های محدودی را مشاهده می‌کنید:

journal-buttons

tag: برای برچسب‌گذاری نوشته‌ها؛ به طور مثال: سفر کرمان، امتحانات، ملاقات، فارنت و …

به این ترتیب وقتی منوی سمت چپ را باز کنید می‌توانید با لمس هر تگ خاطرات مربوط به آن موضوع را ببینید.

مکان Location: اگر GPS دستگاه را روشن کرده باشید به صورت خودکار Journal مکان شما را یافته و اضافه می‌کند تا بعدها بتوانید در منوی سمت چپ و در بخش Atlas خاطرات خود را از روی نقشه پیدا کنید اما همچنین با لمس آیکون می‌توانید برای مکان‌های مختلف اطراف جستجو کنید و یا مکان خود را به صورت دستی انتخاب کنید.

آب‌وهوا: آیکون ابر شکل برای یافتن خودکار آب‌وهوا به کار می‌رود و راهی هم برای تعیین دستی آن بدون اینترنت وجود ندارد. پس اگر قصد خاطره‌نویسی آفلاین را دارید احتمالاً باید بی‌خیال این ویژگی شوید.

قرار دادن عکس: همان‌طور که نوشتیم در هر خاطره تنها می‌توانید یک عکس قرار دهید که احتمالاً برای سادگی در نظر گرفته شده است اما می‌تواند محدودیت بزرگی برای برخی کاربران باشد.

فعالیت: اپلیکیشن سعی می‌کند به صورت خودکار فعالیت روزانه شما را تشخیص دهد: ساکن، در حال خوردن، در حال قدم زدن، در حال دویدن، دوچرخه‌سواری، اتومبیل، پرواز و هیچ‌کدام از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید به صورت دستی نیز انتخاب کنید.

در صفحه بعد نوار ابزار دکمه #M برای ویژگی Markdown قرار داده شده که مخصوص اشتراک پولی و برای قراردادن آسان خاطرات در صفحات وب است. دکمه‌های جهت‌نما نیز برای حرکت مکان‌نما میان حروف و تصحیح آسان‌تر اشتباهات وجود دارد. در صفحه بعد ابزارها نیز عدد مقابل حرف w تعداد کلمات و عدد مقابل حرف c تعداد کاراکترها را شمارش می‌کند.

در منوی بالا و سمت راست گزینه Print/PDF برای چاپ و یا تهیه نسخه PDF وجود دارد که البته در نسخه رایگان واترمارک Journal نیز در زیر آن دیده می‌شود.

قابلیت جالب و مفید Share برای به اشتراک‌گذاری 4 روش را پیش پایتان می‌گذارد:

Plain Text: متن را به صورت کاملاً ساده و بدون تصاویر میان اپلیکیشن‌ها به اشتراک می‌گذارد.

HTML: برای به اشتراک‌گذاری به صورت HTML

Text + Photo: می‌تواند متون را به اضافه تصاویر به اشتراک بگذارد و نکته جالب قابلیت ارسال خاطره به دیگر اپلیکیشن‌های خاطره‌نویسی و یادداشت‌برداری مانند Diaro و Evernote است که در آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

Zip: به اشتراک‌گذاری خاطره و تصاویر به صورت فایل فشرده زیپ

Journal-App

در منوی سمت چپ گزینه Journey لیست خاطرات را نمایش می‌دهد، Calendar تقویم را به همراه خاطرات به نمایش گذاشته، Photos تصاویر را نمایش می‌دهد و با لمس هر کدام به خاطره مربوطه هدایت می‌شوید، Atlas خاطرات را روی نقشه نشان می‌دهد، Inspiration ایده‌هایی را از اکانت توییتر این اپلیکیشن لیست می‌کند و تگ‌ها یا برچسب‌ها هم برای نمایش خاطرات مربوط به هر یک به کار می‌روند. در این منو همچنین قابلیت جستجو و تغییر تنظیمات نیز وجود دارد.

در منوی تنظیمات می‌توانید اندازه قلم را تغییر دهید، واحد دما را مشخص کنید، زمانی را برای یادآوری خاطره‌نویسی تعیین کنید، همگام‌سازی با سرور را به وای‌فای محدود کنید، خاطرات ذخیره کرده در حالت Premium را وارد کنید و یا به اکانت گوگل دیگری مهاجرت کنید. همچنین امکان وارد کردن خاطرات از اپلیکیشن‌های دیگر مانند Diaro نیز از طریق گزینه Import وجود دارد.

از ویژگی‌های اضافه نسخه Premium می‌توان به Markdown برای تبدیل به صفحات وب، حالت شب،  گرفتن نسخه پشتیبانی در دستگاه و حذف واترمارک PDF اشاره کرد.


طراحی

Journal-App-UI

همان‌طور که گفته شد سعی شده تا Journal از زبان طراحی متریال اندروید L استفاده کند هرچند که احتمالاً انیمیشن‌های زیبای آن را تا پیش از عرضه رسمی اندروید L نخواهیم دید. در این اپ از فونت‌های ساده و زیبا استفاده شده است و عناصر و المان‌های رابط کاربری بسیاری مینیمال و مرتب قرار گرفته‌اند. در کل به طراحی این اپلیکیشن نمی‌توان خرده گرفت مگر اینکه در برخی قسمت‌ها مانند وارد کردن پسورد مجبور به استفاده در حالت عمودی هستید که ممکن است در تبلت‌های ده اینچی شما را کمی به زحمت بیندازد.


اپلیکیشن‌های مشابه

برای خاطره‌نویسی اپلیکیشن‌های دیگری نیز وجود دارند. Evernote یک اپلیکیشن همه‌کاره است که حتی نسخه دسکتاپ و تحت وب نیز برای استفاده در PC دارد و بسیاری اپلیکیشن‌ها با آن سازگار شده و امکانات ویرایشی بیشتری را نیز در اختیار کاربر می‌گذارد.

Diaro و Flava هم اپلیکیشن‌های قدرتمند دیگری در این زمینه هستند که هر یک مزایا و معایب خود را داشته و سعی می‌کنیم در هفته‌های آینده به بررسی آن‌ها بپردازیم.

البته هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌ها از طراحی تمیز، مینیمال و متریال Journal برخوردار نیستند و اگر به دنبال خاطره‌نویسی بدون امکانات دست و پاگیر هستید شاید این اپلیکیشن بهترین باشد.


معایب و مزایا

مزایا: رابط کاربری تمیز و مینیمال به سبک Android L – قابلیت ارسال خاطره‌ها و به انتقال به اپلیکیشن‌های مشابه و وارد کردن از آن‌ها – سرعت بالا و امکانات هوشمند – حالت مخصوص برای تایپ با کیبورد فیزیکی

معایب: عدم پشتیبانی از نوشتار راست‌چین – کمبود قابلیت‌ها و ویژگی‌ها – محدودیت یک عکس برای هر خاطره – نبود نسخه تحت وب و PC


دانلود

download-section-1

Google-PlayWindows-Phone-NA

Sibche-NAWindows-Phone-Blank

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Anonymous می‌گوید

    من هزاربار تصمیم گرفتم خاطره بنویسم و بعد از یه مدت ولش کردم، هر دفعه هم از یه اپ استفاده کردم. شاید این یکی منو بیشتر نگه داشت. مرسی