چگونه تصاویر پاک شده از روی یک مموری کارت را بازیابی کنیم؟

اگر به طور تصادفی مموری‌کارت خود را فرمت کرده‌اید یا احتمال می‌دهید کارت شما خراب شده باشد و یا به هر دلیل دیگری، سهوا تصاویر شما پاک شوند، می‌توانید از روش‌های متعددی برای بازگردانی آن‌ها استفاده کنید.

2

برای انجام این‌کار به یک مموری ریدر، رایانه، مموری کارت و البته اعصاب پولادی نیاز خواهید داشت.

بازیابی تصاویر پاک شده از روی کارت حافظه

مرحله اول، پس از آگاهی از حذف شدن فایل‌ها هیچ عمل دیگری انجام ندهید. منظور ما از هیچ عمل می‌تواند دربرگیرنده گرفتن عکس‌های جدید نیز باشد. مموری کارت را از دوربین یا گوشی خارج کنید و برنامه‌ای مخصوص بازگردانی فایل‌ها را دانلود و نصب کنید.

می‌توانید از برنامه‌های رایگان Recuva  برای ویندوز و یا از PhotoRec  برای سیستم‌عامل مک استفاده کنید. البته بعضا مموری‌کارت‌هایی مانند SanDisk و یا Lexar از نرم‌افزارهایی به همراهشان بهره می‌برند تا بتوانید اطلاعاتتان را بازیابی کنید.

recuva

پس از نصب برنامه ( ابتدا به توضیح برنامه Recuva خواهیم پرداخت) آن‌را اجرا کنید و در مرحله اول مشخص کنید چه نوع فایلی توسط این برنامه جستجو و بازگردانیده شود.

مرحله بعد مشخص کردن مسیر مورد نظر برای جستجو است. می‌توانید شاخه اصلی مموری کارت خود را انتخاب کنید. اکثر مموری‌کارت‌ها نیز عکس‌ها را در پوشه‌ای به نام DCIM نگاه می‌دارند.

این فرایند برای برنامه PhotoRec با توجه به استفاده از رابط کاربری خط فرمان، کمی مشکل‌تر است.

پس از اجرای PhotoRec در صورت نیاز، گذرواژه سیستم‌عامل مک خود را وارد کنید. بدین ترتیب برنامه به همه درایوهای شما دسترسی خواهد داشت. سپس درایو مورد نظر را انتخاب کنید. از کلیدهای جهتی برای تثبیت انتخاب خود بهره ببرید.

photorec

پس از تایید، پارتیشن FAT16/32 را به منظور اسکن کردن ساختار ایجاد شده انتخاب کنید. با رفتن به منوی بعدی می‌توانید گزینه‌های FAT/NTFS را انتخاب کنید.

در این مرحله می‌توانید گزینه Whole را برای بررسی کل فضا و یا Free را برای جستجوی فضای خالی درایو مورد نظر انتخاب کنید. پس از زدن کلید اینتر در مرحله بعد می‌توانید محل ذخیره فایل‌های پیداشده را تعیین کنید. با استفاده از کلید C می‌توانید انتخاب خود را تایید و فرایند بازیابی فایل‌ها را آغاز کنید.

پس از اجرای فرایند اسکن، درصورتی که نتایجی برای شما به نمایش درآید، فایل‌های یافته شده و قابل بازیابی توسط برنامه خواهد بود.

اگر در مراحل پیشین، تنها جستجو برای عکس‌ها را انتخاب کرده باشید، فرمت‌هایی مانند JPEG به نمایش درخواهند آمد. اگر به دنبال فایل‌های RAW باشید باید از گزینه Switch to advanced mode در برنامه ReCUVA استفاده کنید تا نوع فایل‌های مورد جستجو را تعیین کنید.

در این قسمت تنها کافی است فرمت پشتیبانی شده توسط دوربین خود که معمولا .CR2,.NEF,.ARW است را اضافه کنید.

در PhotoRec می‌توانید با استفاده از فرمان FileOpts از منوی اصلی، نوع فایل‌های مورد جستجو را مشخص کنید.

در نرم‌افزار Recuva می‌توانید همه تصاویر مورد نیاز برای بازگردانی را انتخاب کنید و بر روی Recover کلیک کنید. نهایتا محل مورد نظر برای بازیابی فایل‌ها را تعیین کنید. مدنظر داشته باشید که در برنامه PhotoRec پیش از این و در مراحل قبلی این محل را مشخص کرده بودید.

recup

فایل‌های بازیابی شده را کنترل کنید و نهایتا گزینه‌های مورد نظر خود را از میان آن‌ها کپی کنید. اگر با انجام این مراحل بازهم موفق به بازگردانی فایل‌های خود نشدید می‌توانید از نرم‌افزارهای معتبر و البته غیررایگان استفاده کنید و یا به مراکز تخصصی بازیابی فایل‌ها مراجعه کنید.

 

 

Source: Cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. نیلوفر می‌گوید

    سلا من نمیدونسم که بعدازپاک شدن یهویی عکسام بایدرموخارج کنم وچندفایل به رمم اضافه کردم ایابازم عکسام وفایلام قابل بازگشت هست لطفاراهنمآیم کنیدوتاچن روزمیشع عکسای پاک شده راریکاوری کرد

  2. امیر می‌گوید

    سلام. خسته نباشید.. خیییلی ممنون و تشکر بابت مطلب خوبتون واقعا نمیدونم چطور تشکر کنم. من عکس هام رو که پاک شده بودن نمیتونستم هیچ جوری ریکاوری کنم و مغازه هم هزینه ی زیادی برای اینکار میگرفت ولی با این مطلب و برنامه ی معرف شما جواب گرفتم.. واقعا ممنون.. درضمن مطالب سایستتون هم بسیار عالیست. خسته نباشید …