هفت نکته که اپل برای موفقیت iWatch باید در نظر داشته باشد

اپل تا کنون تلاش کرده هیچ خبری از ساعت هوشمندش درز نکند یا شاید هم اصلا این ساعت وجود نداشته باشد چون هر خبری که درباره‌ی آن می‌شنویم شایعه و حدس‌وگمان است. در این مطلب به انتظاراتی که از اپل درباره‌ی تولید یک ساعت هوشمند داریم می‌پردازیم.

1

تیم کوک در جریان اجلاس D در سال ۲۰۱۱ این جملات را به زبان آورد:

فکر می‌کنم این دستبند جالب‌توجه باشد؛ من در حال حاضر [دستبند Nike Fuelband] به مچ دستم بسته‌ام. این امر [جالب بودن دستبند هوشمند] بدیهی است اما برای این‌که مردم جذب آن شوند باید آن‌ها را متقاعد کنید که چیز خارق‌العاده‌ای است.

اپل تنها شرکتی نیست که سعی در ساخت یک ابزار فوق‌العاده دارد؛ بلکه تمامی شرکت‌هایی که در امر ساخت ابزار هوشمند پوشیدنی سهیم هستند در تلاش‌اند تا ابزاری نوآورانه تولید کنند. شرکت‌هایی مثل گوگل، سامسونگ، پبل، CooKoo و غیره. درواقع نکاتی که می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم اشتباهات فعلی این شرکت‌ها در ساخت ساعت و دستبند هوشمند است که انتظار داریم اپل از این اشتباهات درس بگیرد و این نکات را در ساخت یک ساعت هوشمند مدنظر داشته باشد تا محصولی کم نقص و یک رده بالاتر از محصولات دیگر به دنیا معرفی کند.


اول‌ازهمه باید هویت یک ساعت را حفظ کند

concept_gal_2_verge_super_wide

این ابزار پوشیدنی از دو کلمه‌ی جدا یعنی «ساعت» و «هوشمند» تشکیل شده که اولویت اول آن ساعت بودن آن است. این نکته همان چیزی است که توانسته ساعت Pebble Steel را به یک ساعت هوشمند درجه‌یک تبدیل کند. اپل با این کار می‌تواند نظر همه‌ی مردم حتی آن‌هایی که زیاد با فنّاوری‌های جدید سروکار ندارند را به محصولش جذب کند و در کنار این نکته با امکانات پیشرفته‌ای که ارائه می‌کند نظر خوره‌های فنّاوری را هم به سمت‌وسوی خود برباید. البته نکته‌ی گفته‌شده لزوماً به این معنا نیست که آیواچ مثل یک ساعت معمولی به نظر بیابد. چیزی که مهم است این است که زمان را به‌خوبی و سادگی نشان دهد و مانند ساعت‌های مچی ضد آب باشد و در کنار این‌ها با طراحی زیبا بتواند خوش بدرخشد. پس از معرفی موتو ۳۶۰خیلی‌ها مجذوب آن شدند با این‌که امکانات نرم‌افزاری آن مانند بقیه‌ی ساعت‌های هوشمند است. چیزی که موتو ۳۶۰را محبوب کرده طراحی بسیار عالی آن است که از اپل هم انتظار می‌رود یک طراحی شیک را مانند همه‌ی محصولات دیگرش در آیواچ به رخ بکشد.


آیواچ من باید مخصوص «من» باشد!

Apple-iWatch

نبود قابلیت شخصی‌سازی اندروید پوشیدنی برای توسعه‌دهندگان ناامیدکننده است. پس اپل باید از این نکته به‌خوبی استفاده کند و اگر به‌طور مثال قابلیت ساخت و یا دانلود یک صفحه‌ی ساعت برای آیواچ وجود نداشته باشد اپل نمی‌تواند انتظارات کاربران را به‌خوبی برآورده کند.

شخصی‌سازی یک ساعت تنها به نرم‌افزار آن ختم نمی‌شود. اپل باید آیواچ را با رنگ‌بندی مختلف و بند قابل تعویض عرضه کند و شاید اگر آیواچ را در سایزهای مختلف عرضه کند آن به یک دستگاه بسیار دوست‌داشتنی تبدیل کند. اپل می‌تواند همه‌ی مشخصه‌های فعلی ساعت‌ها را در خود جمع کند؛ ویژگی‌های مانند بند چرمی، بند فلزی، صفحه‌ی مدور، صفحه‌ی بزرگ، صفحه‌ی کوچک، آنالوگ و دیجیتال بودن.

شاید شباهت موبایل‌ها به یکدیگر امروزه زیاد آزاردهنده نباشد اما مطمئناً نمی‌توانیم قبول کنیم که ساعتمان با ساعت بسیاری افراد دیگر متشابه باشد. البته این امکانات به خود اپل بستگی دارد و اگر این قابلیت‌ها را برای آیواچ فراهم کند مطمئن باشید بقیه‌ی رقبا را به زمین می‌زند.


آیواچ باید عضوی از یک شبکه‌ی بزرگ‌تر دستگاه‌های متصل‌به‌هم باشد

اپل تا‌به‌حال که درزمینه‌ی اتصالات دستگاه‌هایش به هم خوب عمل کرده است و انتظار می‌رود آیواچ برای شرکت اپل به بهترین مثال این قابلیت تبدیل شود و در هماهنگی با بقیه‌ی دستگاه‌ها مانند آیفون و آیپد و هم‌چنین سیستم‌عامل مک بسیار عالی عمل کند.

آیواچ نیاز به فراهم ساختن اکوسیستمی بی‌نقص برای فعالیت‌های مربوط به سلامت و ورزش دارد؛ البته با استفاده از پلتفرم Health که می‌تواند اطلاعاتی از قبیل تعداد قدم‌ها و ضربان قلب را به اطلاعاتی مختصر و مفید تبدیل کند. حتی می‌توان از آن در کنترل خانه‌ی هوشمند استفاده‌های زیادی کرد؛ مثلاً کنترل نور محیط و یا تغییر دمای محیط و حتی در دست گرفتن کنترل اپل تی‌وی. البته این قابلیت‌ها بدون حضور شریکی قدرتمند به‌طور کامل عملی نخواهند بود و آیواچ تنها می‌تواند با همکاری آیفون و یا آیپد به اوج کارایی خود دست پیدا کند.


ایجاد بستر مناسبی از اپلیکیشن‌ها که مناسب شغل و علاقه‌های هر فرد باشد

iWatch-concept

شروع کار اپ‌استور می‌تواند مثال بسیار خوبی از استقبال مردم نسبت به اضافه شدن قابلیت‌های متعدد باشد. اپل بارها و بارها در تبلیغاتی که برای آیپد و آیفون منتشر کرده تلاش داشته سازگار بودن با نیاز‌های مختلف و کارایی‌های مختلف آن را نشان دهد. از پزشکی که در اتاق عمل مشغول جراحی است تا مهندسی که نوک یک برج مشغول کارهای حرفه‌ای است. اگر در مورد آیواچ هم این اتفاق رخ دهد و بتواند همه‌کاره و به‌نوعی یک چاقوی سوییسی باشد، برگ برنده‌ی اپل قطعاً این مورد خواهد بود؛ اپلی که توانسته با iOS اکوسیستمی جذاب و مناسب همگان ارائه دهد. اپل باید داستان اسمارت‌واچ‌ها را دوباره از اول تعریف کند تا مردم به جذاب و بسیار نوآورانه بودن ساعت‌های هوشمند ایمان بیاورند. این همان کاری است که تولیدکنندگان فعلی ساعت هوشمند نتوانسته‌اند در آن موفق باشند.


آیواچ باید برای من مفید باشد و کارها را آسان سازد

همه‌ی شما با دستیار صوتی iOS یعنی سیری آشنایی دارد. دستیاری که مانند بقیه‌ی دستیارهای صوتی توانایی‌های زیادی دارد. اپل می‌تواند با iOS 8 و هم‌چنین سیری ترکیبی قوی برای آیواچ ایجاد کند تا بتواند کارهای زیادی را در زمانی کم انجام دهد. چیزی که باید سیری در آن تقویت شود قابلیت جداسازی و آماده‌سازی اطلاعات است که در حال حاضر Google Now در آن تبحر زیادی دارد. اگر اپل سیری را هم قدرتمندتر کند یعنی آیواچ قدرتمندتر می‌شود.

آیواچ باید سرعت و سادگی را در کنار هم ارائه بدهد و بداند چه اطلاعاتی مفید است و این اطلاعات را در ساده‌ترین قالب ممکن نمایش دهد؛ هم‌چنین به‌گونه‌ای اطلاعات را نمایش دهد که وقتی در حال مطالعه‌ آن در آیواچ هستید آن‌ها را به‌طور تمام و کمال نمایش دهد و شمارا به موبایل و یا صفحات وب ارجاع ندهد. در این صورت است که می‌توان این دستگاه را هوشمند خواند.


اپل بدون عمر باتری مناسب راه به جایی پیش نخواهد برد

تنها یک‌چیز است که می‌تواند به‌تنهایی تمام معادلات را بر هم بزند و آن‌هم چیزی نیست جز عمر باتری. درواقع تنها آیواچ نیست که در دام این مشکل خواهد افتاد بلکه هر ساعت هوشمندی باید با این مشکل دست‌وپنجه نرم کند. دستگاهی که شارژ آن یک روز یا کمتر دوام بیاورد بالاخره روزی به کنار خواهد رفت و کاربر از آن زده خواهد شد.

iWatch

ساعتی که در هنگام بیرون رفتن شما در خانه در حال شارژ شدن باشد بسیار بی‌ارزش خواهد بود چون از هویت هوشمند بودنش دور می‌شود. این هوشمندی باید همیشه در زندگی انسان به کار بیاید و دستیاری همیشگی باشد. پس اپل واقعاً به بهبود عمر باتری نیاز دارد. البته انتظار نمی‌رود آیواچ بتواند تا هفته‌ها و ماه‌ها دوام بیاورد؛ درواقع همین‌که بین هر باز شارژ کردن چند روز فاصله باشد مزیت بزرگی در زمانه‌ی کمبود عمر باتری به شمار خواهد رفت.


آیواچ نباید دائماً در حال فعالیت باشد

این ساعت هوشمند باید بسیار ساکت و آرام روی مچ شما باقی بماند! تنها اعلان‌های بسیار ضروری را به شما نشان دهد و گاه و بیگاه شروع به نشان دادن پیغام‌ها و اعلان‌های کم‌اهمیت نکند. هوشمندی این ساعت در اینجا به کار خواهد آمد تا قدرت تشخیص خوب و بد برای نشان دادن را داشته باشد.

iWatch5ما به مواردی اشاره کردیم که تنها انتظار می‌رود اپل برای متفاوت بودن ساعت هوشمندش از آن‌ها درس بگیرد. پس هیچ اجباری برای به‌کارگیری و استفاده از این موارد وجود ندارد.

با کمی تفکر می‌توان فهمید چرا ساعت‌های هوشمند فعلی به موفقیت چندانی دست نیافته‌اند. یک ساعت هوشمند نیاز دارد ترکیبی متوازن از طراحی و کارایی، قدرت و سادگی و نوآوری و بی‌نقصی را ارائه دهد که هیچ دستگاه دیگری تا این حد به این توازن نیاز ندارد.

آیواچ اولین تجربه‌ی اپل درزمینه‌ی ساعت‌های هوشمند خواهد بود و انتظار نمی‌رود که یک محصول خارق‌العاده و بی‌نقص باشد و نقص‌های احتمالی آن طبیعی خواهند بود. موارد گفته‌شده هم تنها به افزایش سرعت بهبود آیواچ کمک می‌کنند. شور و اشتیاق کاربران برای این ساعت انکارناپذیر است و اپل باید تلاش کند بهترین‌ها را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. ما هم مانند شما منتظر می‌مانیم تا اپل از این ساعت رونمایی کند و درباره‌ی آن قضاوت کنیم.

نکته: تصاویر استفاده‌شده در این مقاله تنها نمونه‌هایی طراحی‌شده توسط هنرمندان مختلف هستند و هنوز طرح نهایی ساعت هوشمند اپل مشخص نیست.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حسین می‌گوید

    باتری باتری باتری