هشت مهارت پایه‌ای زندگی‌بخش که هر کسی باید آن‌ها را بداند

بسیاری از انسان‌ها در شرایطی قرار می‌گیرند که در آن شرایط فاصله بین مرگ و زندگی به ثانیه‌ها می‌کشد و سرعت عمل در کنار دقت و تصمیم سازنده می‌تواند باعث نجات جان شخص یا اشخاصی شود. اگر افراد آموزش‌های صحیح را برای شرایط پراسترس و خطرناک نداشته باشند در صورت وقوع آن حوادث دچار شوک شده و به‌اصطلاح دست‌وپای خود را گم می‌کنند و نمی‌توانند از زمان خود استفاده کنند، که نهایتاً منجر به حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیری می‌شود. لذا اگر می‌خواهید هنگام بروز حوادث پرتنش و استرس‌زا دچار سردرگمی نشوید و با خونسردی و اعتمادبه‌نفس بتوانید شرایط به وجود آمده را کنترل کنید بایست این مقاله را تا آخر دنبال کنید، زیرا در اینجا باهم چند شرایط احتمالی را مرور کرده و راه‌های جلوگیری از خسارات بیشتر را بررسی می‌کنیم.

3

یک – چگونگی انجام عملیات CPR

قبل از هر چیز بایستی یادآوری کنم که در صورت بروز هرگونه حادثه بایستی بلافاصله در اسرع وقت با اورژانس و مراکز مربوطه مثل آتش‌نشانی و پلیس تماس بگیریم و بعدازآن به انجام امور دیگر مثل CPR بپردازیم. حال شرایطی را متصور شوید که در آن شخصی دچار حمله قلبی شده و یا به هر دلیل دیگر مثل خفه‌شدگی و یا شوک ناشی از انفجار دچار ایست قلبی شده باشد و قلب او از ضربان ایستاده باشد.

 در این صورت بعد از حفظ خونسردی خود بلافاصله شخص موردحمله را به کمر خوابانده و مجراهای ورود هوا مثل دهان و بینی را بررسی می‌کنید تا از عدم مسدود بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید سپس سر مصدوم را کمی به عقب خم نموده و بعد کنار مصدوم نشسته و به‌صورت دوره‌ای با سرعت حدودی 100 فشار در دقیقه با دو دست خود به سینه شخص فشار وارد کنید به‌طوری‌که سینه شخص در حدود 2 اینچ در هر فشار به داخل فرو رود، سپس بعد از هر 3 یا5 فشار به داخل دهان مصدوم بدمید البته نباید فراموش کنید که در هنگام دمش بایستی دماغ بیمار را با دستان خود بسته نگه‌دارید، البته در صورت آسیب دهان بیمار می‌توانید از طریق دماغ به بیمار اکسیژن وارد کنید که آن موضوع دیگری است که بعداً به آن خواهیم پرداخت. البته تأکید می‌کنیم که هیچ‌وقت این عملیات را بروی کودکان و افرادی که هوش دارند انجام ندهید زیرا موجب خسارات جبران‌ناپذیری می‌شود پس شرط انجام عملیات CPR یک بیهوشی شخص و دیگری ایست ضربان قلب است.

 دکتر رضا حسینی  در این زمینه اضافه می‌کند که CPR مؤثر بایستی به شکستن قفسه سینه بیانجامد که البته این موضوع در تخصص افراد آموزش‌دیده است، شما می‌توانید با مشاهده یک فیلم آموزشی کوتاه به راه و چاه‌های این موضوع پی ببرید.


دو – چگونگی مواجهه با حمله قلبی

bleeding

بر طبق آمار در آمریکا از هر هفت مرگ یکی ناشی از حمله قلبی و بیماری‌های مربوط به قلب است، که البته در ایران این آمار وخیم‌تر است و علت اصلی مرگ‌ومیر در ایران ناشی از بیماری‌های قلبی است لذا دانستن راه‌های مواجهه با حملات قلبی می‌تواند بسیار مؤثر و مفید واقع شود، در بسیاری از حملات قلبی مؤثرترین راهکار همان CPR است که قبلاً توضیح داد شد ولی اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید بعد از حفظ خونسردی و تماس با اورژانس بهترین کار این است که برای افراد بالای 16 سال و با علم به عدم داشتن آلرژی به قرص آسپرین و همچنین مصرف نکردن داروهایی که با آسپرین واکنش منفی بدهند بایستی به شخص موردحمله قرار گرفته یک قرص آسپرین بدهید زیرا این امر موجب کاهش خسارات وارده به قلب می‌شود.


سه – چگونگی کمک به افرادی که دچار انسداد ورودی هوا می‌شوند

حتماً برای شما اتفاق افتاده است که هنگام صرف غذا در رستوران یا جاهای دیگر شخصی به‌اصطلاح غذا پشت گلویش بپرد و دچار خفگی شود که این امر به دلیل ورود تکه‌های غذا به درون نای انسان است که بایستی در صورت بروز چنین حادثه‌ای پس از حفظ خونسردی خود به شخص موردنظر فرصت دهید تا حداکثر پنج بار با سرفه و عطسه کردن خود بتواند راه‌های ورودی هوا را باز کند در صورت عدم موفقیت شخص خود بایستی زمان دم و بازدم شخص را محاسبه نموده و با کمک خود شخص مصدوم هنگام بازدم شخص ، ضرباتی به پشت کمر شخص بزنید که به خروج آن تکه غذا کمک کنید. البته دیدن فیلم‌های آموزشی در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به شما کند.


چهار – چگونگی کمک به شخصی که در حال غرق شدن است

غرق شدن یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در بین  نوجوانان و کودکان است، قبل از هر چیز بایستی بدانید که نجات دادن شخصی که در حال غرق شدن است بسیار کار دشوار و سختی است زیرا شخصی که در حال غرق شدن است به هر کسی که در حال نزدیک شدن به او باشد حمله می‌کند و به‌گونه‌ای به آن شخص چنگ میزند و به او آویزان می‌شود که باعث غرق شدن آن شخص نیز می‌شود لذا نجات شخص در حال غرق شدن نیاز به تخصص و توان بالای بدنی دارد.

rescure-ring

 پس توصیه می‌شود در صورت مواجهه با چنین شرایطی تا حد امکان از ورود به آب خودداری کنید و تا جای ممکن از وسیله واسطه برای نجات شخص استفاده کنید مثلاً از یک‌تکه پارچه و یا طناب استفاده کنید یا لبه استخر دراز بکشید و سعی به نجات شخص کنید و یا مثلاً با استفاده از حلقه نجات به کمک شخص بروید؛ البته اگر مجبور به پرش در آب شدید و مجبور شدید خود به کمک شخص بروید بایستی تا حد امکان سعی کنید از پشت به شخص موردنظر نزدیک شوید و در صورت حمله توسط شخص در حال غرق شدن با زدن ضربه به جاهای حساس او، او را از خود دور کرده و سپس از پشت او را بغل کنید.


پنج – چگونگی مواجهه با خونریزی

خونریزی‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارد که از خونریزی‌های سطحی تا خونریزی‌های عمیق دسته‌بندی می‌شوند ، در صورت مواجهه با خونریزی بایستی چند مرحله را به‌صورت دوره‌ای تکرار کنید اول اینکه بایستی خونسردی خود را حفظ کرده و سپس با اورژانس تماس حاصل نمایید و بعدازآن شخص موردنظر را خوابانده و تا جای امکان او را گرم نگه‌دارید که بهترین کار استفاده از یک پتو است بعد از کشیدن پتو روی شخص موردنظر بایستی محل زخم را تمیز کنید. البته فراموش نشود که قبل از آن دستان خود را در صورت امکان ضدعفونی کنید و هنگام تمیز کردن زخم بایستی در نظر داشته باشیم که نبایستی عوامل ایجاد زخم‌های عمیق را از محل زخم خارج کنیم مثلاً اگر زخم نتیجه فرورفتن چاقو در بدن باشد نبایستی چاقو را از بدن خارج کنیم زیرا با این کار به افزایش خونریزی کمک می‌کنیم.

bandages

 بعدازاین مراحل بایستی با یک باند و یا گاز و یا پارچه تمییز به‌صورت پیوسته به مدت 20 دقیقه روی زخم را فشار دهیم تا خونریزی متوقف شود و دراین‌بین نبایستی برای بررسی کردن زخم از فشار بکاهیم و یا پارچه را کنار بزنیم ، بعد از 20 دقیقه اگر خونریزی متوقف شد که چه‌بهتر در غیر این صورت بایستی به سراغ شاهرگ‌ها برویم و آن‌ها را فشار دهیم تا بلکه بتوانیم از این طریق جلوی خونریزی را بگیریم بدین‌صورت که در صورت بروز آسیب‌دیدگی در ناحیه دست‌ها بایستی دقیقاً زیر آرنج را ببندیم و در آسیب‌دیدگی‌های پا بایستی زیر زانو را ببندیم تا جلوی خونریزی را بگیریم.


شش – چگونگی مواجهه با سوختگی

burnt-skin

در صورت مواجهه با سوختگی پس از حفظ آرامش و تماس با اورژانس نوع سوختگی را شناسایی کنید معمولاً سوختگی‌ها را به دو نوع روغن‌پایه و غیر روغن‌پایه تقسیم‌بندی می‌کنند، در صورت مواجهه با سوختگی ناشی از روغن نبایستی از آب استفاده کرد و بایستی با کمک پماد و خمیردندان در صورت نداشتن پمادهای مخصوص استفاده کرد، و در صورت مواجهه با سوختگی‌های دیگر بایستی بلافاصله محل سوختگی را با آب سرد به‌صورت خیلی ملایم به مدت 20 دقیقه شستشو دهید و البته فراموش نکنید که نبایستی محل سوختگی را با یخ و یا کره و یا دیگر مواد سردکننده به‌صورت تماس مستقیم سرد کرد. برای سوختگی‌های سطحی نبایستی سطح سوختگی را با پارچه بست و بایستی اجازه داد هوا به پوست آسیب‌دیده برسد و برای سوختگی‌های عمیق بایستی بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید، دکتر هافمن می‌گوید که در صورت تشدید درد ناشی از سوختگی می‌توانید Tylenol  و advil  مصرف کنید تا درد شما کاهش پیدا کند.


هفت – چگونگی کمک در به دنیا آمدن کودک در ماشین یا هرجایی دیگر

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که کمک برای به دنیا آوردن یک نوزاد به چه درد شما می‌خورد ولی نکته ظریف کمک‌های اولیه در این است که شما نمی‌دانید که این موارد کی بدرد شما می‌خورد لذا دانستن آن‌ها به از ندانستن آن‌ها است. برای به دنیا آوردن یک نوزاد بایستی بدانید که کار سختی در پیش ندارید زیرا نوزادان خودبه‌خود به دنیا می‌آیند و در اینجا شما صرفاً به بهتر و راحت‌تر به دنیا آمدن این نوزادان کمک می‌کنید و بس.

pregnant

اولین کاری که در به دنیا آوردن کودکان بایستی انجام دهید تقریب زمان تولد است که بدین‌صورت است که اگر انقباض‌های رحمی و واژینال با فرکانس‌های 3 تا 5 دقیقه و هر بار برای مدت 40 تا 90 ثانیه باشد و این روند برای یک ساعت به وقوع پیوسته باشد زمان زایمان فرا رسیده است و بایستی شرایط زایمان را در حد توان ایجاد کرد. حال هنگام زایمان بایستی منتظر ماند تا هنگام خروج سر کودک آن را با دست بگیریم و خیلی آرام به خروج طفل کمک کنیم. پس از خروج بچه از رحم بایستی آن را گرم نگه‌داریم و دهان کودک را چک کنیم که از مایعات خالی باشد و به باسن کودک نیز ضربه نزنید. سپس بند ناف متصل به کودک را از فاصله چند اینچی کودک گره بزنید البته می‌توانید این کار را با کمک یک نخ نیز انجام دهید، یادتان باشد که شما مجبور به قطع کردن بند ناف نیستید البته اگر زود به بیمارستان برسید ولی اگر فاصله تا بیمارستان ساعت‌ها باشد شما بایستی این بند را قطع کنید که فاصله مناسب برای این کار چند اینچی کودک است.


هشت – چگونگی حمل شخص مصدوم

در صورت بروز حادثه برای شخصی بهترین کار و ایمن‌ترین کار این است که شخص را در منطقه حادثه رها کرده و به دنبال کمک برویم زیرا در صورت آسیب‌های نخایی و گردنی و آسیب‌هایی از ناحیه سر جابجایی غیراصولی افراد می‌تواند به‌مراتب آسیب‌زاتر از خود حادثه باشد ولی در صورت اجبار به جابجایی شخص به دلایل امنیتی بایستی به روش زیر عمل کنیم، ابتدا بایستی ناحیه آسیب‌دیدگی را ثابت کنیم تا از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود و سپس با آرامش تمام شخص مصدوم را جابجا کنیم.

carrying-injured-people

 حال اگر فرصت کافی برای عملیات ثابت سازی محل آسیب‌دیدگی نداشته باشیم و گاها شخص مصدوم نیز از ما سنگین‌تر باشد بهترین کار این است که شخص موردنظر را روی زمین خوابانده و بعد جلوی او زانو بزنیم سپس یکدست او را به دور گردن خود حلقه کنیم و سپس با یک حرکت آرام از زمین بلند شویم و شخص را جابجا کنیم، در اینجا نبایستی فراموش کنیم که بایستی تا حد امکان وزن شخص را بر روی شانه‌های خود تقسیم کنیم وگرنه خود نیز دچار آسیب‌دیدگی می‌شویم.

LifeHacker

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. علیرضا می‌گوید

    ممنون. خیلی آموزنده بود. شاید نشه جلو حادثه را گرفت ولی با بلد بودن این مطالب میشه باعث شد که حادثه تبدیل به فاجعه نشه. منتظر مطالب خوبتون هستیم. بازم ممنون

  2. علی می‌گوید

    با عرض سلام و تشکر فراوان برای مطالب خوب شما.
    ای کاش برای فیلم ها لینک دانلود نیز قرار دهید تا ما بتوانیم آنها را دانلود کنیم.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      معمولا فیلم هایی که در مطالب قرار می دیم از سرویس آپارات استفاده می کنیم که با مراجعه به صفحه آپارات فیلم ها می تونید اونها رو دانلود کنید.