5 چیزی که مطمئنا یک فروشنده لپ‌تاپ در مورد آنها به شما راست نخواهد گفت!

شما هنگام مراجعه برای خرید لپ‌تاپ و گوشی چه جملاتی را می‌شنوید؟ اگر از عاشقان فناوری و از پیچ‌وخم‌های آن آگاه باشید مطمئناً برخی جملاتی که فروشندگان به شما می‌گویند برایتان آزاردهنده خواهد بود؛ خواه از روی ندانستن باشد یا کم‌اطلاعی و یا از روی عمد. پس در این مطلب گریزی می‌زنیم به برخی از این جملات که حتماً در مراجعه بعدی شما برای خرید لپ‌تاپ یا حتی موبایل به کارتان خواهد آمد.

10

مبنای این جملات اعداد و ارقامی هستند که امروزه دنیای فناوری روی آن‌ها می‌چرخد؛ پس زیاد عجیب نیست که فروشنده‌ای بدون اطلاع از مشخصات کامل فنی، فقط به اعداد و ارقام تکیه کند و به خریدار راهنمایی غلط بدهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی جملات قصار فروشندگان بپردازیم!


lies_1«یک سی پی یو ۴ هسته‌ای بگیرید که از ۲ هسته‌ای بهتر است!»

این جمله صرفاً مختص بازار لپ‌تاپ نیست و به‌شدت گریبان بازار موبایل را هم گرفته. همان‌طور که شرکت‌های بزرگ در برخی موارد از این هسته‌ها سوءاستفاده می‌کنند پس بعید نیست که تعداد هسته‌های سی پی یو به ابزاری جهت راهنمایی غلط تبدیل شود.

در حالت برخی شرایط خاص مطمئناً تعداد هسته بالاتر مزیت بهتری است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛ اما در اکثریت موارد تعداد هسته بستگی به استفاده دارد. تنها در مواردی مانند رندر 3D، شبیه‌سازی‌های علمی و دیگر کارهای سنگین دیگر ۴ هسته به کار می‌آید و اکثریت مشتریان واقعاً به بیش از ۲ هسته سی پی یو نیازی ندارند، چون نرم‌افزارهایی که آن‌ها استفاده می‌کنند به بیش از ۲ هسته نیازمند نیستند.

اما دلیل این امر چیست؟ هر برنامه‌ای برای اجرا و پردازش باید کاری که انجام می‌دهد را به‌طور جداگانه به هر هسته خاص اختصاص دهد و همین باعث سختی در انجام کار می‌شود و اکثر برنامه‌ها به همان ۱ و ۲ هسته اعتنا می‌کنند. حتی برای برخی کارهای ساده استفاده از ۱ هسته باعث سرعت و تسهیل در کار می‌شود و حتماً استفاده از ۴ هسته به‌صورت همزمان به معنای سرعت زیاد و روان بودن نیست. این بدین معنی است که حتی یک سی پی یو ۲ هسته‌ای ۲ گیگاهرتزی در خیلی موارد می‌تواند بهتر از یک سی پی یو 4 هسته‌ای 1.8 گیگاهرتزی عمل کند که دلیلش هم چیزی نیست جز نکته‌ای که در بالا گفتیم؛ یعنی اکثر نرم‌افزارها با ۲ هسته کار خود را راه می‌اندازند و مطمئناً ۲ هسته ۲ گیگاهرتزی از ۲ هسته 1.8 گیگاهرتزی بهتر عمل خواهند کرد. حتی سی پی یو ۲ هسته‌ای در استفاده از یک هسته نیز بهتر عمل می‌کند.

خوب بیش از این سرتان را با هسته و گیگاهرتز درد نیاوریم! یک نکته مهم درباره‌ی گیگاهرتز بگوییم و از این مبحث خارج شویم.

فروشندگان روی گیگاهرتز نیز تعصب شدیدی دارند! یک سی پی یو ۴ هسته‌ای ۲ گیگاهرتزی در تمام مدت استفاده هم حتی نمی‌تواند با حداکثر توان یعنی ۸ گیگاهرتز عمل کند. پس این نکته هم در انتخاب سی پی یو حائز اهمیت است.

درحالی‌که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند با قطعه‌ای کد کار نرم‌افزار خود را به‌راحتی به چند هسته بسط دهند اما با این مشکلاتی پیش می‌آید مانند این‌که برخی پردازش‌ها دیرتر از یک پردازش دیگر شروع می‌شوند و حتی پردازشی به دلیل پخش شدن نمی‌تواند زود به اتمام برسد.

همان‌طور که مطلع هستید نرم‌افزارهایی مانند 3DSMax و Handbrake که برای طراحی به کار می‌روند در تمام طول اجرایشان از قدرت کامل تمام هسته‌ها استفاده می‌کنند و جایی برای پردازش‌های دیگر باقی نخواهند گذاشت. طبیعتاً کسانی که از این نوع برنامه‌ها زیاد استفاده می‌کنند هسته‌های بیشتر به نفعشان خواهد بود.


lies_2

«گیگاهرتز بیشتر به نفع شماست!»

زمانی بود که قاعده خرید یک لپ‌تاپ عددی بود که جلوی سی پی یو درج شده بود و پس‌ازآن هم GHz نوشته شده بود.

اما امروزه این قاعده عوض شده و فاکتورهای زیادی در قدرت سی پی یو دخیل هستند؛ ازجمله معماری سی پی یو که تأثیر آن بیشتر از عدد کلاک سی پی یو است به‌طوری‌که یک سی پی یو 1.9 گیگاهرتزی با معماری جدید تفاوت بسیاری با یک 1.9 گیگاهرتزی قدیمی دارد. نیاز به اثبات این ادعا دارید؟ به این لینک مراجعه کنید تا ببینید یک سی پی یو 3.6 گیگاهرتزی پنتیوم ۴ چگونه توسط یک سی پی یو Core i3 3.3 گیگاهرتزی تحقیر می‌شود!

یکی از عوامل دیگر که در قدرت سی پی یو دخیل است قابلیتTurbo Boost است که باعث سرعت بهتر می‌شود. شاید فکر کنید که سی پی یو بهتر به معنای گرافیک بهتر در بازی‌هاست؛ اما اشتباه می‌کنید چون بیشتر بار گرافیکی بر دوش کارت گرافیک است گرچه کارت گرافیک‌های قدرتمند امروزی با نسل‌های جدید سی پی یوها سازگار هستند.


lies_3

«این لپ‌تاپ با استانداردهای دالبی، THX یا بیتس عرضه می‌شود که باعث کیفیت صدای فوق‌العاده بهتر خواهد بود!»

در واقعیت امر این استانداردها تأثیر چندانی ندارند، چون تنها قطعه‌ای نرم‌افزار هستند که روی اسپیکرها تأثیر می‌گذارند و سخت‌افزاری اضافی نیستند. در اکثر مواقع هم هدفون استفاده می‌شود و نیازی به اسپیکرها نیست. در کل نیازی نیست در این موارد وسواس به خرج دهید و به خاطر یک استاندارد از یک لپ‌تاپ سر باز بزنید. اگر هم واقعاً خوره موسیقی هستید و کیفیت برایتان بسیار اهمیت دارد قبل از خرید صدا را بیازمایید و یا بررسی‌های مختلف را بخوانید. برخی لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچی به بالا هم با ساب ووفر عرضه می‌شوند که مطمئناً کیفیت صدای بهتر را به ارمغان خواهند آورد.


lies_4

«کارت گرافیک بهتر یعنی صفحات وب سریع‌تر لود می‌شوند!»

دیگر با ورود HTML5 و OpenGL و راهکارهای بهتر نیازی به کارت گرافیک قوی برای گشت‌وگذار در اینترنت نیست؛ چراکه بارگذاری به چند عامل اصلی مانند سرعت اینترنت و سرعت سی پی یو و سرورهای سایت بستگی دارد. حتی می‌توان با اینترنت اکسپلورر ۹ و تمامی ویژگی‌های افزوده‌شده گرافیکی و یک کارت گرافیک اینتل HD 4000 به‌راحتی تمامی صفحات وب را باز کرد. پس حتماً نیازی به یکی از غول‌های انویدیا و ای ام دی ندارید. امروزه به‌غیراز بازی‌ها تنها چند نرم‌افزار گرافیکی به قدرت بالای کارت گرافیک نیاز دارند و اگر به دنبال این چیزها نیستید یک کارت گرافیک میان رده مانند کارت گرافیکی که معرفی کردیم می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهایتان باشد؛ بدون هرگونه کم و کاستی.


Nvidia-Titan

«این لپ‌تاپ کارت گرافیک ۲ گیگابایتی دارد که مسلماً از ۱ گیگابایتی قدرتمندتر است!»

داستان گیگابایت در کارت گرافیک به داستان هسته و گیگاهرتز در سی پی یو شباهت فراوانی دارد. این اعداد تنها به مقدار RAM کارت گرافیک اشاره دارند درحالی‌که کارت گرافیک اجزای بسیاری دارد که حتی مهم‌تر از این اعداد هستند. رم بیشتر در کارت گرافیک صرفاً به معنای تکسچرهای بیشتر و بافت‌های بیشتر در بازی‌ها و یا پخش بهتر فیلم‌های سه‌بعدی خواهد بود. برای خرید لپ‌تاپ مدل کارت گرافیک بسیار مهم است. امروزه هم مدل‌های زیادی وارد بازار شده‌اند و مشتریان در این موارد سردرگم می‌شوند. پس بد نیست قبل از خرید منابع مختلف را بررسی کنید که پیشنهاد ما به شما وب‌سایت Notebook Check است که اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار می‌دهد. دو کارت گرافیک GeForce GT 630M و GeForce GT 540M را در نظر بگیرید. حتماً فکر می‌کنید که چون ۶۳۰ از ۵۴۰ بزرگ‌تر است پس لزوماً قوی‌تر هم هست؟ سخت در اشتباهید. این مدل تنها با تغییر نام‌گذاری از ۵۴۰ به ۶۳۰ سعی در گول زدن مشتری دارد و فرق چندانی با ۵۴۰ ندارد. گیج شدید؟ به لیست کارت گرافیک‌های انویدیا سری بزنید تا بیشتر گیج شوید! این‌ها تنها ترفندهایی برای به چالش کشیدن مشتری هستند. پس به اهمیت اطلاعات و بررسی‌های قبل از خرید پی ببرید.


سخن آخر این‌که با ترفندهای فروش و سخن فروشندگان به دام نیفتید. قبل از خرید حتماً مدل‌های مختلف لپ‌تاپ را بررسی کنید و مشخصات فنی آن‌ها را به‌دقت وارسی کنید و فقط برای خرید یک دستگاه خاص پا به مغازه بگذارید. کافی ست این کار را انجام دهید تا هم خودتان را از شر این جملات راحت کنید و هم سریع‌تر به کالای موردنظرتان دست پیدا کنید.

امروزه شاهد بازی با اعداد و ارقام در بین عموم هستیم. پس تلاش کنید با ارائه اطلاعات درست دیگران را نیز از این موضوعات آگاه سازید.

آیا شما هم تجربه چنین مواردی را دارید؟ چه جملات دیگری می‌شناسید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

Source: CNET

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. مصطفی می‌گوید

    بسیار عالی بود.

  2. کهربا می‌گوید

    سلام.
    یه سوال راجع به مینی لپ تاپ داشتم
    مینی لپ تاپ میتونه برنامه هایی مثل میپل ،متلب،کمتازیا،autoplay وسایر برنامه های تولید محتوا رو باز کنه.
    من برای خرید مینی لپ تاپ واقعا سردرگمم.به نظرتون برای اجرای این برنامه ها مینی لپ تاپ کفایت میکنه

  3. نازین می‌گوید

    سلام
    من الان یه لپتاپ دل 1320 وسترو دارم که مادربردش سوخته و تعمیر هم نمیشه…تنها راهم عوض کردنه مادر برده که دست دومش رو 490 و نو رو 680 قیمت کردم
    من دانشجوی ارشد مهندسی صنایع هستم و بیشتر کارم با آفیس و گه گاهی هم کد نویسی سی یا متلب هست…به نظر شما مینی لپتاپ به دردم میخوره؟و میتونه کاره منو را بندازه؟
    با قیمتی که برا تعمیره لپتاپم گفتن فک میکنید مینی لپتاپ بخرم بصرفه تر نیست؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      به نظر من مینی لپ تاپ هم در کنار برتری هایی مث قابل حمل تر بودن و ارزان تر بودن، محدودیت های خودش رو هم داره از جمله صفحه نمایش کوچیک و قدرت پائین.. باید ببینید با توجه به کارهایی که براش در نظر دارید می تونید با این محدودیت ها کنار بیائید یا خیر..

    2. حسین سلطانلو می‌گوید

      نوت بوک برای شما مناسبه در صورتیکه کارهای سنگینی نداشته باشید. با توجه به اینکه عمری از لپتاپتون گذشته و دیگه حتی با تعویض مادربرد هم مثل اولش نمیشه پیشنهاد من یک نوت بوک هست که جوابگوی کارهایی که گفتید خواهد بود.

  4. اردلان می‌گوید

    خیلی مقاله خوبی بود
    ممنون
    اصلا یه چیزی که هست آدم نباید به حرف فروشنده گوش بده
    نه تو خرید لپ تاپ تو خرید هر لوازم دیجیتالی
    میخواد تلویزیون باشه موبایل باشه دوربین عکاسی باشه
    باید اطلاعات دقیق رو از کسی یا جائیکه اطلاعات دقیق داره پرسید
    سایتهای مثل فارنت یا سایتها و مجلات تخصصی سخت افزاری و همینطور سایتهای نقد و بررسی سخت افزارهای مختلف از این قبیله اند

  5. رامین می‌گوید

    آقا عالی بود این مقاله… واقعا دست مریزاد

    1. حسین سلطانلو می‌گوید

      تشکر از لطفتون.

      1. Amir می‌گوید

        البته به احتمال زیاد اکثر فروشنده ها هم خودشون از مطالبی که گفتید شاید سر در نیارند

        حالا با این حساب تکلیف چیه؟
        نمیشه که موقع خرید لپ تاپ تمنام چیپ ست های اون رو تحلیل کرد که!!!!

        1. علی ارغوان می‌گوید

          نیازی به تحلیل چیپست نیست دوست عزیز. به طور مثال برای پردازنده گرافیکی کافیه به اون سایتی که آدرس داده شده برای مقایسه و رتبه بندی مراجعه کنید.
          همیشه هم سعی کنید قبل از خرید بررسی های مدل مورد نظر رو از اینترنت بخونید تا از مسائلی مثل کیفیت صفحه نمایش، کنتراست، بازتاب نور، داغ کردن احتمالی، عمر شارژ و … که از مشخصات نمیشه متوجه شد آگاه بشید