چرا برنامه های افزایش دهنده میزان فضای خالی رم در اندروید مضر هستند؟!

وقتی شما برنامه‌های موجود در رم را با تسک‌کیلرها می‌بندید در واقع اندروید را مجبور می‌کنید تا مجددا آن‌ها را به رم فراخوانی کند و از آن‌جایی که اس‌دی کارت‌ها از سرعت پایین‌تری در مقایسه با رم برخوردارند، این عمل باعث کاهش سرعت گوشی شما خواهد شد.

16

استفاده از برنامه‌های تسک‌کیلر ممکن است در نگاه اول و یا با یک بار استفاده شما از آن‌ها مفید به نظر برسند اما سیستم‌عامل اندروید اثبات کرده این برنامه‌ها نه تنها ضروری نیستند بلکه می‌توانند تاثیر منفی بر روی کارایی گوشی شما داشته باشند.

برای اطلاع از نحوه مدیریت رم توسط اندروید، در ابتدا باید توضیحی درباره واژه رم بدهیم. ساده‌ترین توصیفی که می‌توان از رم داشت، حافظه با دسترسی تصادفی است. در واقع رم، نوعی از فضای ذخیره‌سازی با سرعت بالاست که اطلاعات موجود در آن، با خاموش شدن دستگاه ناپدید می‌شوند. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که رم مکانی ایده‌آل برای اطلاعات موقتی است که بارها و بارها تغییر می‌کنند.

در سیستم‌عامل ویندوز، کاربران دوست دارند فضای رم بیشتری داشته باشند تا برنامه‌های آن‌ها به خوبی کار کنند. هنگامی‌که رم پر می‌شود ویندوز ناچارا از فضای موجود بر روی هارد دیسک به عنوان رم مجازی استفاده می‌کند و همان‌طور که می‌دانید، دیسک‌های سخت خیلی کند‌تر از رم‌های سخت‌افزاری مورد استفاده هستند.

مطلب بالا در مورد اندروید صادق نیست. سیستم‌عامل اندروید مدیریت خاص خود را برای تخصیص رم به برنامه‌ها دارد تا از استفاده بهینه از رم، اطمینان حاصل کند. در حقیقت اندروید سعی می‌کند برنامه‌های بارگذاری شده را برای کارایی بهتر در رم نگاه دارد. رم از سرعت بالایی برخوردار است و در گوشی‌های همراه هرمقدار سرعت بالاتر باشد، بر روی کارایی کلی گوشی و تجربه کاربرموثر خواهد بود. بنابراین نگاه‌داشتن برنامه‌های درحال اجرا در رم، ایده خوبی به نظر می‌رسد.

android-task-killers-drawbacks

اگر شما از جمله کاربرانی هستید که برنامه‌های زیادی را به طور همزمان اجرا می‌کنید، مطمئنا در هنگام خرید دستگاه اندرویدی جدید خود باید به دنبال گوشی‌هایی با رم بیشتر باشید. اندروید علاوه بر تخصیص رم به برنامه‌ها به ردگیری برنامه‌های موجود در پس‌زمینه گوشی می‌پردازد تا این برنامه‌ها از منابع پردازشی غیرضروری استفاده نکنند.

تا اینجای کار بازهم شاید این فکر به ذهن شما خطور کند که استفاده از برنامه‌های افزایش‌دهنده میزان رم چه ضرری ممکن است داشته باشند؟

به طور معمول در ویندوز، کاربران سعی می‌کنند با بستن پروسه‌های اضافی و یا حتی دیفراگ کردن دیسک سخت، سرعت بالایی را در محیط کاری این سیستم‌عامل ایجاد کنند اما این مفهوم بازهم تنها در مورد سیستم‌عامل ویندوز صادق است. اندروید از اس‌دی کارت به عنوان فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد. اس‌دی کارت‌ها از نوع حافظه‌های فلش (همانند SSD) هستند و نیازی به دیفراگ کردن آن‌ها نیست. به بیان دیگر، یکی از معایب حافظه‌های فلش، محدودیت در تعداد دفعات ممکن برای نوشتن اطلاعات بر روی آن‌هاست. با دیفراگ کردن اس دی کارت‌ها درواقع شما عمر آن‌ها را کاهش می‌دهید.

وقتی شما برنامه‌های موجود در رم را با تسک‌کیلرها می‌بندید در واقع اندروید را مجبور می‌کنید تا مجددا آن‌ها را به رم فراخوانی کند و از آن‌جایی که اس‌دی کارت‌ها از سرعت پایین‌تری در مقایسه با رم برخوردارند، این عمل باعث کاهش سرعت گوشی شما خواهد شد.

android-task-killers-overview

در صورت استفاده از برنامه‌های یادشده شما مجبور خواهید بود قسمتی از رم و پردازنده خود را نیز به خودِ برنامه اختصاص دهید. برنامه‌ای که همواره در حال اجرا و مانیتورینگ سیستم‌عامل شما است تا متوجه شود کدام پروسه‌ها باید بسته شوند. نهایتا این فعالیت در برنامه می‌تواند منجر به خالی‌شدن سریع‌تر باتری گوشی شما شود و در ازای آن هیج قابلیت ارزشمندی را دریافت نخواهید کرد.


 

 بهبود کارایی گوشی و میزان شارژدهی باتری

اگر شما از تسک‌کیلرها استفاده می‌کنید، این بدان معنی است که از عملکرد گوشی خود راضی نیستید. در جهت بهبود سرعت گوشی خود می‌توانید راهکارهایی را به کار ببندید که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

غیرفعال کردن برنامه‌هایی که عملکرد نامتعارف دارند:

از بستن برنامه‌ها برای افزایش میزان رم اجتناب کنید اما همواره به دنبال جستجو برای برنامه‌هایی باشید که مقدار نامتعارفی از استفاده از پردازنده را به خود اختصاص می‌دهند و نهایتا آن‌ها را غیرفعال کنید. این برنامه‌ها عملکردی نامطلوب بر روی کارایی و باتری دستگاه شما خواهند داشت. برنامه‌هایی مانند Watchdog Task Manager از برنامه‌هایی عالی در زمینه بررسی برنامه‌های مخرب با رفتار نامتعارف هستند.

android-task-killers-performance

از برنامه‌های سبک استفاده کنید:

در اکثر مواقع، عملکرد ضعیف دستگاه شما به استفاده از برنامه‌ای خاص مرتبط است تا خود دستگاه اندرویدی شما. در مورد برنامه‌هایی که استفاده بیشتری از آن‌ها دارید ( مرورگرها، پخش‌کننده‌های موسیقی، برنامه‌های مرتبط با یادداشت متون و …) همواره به دنبال استفاده از برنامه‌های جایگزین سبک‌تر باشید. این برنامه‌ها، استفاده کمتری از باتری شما خواهند داشت.

قابلیت‌های غیرضروری را غیرفعال کنید:

شاید در نگاه اول، فعال نگه‌داشتن اینترنت بر روی گوشی شما مزایایی داشته باشد اما خواه ناخواه تاثیری منفی نیز بر کارایی دستگاه شما خواهد داشت. این صحبت در مورد وای‌فای، بلوتوث و جی‌پی‌اس نیز صادق است. با غیرفعال کردن آن‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها ندارید، در منابع سیستمی صرفه‌جویی کنید.

نصب رام‌های شخصی:

این گزینه به کاربران اندرویدی اختصاص دارد که از مهارت بیشتری در کار با دستگاه خود بهره می‌برند. استفاده از رام‌های کاستوم همانند نصب توزیع‌های مختلف لینوکس است. برخی از این رام‌ها سریع‌تر هستند و مصرف باتری کمتری دارند که برای دستگاه‌های ضعیف‌تر، امری ایده‌آل به شمار می‌آید.

در قسمت نظرات، تجربیات خود را از به کار‌گیری برنامه‌های مختلف تسک‌کیر با ما درمیان بگذارید. آیا استفاده از این سبک برنامه‌ها را به دیگران توصیه می‌کنید؟

 

Source: Makeuseof

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

16 نظر برای این مطلب
  1. snm می‌گوید

    سلام و ممنون از مطلب مفیدتون
    من مدتی از برنامهclean master استفاده می کردم ولی با توجه به حرفی که شما زدید من دیگه استفاده نخواهم کرد ولی تا همان مدتی که استفاده می کردم آیا باعث خرابی رم شده و مشکلی ایجاد کرده؟
    ممنون میشم جواب بدید

  2. منصوره می‌گوید

    من تبلت گلکسی نوت10دارم همیشه 5ساعته حدودا شارژ میشد ولی الان یه چند بار هست که خیلی دیر شارژ میکنه مثلا دیروز ساعت 6عصر به شارژ زدم 9صبح فرداش100%شد با اینکه در این مدت تقریبا هیچ استفاده ای ازش نکردم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ممکنه از شارژر باشه برای اطمینان از این برنامه کمک بگیرید:
      http://farnet.ir/1393/12/96987/ensure-your-android-device-charger-performance-with-ampere/

      1. منصوره می‌گوید

        ممنون از راهنماییتون ولی وقتی برنامه رو نصب کردم موقعی که به شارژر متصل بود هی عددش زیاد میشد هی کم اصلن رو یه عدد ثابت نایستاد
        بعد یه مشکل دیگم که هس اینه همزمان با اینکه تبلتم تو شارژه وقتی ازش استفاده میکنم نه تنها شارژش زیاد نمیشه که کمم میشه

        1. علی ارغوان می‌گوید

          ممکنه از کابل شارژرتون باشه اما بستگی داره چه کاری انجام میدین. بازی کردن معمولاً خیلی سریع باعث خالی شدن شارژ میشه

  3. سجاد می‌گوید

    سلام من سونی z2دارم 68درصدازفضای رمم اشغال شده نه بازی روگوشیم نصب نه فیلم.دارم کلین مسترودیورم بوسترروگوشیمه بالایه لانچر ب اسم سی لانچر که زیادم سنگین نیست تمام فایل های اضافی روهم باکش های اپ هام هم حذف کردم امافرقی نکرددمای سی پیومم تاپنجاهوهشت درصدبالامیره نمیدونم چکارکنم لطفازاهنمایم کنید

    1. quietly brilliant می‌گوید

      بد نیستcm securityهم نصب کنی،امتحان کن ببین مشکلت حل میشه یانه.

  4. ramin می‌گوید

    نرم ابزار های تسک کیلر برای اندروید مضر هستن ولی باز هم برای افزایش مقدار رم راه هایی هست. نرم ابزار های Swap ram گزینه های بسیار ایده الی هستن برای اشخاصی که رم گوشی هاشون ضعیف هست و قادر به اجرای برخی برنامه ها نیست.
    با استفاده از این نرم ابزار ها فضایی از کارت حافظه یا حافظه داخلی به عنوان رم استفاده میشه و این امر باعث افزایش سرعت دستگاه اندرویدی میشه
    البته برای این کار تخصص لازم هست و افراد حرفه ای قادر به Swap کردن رم هستند چرا که
    1. گوشی باید روت شده باشد
    2. کرنل گوشی باید قابلیت Swap داشته باشد.

  5. پارسا می‌گوید

    سلام من گوشیم s3 neo هست که 1.375 گیگ رم داره من از clean master استفاده میکردم که باعث کند شدن گوشیم شده الآن حذفش کردم ولی میخوام بدونم چه طوری کندیش رو درست کنم چون هنوزم وقتی میخواد بعضی بازی ها مثل hill climb racingرو بازکنه دو تا سه ثانیه تاخیر داره لطفا بگید
    ممنون

  6. Ali110 می‌گوید

    سلام
    این مطلبی که شما می گین تا جایی درسته و تا جایی غلط
    بعضی وقت ها سایت های مرتبط با اندروید و… کمی تند و یک طرفه به قاضی میرن حتی سایتی مثل life hacker
    مثلا شما یه مطلب نوشتید که چرا باید گوشی رو روت کرد من براتون دلایلی میارم که چرا نباید روت کرد:
    اولا گارانتی اصلا مهم نیست چون حتی سامسونگ با اون همه دبدبه کبکبش گارانتی کاملی رو نداره پس واسه روت کردن اصلا گارانتی وجود نداره که از بین بره
    واما دلایل:
    من با این که گوشیم روت نیست دسترسی برنامه هام رو کم و زیاد می کنم و هم کلی برنامه و بازی تو گوشیم دارم ولی نیازی به ریسک ت نمی بینم شما برید تو انجمن های مخصوص اندروید ببینید چند نفر بعد از روت کردن دستگاه گوشی شون خاموش شده دیگه روشن نشده و…
    حتی یه لانچر خوب به اسم adw هم پیدا کردم که گوشی رو سنگین نمی کنه و بسیار عالیه
    البته خب فوایدی هم داره
    درباره تسک کیلر ها هم اولا این تسک کیلر هایی که معمولا همه استفاده می کنن اصلا درست حسابی کار نمی کنن
    من چون تعداد زیادی (230-240) تا برنامه و بازی نصب دارم قبل از نصب تسک کیلر گوشیم اعصابم خورد می کرد با این که سی پی یوش دو هسته ای بود ولی یه تسک کیلر خوب پیدا کردم به اسم auto memory manager و تمام برنامه های سیستمی به درد بخور و برنامه هایی که نیاز دارم تو پس زمینه اجرا شن رو تو لیست سفید گذاشتم و نصف رمم با وجود کلی برنامه و سرویس در حال اجرا خالیه ولی قبلا موقع باز کردن بازی ها رمم پر میشد و از بازی میپرید بیرون
    البته باید بگم گوشیم خیلی هم قدیمی نیست
    Xperia go
    موفق باشید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      هدف مقاله بیشتر گوشی های جدید بود که حتی در قیمت میان رده ها حداقل یک گیگابایت رم دارند. در حال حاضر از گوشی با رم 512 مگابایت انتظار اجرای بازی سنگین نمیشه داشت.
      و در مورد روت کردن اگر اشتباه انجام نشه هیچوقت باعث مشکلاتی مثل semi-brick شدن نمیشه

  7. علی عبدالرحیمی می‌گوید

    با سلام و خسته نباشی به همه ی کاربران و زحمت کشان سایت
    من یه گوشی گلکسی ایس دارم آندرویدش 2.6 هستش ولی نمیدونم چطوری به آندروید 4 آپدیتش کنم هر چقدر در اینترنت گشتم رام آندروید 4 رسمی پیدا نکردم
    مشکل بعدی اینه که رم گوشیم هم کمه و زود پر میشه و موقع باز کردن بازی های سنگین آنهارا به اجبار میبنده
    مشکل بعدی هم اینه که حافظه ی داخلیش هم کمه و زود پر میشه
    از شما خواشمندم اگر مطلبی یا راه حلی در این مورد دارید بهم زنگ یا ایمیل کنید با تشکر فراوان
    شماره ام 09367785062 ایمیلم:khoshrecab@gmail.com

    1. علی ارغوان می‌گوید

      منظورتون 2.3.6 هست. متاسفانه آخرین رام رسمی S8530 همین نسخه هست و اندروید 4 به صورت رسمی براش وجود نداره. ضمن اینکه از گوشی با پردازنده تک هسته‌ای مبتنی بر ARM11 انتظار زیادی نداشته باشید و از پردازنده گرافیکی Adreno 200 هم نمیشه توقع اجرای بازی های سنگین رو داشت.

  8. Amir می‌گوید

    من الان گوشیمو ریست کردم بعد در تنظیمات
    Apps/All
    هر چی بود
    Force Stop
    کردم
    رفتممیبینم 632 تا 684 مگابایت رمم درگیره
    چرا؟؟؟
    در iOS حتی اگه همه برنامه ها هم در حالت اماده باشند اینجوری نمیشه
    اندروید که الان روی هشت هسته و رم 3 گیگ داره کار میکنه
    وای به حال اندروید L
    حتما سی پی یو 16 هسته و 5 گیگ رم نیاز داره!!!!!

    حتی در
    Help
    سونی گفته برای جلوگیری از فریز شدن گوشی و هنگ روزی یک بار گوشی رو ریست کنید
    اخه این راه حله؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      جدای گوشی های پایین رده ای که مد نظر شماست سایر گوشی ها توی اندروید بهتره رم اشغال باشه. سیستم عامل های بر پایه لینوکس اینطوری بهتر عمل می کنن

      1. Amir می‌گوید

        با روت کردن گوشی میشه باعث جلوگیری از درگیر شدن مقدار زیاد رم شد یا خیر