آواست: اطلاعات شخصی شما حتی با وایپ کردن گوشی اندرویدی اتان از بین نمی رود!

شرکت Avast که نرم‌افزار‌های امنیتی برای انواع پلتفرم‌ها تولید می‌کند امروز ویژگی ریست کارخانه ( factory reset ) اندروید را با تردید‌های جدی رو به رو کرد. این کمپانی می‌گوید 20 گوشی هوشمند به صورت آنلاین خریداری کرده و سپس به آزمایش هر کدام از آن‌ها پرداخته تا ببیند از کدام آن‌ها می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران قبلی را ریکاوری کند.

0

هر کدام از گوشی‌ها قبل از اینکه به دست این شرکت برسند و فروخته شوند ریست کارخانه‌ای ( factory reset ) شده‌اند و به گفته آواست این آزمایش محکوم به شکست بود اما همچین اتفاقی نیافتد.

شرکت امنیتی معروف آواست مدعی است که آزمایش او موفقیت آمیز بوده و حتی توانسته 40,000 عکس را از گوشی‌های مختلف بیرون بکشد. تصاویر در دسته‌های مختلفی بوده‌اند از تصاویر بچه‌ها گرفته تا تصاویر سلفی و تصاویر دیگری که ممکن است کسی خیال پنهان کردن و دور از دسترس کردنشان را داشته، اما این اتفاق نیافتاده و حتی با ریست کارخانه نیز این عکس‌ها در گوشی جا مانده‌اند. به گفته آواست این کمپانی پس از موفقیت در اینکار سعی کرده جستجو‌های قدیمی که اشخاص دارنده قبلی گوشی در گوگل انجام داده‌اند و همچنین ایمیل‌ها و پیام‌های که ارسال کرده‌اند را ریکاوری کند. این شرکت باز هم موفق بوده و توانسته دارنده اصلی چهار گوشی را با استفاده از اطلاعات شخصی شناسایی کند، در حالی که دارندگان قبلی به نوعی مطمئن بوده‌اند که این اطلاعات بعد از مدتی کاملا از بین خواهد رفت.

android-factory-data-reset

در حالی که ویژگی فکتوری ریست در اندروید برای حذف کامل داده‌ها و جلوگیری از اینگونه ریکاوری‌ها وجود دارد اما شرکت آواست با نرم‌افزار‌های ریکاوری توانسته حتی به اکانت گوگل و جستجو‌های گذشته نیز دست یابد. 

آیا اطلاعات شما واقعا بعد از یک ریست از بین می‌روند؟

البته نباید با گفته‌های این کمپانی شکه شویم و صد در صد آن‌ها را قبول کنیم و جای تردید نیز وجود دارد، چون این شرکت در زمینه نرم‌افزار‌های امنیتی فعال است و بار‌ها مدعی شده که ابزار‌های امنیتی در اختیار او بسیار موثر‌تر و مفیدتر از آن‌هایی است که توسط گوگل توسعه داده شده است. پس این شرکت به نوعی خود را رقیب گوگل می‌داند و چنین اظهار نظر‌هایی برای چالش وارد کردن به سیستم امنیتی اندروید جای تامل دارد.

در ابزار‌های iOS به نظر می‌رسد اپل از شر تمام نرم‌افزار‌های ریکاوری آیفون‌ها و آیپد‌ها را خلاص کرده که با پاک کردن اطلاعات دیگر نتوان آن‌ها را بازگرداند. در سخت‌افزار های جدید ویژگی ریست iOS کلید امنیتی (encryption key) دستگاه که از اطلاعات کاربر محافظت می‌کند نیز پاک می‌شود. پس حتی که اگر بدون اطلاع کاربر به نحوی اطلاعات گذشته ریکاوری شود، رندر کردن آن‌ها غیر قابل دسترس و عملا بدون استفاده است. اما در مدل‌های قدیمی‌تر آیفون و آیپد اپل می‌گوید: “بازنویسی بر روی تنظیمات و اطلاعات کاربر باعث می‌شود که مجموعه‌ای از اطلاعات به پارتیشن های داده نوشته شوند.” احتمالا همین گام باعث می‌شود که از ریکاوری‌های بدون اجازه جلوگیری شود.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.