مقایسه کامل اندروید L گوگل و iOS 8 اپل؛ اولین نگاه

یکی از جذاب‌ترین رقابت‌‌ها در تاریخ مدرن بین نیکولا تسلا و توماس ادیسون در گرفته بود. هر دو مرد بخاطر اخترا‌عاتی که داشتند بسیار مشهور بودند و هر دو در عصر خود پیشگام فناوری‌های جدیدی بوده‌اند که البته بسیاری از اختراعات آن زمان تا به امروز در حال استفاده است. نظرات تسلا و ادیسون در برخی موارد به شدت موضع اختلاف بود و منجر به یک دهه جنگ بین این دو شد. امروز که یک قرن از آن زمان می‌گذرد رقابتی مشابه و بزرگ را بین اندروید گوگل و iOS اپل در عرصه فن‌آوری شاهد هستیم.

31

این جنگ بسیار شبیه رقابتی است که بین دو مخترع بالا درگرفته بود، هر دو پلتفرم انقلابی را ایجاد کرده‌اند. شاید البته در این میان iOS نقشی کلیدی را بازی می‌کند و ظاهر یک گوشی‌هوشمند مدرن را تعریف می‌کند و با ویژگی‌های خود آن را به تصویر می‌کشد اما اندروید قلب بسیاری از افراد که دوست‌دار آزادی هستند را برده و تجربه‌ای عالی از گوشی‌های هوشمند را در قیمت‌های متنوع به دست کاربران رسانده است. اما در یک زمان مشترک اندروید و iOS در مرحله‌ای بسیار متفاوت قرار گرفته‌اند که نظرات هر کسی را در مورد برتری خود بسیار جهت‌دار می‌کنند.

انتشار iOS 8 و اندروید L در فصل پاییز قائده‌های بازی را تغییر نخواهد و شعله‌های جنگی که بین دو پلتفرم iOS و Android وجود دارد همچنان سوزان باقی خواهد ماند. اما این موضوع به هیچ وجه ما را از مقایسه این دو پلتفرم در کنار یکدیگر و اظهار نظر در مورد صفات و خصوصیات‌ آن‌ها بر حذر نکرده است. برای انجام این‌کار ما نسخه بتای iOS 8 را بر روی آیفون 5s و نسخه پیش‌نمایش اندروید L را بر روی نکسوس 5 نصب کرده‌ایم.

مقایسه کامل اندروید L گوگل و iOS 8 اپل ؛ قفل و صفحه خانگی

The-Android-L-and-iOS-8-lock-screens

ایستگاه اول صفحه قفل اندروید L است، جایی که دستخوش برخی تغییرات قابل توجه شده است. اولین و مهم‌ترین آن‌ها در نوتیفیکیشن‌ها هستند که از این بعد در یک چشم به‌هم زدن وسط صفحه نمایش در اختیار شما قرار می‌گیرند. در گذشته برای دسترسی به نوار نوتیفیکیشن‌ها مجبور بودیم آن را از بالا به پایین بیاوریم و بعد شروع به خواندن یک به یک آن‌ها کنیم. در نسخه L اندروید این ویژگی جدید بسیار خوشایند است اما ظاهرا از همان شیوه نمایش اطلاعیه‌های صفحه قفل iOS الهام گرفته شده است.

برخی ممکن است نوتیفیکیشن‌ها در iOS را بیشتر دوست داشته باشند، زیرا هر بار که گوشی هوشمند نوتیفیکیشن جدیدی دریافت می‌کند برای چند ثانیه صفحه نمایش روشن می‌شود تا کاربر از آن مطلع شود و سریع آن را بخواند. این اتفاق در اندروید L نمی‌افتد اما به جای آن اگر چراغ ال‌ای‌دی RGB در تبلت یا گوشی شما وجود داشته باشد، به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

در اندروید L با دوبار تپ کردن بر روی نوتیفیکیشن، باعث باز شدن اپلیکیشن مربوطه آن می‌شویم و کشیدن آن به سمت راست یا چپ باعث حذف شدن آن می‌گردد. در iOS 8 با کشیدن دست به طرفین می‌توان برای مثال ایمیل‌ها را به جهت پاسخ باز کرد یا به عنوان خوانده شده مشخص کرد. هر دو شیوه به شکلی عالی جواب کار شما را خواهند داد.

صفحه قفل اندروید یک ویژگی دارد که صفحه قفل iOS از آن بی بهره است، اپلیکیشن میان‌بر تماس گرفتن. این ویژگی باعث می‌شود که صاحب گوشی اندرویدی با چند گام جلو‌تر و سریع‌تر بتواند با مخاطب دلخواه خود تماس برقرار کند. البته ویژگی که در صفحه قفل هر دو سیستم‌عامل وجود دارد دسترسی سریع به اپلیکیشن دوربین است.

الان زمان خوبی است که اشاره کنیم اندروید دیگر در صفحه قفل از ویجت‌ها پشتیبانی نمی‌کند و گوگل تصمیم گرفته این ویژگی را در اندروید L به کار نبرد. شاید این عدم پشتیبانی از ویجت‌های صفحه قفل در اندروید L تصمیمی سخت برای برخی از کاربران اندروید باشد اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم که بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی از صفحه قفل برای ویجت‌ها استفاده نمی‌کردند و کاربرد آن بسیار کم بوده است. ممکن است گوگل به فکر سادگی بیشتر در صفحه قفل بوده یا اینکه خیلی راحت به دنبال آزاد کردن فضایی بیشتر برای میان‌بر‌ها می‌گشته و با حذف ویجت‌های صفحه قفل آن را پیدا کرده است.

جالب است که به تازگی در نسخه هشتم iOS پشتیبانی از ویجت‌های جانبی در پنل نوتیفیکیشن به وجود آمده و اگر در صفحه قفل، نوار نوتیفیکیشن‌ها را به سمت پایین بیاورید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

در صفحه خانگی اندروید L همه چیز شبیه کیت‌کت است و شاهد هیچ تغییر خاصی نیستیم. میان‌برهای اپلیکیشن‌ها، پوشه‌ها و ویجت‌ها شبیه به قبل هستند و برای رسیدن به گوگل Now نیز فقط یک سوایپ کردن بر روی صفحه فاصله داریم.

صفحه خانگی iOS 8 هم تغییری نداشته و به همان سادگی و مینیمالیستی قبل است. شبیه به قبل اندروید L می‌خواهد لذت شخصی‌سازی دستگاه را حفظ کند در حالی که iOS 8 ویژگی‌های شخصی‌سازی را محدود کرده تا کار‌ها به سهولت هر چه یبیشتر انجام شود.


مقایسه کامل اندروید L گوگل و iOS 8 اپل ؛

پنل اعلان‌ها، کنترل‌های سریع، چند وظیفگی

Recent-apps-and-multitasking

یکی از بهبود‌های اساسی اندروید L در پنل اعلان‌ها (نوتیفیکیشن) رخ داده است. ما عاشق این اولویت بندی در ترتیب هر اعلان هستیم که از این به بعد اعلان‌های مهم‌تر در بالای لیست و آن‌هایی که اهمیتی کم‌تری دارند در پایین لیست قرار می‌گیرند. برای مثال هشدار‌های ایمیل در بالا، در حالی که اعلان مربوط به نصب اپلیکیشن‌ها در پایین لیست قرارخواهد گرفت.

اپل نیز با بخش Today سعی کرده دستی به سر و روی اعلان‌ها بکشد، در این تب کار‌ها و برنامه‌های روزانه کاربر، وضعیت آب و هوای آینده، هر گونه ویجتی که فعال باشد و دیگر اطلاعات نمایش داده می‌شود. البته نوتیفیکیشن‌ها یا اعلانات در تبی جداگانه و مربوط به هر اپلیکیشن نمایش داده می‌شوند.

اندروید L منوی کنترل سریع جدیدی دارد که نسبت به نسخه قبل باز طراحی شده است، این منو همچون قبل با کشیدن دست از بالا به پایین صفحه باز می‌شود. البته اینبار گوگل قابلیت باز کردن هر نوتیفیکیشن برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر با دو انگشت را کنار گذاشته که کمی عجیب به نظر می‌رسد. در هر حال پنل جدید نه تنها زیبا‌تر شده بلکه وجه کاربردی آن با اضافه کردن بخش تنظیم نور صفحه نمایش و دکمه‌ای برای قفل کردن جهت قرارگیری افقی یا عمودی صفحه، بسیار بیشتر شده است.

کنترل سنتر iOS به هیچ‌ وجه چیزی کم ندارد، این پنل که با کشیدن دست از پایین صفحه به طرف بالا باز می‌شود، در هر صفحه‌ای قابل فراخوانی است و بسیار راحت به شما اجازه می‌دهد مقدار نور صفحه نمایش را تنظیم کنید، وای‌فای را روشن یا خاموش کنید، بر موسیقی در حال پخش کنترل داشته باشد و موراد بیشتر. اما از طرف دیگر باید همواره مراقب باشید که سهوا این نوار را به بالا نیاورید، برای مثال وقتی که می خواهید یکه صفحه از مرورگر را اسکرول کنید.

رابط کاربری اپلیکیشن‌های اخیر در اندروید L دستخوش تغییری عمده شده است. از یک طرف حالا با فشردن دکمه مربع در پایین صفحه می‌توانید اپلیکیشن‌ها اخیری که استفاده کرده‌اید را شبیه به کارت‌های بزرگ ببینید و بین آن‌ها حرکت کنید. از طرف دیگر زمانی که به این بخش مراجعه کنید تنها سه برگه بزرگ که هر کدام نشانگر یک اپلیکشن است را مشاهده می‌کنید و شاید برای رسیدن به هدف خود در بین برنامه‌ها، نیاز باشد زیاد به بالا و پایین بروید و اسکرول کنید.

بخش اپلیکیشن‌های اخیر در iOS 8 بسیار عالی است و ظاهر آن را بیشتر می‌پسندیم. این بخش در iOS 8 ساده و در عین حال بسیار کاربردی است، اپلیکیشن‌هایی که به صورت کارت‌های مستطیلی در کنار یکدیگر لیست شده‌اند و آیکون‌ برنامه‌هایی که در یک ردیف جداگانه آماده باز شدن هستند. همچنین در بالای این بخش لیستی شامل برخی از مخاطبینی وجود دارد که بیشترین ارتباط را با آن‌ها داشته‌اید و در iOS 8 قطعا این مورد بسیار کاربرد خواهد داشت.


مقایسه کامل اندروید L گوگل و iOS 8 اپل ؛

کیبورد، شماره‌گیر، مخاطبین

Upcoming-Swype-keyboard-for-iOS-8

کیبورد باز طراحی شده اندروید L بسیار سریع و دقیق است. این کیبورد از همان طراحی ظاهری جدید گوگل که Material Design نام‌ دارد و به تازگی معرفی شده، تابعیت می‌کند. البته در بخش قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص، این کیبورد شبیه نسخه‌های قبل است و مثل گذشته از پیش‌بینی کلمات، شکلک‌ها، تصحیح خودکار و تایپ با لغزش دست بر روی حروف پشتیبانی می‌کند.

اپل در iOS 8 ویژگی پیش‌بینی کلمات بسیار هوشمندی برای کیبورد جدید خود به خدمت گرفته است. این ویژگی با الگوریتم خاص خود سعی می‌کند تا کلماتی که در سرویس‌های مختلف گفتگو استفاده می‌کنید را یاد بگیرد و برای پیش‌بینی بهتر کلمات به شما پیشنهاد دهد.  البته از جهاتی ممکن است از این راه‌ حل جدید اپل خوشحال نباشید، پس باید بدانید که کیبورد‌های جانبی نیز برای iOS 8 در راه هستند و اپل راه را برای عرضه آن‌ها هموار کرده است.

اپلیکیشن Phone در اندروید L شبیه به بسیاری دیگر از بخش‌ها طراحی جدیدی به خود گرفته است و به نظر می‌آید که هدف از این تغییرات دسترسی و کاربرد‌ پذیری بهتر باشد. مخاطبین ستاره‌دار (Starred contacts) در لیستی جالب قرار گرفته‌اند که مکان قرار‌گیری آن‌ها در جایی است که با پایین صفحه نمایش فاصله‌‌ای ندارد و تنها با استفده از یک انگشت شصت می‌توان به هر کدام دسترسی پیدا کرد. “آخرین مخاطبین” نیز در لیست جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند و نوار جستجو در بین مخاطبین نیز در بالای صفحه وجود دارد.  شبیه به قبل جستجو در اپلیکیشن Phone نه تنها شماره‌های مخاطبین بلکه نتایجی از رستوران‌ها، کسب و کار‌ها و هتل‌های اطراف را نیز به نمایش می‌گذارد. این مورد در جهت بالعکس نیز اتفاق می‌افتد که اگر از طرف هتل یا کسب و کاری که اکانت گوگل دارد با شما تماس گرفته شود، نام آن در صفحه به نمایش در خواهد آمد.

Keypads

اپلیکیشن شماره گیر یا Phone در iOS 8 نسبت به قبل تفاوت چندانی نداشته است. به همان شکل مینیمالیست و ساده لیستی سیاه و سفید از مخاطبین، مخاطبین مورد علاقه و شماره‌های اخیر تماس گرفته شده را به نمایش می‌گذارد. درست است که کار‌ها را به بهترین شکل انجام می‌دهد اما فاقد شخصیت خاص خود است.

مخاطبین در iOS 8 به ترتیب حروف الفبا در یک لیست ساده نشان داده  شده‌اند. مطمئنا اگر تصویری از مخاطب در کنار اسم او وجود داشت زیبایی بیشتری در این بخش به وجود می‌آمد. تصویر پروفایل مخاطبین  شما البته در لیست مخاطبین “مورد علاقه” وجود دارد. در اندروید لیست مخاطبین کمی فشرده‌تر هستند و با عکس کوچکی از پروفایل مخاطب فضای خالی کمتری باقی گذاشته‌اند.


مقایسه کامل اندروید L گوگل و iOS 8 اپل ؛

جستجو ، دستور صوتی

Google-Search-and-Siri-interfaces

اندروید کیت‌کت 4.4 تا جای ممکن برای پیشرفت امکان جستجوی فارغ از دست و با استفاده از دستورات صوتی تخصصی شده بود و شما کافی بود تا با گفتن عبارت OK Google دستیار صوتی گوگل Now را فراخوانی کنید و شروع به صادر کردن درخواست‌های خود بکنید. اکنون به لطف آپدیتی که برای اپلیکیشن جستجوی گوگل در راه است، قادر خواهیم بود تا از هر صفحه‌ای، جستجوگر اندروید را فراخوانیم، حتی از صفحه قفل. احتمال اینکه این آپدیت حتی زودتر از انتشار رسمی اندروید L برای دستگاه‌های مختلف عرضه شود بسیار زیاد است و کسانی که برای صادر کردن دستورات صوتی دوست ندارند عبارت OK Google را استفاده کنند، اختیار خاموش کردن این قابلیت را در این نسخه جدید خواهند داشت.

سیری در 8 iOS این قابلیت را دارد تا عباراتی همچون “Hey, Siri” را به عنوان یک دستور در نظر بگیرید و به آن پاسخ بدهد، به این دستورات معمولا دستورات بدون استفاده از دست می‌گویند که در iOS 8 فقط در هنگامی که دستگاه در برق باشد این قابلیت وجود خواهد داشت. در غیر این صورت “Hey, Siri” به هیچ وجه سیری را متوجه خود نمی‌کند مگر اینکه رابط سیری در آیفون و آیپد باز باشد.

نوار جستجو در اندروید L با اینکه ممکن است فضای بالای صفحه را اشغال کند اما با جستجو در آن می‌توان در اینترنت سرچ کرد، مخاطب خاصی را پیدا کرد و یا به دنبال اپلیکیشنی که قبلا در دستگاه نصب کرده‌اید گشت.

ویژگی جستجوی Spotlight در iOS 8 با کشیدن دست از وسط صفحه خانگی قابل دسترس است و اگر فکر می‌کنید که قرار است در برابر قدرت جستجوی گوگل کم بیاورد، سخت در اشتباهید چون این سرویس جستجو دارای قابلیت‌های گسترده‌‌ای نظیر جستجو در اینترنت، مخاطبین موجود در inbox ایمیل، مخاطبین، اپلیکیشن‌های نصب شده و همچنین نشان دادن نتایج جستجو از اخبار منتشر شده، ویکیپدیا و فروشگاه آی‌تونز است.


مقایسه کامل اندروید L گوگل و iOS 8 اپل ؛

دوربین، گالری عکس

Google-Camera-vs-iOS-8-stock-Camera-app

در اندروید L برای استفاده از دوربین از اپلیکیشن Google Camera به صورت پیش‌فرض استفاده می‌شود. به صورت کلی این اپلیکیشن عالی است و در هنگام استفادهای معمولی ویژگی‌ای نیست که این اپلیکیشن فاقد آن باشد. علاقه‌مندان به عکاسی شاید به ویژگی‌هایی نظیر ISO و کنترل سرعت شاتر در این اپ دست پیدا نکنند اما این اپلیکیشن پیش فرض احتمالا برای کاربران عادی بسیار راضی کننده خواهد بود. نرم‌افزار‌های دوربین در اندروید L شامل: Lens Blur ،Photo Sphere ،HDR و Panorama می‌شود.

Panorama

در iOS 8 اپلیکیشن دوربینی را می‌بینیم که ترفند‌ها و ویژگی‌ها عالی را در آستین دارد. کاربران iOS حالا این امکان را دارند تا ویدیو‌های time-lapse را ضبط کنند و به راحتی و البته مستقل بر مقدار فوکوس و نور‌دهی کنترل داشته باشند. به این لیست باید ویژگی Self timer را نیز اضافه کنیم.

تصاویر در اندروید L از طریق اپلیکیشن Photos به نمایش گذاشته می‌شوند. آن‌ها در دو تب جداگانه به نمایش در می‌آیند، یک بخش شامل همه تصاویر می‌شود و بخش دیگر لیبل “Highlights” را دریافت کرده است. در بخش دوم تصاویر بر حسب تاریخ مرتب می‌شوند. اپلیکیشن Photos می‌تواند به صورت خودکار از تصاویر شما نسخه پشتیبان تهیه کند، پس هیچگاه تصاویر شما از بین نخواهد رفت. در بخش ویرایش عکس اندروید L نیز گزینه‌های زیادی در دسترس است، از ابزار‌های ساده چرخش و برش عکس تا فیلتر‌ها و دادن فریم و افکت‌ به عکس‌ها. بهترین ویژگی ویرایش عکس‌ها را می‌توان عدم نیاز به مهارتی خاص در زمینه ویرایش و تغییر عکس‌ها دانست.

اپلیکیشن Photos در iOS 8 اغلب ویژگی‌های گفته شده در اندروید L را دارد. عکس‌ها به راحتی و با ترتیب زمان و تاریخ گرفته شدن می‌توانند مرتب و دسته بندی شوند تا مدیریت بر روی آن‌ها یا گرفتن پشتیبان در سرویس‌ها ابری بسیار راحت شود. در بخش ادیت و ویرایش تصاویر نیز iOS 8 همه آن ویژگی‌ها را به صورت خیلی ساده و زیبا برای استفاده به شما پیشنهاد می‌کند.


جمع‌بندی

side (1)

نمی‌توانیم به عنوان یک نتیجه‌گیری اعلام کنیم که کدام یک برتر از دیگری است، iOS یا اندروید. همانطور که می‌دانید هر دو پلتفرم هنوز در حالت بتا هستند. هر دو دچار افزایش قدرت و سرعت شده‌اند و با ویژگی‌ها و بهبود‌های که یافته‌اند توانسته‌اند توجه بسیاری را به خود جلب کنند و افراد زیادی را تا انتشار نهایی در پاییز به انتظار بنشانند. حتی اگر نسخه نهایی آن‌ها وجود داشت احتمالا ما با همین ویژگی‌ها رو به رو بودیم و آن‌ها را در همین جایگاه کنونی می‌یافتیم.

بسیار خوشحالیم که هر دو آپدیت دارای ویژگی‌های کاربردی و فوق‌العاده شده‌اند، تا انتشار نهایی آن‌ها لحظه شماری می‌کنیم و برای کار کردن با iOS 8 و اندروید L واقعا هیجان زده‌ایم.

اندروید L حاوی چیز‌هایی بیش از بازطراحی در رابط کاربری بود و ویژگی‌هایی همچون منوی کنترل سریع بهبود یافته، اپلیکیشن واقعا هوشمند و زیبای Phone و اولویت در نمایش دادن نوتیفیکیشن‌ها ویژگی‌هایی نیستند که به راحتی بتوان از کنارشان گذشت.

همچنین خوشحالیم که اندروید با الهام از iOS توانسته نوتیفیکیشن‌ها را به صفحه قفل بیاورد و این بخش را کاربردی‌تر کند. از آن طرف iOS 8 نیز با الهام، الگو برداری یا هر چیز دیگری که اسم بگذاریم سعی کرده ایده‌های جالبی را به واقعیتی زیبا تبدیل کند.

اکنون iOS از ویجت‌ها و البته ویجت‌های جانبی یا طرف سوم پشتیبانی می‌کند و کیبوردی بسیار بهبود یافته دارد. اگر از ما بپرسید می‌گوییم این ایده گرفتن‌ها از طرف هر کدام از غول‌های تکنولوژی نه تنها هیچگونه مشکلی ندارد بلکه باعث تکامل و پیشرفت هر چه بیشتر این دو سیستم‌عامل رقیب شده‌اند.

در پایان مقاله باید به فایده بسیار بزرگی که این آپدیت‌های تازه برای کاربران به وجود می‌آورند اشاره کنیم، تمام این ویژگی‌های جدید و بهبود‌ یافته که با الهام گرفتن یا بدون آن به این دو سیستم عامل وارد شده‌اند هدفی جزء راحت کردن استفاده کاربر از دستگاه هوشمند و ایجاد تجربه‌ای آسان و لذت بخش از گجت‌های گران قیمت ندارند. در هر کمپی که چادر خود را برپا کرده‌اید، چه اندروید L چه iOS 8 حالا دلایل بیشتری برای انتخاب پلتفرم مناسب خود دارید.

منبع PhoneArena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

31 نظر برای این مطلب
  1. امير علي می‌گوید

    سلام
    دوستان اپل باز گلم ک فقط بخاطر اسم اپل میرید اپل میخرید نکسوس مال کسیه که تحقیق کرده یکم انتخاب دقیق تر و حرفه ای تر رو تو چنتش داره نکسوس 5 که از هر نظر از اپل 5s برتری داره نکسوس 6 هم که از اپل 6 برتره حداقل نکسوس مثل 206 جواد نشده

  2. رضا می‌گوید

    امیدوارم کمی حرفه ای تر به بحث ها بپردازید.
    پایداری بیش از دو برابر Android 4.x در مقابل iOS 7.1
    http://toranji.ir/android-4-x-is-more-than-twice-as-stable-as-ios-7-1/
    من اکثر گوشی ها رو تجربه کردم.
    هنگی و ارور های زیاد 5s
    و همچنین مسخره بازیا و انحصار طلبی های اپل
    شما کاربر رو به چشم یه مشتری دست و پا چلفتی میبینه و بهتون میگه همینه که من میگم
    اجازه هیچ کاری هم بهتون نمیده.
    اصولا ما ایرانیا اینجوریم.
    دست از این تعصب وردارید

  3. آرش انوشه می‌گوید

    دوستانی که میگن تمامی اندروید ها آپدیت نمیشن ، این به سیستم عامل یا گوگل ربطی نداره زیاد! شرکت های تولید کننده تنبل تشریف دارند!
    و بعضی ها هم گفتن که اندروید هنگ میکنه و… من از گوشی پرچمدار گرفته تا میان رده اندروید چندین ساله استفاده میکنم ، اصلا هنگ برای اندروید معنی نداره. تنها مشکلش لگ و تاخیر هست که در اندروید 4.4 کاملا رفع شده و در نسخه 5 دیگه هیچ لگ و تاخیری وجود نداره اصلا!
    فقط شرکت های سازنده باید لطف کنن و رابط های استاندارد و حرفه ای (بهینه) روی گوشی ها قرار بدن یا اصلا رابط اختصاصی قرار ندن که به نظر من خیلی بهتر میشه.

    آی او اس واقعا سیستم عامل فوق العاده ای هست ، ولی جلوی گوگل هیچ کسی نتونسته و نمیتونه ایستادگی کنه. حتی اپل!
    موفق باشید

  4. Mohammad.B می‌گوید

    مطالب نسبتا کاملی بود ممنون.☺

  5. just apple می‌گوید

    ببینید در کل اپل در هر مورد سرتر بوده و هست یه ضرب المثل هست میگه چیزی که عیان هست نیازی به بیان نداره همه میدونن که اپل بهترین برند دنیاس پس نیاز به شعار دادن نداره اپل

  6. event می‌گوید

    اقا وجدانن درستشو بگیم اندروید ال امسال بهتر ای او اسه چون هیچ تغیر که تو چش بیاد اپل انجام نداده

  7. علی می‌گوید

    با سلام خدمت همه دوستان
    وبا تشکر
    بنده هم در حدود چند ماه با آیفون 5s کار کردم و چند ماه با گوشی نکسوس 5 از نظر آپدیت هر دو گوشی نسخه جدید سیستم عاملوشون سریع دریافت میکنند از نظر لگ داشتن هر دو گوشی بیسیار روان هستن و در مورد هنگ کردن بجز موارد بسیار کم که در آیفون تجربه کردم هر دو گوشی بی نقص هستن . ( البته بنده با سایز صفحه نکسوس راحت تر بودم )
    قابل ذکر که هر دو گوشی آکبند بودن واین موارد تجربه شخص خودم بود.

  8. فرج اكبري می‌گوید

    سابقه ای او اس بیش از اندرویده
    اپل سیستم عاملش واپستورش و…مال خودشه ،برنامه نویس و فروشگاه متعدد نداره ،کارت حافظه وبلوتوث ازهر جایی
    نمی گیره ،فقط حرفه ها می شناسنش

  9. Ghasem می‌گوید

    دوستان اپدیت های نسخه های اندروید که به طور رسمی برای همه عرضه نمیشه مشکلی ایجاد نمی کنه چون شما اگه یکمی کنجکاوی به خرج بدید می تونید به راحتی به وسیله کاستوم رام ها از اخرین نسخه های اندروید لذت ببرید
    و در ضمن در نظر داشته باشید که شما در اندروید می تونید با اورکلاک کردن قدرت cpu و با سواپ کردن مقدار حافظه رم خودتونو افزایش بدید.
    و اگه شما جزو کسانی هستید که علاقه مند به محبث هک هستید،اندروید بهترین جایگاه برای شماست.
    و در اخر هم هزینه ای که شما برای دسترسی به اندروید می پردازید رو با ios مقایسه کنید به برتری اندروید پی می برید.

    1. Arash می‌گوید

      بله با حرف های شما موافقم اما برأی نصب کاستوم رام گوشیتونو بأید روت کنید که أین کار ریسک بسیار بسیار بالایی داره

      1. i love android 5 l می‌گوید

        دوستان روت کردن هیچ مشکل خاصی پیش نمیاره حتی گارانتی هم باطل نمیشه چون خیلی راحت می شه به حالت اول برگردوند

        من گوشیم sam s4 i9500 هست که اون موقع که تازه اومده بود دور و بر یک و هشت صد خریدم

        اما گوشی رو روت کردم بعدش ریکاوریش رو هم عوض کردم و جاش cwm ۶.۰.۴.۸ گزاشتم و الان هم به لطف سیانوژن مود نسخه اندرویدم ۴.۴.۴ هست و فقط منتظرم تا cm12 بیاد تا به اندروید ال ارتقاع بدم

        و تا به حال انواع رام و ریکاوری رو نصب کردم و انواع روش های روت رو هم روش انجام دادم ولی تا حالا اخ هم نگفته

        پس دوستان الکی نگن اندروید مشکل بروزرسانی به نسخه های بالاتر رو داره چون ضعیف ترین گوشی ها هم قابایت ارتقا به بالا ترین اندروید رو به لطف کاستوم رام ها و اپن سورس بودن اندرود دارن البته چون سخت افزار ضعیفی دارن سرعت ندارن

        در کل i love android google

        1. اشکان می‌گوید

          کی گفته با باز کردن بوت لودر کارانتی باطل شده و امکان بریک شدن موبایل هم هست ولی در ios فوقش فریم ویر مشکل پیدا میکنه که با یه ریسور درست میشه و وقتی به حالت اول بر گردونید کانتر ریکاوری به 3 ودر بعضی موارد 0 میشه یعنی درست کاری شده .

    2. اشکان می‌گوید

      شما اگه یک مقدار از اندروید سر در بیارید میدونید که کاستوم رام ها بنچمارک سرعت و قدرت گوشی رو افت میده و بعضی از گوشی همین الان میشه کیت کتشون کرد ولی درایور های سخت افزاریشون تا جلی بین اپدیت شده پس سرعت کاهش پیدامیکنه و اور کلاک سی پی یو هم به باطری و هم به خود cpuاسیب وارد میکنه الان سیستم عامل ios با حد اقل سخت افزار و cpuدو هسته ای 1.4 64بیتی شاخ غول های مثل سامسونگ با سیستم عامل اندروید 3 گیگ رم و 8هسته cpuرو شکونده و تازه سرعت بیشتری هم داره . اگر به دستکاری دیوایس خودتون هم علاقه دارین میتونین با جلی برک کردن دستگاهتون کارایی انجام بدین که تو هیچ دیوایس اندرویدی نمی تونین انجام بدین.

  10. farshad می‌گوید

    va baaz ham copy……!!!!!! :|

  11. سبد گل می‌گوید

    گوگل سنگ تموم گذاشته!

  12. محمد می‌گوید

    اندروید هر موقع هنگ رو واقعا ریشه کن کرد بعد بیاد تو صف انتظار برای مقایسه !
    تو ریز و درشت اندروید هنگ هست که ربطی هم به سخت افزار گوشی نداره …
    از این ها هم که بگذریم اندروید اگه چیزایی رو که اشکارا دزدیده حذف کنه این جوری قضاوت نمیکنید :D

  13. ali می‌گوید

    انیمیشن های رابط کاربری چطورن؟

    اطلاع دارین نرخ frame rate انیمیشن ها در iOS7 یا kitkat چقدره؟

  14. hesam می‌گوید

    به پروژه ولتای اندروید L اشاره نکردید. فکر کنم اینم یکی از تغییرات بزرگ نسخه جدید اندرویده

  15. عادل می‌گوید

    نه به امنیت و نه به پایداریه هر دو اشاره ای کردید
    و البته باز به مزیت بزرگ اندروید اشاره ای نشد منظور تعدد و تنوع Application ها هست.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      هدف مقاله مقایسه اندروید و iOS نبوده. بیشتر مقایسه ویژگی‌های جدید بوده از اونجایی که نسخه‌های جدید هر کدوم منتشر شدن.

    2. saadi می‌گوید

      دوست عزیز اگه امارت درست باشه برنامه های ایفون بیشتر اند می دونی چرا واسه اصالته ios دیگه

  16. Amir می‌گوید

    واقعا چقدر مطلب کاملی بود

    فقط یک نکته هنوز بررسی نشده اونم نوع پردازش آندروید هست که اگر بخواد به همین شیوه الان باشه
    گوشی های رم دو گیگ و سه گیگ هم کم میارند و نیاز به رم های نجومی چهار و پنج و هسته های بیشتر خواهد بود و گوگل باید فکری به حال نوع پردازش بکنه

    یک سوال هم داشتم آیا در اندروید جدید نوتیفیکیشن ها همانند اپل هست؟
    در اپل اگر ده تا پیام براتون بیاد این پیام ها تک تک نشون داده میشند و همشونو میشه از نوار نوتیفیکیشن خواند
    ولی در اندروید فقط نوشته میشه
    You have 10 massages
    و برای خواندن بیش از یک مسیج باید حتما وارد برنامه شد
    آیا این مشکل هم برطرف شده!؟!؟؟

    1. امین فیض پور می‌گوید

      گوگل در نسخه اندروید L دیگه از ران تایم Dalvik استفاده نمی‌کنه و به Art مهاجرت کرده که قدرت و سرعت پردازش دستگاه و برنامه‌ها رو خیلی سریع‌تر می‌کنه.
      نمیدونم مورد دومی که ذکر کردید رو بشه یک مشکل حساب کرد چون گوگل اصلا طرفدار شلوغی نیست و تا اونجایی که میشه سعی کرده صفحه قفل و نشون دادن نوتیفیکیشن‌ها ساده و فشرده باشه، همانطور که در متن هم اشاره شده گوگل حتی ویجت‌های صفحه قفل رو حذف کرده تا فضایی ساده‌تر و بیشتر ایجاد بشه.

  17. مهران می‌گوید

    یک تفاوت بزرگ رو یادتون رفت بگیید ، همه ی دارندگان سیستم عامل ios میتونن به ios8 آپدیت کنن ولی گروه عظیمی از کاربران آندروید از آپدیت به آخرین نسخه این سیستم عامل بی بهره خواهند بود ،

    1. محسن صحافی می‌گوید

      همه دارندگان؟ اشتباه نمی کنید؟

      1. مهران می‌گوید

        حتما توقع دارید ، دارندگان نسل اول آیفون هم که در سال 2007 آیفون خود را دریافت کرده اند ، بتوانند به ios 8 مهاجرت کتتد ، طی گزارشی که چند ماه پیش از سوی اپل منتشر شد نشان می‌دهد طی دوره زمانی ۷ روزه تا ۲۳ مارچ ۲۰۱۴ ، ۸۵ درصد از کاربران اپل به iOS7 مهاجرت کرده‌اند ، حالا یه یه سوال ، به نظرتون چند در صد کاربران آندروید به کیت کت مهاجرت کرده اند ؟ طبق گزارش سایت خودتون ( فارنت ) به گفته ی آقای امین فیض پور در ساعت 21:00 روز 18ام خرداد 1393 : (اندروید 4.4 کیت‌کت حالا 14 درصد از بازار اندروید را در اختیار دارد)

        1. محسن صحافی می‌گوید

          نه دوست عزیز.. توقع نداریم.. شما فرمودید همه دارندگان iOS من خواستم خودتون متوجه اشتباهتون بشید.. ما اصلا قرار نیست اینجا یه طرفه قضاوت کنیم و سعی می کنیم تمامی جهات رو بررسی کنیم. مشکل اندروید و آپدیت نشدنش رو هم فکر نکنم باید من پاسخگو باشم :)
          موفق باشید..

          1. مهدی می‌گوید

            من نه اندرویدی ام نه ای او اسی ولی این مشکل عدم بروز رسانی اندرویدیها واقعا یه مشکل جدی هست که افراد باید تو تصمیم گیریها شون مد نظر داشته باشن و آنهم از اونجا نشات میگیره که تولید کننده سخت افزار و سیستم عامل یکی نیستند یعنی یه گجت اندرویدی نهایتاً یکسال ساپورت سیستم عاملی میشه .
            در نقطه مقابل جدا از مسائل جانبی اپل گرونی بیش از حد یه 16 گیگ حافظه خشک و خالی واقعا برای خیلیا غیر قابل هضمه
            امیدوارم هر گجتی دارید لذتش رو ببرید

      2. EventCloud می‌گوید

        سلام.
        eventCloud رو معرفی نمی کنید؟

    2. اردلان می‌گوید

      از همین جا میشه به علم و سواد اپلی ها پی برد
      ضمن اینکه خوب مگه چندتا دیوایس اپلی هست که نشه به iOS8 رفت
      حالا چندتا دیوایس اندرویدی هست؟!
      تفاوت سخت افزاریشون چیه؟!
      خب معلومه نمیشه
      ولی اپل همه دیوایسهاش از سخت افزار مشابه برخورداره
      بیاد نسب هم نشه رو گوشیهاش و تبلتهاش
      والااااا

    3. سعید می‌گوید

      اگه بخوایم این مقایسه رو انجام بدیم باید بین انواع آیفون و گجت های سری نکسوز مقایسه کنیم که حقیقی تر باشه