درس‌هایی از عکاسان حرفه‌ای برای عکاسی در سفر

با آغاز تابستان و فصل تعطیلات، روزهای سفر آغاز می‌شود و آنهایی که اهل سفر باشند، بار خود را می‌بندند و رهسپار سفر می‌شوند. یکی از تفریحات ویژه برای سفر، عکاسی از مناظر شهری و طبیعی و جاذبه‌های گردشگری منطقه‌ای است که به آن سفر کرده‌ایم.

1

دوربین خود، در هر کیفیتی که باشد، در می‌آوریم و شروع به عکاسی می‌کنیم. عکس‌های خود را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم تا دوستان خود را با هیجانات سفر خود شریک کنیم. اما واقعیت این است که در اغلب موارد عکسی که گرفته‌ایم، حتی 10 درصد از آن‌چیزی که خودمان تجربه کرده‌ایم را هم به مخاطب انتقال نمی‌دهند. پس چه کنیم تا تجربه سفرمان به عکس‌هایمان منتقل شوند. در این مطلب، ضمن برشمردن نکاتی ویژه در مورد عکاسی در سفر، و همچنین نمایش چندین مورد زیبا از عکاسی سفر، توصیه‌های چندین عکاس حرفه‌ای در مورد این ژانر عکاسی را نیز با شما در میان می‌گذاریم.

vacation Photography lessons 01

عکاسی از مناظر طبیعی

یکی از توصیه‌های قدیمی اما کاربردی در عکاسی این است که هنگام عکاسی منظره، قبل از گرفتن عکس، خط افق را در جای مناسبی از ترکیب‌بندی عکس قرار دهیم. در اکثر موارد یکی از این دو راه انتخاب می‌شود؛ یا آسمان سطح بیشتری از عکس را می‌پوشاند یا پیش‌زمینه بر عکس مسلط می‌شود. اگر آسمان خیلی معمولی و بدون جذابیت به نظر رسید، خط افق را در یک سوم بالای کادر قرار دهید. اما اگر آسمان ابری و درهم ریخته و جذاب به نظر رسید، خط افق را به یک سوم پایینی کادر انتقال دهید تا زیبایی آسمان به تصویر شما منتقل شود.
به خطوط گرافیکی منظره‌ها به دقت نگاه کنید. این خطوط عناصر قدرتمند عکس هستند که به آن تحرک می بخشند. خطوط افقی، عمودی یا مورب که عمق و مقیاس را وارد عکس کرده و با ایجاد تمایز بین سطوح، بیننده را مجذوب خود می‌کنند.

Darren Rowseدارن رُوز
عکاس
یکی از سوال هایی که باید هنگام عکاسی منظره از خودتان بپرسید این است که «چگونه نگاه مخاطبم را به سمت آن چیزی که دوست دارم جلب کنم؟» . بهترین راه برای رسیدن به این هدف، قرار دادن خطی در کادر است که نگاه بیننده را به سمت چیزی که مدنظر ماست رهنمون کند.

vacation Photography lessons 02بیشتر مردم هنگام عکاسی منظره، تصویری ساکن و منفعل از آن ثبت می‌کنند. این بار در تعطیلات خود سعی کنید حرکت در طبیعت را به عکس خود منتقل کنید؛ رقص درختان در وزش باد، حرکت موجها در ساحل، سقوط آب از آبشار، بال زدن پرندگان و حرکت ابرها از جمله تحرک‌های طبیعت هستند. با این کار شما عکسی ثبت می‌کنید که زمان در آن جریان دارد. برای ثبت حرکت در عکس باید سرعت شاتر دوربین را پایین بیاورید. البته این به سوژه بستگی دارد، اما سرعت 3 تا 4 ثانیه معمولاً برای عکاسی منظره توصیه می‌شود.
در سفر معمولاً با چشم‌اندازهای زیبای بسیاری روبرو می‌شویم. برای ثبت آنها، همانند آن چیزی که چشم می‌بیند، به‌یاد داشته باشید که عکاسی پانوراما بهترین گزینه است. در حال حاضر اکثر گوشی‌های همراه هوشمند، مجهز به اپلیکیشن برای ثبت پانوراما هستند. در صورت نداشتن این اپلیکیشن‌ها، می‌توانید آنها را از روی اینترنت دانلود و بر روی گوشی خود نصب کنید.

vacation Photography lessons 03بسته به شرایط آب و هوایی، مناظر می‌توانند صورت‌های بسیار متفاوتی از خود نشان دهند. در واقع، انتخاب زمان مناسب برای عکاسی از یک منظره، بسیار مهم است. اکثر عکاسان مبتدی، هوای صاف و آفتابی را برای عکاسی انتخاب می‌کنند. در حالی که هوای ابری و اصطلاحاً نامساعد، زمان بسیار بهتری برای عکاسی از ابرهایی است که سطوح متفاوتی از تون‌های روشن را در اختیار ما می‌گذارند. در چنین آب و هوایی عواملی مثل وزش باد شدید، مه، ابرهای درحال حرکت، خورشید که اندکی در تاریکی فرو رفته است و همچنین رنگین‌کمان، جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای به عکس می‌بخشند. چنین آب و هوایی را به هیچ‌وجه از دست ندهید و تا هوا دوباره صاف و آفتابی نشده دست از عکاسی نکشید. هر لحظه از چنین شرایطی، می‌تواند عکس فوق‌العاده و منحصربه‌فردی برای شما شود.
عکاسی هنگام طلوع و غروب آفتاب، جذابیت عکس را تضمین می‌کند. عکاسان به محدوده زمان طلوع و غروب آفتاب «زمان طلایی» می‌گویند. این نام‌گذاری دو دلیل دارد؛ اولاً در چنین زمانی، آفتاب نور زرد رنگ بسیار زیبایی را به طبیعت ساطع می کند که در زمان‌های دیگر روز شاهد آن نیستیم. دوماً به دلیل زاویه تقریباً افقی خورشید نسبت به زمین، نور در حالت متفاوتی به زمین تابیده شده و باعث زیباتر شدن و متفاوت دیده شدن بافت‌ها و احجام می‌شود.

Ivan Anisimov01ایوان آنیسیموف
فوتو ادیتور
بهترین نور برای عکاسی، عصرها قبل و هنگام غروب آفتاب است. در زمان‌های دیگر کنتراست شدید نور، عکس را به کشتن می‌دهد. اگر خوش‌شانس باشید و هوا ابری باشد و مه یا طوفان هم در کار باشد، زیبایی عکس شما دو چندان می شود. این مساله مهم را مدنظر داشته باشید که چنین شرایطی برای قرار گرفتن در پس زمینه عکس از بنا و یا پرتره (چهره) نیز باعث جذابیت عکس می‌شود.

vacation Photography lessons 04عکاسی از جاذبه های گردشگری

vacation Photography lessons 05بیشتر عکاسان مبتدی تمایل دارند عکس‌هایشان شبیه به کارت پستال‌ها باشد. یقیناً آرزوی همه آنها گرفتن عکسی شکوهمند از بناهایی مانند برج پیزا یا اهرام ثلاثه است. به هر حال، این بناها یکی از دلایل اصلی جذب گردشگر هستند.
البته که رفتن به فرانسه، بدون داشتن عکسی از برج ایفل معنا ندارد. با این حال، به جای تلف کردن وقت خود با گرفتن عکس‌های مختلف از تمام قد تکراری برج، با قرار گرفتن در زوایای مختلف و با قرار دادن برش‌هایی از برج در کادر و یا تمرکز بر روی بافتهای خاص آن، دید تازه‌ای از برج را نشان دهید. خلاق باشید و با چند عکس مختلف سعی در ایجاد روایت داشته باشید. گاهی اوقات با قرار دادن چندین عکس از جزئیات یک بنا، کولاژهای بسیار زیبایی خلق می‌شوند.

Lizaveta Seledaلیزاوتا سِلِدا
عکاس
من شدیداً به این ایده اعتقاد دارم که لازم است که آن چیزی که می‌بینم و در ذهن دارم را دور بریزم و به فکر ابداع چیز جدیدی باشم. برخی کلیشه‌ها در عکاسی به قوانین بسیار بسیار ثابتی محدود می‌شوند که این قوانین گاهاً خنده‌دار هستند. همه ما برج پیزا و اهرام ثلاثه را دوست داریم. برای عکاسی از چنین بناهایی باید اطراف آنها قدم بزنید، بنشینید، خم شوید ، بالا روید و … تا بهترین کادر را پیدا کنید.

سفر قبلی خود را بیاد آورید. حتماً شما هم همرنگ جماعت شدید و شروع به عکاسی از بناها و ساختمان‌های معروف کردید. در حقیقت روح شهر را رها کردید. دکه‌های رنگارنگ، میوه‌های تازه در بازارچه‌ها، محله‌ها، دستفروشان و نوازندگان خیابانی و گذرهای آذین‌بندی شده؛ در حقیقت اینها روح شهر هستند. این‌بار که به سفر رفتید، کلیشه‌های کارت پستالی را کنار بگذارید و سعی کنید دید شخصی خود از شهر را ثبت کنید.

vacation Photography lessons 06

Ivan Anisimov01ایوان آنیسیموف
فوتو ادیتور
به نظر من، برای عکس‌هایی که در سفر گرفته می‌شوند، این خیلی مهم است که حس عکاس از آن محل به عکس منتقل شده باشد. دلیل عدم این اتفاق در اغلب موارد این است که چشم ما به شکلی وسیع و با کادری که چندان حاشیه‌هایش مشخص نیست اطراف خود را می‌بیند، در حالی که کادرهای عکاسی به شدت محدود هستند. همین محدودیت باعث رخوت در عکس می‌شود. وقتی درحال عکاسی از یک عمارت تاریخی هستید، صبر کنید تا چند توریست در پیش زمینه شما ظاهر شوند، تا عکس شما از انفعال خارج شده و برای خود روایتی داشته باشد. تمام اینگونه عکس‌ها که داستان و روایت در بطنشان دارند، دارای حال و هوا و ریتم مشخصی هستند. برای اینکه حرف خود را تکمیل کنم، باید اضافه کنم که نباید عکاسی از جزئیات را فراموش کنید، حتی در مواردی که خیلی هم بزرگ هستند. می‌توانید این کار را با دقت بر بافت‌ها و ساختارهای معماری انجام دهید.

vacation Photography lessons 07

Valerie Jardinوالری یاردین
عکاس
در تعطیلات، برای هر روز، یک یا دو موضوع مشخص برای عکاسی مدنظر قرار دهید؛ به عنوان مثال، جزئیات جذاب آثار معماری در رم. این مساله به شما کمک می کند که بتوانید تمرکز کنید و از شرایط مغشوش سوژه‌های مختلف شما را رها می‌کند. البته اگر سوژه بسیار جذاب و بکری پیدا کردید، دریغ نکنید. به هر حال در مسافرت هستید و باید از آن لذت ببرید.
از تابلو نوشته‌ها، لیست قیمت در میوه فروشی‌ها، نشانه‌های محلی، کیوسک‌های روزنامه‌فروشی با روزنامه‌های محلی و هر آن‌چیزی که آن منطقه را متمایز می‌کند عکاسی کنید. این سوژه‌ها حس زندگی در آن محل را به مخاطب عکس منتقل می‌کند.

vacation Photography lessons 08عکاسی از مردم محلی

گزارش شما از سفرتان کامل نخواهد بود، اگر از مردم محلی عکاسی نکنید. مردمی که درحال خرید روزنامه‌اند، در حال جدا کردن گل‌ها در گل‌فروشی هستند، در حال خوردن قهوه در کافی شاپ هستند و یا سگ‌شان را به گردش می‌برند. خیلی ساده، جایی را برای خود انتخاب کنید و همان‌جا منتظر بمانید. سوژه خود به خود جلوی شما ظاهر می‌شود. فقط باید تیز باشید و به موقع عکس‌تان را بگیرید.

Lizaveta Seledaلیزاوتا سِلِدا
عکاس
عکس می‌تواند از شخصی باشد که برای شما جذاب است یا نه کاملاً برعکس از آن خوشتان نمی‌آید. من عاشق عکاسی از مردم در خیابان‌ها هستم. اغلب این‌کار را با احتیاط و آرام انجام می‌دهم تا سوژه متوجه من نشود. در این حالت عکس واقعی‌تر و زنده‌تر خواهد بود.

vacation Photography lessons 09توصیه این عکاسان را سرلوحه کار خود قرار دهید و سعی کنید یک گزارش تصویری با روش عکاسی پی در پی (multiple frames) تهیه کنید. برای شروع زاویه دیدی باز از یک مکان، بطور مثال بوتیک انتخاب کنید.سپس عکس‌هایی از فروشندگان، خریداران در حال پرداخت پول، خنده کودکان، سالخوردگان و سیگار کشیدن افراد بگیرید. این سوژه‌ها عکس‌های شما را خاطره‌انگیز می‌کنند.

Ivan Anisimov01ایوان آنیسیموف
فوتو ادیتور
برای اینکه مردم در عکس‌هایتان طبیعی بیفتند، بهتر است که از آنها با فاصله عکاسی کنید. استفاده از لنز تله به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند، هرچند کمی کار شما را به دلیل کاهش عمق میدان سخت می‌کند. البته می‌توانید به سوژه نزدیک شوید و وانمود کنید که درحال عکاسی از چیز دیگری هستید. همچنین می‌توانید از دوربین‌های کامپکت که عمق میدان بسیار بالایی دارند استفاده کنید.

vacation Photography lessons 10البته عکاسی از گروه‌های رسمی و معمول مردم بد نیست، اما اگر به جای آن چند جوان که در یک فست فود جمع شده‌اند و همبرگر می‌خورند و یا گروه نوجوانانی که گل کوچک بازی می‌کنند را انتخاب کنید، عکس‌های شما جذابیت بیشتری خواهند داشت. حتماً در آینده رغبت بیشتری برای دیدن اینگونه عکس‌ها خواهید داشت.
چطور می‌شود اگر در عکس‌هایی که از تعطیلاتتان دارید، خودتان هم حضور داشته باشید؟ قطعاً این برای همه ما بسیار جذاب است. می‌توانید با سپردن دوربین به افراد دیگر این کار را انجام دهید. البته در این کار هم بهتر است دقت به خرج دهید تا عکس‌های خلاقانه‌ای داشته باشید.

vacation Photography lessons 11

Lisa Bettanyلیزا بتانی
عکاس
قبل از اینکه دوربین را به کسی بدهید تا از شما عکس بگیرد، تمام تنظیمات آن را انجام دهید تا برای فرد مورد نظر تنها فشار دادن دکمه باقی بماند. اینطوری دیگر خیالتان راحت است که وقتی از سفر برگشتید، خودتان در عکس هستید، نه زمین و آسمان و …

vacation Photography lessons 12عکاسی از غذاهای محلی

vacation Photography lessons 13تمرین عکاسی از غذاها، بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که اغلب درباره آن صحبت می‌کنند. اجاق گاز و امثالهم را فراموش کنید و به دنبال جایی باشید که نور روز از آن به داخل می تابد. به یاد داشته باشید که غذاها تنها در نور طبیعی درست ثبت می‌شوند و نورهای مصنوعی و فلاش، غذا را نیز مصنوعی جلوه می‌دهد.

Jaymi Heimbuch01جیمی هیمبوش
عکاس
با عکاسی از مراحل پخت و آماده و سرو شدن غذا، عکس‌های خود را به غذا آغشته کنید. با گرفتن عکس‌هایی که در آنها تحرک وجود دارد، حس قرار گرفتن در عکس را به مخاطب خود منتقل کنید. بشقاب نیمه‌تمام، قاشق‌های درهم، تکه‌های نان و … ؛ اینها جزئیات کوچکی هستند که مخاطب عکس را در لذت غذا خوردن شما شریک می‌کنند. اگر از بشقاب همانطور که سرآشپز سرو کرده است عکس بگیرید، تحرک را از عکس خود گرفته‌اید.

  Source: lookatme.ru

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. شبنم می‌گوید

    مطالب جالب و جدیدی بود.. عالی