تمام چیزهایی که باید در هنگام خرید ویدئو پروژکتور به آنها توجه کنیم!

ویدئوپروژکتور، از آن دست محصولاتی است که پیش از این استفاده از آن در کشور ما رایج نبود. اما امروزه، با افزایش استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای آن، احساس نیاز به وجود دستگاهی که از طریق آن بتوان مطالب موجود در رایانه را برای افراد زیادی نمایش داد، بیش از پیش احساس می‌شود. هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها، مدارس، سازمان‌ها و ارگان ها درحال تجهیز به دستگاه ویدئو پروژکشن هستند اما هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم، تا ویدئوپروژکتوری مناسب برای نیازهایمان داشته باشیم.

13

مهم‌ترین مشخصه‌ها در ویدئو پروژکتور

برای انتخاب ویدئو پروژکتور، بسته به مصارف آن، چند مشخصه مهم را باید در نظر گرفت:

برایتنس (Brightness)

همان مقدار نور تابیده شده توسط پروژکتور است، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب ویدئو پروژکتور است. واحد اندازه‌گیری برایتنس در اغلب برندها، لومن (Lumen) است. تقریباً برای هر نوع مصرفی، برایتنس اولین مشخصه مهم پروژکتور است.

عمر لامپ

معمولاً بر حسب ساعت بیان می شود، دیگر ویژگی است که باید حتما به آن توجه کنید تا به این زودی‌ها به فکر تعویض حیاتی‌ترین قطعه ویدئوپروژکتور خود نباشید!.

کنتراست (Contrast)

کنتراست ارائه شده توسط پروژکتور که به صورت نسبتی با مخرج یک بیان می‌شود، مشخصه مهمی است که در برخی مصارف بسیار مهم است که کمتر به آن پرداخته شده است. میزان کنتراست، دامنه نوریست که توسط پروژکتور قابل بازیابی است. به طور مثال کنتراست این ویدئو پروژکشن اپسن 5000:1 است. برای رسیدن به نتیجه دقیق‌تر و محاسبه پله‌های (Stops) کنتراست، کافیست عدد کنتراست را آنقدر تقسیم به دو کنید تا به مخرج یک برسید. تعداد دفعاتی که عدد شما به دو قابل تقسیم است، مشخص‌کننده مقدار پله کنتراست ویدئو پروژکتور شماست.

با فرمولی که گفتیم، ویدئو پروژکتوری با کنتراست 5000:1 ،حدود 12 پله کنتراست دارد. ویدئو پروژکتوری که کنتراست آن 10.000:1 باشد، یک پله کنتراست بیشتر یعنی 13 پله کنتراست دارد و ویدئو پروژکتوری که کنتراست آن 2500:1 باشد یک پله کنتراست کمتر یعنی 11 پله کنتراست دارد. با دانستن این مطلب اعداد مطرح شده درباره کنتراست شما را گول نخواهد زد و حالا می‌دانید که همانطور که اختلاف کنتراست 2000:1 با 1000:1 ، یک پله است، اختلاف 1000:1 و 5000:1 هم یک پله است و بزرگی اعداد شما را به اشتباه نخواهد انداخت. دانستن این محاسبه در انتخاب پروژکتور در مصارفی که کنتراست اولویت بالایی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

اندازه تصویر (Resolution)

اندازه تصویر یا همان رزولوشن، که ابعاد پیکسل‌های نمایش داده شده توسط پروژکتور را بیان می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. معمولاً استانداردهایی مانند XGA یا HD در این مشخصه بیان می‌شوند و نیازی به گفتن نیست که کیفیت جزئیات به نمایش در آمده را می‌توانید از این مشخصه بفهمید!

حداقل و حداکثر فاصله پروژکتور تا پرده نمایش

این مورد که با اصطلاح Throw Distance بیان می‌شود، مشخصه‌ایست که همه خریداران حتماً باید به آن توجه کنند. این مشخصه، کمترین و بیشترین فاصله‌ای که پروژکتور می‌تواند از پرده داشته باشد، بدون اینکه در تصویر مشکلی به وجود بیاید و یا دچار افت نور شود را بیان می‌کند.

اندازه واقعی تصویر (Image Size)

اندازه‌ایست که حداکثر و حداقل قطر تصویر تضمینی ارائه شده توسط پروژکتور را معرفی می‌کن که به نوبه خود قابل اهمیت است.

چی مناسبه برای کجا بخریم؟

کلاس‌های درس

استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس‌های درس، معمولاً برای نمایش عکس، شکل و نمودار و بطور خاص فایل‌های پاورپوینت است. با در نظر گرفتن یک کلاس درس کوچک، مقدار برایتنس توصیه شده برای ویدئوپروژکتور، با این پیش فرض که می توان چراغ‌های کلاس را خاموش کرد، بین 2000 تا 3000 لومن است. نکته دیگری که باید مد نظر داشت، حداقل فاصله ویدئو پروژکتور تا پرده است که این یکی بستگی به اندازه کلاس دارد. معمولاً با کمترین بودجه، می‌توان ویدئو پروژکتوری با این مشخصات تهیه کرد.

سالن‌های کنفرانس

در این زمینه بزرگی سالن بسیار مهم است. بسته به بزرگی سالن، برایتنس توصیه شده، بین 5000 تا 8000 لومن است. این مساله نیز باید مدنظر قرار گیرد که هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور آیا امکان خاموش کردن چراغ‌های سالن وجود دارد یا خیر؟

درصورتی که تا حدودی امکان فراهم کردن تاریکی وجود داشته باشد، همان 5000 لومن برای برایتنس کافیست. اگر پروژکتور فقط برای کنفرانس استفاده می‌شود، نیازی به کنتراست و رزولوشن بالا نیست. فاصله پروژکتور تا پرده و اندازه تصویر روی پرده، با توجه به امکان بزرگ بودن سالن نیز بسیار مهم است. هنگام نصب پروژکتور حتماً باید فاصله استاندارد را مد نظر داشت تا تصویر دچار افت نور نشود.

نمایشگاه‌ها

در این موارد، امکان تاریک کردن محیط وجود ندارد، بنابراین برایتنس بسیار بالایی توصیه می‌شود. البته اگر اندازه تصویر کوچک برای کار شما کفایت کند و پروژکتور را بتوانید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن تا پرده نصب کنید، خیلی نباید نگران برایتنس باشید. بنابراین حداقل فاصله پروژکتور تا پرده نیز بسیار مهم است. با این تفاسیر برای این کار برایتنسی حدود 4000 تا 6000 باید در نظر بگیرید.

در صورتی که قصد استفاده ویدئو پروژکتور در نمایشگاه دائمی را دارید و دستگاه باید ساعت‌های زیادی و به صورت متمادی به کار خود ادامه دهد حتماً باید عمر لامپ را جزو اولویت های خود قرار دهید. رزولوشن و کنتراست، با توجه به بی اهمیت بودن کیفیت تصویر در اغلب اینگونه مصارف، معمولاً در اولویت قرار نمی‌گیرند.

سالن های آمفی تئاتر و سینماهای کوچک

بهتر است قبل از هر حرف دیگر از کنتراست بگوییم. مهم‌ترین و مهم‌ترین مشخصه برای ویدئو پروژکتورهای سالن‌های سینما و آمفی تئاتر، که مهم‌ترین و تنها کاربری آنها نمایش فیلم است، کنتراست است. این مساله که چه میزان کنتراست برای این مصارف توصیه می شود، بستگی به بودجه شما دارد. برای مصارفی که قبل از این برشمردیم، کنتراست 4000:1 نیز پاسخگو بود. اما برای این مورد از استفاده، کنتراست پیشنهادی ما، 1.000.000.000:1 است. خیلی نگران نباشید، چون این، مقدار کنتراست کاملا ایده‌آل است.

با این حال اولویت اصلی شما کنتراست است و باید به دنبال بالاترین کنتراست در محدوده بودجه خود باشید. اولویت بعدی شما باید رزولوشن باشد. خوشبختانه رزولوشن Full HD که مناسب‌ترین رزولوشن موجود است، چندان تفاوت قیمتی با دیگر رزولوشن‌ها ندارد. بزرگترین اندازه واقعی تصویر هم فاکتور مهمی برای انتخاب ویدئو پروژکتور برای این مصارف است. با کمترین اختلاف قیمت، می توانید به تصویری 300 اینچی برسید.

باتوجه به حتمی بودن تاریکی سالن‌های آمفی تئاتر، برایتنس تقریباً کم ترین اهمیت را دارد. برایتنسی بین 3000 تا 4000 لومن براحتی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. البته اگر بودجه خوبی دارید، بد نیست که سراغ برایتنس‌های بالاتر هم بروید. اگر ویدئو پروژکتور کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمر لامپ نیز مقوله‌ایست که با کم در نظر گرفتن آن، می توانید در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.

سینمای خانگی

تقریباً تمام مواردی که برای سالن های سینما گفتیم، اینجا نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که با دُز پایین‌تر هم به هدف خود می‌رسید. اینجا برایتنسی حدود 2000 لومن، به راحتی مناسب‌ترین روشنایی تصویر را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اما مهم ترین چیزی که باید مد نظر داشته باشید، فاصله پروژکتور تا پرده و اندازه واقعی تصویر است. در سایت‌های شرکت‌های ارئه دهنده ویدئو پروژکتور، معمولاً نرم‌افزاری وجود دارد که با توجه به فاصله پروژکتور تا پرده، اندازه تصویر نمایش داده شده در یک ویدئو پروژکتور خاص را محاسبه می‌کند.

از طریق این سایت نیز می‌توانید، با جستجوی ویدئو پروژکتور موردنظر خود، اندازه بزرگترین تصویری که در اتاق شما ارائه می‌دهد را محاسبه کنید. وجود پورت به تعداد کافی، نکته دیگری است که کسانی که چند وسیله را به طور همزمان به ویدئو پروژکتور خود متصل خواهند کرد، باید به آن توجه کنند. فراموش نکنید که تصویر ویدئو پروژکتور را باید حتماً در اتاق تاریک تماشا کرد.

حرف آخر!

اینها مهم‌ترین نکات و تجارب عمومی بود که باید در هنگام خرید یک ویدئو پروژکتور به آنها توجه کنید اما مطمئنا تجارب شخصی نیز وجود دارند که اگر به انها دست یافته‌اید مطمئنا برای سایرین ارزشمند خواهند بود و بهتر است همین جا انها را با باقی خوانندگان در میان بگذارید!

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

13 نظر برای این مطلب
  1. مهدی می‌گوید

    سلام امکانش هست از ویدیو پروژکتور به جای مانیتور استفاده کرد؟
    بدون اینکه محیط رو تاریک کنیم و در روشنایی روز؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بستگی به دستگاه داره اما باید تاریکی کافی داشته باشید. اگر محیط پرنور و کار طولانی مدت هست به نظرم اصلا منطقی نیست

      1. مهدی می‌گوید

        این موضوع رو برای بینایی پرسیدم چون چشم ها بعد از کار طولانی مدت با مانیتور خشک میشه ولی احتمالا ویدیو پروژکتور اینططور نیست
        اگر راه دیگه ای به ذهنتون میرسه ممنون میشم بگید

        1. محسن صحافی می‌گوید

          فکر نمی کنم ویدیو پروژکتور براتون مناسب باشه.

  2. محمد مهدی شریف نژاد می‌گوید

    سلام . یه سوال دارم. میزان شدت روشنایی تصویر روی پرده سینما چند لوکس باید باشه؟ اگر پرده سینما در محیط باز باشه چی؟ واسه نمایش فیلم می پرسم. ممنون

  3. اسلامی می‌گوید

    سلام برای اسکن سه بعدی چه ویدئو پروژکتوری باید بخرم؟

  4. پیمان سهرابی می‌گوید

    سلام ودرود برشما.امروز یک دستگاه کاسیو1600خریداری
    کردم به قصد سینما خانگی با لومن 3500وکنتراست1400.1نمیدونم انتخاب درستی داشتم؟ چند روز تحقیق داشتم با توجه به برندهای مختلف اینو پسند کردم در حال حاضر قصد خرید پرده سقفی 3*3برقی ریموت دار رادارم راهنمایی بفرمایید چون پرده خیلی مهمه .با تشکر.پیمان سهرابی

  5. داود شریفی می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    آیا فاصله در لومن تاثیر داره مثلا دیتا پروژکتوری با 6000 لومن که از فاصله 3 متری تصویر 74 اینچ میده با دیتا پروژکتوری که از فاصله 80 سانتی با لومن 3000 یا 3500 این تصویرو میده برابره یا نه میتوین توضیح بدین ممنون میشم

  6. Ehsan می‌گوید

    سلام
    بسیار مطلب خوبی بود ! فقط چندتا سوال !؟
    برای یک اتاق خانگی، چه دستگاهی خوبه که بشه باهاش فیلم HD نگاه کرد ؟!
    قیمتش در ایران چقدر خواهد شد !؟
    ویدئو پروژکتور های قابل حمل چه کیفیتی دارند ؟!
    ممنون

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      پروژکتورهای پرتابل برای کارهایی مثل پرزنتیشن و از این قبیل مناسب هستند، ولی اصلاً نمیشه درباره کیفیتشون بحثی کرد.
      متاسفانه توی ایران با محدودیت برند و مدل طرف هستیم. ضمناً وارد کننده ها با قیمت هایی بسیار بیشتر از قیمت مرجع جنس رو توی ایران می فروشن. اگه برای درست کردن یک سینمای خانگی ویدئو پروژکتور می خواهید، یه مدل از اپتما هست که مخصوص سینمای خانگیه. قیمتش توی سایتهای خارجی حدود 750 دلاره ولی توی ایران نزدیک به چهار و نیم میلیون آب می خوره! اما خوبیش اینه که بین مدلهای محدودی که توی ایران هست، تقریباً تنها مدلیه که برای سینمای خانگی مناسبه! اگه فیلم باز هستی این نکته رو فراموش نکن که ویدئو پروژکتور کیفیتی به مراتب بهتر از LCD یا LED و … داره.
      Optoma HD131

      1. Ehsan می‌گوید

        خیلی ممنون

  7. Amir می‌گوید

    با وجود افزایش استفاده از تخته های هوشمند
    کم کم استفاده از پرژکتور کم میشه
    چون هم قابلیت های بیشتری داره و قدرت مانور بیشتری هست
    انواعی از اون حتی نیاز به رایانه جدا هم ندارند !!!
    و هم مثل پروژکتور نیازی به تعویض لامپ نداره و عمرش خیلی بیشتر هست

    1. محسن صحافی می‌گوید

      این موضوع البته نه به طور کامل اما فقط در مورد اماکن آموزشی صدق می کنه..