تمام چیزهایی که باید درباره F-35 مدرن‌ترین و گران‌ترین جنگنده ساخت بشر بدانید

از قدیم الایام بشر همواره تمایل داشته تا آسمان‌ها را نیز همچون زمین به تسخیر خود درآورد؛ این آرزو سرانجام در نیم قرن اخیر به واقعیت تبدیل شد. در این مقاله قصد داریم شما را به طور خلاصه با مدرن‌ترین و گران‌ترین جنگنده ساخت بشر یعنی F-35 ملقب به Lightning یا صاعقه آشنا کنیم.

185

اولین بار استفاده گسترده و موثر از هواپیماهای جنگی به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد؛ در واقع اولین بار ارزش بالای نیروهای رزمی هوایی در جنگ جهانی دوم مشهود شد. البته در جنگ جهانی دوم هواپیماها برای نیروی رانش خود از موتورهای ملخی استفاده می‌کردند و هواپیماهای به اصطلاح ملخی دارای بیشینه سرعت زیر یک ماخ هستند( یک ماخ برابر با سرعت صوت در هوای مورد بررسی است) جالب است بدانید که اولین بار استفاده از موتور جت در هواپیماهای جنگی به اواخر جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد؛ زمانی که نیروهای آلمانی به شدت در محاصره نیروهای ارتش سرخ بودند مهندسین آلمانی توانستند اولین هواپیماهای جنگنده با پیش‌رانش جت را بسازند که با وجود زمان کارکرد کم آن گروه از هواپیماها باز تأثیر شگرفی بر نتیجه نبردهای هوایی داشت، البته افسوس که دیر به کار گرفته شدند!

World-War-2-aircraft

 بعد از پایان جنگ جهانی دوم تمام دولت‌ها که از تأثیرگذاری نیروی هوایی به‌خوبی آگاه شده بودند، شروع به انجام پژوهش‌های بزرگی در راستای گسترش و ارتقای نیروی هوایی خود کردند که نهایتاً منجر به پیشرفت افسارگسیخته این نیرو ظرف مدت 50 سال شد به‌گونه‌ای که امروزه بعد از فنّاوری زیردریایی‌ها، هواپیماهای جنگنده از پیشرفته‌ترین فنّاوری‌ها در بعد سلاح‌های نظامی محسوب می‌شوند. در ادامه با یکدیگر به برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌ترین و گران‌ترین هواپیمای جنگنده ساخت بشر یعنی F-35 می‌پردازیم.


F-35-lightning-2

مشخصات عمومی

اف-35 صاعقه ( F-35-Lightning): هواپیمای اف-35 ساخت شرکت Lockheed Martin با همکاری شرکت‌های بزرگ دیگر همچون نورثروپ گرومن واقع در آمریکاست،F-35  یک جنگنده نسل پنجم و تک‌سرنشین و تک موتوره و اولین جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی محسوب می‌شود. البته در راستای ساخت این هواپیما تقریباً یک ائتلاف بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم شرکت داشته‌اند که از جمله آن کشورها می‌توان به انگلستان، دانمارک، کانادا، ترکیه، ایتالیا، استرالیا، اسرائیل و … اشاره کرد. از ویژگی‌های این هواپیما می‌توان به‌صورت کلی به مافوق صوت بودن، رادارگریز بودن، چندمنظوره بودن ( برتری هوایی، فرماندهی نیروها، حملات هوا به زمین، حملات هوا به دریا، جنگ الکترونیک )،عمودپرواز بودن (در برخی از مدل‌ها)، دارای کابینه مجهز به آخرین سامانه‌های جنگی و چندبعدی، چابکی بسیار  زیاد، توانایی پرواز و فرود بر روی باندهای کوتاه ( ویژه استفاده در ناوهای هواپیمابر)  اشاره کرد. در کل به ادعای شرکت Lockheed Martin شرکت سازنده اف-35 این جنگنده تنها هواپیمای نسل پنجم چندمنظوره جهان محسوب می‌شود.

F-35-dimension

مشخصات هندسی

 از نظر ابعادی این جنگنده دارای 15.6 متر طول و 4.36 متر ارتفاع و فاصله بین دو بال 10.7 متر و مساحت سطح بال 42.7 مترمربع و طول دم افقی 6.65 متر و وزن خالی 32300 پوند و ظرفیت حمل 13100 پوند سوخت و توانایی حمل 6800 کیلوگرم مهمات است.

F-35-weapons


نوع تسلیحات مورداستفاده

درباره تسلیحات مورداستفاده در جنگنده‌ها می‌شود بحث‌های فراوانی انجام داد ولی اگر بخواهیم به‌صورت عمومی صحبت کنیم این تسلیحات به سه گروه عمده تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت است از تیربار هواپیما که برای جنگ‌های در فاصله کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، موشک‌های هوا به هوا که برای جنگ‌های هوایی برای فاصله‌های متفاوت مورداستفاده قرار می‌گیرند (که البته این موشک‌های هوا به هوا خود به دو دسته راداری و حرارتی تقسیم‌بندی می‌شوند)، و همچنین موشک‌های هوا به زمین که آن‌ها نیز تقسیم‌بندی‌های خود را دارند. در کل این جنگنده به‌صورت استاندارد توانایی حمل 2 موشک فوق پیشرفته هوا به هوای AIM 120 و همچنین دو بمب هوشمند قابل هدایت 1000 پوندی GBU-32 است.

f-35-gbu-32

در نتیجه این ترکیب‌بندی سلاح‌ها، این هواپیما قادر است هم در هوا و هم بر روی زمین بسیار خطرناک ظاهر شود. جای ذکر است که این جنگنده با مقداری تغییر در ساختار نرم‌افزاری و همچنین سخت‌افزاری قادر به حمل انواع دیگر موشک‌های راداری مثل sparrow  نیز هست ولی موشک‌های ذکرشده از کارایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. البته زمانی به قدرت واقعی این سلاح‌ها پی می‌بریم که بدانیم این هواپیما دارای رادارهای بسیار قوی و همچنین سیستم کنترل بسیار هوشمند است.


نیروی پیش‌رانش

در رابطه با نیروی پیش‌رانش نیز بایستی بدانید که نکته اصلی و برگ برنده در جنگ‌های نزدیک هوایی توان شتاب‌دهی موتور جنگنده به جنگنده است؛ چرا که در درگیری‌های نزدیک تغییر جهت‌های ناگهانی و شتاب گیری‌های آنی رمز مورد اصابت قرار نگرفتن است وگرنه موشک‌های حرارتی و یا راداری با میانگین سرعت 4 ماخ بدون شک شما را شکار خواهند کرد.

F-35-dogfight

 حال در رابطه با شتاب‌گیری آنی در موتورهای جت از سیستم پس‌سوز استفاده می‌شود که البته تا حدود 50% توان موتور را بالا می‌برد ولی در عوض مصرف سوخت را به‌شدت افزایش می‌دهد لذا خلبانان از سیستم پس‌سوز صرفاً در جنگ‌های هوایی نزدیک یا به اصطلاح Dogfight استفاده می‌کنند، البته استفاده از سیستم پس‌سوز برای طولانی‌مدت غیرقابل استفاده است زیرا مواد مورداستفاده در ساخت موتور هواپیما تحمل چنین دمای تولیدی را نخواهند داشت. این جنگنده جهت نیروی پیش‌رانش خود از موتور بسیار قوی و پیشرفته F135-PW-600 استفاده می‌کند که این موتور  توان تولید 38000 پوند تراست برای رانش و تا 40000 پوند تراست برای برخاستن را دارا است.


مقایسه چند ویژگی با چند جنگنده

از دیگر ویژگی‌های این هواپیمای جنگنده بیشینه سرعت 1.6 ماخ در حالت بارگذاری حداکثری سلاح است؛ البته از این نظر سریع‌ترین در جهان محسوب نمی‌شود زیرا هواپیماهای دیگر نیز وجود دارند که از اف-35 سریع‌تر هستند. برای مثال جنگنده اف-14 که در اختیار نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز است ( اف-14 در سال 2006 از نیروی دریایی آمریکا بازنشسته شد و جای خود را به اف-18 داد) دارای بیشینه سرعت 2.2 ماخ است و یا اینکه هواپیمای میگ-25 روسیه نیز که البته آن هم در اختیار ارتش ایران است دارای بیشینه سرعت 3.2 ماخ است. البته سرعت بیشینه برای جنگ‌های هوایی فاکتوری مهم محسوب می‌شود ولی عامل تعیین‌کننده و برگ برنده محسوب نمی‌شود زیرا رادار و سلاح‌های بهتر در جنگ‌های هوایی عوامل به مراتب مهم‌تری هستند. بنابراین شرکت Lockheed Martin تصمیم گرفت تا از صرف هزینه‌های اضافه برای افزایش سرعت این جنگنده جلوگیری کند ولی در عوض بر روی دیگر ویژگی‌های تعیین‌کننده آن سرمایه‌گذاری کند.

F14-F35

اف-35 دارای شعاع عملیاتی تقریبی 833 کیلومتر است که از این نظر نیز جزو بیشترین‌ها محسوب نمی‌شود زیرا برای مثال اف-14 دارای شعاع عملیاتی تقریبی 1000 کیلومتر است. ولی بهینه‌سازی‌های مهندسی ایجاب می‌کرد که شعاع عملیاتی این جنگنده در این حد باقی بماند؛ البته نبایستی فراموش کرد که این کلاس جنگنده‌ها توانایی سوخت‌گیری هوایی را دارند بنابراین با سوخت‌گیری هوایی شعاع عملیاتی این نوع هواپیماها بی‌نهایت می‌شود.


هزینه پروژه F-35

در رابطه با هزینه‌های مربوط به فاز تحقیقات و ساخت اف 35 منابع مختلف دیدگاه‌های متفاوتی داشته‌اند ولی آنچه از پنتاگون شنیده می‌شود این است که پروژه اف 35 پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ دفاعی ایالات متحده امریکا و به طبع آن تمام جهان محسوب می‌شود برای اینکه بهتر بتوانید در رابطه با هزینه‌های ساخت این جنگنده آشنا شوید هزینه ساخت چند جنگنده را برای شما بیان می‌کنیم.

F-16 (ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 17 میلیون دلار

F-15c (ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 30 میلیون دلار

F-22 ( ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 150 میلیون دلار (در سال 2009)

F-14 Tomcat ( ساخت آمریکا) هزینه ساخت هر واحد تقریباً 40 میلیون دلار ( البته ارتش شاهنشاهی ایران برای بستن قرارداد برای خرید چنین جنگنده‌هایی مجبور به پرداخت 2 برابر قیمت آن‌ها شد! یعنی f-14 های ایرانی حدود 80 میلیون دلار برای هر واحد ارزش دارند.)

T-50  ( ساخت روسیه) هزینه ساخت هر واحد در حدود 100 میلیون دلار پیش‌بینی شده است

F-35c  (ساخت آمریکا) هزینه تقریبی ساخت هر واحد آن حدود 160 میلیون دلار البته این پیش‌بینی برای سال 2013 است.

F-35-group

لازم  به ذکر است که این هزینه‌های گفته‌شده صرفاً هزینه‌های ساخت آن قبیل هواپیماها است و هزینه‌های نگهداری که به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود جداگانه باید بررسی شود. در آن زمینه  F-14 و همچنین f-35 جزو گران‌ترین‌ها محسوب می‌شوند و دلیل اصلی بازنشستگی زود  f-14 از نیروی هوایی آمریکا نیز همین موضوع بوده است. در کل هزینه تمام‌شده پروژه F-35  که با مشارکت اعضای ناتو و اسراییل در حال پیگیری است چیزی در حدود یک تریلیون دلار یا هزار میلیارد دلار برآورد شده است که البته این هزینه هرسال نیز در حال افزایش است.

LockheedMartin  F35  Wikipedia  Sources: MilitaryFactory

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

185 نظر برای این مطلب
  1. Arman می‌گوید

    جمهوری اسلامی تازه امسال رفته سوخو 30 خریده که تولید سال 1988 هستش..واقعا با چه جسارتی میتونه واسه آمریکا خط و نشون بکشه…

  2. عال دایی می‌گوید

    بابک زنجانی میتونه 15 تا اف 35 بخره

  3. بهمن علیپور می‌گوید

    الحمدالله رب الالمین ما تا وقتی کلمه ای به اسم بسیج و رهبری عظیم الشن مثل حضرت اقا داریم هیچ کشوری، هیچ کشور ، هیچ غلطی نمیتونن بکنن . الاتلخصوص با این جنگنده های جدیدشون.
    با مشت سنگین میزنیم به دهن این دولتهای غرب.
    اینو بدونن که ما جناب سردار سلیمانی رو داریم .
    باید سکوت کنن.و خفه شن.
    دستتو میبوسم رهبر عزیزم و همچنین خاک پاک کشورم رو.
    یاعلی.

  4. محمد می‌گوید

    ما هنوز که هنوزه از نظر امنیت هوایی مدیون شاه هستیم

    1. فافا می‌گوید

      زارت

  5. ارین می‌گوید

    ایرانیها بهترو میسازن

    1. Mb می‌گوید

      بشین تا بسازن

  6. علیرضا می‌گوید

    ای کاش میتونستیم یکصد فروند f35 بخریم

  7. omid می‌گوید

    اگه به خام پنج تاشو بخرم باید از کجا گیر بیارم

  8. علیرضا می‌گوید

    خیلی جنگنده ی عالی هستش

  9. علیرضا می‌گوید

    افرینامریکا

  10. istanbul می‌گوید

    ترکیه یعنی پنجمین کشور در ساخت اف 16

  11. النور می‌گوید

    سامانهs300درسته خیلی قدرتمنده اماالان امریکا درحال اعتلاف باسه شرکت داخلی برای ازکار انداختن این سامانه ازطریق پارازیت_حمله پهپادهای جاسوسی و…است اگه این سامانه ازکار بیوفته اونوقته ک نیروی هوایی قدرتمند میشه دراینده خیلی هم ب s400 اعتماد نیست

  12. مسلم می‌گوید

    ما در جنگ 8سال دفاع مقدس کارکشته شدیم بنده عرض میکنم اگر جنگی رخ دهد قطعا نبرد هوائی ما زبان زد عام خاص خواهد شد بنده درگیر ی هوائی جنگنده های امزیکا را به دلیل ترسو بودن وهدف نداشتن خلبانانشان در برابر خلبانان ولائی ومکتبی مانند گنجشک در برابر شاهین میبینم

  13. علی می‌گوید

    فکر کنید هر قبضه از اس 300 توانایی مقابله با 100 فروند جنگنده رو داره که ایران نمونه مهندسی معکوس اونو داره حالا هی بگید جنگنده

  14. علی می‌گوید

    فقط ایران باید رو سیستم موشکیش سرمایه گذاری کنه

  15. علی می‌گوید

    جمع کنید این اسباب بازیها رو
    خب چه کاریه
    الان جنگ موشکی و رباتیکه

  16. محمود می‌گوید

    سوخو 35 تو نیروی هوایی ما هست؟! شما خوبی داداش؟

    1. مهلا می‌گوید

      بله حق باشما میتونه باشه ولی جناب در کشوری ک مردمش با ورود فضاهای مجازی درگیر این فضاها مسائل حاشیه ای هستن انتظاری جز عقب افتادگی علمی نمیره چ بخواهیم چ نخواهیم مشکل اصلی رو خود ما مردم ایجاد کردیم پس اول باید از خودمونوو فرهنگ میون مردم شروع کنیم تا شاید ماهم یه به ساخت جنگنده هاب فوق پیشرفته ی خود افتخارکنیم

  17. محمود می‌گوید

    من فقط از این لذت میبرم که دوستان هنوز توی تکنولوژی 40 سال پیش آمریکا موندن و الان که آمریکا چندین مدل هواپیمای پیشرفته تر از او رو ساخته و احتمالا تا چند سال آینده f14 رو بازنشسته میکنه هنوز میگن اف 14 بهترین جنگنده دنیاست!

  18. احمد می‌گوید

    درودبرهمه عزیزان ….وقتی میشنویم که ایران پیشرفت کرده همگی خوشحال میشیم ولی من نمیفهم نقش ایمه اطهارکه من خودم عاشقشونم درصنعت هوایی امروزجهان چیه ؟برادرچراهمه چیزروباهم قاطی میکنیدشاه ایران بخاطرخریداف 14تام کت خاین معرفی شدامریکا بعدازچهل سال هنوزنتونسته اشتباهش رودرموردفروش این پرنده به ایران جبران کنه تواسمان مواجهه بااین جنگده یعنی مرگ….بهترینهای دنیاتوf14ایرانیهاهستندروشهای جنگهای خلبلنان ایرانی درجنگ باعراق تودانشگدهای هوایی امریکاتدریس میشه تنهاخلبان دنیاکه بایک تامکت همزمان سه میگ روزدایرانیه ….شعورداشته باش وپای امامان عزیزرودرمسایل علمی روزجهان بازنکن

  19. امین می‌گوید

    کدوم رادار بومی رو هواپیما سوار شده ک ما نمیدونیم اقایون خوب بدونن ک ما در مورد ساخت جنگنده حتی تا بیست سال اینده هم نمیتونیم ب ساخت چهل سال پیش سوخویا یا هواپبماهای سری Fبرسیم ولی تو ساخت بعضی قطعات شاید بشه ی کارایی کردن اونم ن قطعات حساس زیاد خودتون اذیت نکنین هواپیماهامون باید بخریم نظر بدین کدومش بخریم

  20. فرهاد می‌گوید

    در جنگ هوایی بین جنگنده ها هواپیمای سوخوی 35 از اف-35 بهتر عمل میکنه و دارای برتری مشهودی است.

  21. احمد می‌گوید

    سلام بر قدرتمندترین مرد قرن حضرت آیت الله خامنه ای .. اف۱۴،آذرخش.صاعقه.وقاهر۳۱۳ جنگنده های ساخت ایرانند که هیچ کس شناختی درباره آنها ندارد .چرا ایران با اینکه آنها را با مدرنترین تکنولوژی روز ساخته مخصوصا قاهر۳۱۳ هنوز عملیاتی نکرده میدانید چرا؟ مسئولان با همکاری روسیه قویترین جنگنده را طرح ریزی کرد و مشغول ساخت این جنگنده شد که با تحریم ایران روسیه ایران تنها گذاشت و پشت ا ایران را خالی کرد به رقم تحریمها ایران با کمک تکنسین‌های به مدل ۲سال با ساخت گوشی این جنگنده را اردیبهشت ۹۴ به اتمام رساند ولی با طرحی که با روسها کشیده بودند کاملا متفاوت و پیچیده به طوری که وقتی مهندسین روسها از این تغییر آگاه شدند بارها به ایران پیشنهاد همکاری مخفیانه دادند چون میدانستند ایران به علمی در تولید جنگنده رسیده که رقیب سر سخت خودشان و آمریکاست روسها میخواستند به تکنولوژی ایران دست پیدا کنند چون میدانستند جنگنده ای که ایران میسازد قسمتهایی از آن مربوط به پهباد آمریکا ئیست که آن را با علم تکنولوژی ربود.که با این کار دنیا را به حیرت برد .ایران میداند که نباید قاهر ۳۱۳را در جامعه جهانی عملیاتی کند.آمریکا در بحث اتمی میخواست از پادگانهای نظامی مخصوصا از پایگاههای شکاری دیدن کند و میگفت باید از جنگنده های ایران بازدید شود تا به همه ثابت شود که قابلیت حمل بمب اتم نداشته باشند فقط برای اینکه قاهر ۳۱۳ را از نزدیک ببیند که رهبر عزیزمان هرگز اجازه ندادن.آمریکا میدانست ایران به علم جنگنده های فوق پیشرفته پی برده و آن را ساخته است …مردم عزیز بدانید و آگاه باشید ایران جنگنده قاهر ۳۱۳ را که خیلی از میگهای روسی و حتی از اف ۲۲واف۳۵ پیشرفته تر است و در حال انبوه سازیست حتی تکنسین‌های ایرانی به رموزی دست یافته اند که آمریکا هر گز به آن دست نیافته .این همه را مدیون جوانان غیور و مهمتر از آن مدیون رهبر عزیزمان که با روحیه دادن به آنها به این مهم دست یافته اند.قاهر۳۱۳ در حال بروز رسانی و توسعه میباشد ….مهمترین مسئله این است که همیشه پیرو خط رهبری باشیم تنها کشوری که آمریکا و کشورهای بیگانه نتوانسته مثل عربستان و…را به نفوذ خود درآورد ایران است چون ابر مردی هست به نام مردجنگ ابرمرد امام خامنه ای که آن سخنرانی تاریخی که اسرائیل ایران را تهدید میکرد گفت که اگر اسرائیل فقط حرف جنگ را بزند ۲۴ساعته اسرائیل با خاک یکسان میشود که نخست وزیر اسرائیل برای همیشه خفه شد..والسلام… ما در عشق نقش پیمان نکنیم پشت به امام و ولایت نکنیم

    1. 2020 می‌گوید

      سلام دمتون گرم با این همه غیرت و پیشرفت ولی کاش شما که دستت به بچه های بالا و دانشمندان بومی و ملی میهنیمون میرسه سفارش کنی تا 100 سال آینده یه خودروی ملی استاندارد هم بسازند که جایگزین پراید و محصولات “ویران خودرو” کنیم که انصافا خیلی بیشتر از آمریکای های خائن جون ایرانی های بدبخت و میگیرن. یا علی…

      1. ایمان می‌گوید

        برادر عزیز ما هم از این همه پیشرفت خوشحال میشویم و قطعا باعث افتخار خواهد بود .ولی سوال ایتنجاست چرا با این همه پیشرفت در کلیه مقاطع ……………مردم عادی

        هنوز چیزی حس نمیکنند….

    2. psdk می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      نیازی نیست امریکا بابت کشتن مردم ایران جنگ افزار بسازد ماشینهای پراید و … داخل ایران بخبی این کار رو انجام میدن و نیازی به حضور نظامی امریکا نیست دانشمندان محترم ایرانی هم اگه خیلی هنر دارن یه ماشین با حداقل امکانات ایمنی واسه مردمشون بسازن که سالی 30هزار نفر تو جاده ها کشته نشن . اینهمه هم هیاهو نکنن . معمولا” صدای بلند از طبل تو خالیست

  22. یه ایرانی می‌گوید

    سلام.جناب امیر طوفان نام به عنوان یک خلبان که بارها پشت جنگنده نشستم بهت بگم که اون بالا اگه خدا وو امام حسینو به قول شما این چیزا نباشه هر چقدر هم باهوش و ماهر باشی باز شکست میخوری.شما دارین اینجا راجب جنگندها حرف میزنید ولی من دارم سوارشون میشمو خیلی بهتر از فردی مثل شما میدونم که توی یک نبرد هوایی چه چیزی عامل پیروزیه.البته یک چیزو بدانید که این اف 35 و اف 22 امریکا زیادم پیشرفته نیستن اینا فقط حرف میزنن وما راحت میتونیم با رادار اونارو شناسایی کنیم چون رادارهای ما بومی هستن و اونا نمیدونن که ماچیکار کردیم.موقعش که بشه همه ملت میفهمن .خدا یارتان

  23. امیر حسین می‌گوید

    با با توپه

    1. محمدنبی می‌گوید

      به دین قسم به ابوالفضل قسم که تو دروغ و یک خلبان نیستی

  24. اشکان می‌گوید

    اینو رو بدونین واسه جنگ با ایران از طریق هوا نمیشه جنگ کرد اینجا جای صحبت نیست این شماره منه اگه کسی واتس اپ داره پیام بده اونجا بهش ثابت میکنم که با هواپیما نمیشه با ایران جنگ کرد

  25. اشکان می‌گوید

    این هواپیما توانایی 2 ساعت پرواز رو داره امریکا هواپیمای f14 رو که 40 سال از ساختش میگذره حاظر نیست بفروشه ایا با عقل جور در میاد که این تکنولوژی که خودشون میگن برتره رو بفروشه؟؟؟؟ به نظر من بزرگنمایی هست و خواستم بدونین وقتی یه هواپیما فقط میتونه 2 بمب هوا به هوا حمل کنه جاش تو اشغال دونیه جنگنده F14 میتونه 6 تا بمب حمل کنه و این f35 توانایی حمل بیشتر دو بمب رو نداره کارشناسای خود امریکا و روسیه میگن F35 در برابر F14 مثل مورچه در برابر فیل مطمئن باشین این جنگنده چیز مهمی نیست والا به همه کشورا نمیفروختنش

    1. محمدرضا می‌گوید

      این ها که گفتید همگی صحیح هستند هیچ کس تکذیب نمیکنه
      اما جنگنده F-35 جنگنده بسیار پیشرفته با همکاری چند کشور پیشرفته منظورم ترکیه یا سنگاپور نیست ها منظورم آمریکا و کانادا است

      اگر ایران هم به خودش بجنبه جنگنده F-313یا قاهر رو زود تر عملیاتی بکنه خیلی خوب میشه
      درسته به پیشرفتگی F-35نیست اما برای گشوری که تحت شدیدترین تحریمها هست بسیار عالی است
      به نظر من ایران میتونه با تجربیاتی که از تعمیر و نگهداری جنگنده های حتی ۴۰ سال قبل خودش جنگنده قاهر رو تموم کنه

      اما مهمتر از تمامی بمب اتم ها,توپ های لیزری , هواپیماهای پیشرفته ,تجهیزات الکترونیک
      جوانان یک کشور هستند واز همه بالاتر که خدا است
      حضرت علی (ع)‌ می فرماید:
      علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد هر کس نیابد بر او غلبه پیدا خواهند کرد

  26. حسین می‌گوید

    با سلام ممنون از اطلاعات ارائه شده لازمه که بدونیم واقعا صنایع هوائی ایالات متحده قابل تقدیره

  27. نورالدین آهنگرزاده می‌گوید

    بسیار عالی .
    نوشته ها ی سایت واقعا بینظیر است.
    نوشته ها بر دانش انسان از هر نظر از
    جمله تحقیقات علمی و فنی اضافه میکند.
    ممنون از زحمات تان .

  28. محمد می‌گوید

    اقا مر تضی چرا حرف بی ربط می زنی اصلا فرض کنیم سوخو ۳۵ از اف ۳۵ بهتره چه فرقی به حال تو می کنه سوخو مال روسه مال کشور خودتت نیست که بیای بگی ما خدا رو دارین چون روس می تونه جنگده ی بهتری بسازه عجیبه حرفت

    1. اشکان می‌گوید

      درسته. سوخو 35 مال کشور ما نیست اما سوخو 35 تو نیروهوایی ما هست

  29. محمد می‌گوید

    سرعتهای گفته شده صحیح نیست تمام کشورها گفته هاشون اقراق آمیز است

  30. مرتضي می‌گوید

    با سلام
    دوستان عزیز تمام نظرات رو خوندم ولی می خوام بگم ما خدا و اهل بیت و داریم ما محرم و امام حسین و داریم ما ابوالفضل رو داریم بد نیست یه سرچی بین هواپیمای f35 و سوخو 35 روسی بکنید ببینید کدومش بهتره

    1. امیرطوفاننام می‌گوید

      عقل و علم گذاشتی چسبیدی به اهل بیت .این حرفتو به امام حسین بگى میخنده م میگه برو پی کارت برعلم یادبگیر توهم درست کن .هواپیما ساختن هرروز میلیونها نفر رو جابجا میکنه اینو مطمئن باش که هم خداوهم امام وحسینی که. مگی.ی از اونا بیشتر ازماخوشش میاد ت

    2. امید می‌گوید

      دوست گلم،برادر مسلمانم، اونا هم خدای خودشون و حضرت عیسی رو دارن… چه ربطی داره؟؟؟ اینجا صحبت علمه

  31. سجاد می‌گوید

    ماییم و نوای بی نوایی بسم الله گر حریف مایی

  32. مهندس می‌گوید

    کاری نداره که ما هم میتونیم بسازیم اونا چیجوری تونستن بسازن الان چیزایی که اونا صد سال پیش ساختن ما داریم الان میسازیم ای f35 هم به کوری چشمشون تا دویست سال دیگه میسازیم فقط یک قرن صبر لازمه همین

  33. دكتر می‌گوید

    یه زمانی اینها اهن پاره بودن!!!!!! امریکا هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه فقط پارمون میکنه

  34. بهزاد می‌گوید

    اگر تو ایران پول بیت المال حرام نشه و از پول ها دوزدی نشه ماهم میتوانیم دست کم 1000 هواپیمایی F35و F22 بخریم ما چه مون از عربستان کم است نیروی هوایی قدرتمندی داره ولی ما نداریم ترو خدا این فسادمالی ایران را دورست کنید

  35. lmehdi می‌گوید

    با سلام.کشوری که بتونه اخرین تکنولوژی بشر در ضمینه ی پهپاد رو به دام بندازه و همچنین ماهواره جاسوسی امریکا را در فاصله ۲۲۰۰۰کیلومتری زمین کور کنه میتونه جنگنده های ۤ۳۵ رو در هوا بلا فاصله نابود کنه!تا حالا کسی شاید نشنیده با شه طور الکترو مغناطیسی چیست طوری که سراسر مرز ایران را روزی خواهد پوشاند انوقت خواهید دید چه کسی جرءت نفوز به ایران را در کله اش داره!به گفته سردار قاسم سلیمانی یقین بدانی هیچ کس جرءت نزدیک شدن به ایران راندارد ما ها داریم امتحان میشم!!!

    1. سعید می‌گوید

      داداش امسال سامانه بومی باور 373 رونمایی میشه این سلاح و فقط امریکا و روسیه دارند حتی چین هم s300 روسیه رو کپی کرده با این سلاح اسمان ایران به طور کامل امن خواهد شد

  36. quietly brilliant می‌گوید

    با قلم شیوای فارنت،!لطفا مقاله ای هم درباره هواپیماهای میگ بذارید.

  37. مهدی می‌گوید

    اف 22 و اف 35 هم حرفی در مقابل سامانه های اس 300 و اس 400 روسیه برای گفنن ندارند ،، هرچند روسیه در هواپیماهای نظامی شاید کمی از آمریکا عقب تر باشد ولی در عوض قوی ترین پدافند هوایی جهان را دارد و بیشتر در موشک های بالستیک و کروز و سلاح های اتمی سرمایه گذاری کرده است وگرنه تا به حال آمریکا 10 بار روسیه و چین و ایران را مانند یوگسلاوی و عراق و لیبی و یمن بمباران و با خاک یکسان کرده بود .

    1. سالی می‌گوید

      چرا مزخرف میگی اینا رادار گریز هستن هیچ راداری نمی تونه ببینتشون که بخواد بزنه ایناها رو برو یکم مطالعه کن یا حداقل متن رو کامل می خوندی ایرانیا فقط بلد شدین حرف از خودتون ببافین

      1. رضا می‌گوید

        مگر تو ایرانی نیستی چرا میترسید آمریکا اگر میتونست تا حالا غلطی میکرد

      2. امید می‌گوید

        این هواپیماها رادار گریز هستند یعنی توسط s 300 رهگیری نمیشن..قدرت نظامی امریکا خیلی از روسیه بالاتره چون اقتصادش بهتره و قویتره..امریکا قویترین اقتصاد دنیا رو داره اما روسیه اصلا این شرایط رو نداره..

        1. mrr می‌گوید

          شما بدون اطلاع هستین و کورکورانه نطر میدین. ارتش روسیه قوی ترین و مجهز ترین ارتشه. و پنهان کار ترین کشور تو زمینه ی تجهیزات همین روسیه اس که همین الان ممکنه 100 سلاحی داره که رو نکرده. و همین ارتش آمریکارو ترسونده چون یه حرکت اضافی ممکنه باعث جنگ جهانی بشه و اونموقع صددرصد روسیه هم میخواد به دشمن قدیمیش یه حالی بده. و اونموقع آمریکا خیلی ضرر میکنه. ببین الان اگه هر کشور یخورده حرکت اضافی بکنه، در نتیجه آمریکا و فرانسه و انگلیسو …. یه گروه میشن، روسیه و چینو ایرانو کره ی شمالی و کشور های خرتو پرت مثل لبنان و…. میان اینطرف و تمام کشور ها ضرر میکنن. مخصوصا روسیه و ایران و آمریکا و اسرائیل.

    2. غریبه می‌گوید

      منم یه ایرانیم که به تاریخ کشورم شدیدا مغرورم
      ولی دگ احساسی و بی منطق نیستم ربطی هم به ترس نداره امریکا خیلی جلو رادار گریز وقتی میسازن با در نظر گرفتن رادارهای روز همون مقع هست
      در ثانی امریکا اصلی ترین دلیلش اسراییل که میدونه ما اونو با خاک یکسان میکنیم

  38. حسین می‌گوید

    بهترین جنگنده F22 Raptor هست
    میتونم ثابت کنم
    بعد از 22 هم تام کته.

    1. امیر می‌گوید

      درست میگی فعلا بهترین جنگنده F-22 هست اما بعد از اون F-14 نیست ما ایرانیها چون همین یک جنگنده آمریکایی که در زمان خودش مدرنترین در جهان بود رو داریم خیلی نسیت بهش غیرتی هستیم. اما همه میدونن که اگر دو خلبان با مهارت کاملا مشابه پشت این ذو جنگنده بشینن F-16 پیروز میشه تازه حتی اگر آخرین مدل F-14 آمریکایی هم باشه! فراموش نکنیم که بین F-14 آمریکایی و اون چیزی که دست ایران هست هم تفاوت خیلی زیادی وجود داره. یکی از مهمترین عوامل در پیروزی جنگنده ها سیستمهای راداری و کنترل پرواز و همچنین نوغ سلاحها میباشد که ما دهه ها از این تکنولوژیها عقبیم اما آمریکاییها F-14 های خودشون را تا زمان بازنشستگی بروز میکردند و هم اکنون هم F-16 ها بروز شده اند.

  39. محمد می‌گوید

    سلام.جنگنده های ایران دگه قدیمی شده.تمام دارایمون f14ها هستن که دارن از کار می افتن.نهایتش ده سال دیگه عمر کنن تا ده سال دیگه دنیا کلی یشرفت میکنه.قرار بود قاهر313 بسازن که این پروژه هم ول کرده.

  40. محسن می‌گوید

    سلام تو عنوانتون با گران ترین مشکل ندارم اما مدرنترین واقعیت نیست چرا که T50(پاکفا) روسی مدرنترین و بهترین جنگنده ی جهانه

  41. سعید می‌گوید

    تعدادی میگ ۲۵ در زمان جنگ خلیج ۱ از عراق به ایران گریختند اما همگی به دلیل مشکلات پشتیبانی و عدم توجیه مالی زمین گیر شدند و دیگر شانس پرواز رو پیدا نکردند(( دوره این جنگنده مثل سایر جنگنده های کشورمان به سر آمده )) از نویسنده محترم هم بخاطر اینکه دوستداران صنایع هوایی رو خوشحال کردید متشکرم (با اینکه داغ دل مارو هم دوباره تازه کردید) امیدوارم این مقالات ادامه داشته باشند اما با اشتباهات کمتر موفق باشید

  42. حسن حسینی می‌گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید .در مورد قیمت f14 بایستی بعرض برسانم که 33 میلیدن دلار برای ایران تمام شده نه 80 میلیون دیار

  43. محمدعلی پاپری ثابت می‌گوید

    با سلام حق باشماست،اشکالات املایی اصلاح شد،با تشکر از شما

  44. محسن می‌گوید

    با سلام
    مقاله جالبی بود
    فقط چند ایراد داشت
    شرکت همراه لاکهید مارتین در ساخت این جنگنده “نورثروپ گرومن” هست که اشتباه املایی داشت
    و دیگر اینکه گفته شده که ایران میگ 25 داره که اشتباهه
    در مورد قیمت تمام شده اف-14 برای ایران هم هیچگاه به درستی مشخص نشده
    چون شرکت گرومن در هنگام ساخت این جنگنده با مشکل مالی روبرو شد و از ایران وام گرفت
    و پس از ساخت تخفیفی به ایران داد

  45. Hamed می‌گوید

    لطفا در مورد این نوشته بازنگری انجام بدین. متاسفانه از لحاظ صحت اطلاعات بسیار ضعیفه و تعداد اشتباهات (فاحش) این نوشته بیش از تعداد انگشتان دست هست.

    1. محمدعلی پاپری ثابت می‌گوید

      با سلام، حق با شماست،برخی از بازنگریها صورت گرفت،در صورت وجود مشکلات دیگر بیان بفرمایید تا اصلاح شود،با تشکر فراوان

      ۰۰

  46. Hamed می‌گوید

    عکسی که برای بخش ‘نوع تسلیحات مورداستفاده’ متن استفاده شده، جنگنده اف ۱۶ هست.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      درسته. تصویر با هدف موشک GBU-32 قرار داده شده که در متن اشاره کردیم.

  47. hossein می‌گوید

    یه جمله رومی هست که میگه اگه خواستار صلح هستی خودت رو برای جنگ اماده کن
    If You Want Peace, Prepare for War

  48. روح اله می‌گوید

    اگه این 1000 میلیارد دلار و امثال آن رو بجای ساخت ماشین کشتار صرف صلح میکردن الان دنیا کلی عوض شده بود. ولی حیف که قدرت طلبی دولتها و سود جویی شرکتها مانعشه

    1. سعید می‌گوید

      سلام حق با شماست اما طرحهای نظامی رو میشه پایه و اساس پیشرفت در سایر بخشهای دیگه دانست و خیلی از تکنولوژی های جدید قبلا در صنایع نظامی مورد استفاده قرار گرفته اند ((مثال بسیار واضحش نمایشگر سر بالا HUD که فکر کنم روی f4 فانتوم که برای اولین بار ۱۹۵۸ پرواز کرد مورد استفاده قرار گرفت تازه چند سالیه که در صنایع خودرو سازی استفاده میشه)) حتی جنگ نیز میتونه باعث پیشرفت بشه در طی جنگهای جهانی اختراعات بسیاری انجام شد هر چند که تعداد زیادیش صرفا جهت کشتار انسان ها ساخته شدند اما تاثیرات سودمندشان را نیز میشه در زندگی امروز دید ((مثل مایکرویو)). در خصوص این جنگنده ها نیز باید بگم f22 رپتور برتریهای محسوسی نسبت به f35 داره(( این جنگنده ها وظایف مختلفی دارند و در یک گروه طبقه بندی نمی شوند رپتور یک جنگنده سلطه هوایی با قابلیت حمل موشک و بمب های هوا به زمین اما f35 یک جنگنده بمب افکن همه کاره با قابلیت حمل موشک های هوا به هوا چیزی شبیه به f16 با قابلیت عمود پروازی هاریر و پشتیبانی نزدیک هوایی A10 )) از دلایلش هم میشه به عدم فروش این جنگنده به سایر کشورها ،داشتن سطح مقطع راداری کوچک تر ، موتور بسیار نیرومند تر اشاره کرد .

      1. محمدعلی پاپری ثابت می‌گوید

        با سلام، در مورد کارایی جنگنده ها نظرات متفاوتی وجود دارد که هر کدام از یک دیدگاه میباشد، دیدگاه این نوشتار نیز بر پایه تکنولوژی و هزینه های مصرف شده و چندبعدی بودن استوار است ، با تشکر از شما

  49. jay می‌گوید

    توی قسمتی از متن که گفته شده که “اف-14 در سال 2006 از نیروی هوایی آمریکا بازنشسته شد و ادامه…”
    در واقع اف-14 در خدمت نیروی دریایی آمریکا بود و هواپیمای جایگزین اون هم اف-18 ئه.

    1. محمدعلی پاپری ثابت می‌گوید

      با سلام حق با شماست، اصلاحات مدنظر شما انجام شد، با تشکر از شما

  50. احمد می‌گوید

    ابتدا اینکه اطلاعات زیادی در مورد F-35 تایید نشده و محرمانه هستن.

    F-14 در حال حاضر پرافتخار ترین جنگنده هوایی می باشد. البته دلیلی منطقیش این هست که نسل های جدیدتر تو جنگ های زیادی شرکت نکردن در مقایسه با F-14 اما در کل واقعا F-14 یک شاهکار هوایی هست. میشه گفت همین حالا هم در صورت نبود مشکل فنی توانایی پیروزی در مقابل همه جنگنده ها بجز نسل های بعدی خودش و داره.

    در مورد سرعت F-35 یکی از دلایل مورد بحث این بود که این جنگنده به سرعت بیشتری نیازی نداره. فشار شدید روی خلبان باعث میشه سرعت بیشتر از ۲ماخ عملا کارایی نداشته باشه.
    با توجه به قدرت دفاعی این هواپیما نیازی به سرعت بیشتر دیده نشد.
    در واقع این سقف سرعت تعادل مناسبی بین سرعت، کارایی سرنشین و نیازعملیاتی هست.

    من شخصا به F-22 Raptor علاقه زیادی دارم. به محصولات روسی هم در گذشته علاقه داشتم اما در چند دهه گذشته بجز قویتر کردن توان نیروی هوایی روسیه کار زیادی انجام نداده و محصولاتش تکنولوژی مدرن و پیشرفته و در مقابل محصولات جدیدی مثل F-22 و F-35 ندارند.

    اما همچنان قدرت مانور جذابی دارن.

    1. محمد می‌گوید

      البته احمد جان اکثر افتخارات اف14 هم مربوط به جنگ ایران و عراق و توس خلبانان ایرانی هست.

      مثلا جالبه بدونی که بالای 80 درصد از شلیک های موشک فینیکس از رف ایران به هدف خورده اما اف14 های نیروی دریایی آمریکا فق 3 بار اونهم در جنگ خلیج فارس فینیکس شلیک کردند که هر سه مورد به خطا رفته.

      البته اف14 پر افتخار ترین جنگنده ی تاریخ نیست. اما نسبت به جنگنده های مدرن به همون دلیل که گفتی حرفت درسته