بررسی درایو اس اس دی M5 Pro Xtreme 256GB پلکستور

شرکت پلکستور (Plextor) پس از عرضه درایو SSD خود با نام M5 Pro ، نسل جدید آن با نام M5 Pro Xtreme را عرضه کرد. در واقع از نظر ظاهری این دو محصول تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و حتی M5 Pro و Extreme هر دو از کنترلر، کَش، فیرمویر و حتی حافظه فلش نند 19 نانومتری بهره می‌برند.

0

اما تفاوت اینجاست که Xtreme از 16 ماژول فلش NAND اما Pro از 8 ماژول بهره می‌برد و با این حساب Xtreme به طور قطع مقدار 100 هزار IOPS ( عملیات ورودی/ خروجی در هرثانیه) را برای شما تضمین می‌کند.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-03

در عین حال امتیاز موجود برای کاربران Pro آن است که می‌توانند نسخه 1.02 فیرمویر را برای بهبود کارایی M5 Pro دانلود کنند و همچین با استفاده از آدرس وب‌سایت و شماره سریال ارائه شده، نرم‌افزار ایجاد نسخه پشتیبان را نیز دانلود کنید. در ادامه شما را به خواندن بررسی فنی این محصول دعوت می‌کنیم.

مشخصات فنی

Plextor M5 Pro Xtreme یک SSD ساتا 3/6 Gbps با سازگاری کامل با SATA 2 است. این محصول در ظرفیت‌های 128، 256 و 512 گیگابایت ارائه شده است. M5 Pro و Xtreme شماره محصول مشابهی دارند اما در پایان مدل نامبر Xtreme عبارت “PRO” درج شده است.به عنوان مثال PX-256M5PRO را در مقابل PX-256-M5P تصور کنید.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-02

با نگاهی به سایت Plextor مشاهده خواهید کرد که مشخصات این دو متمایز نیستند و برای هر دو سرعت خواندن 540MB/s برای همه ظرفیت‌ها و سرعت نوشتن 330MB/s برای مدل 128 گیگابایت، 460MB/s برای مدل 256 گیگابایت و 470MB/s برای 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی درج شده است.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-04

بدنه خارجی اس‌اس‌دی M5 Pro Xtreme از فلز نقره‌ای رنگ با یک ورقه زیرین به همراه چهار پیچ در چهارگوشه آن است. یکی از این چهار پیچ با استفاده از نوار امنیتی پوشانده شده که آسیب دیدن این نوار، به معنی از بین رفتن گارانتی آن خواهد بود.

اجزای M5 PRO XTREME

در ادامه می‌توانید تصویری از برد را به همراه یک کنترلر، 16 ماژول حافظه و 2 ماژول حافظه کش DRAM مشاهده کنید.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-05

کنترلر یاد شده از نوع هشت کاناله Marvell 88SS9187 بوده که 16 ماژول حافظه فلش NAND 19 نانومتری توشیبا نیز که هریک گنجایشی معادل 16 گیگابایت دارند در برد تعبیه شده است.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-06

آزمایشات و بنچمارک‌های انجام شده

در آزمایشات انجام شده سعی کردیم تا حد امکان نتایج دقیق و بدون اشتباه باشند. تا حد امکان سعی شده بهترین نتایج ممکن ارائه‌شده از سوی سخت‌افزار به نمایش گذارده شود.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-07

در برخی موارد حتی سعی شده تست‌ها در حالت Safe Mode ویندوز 7 انجام شوند تا سیستم‌عامل تاثیر کمتری بر روی نتایج ارائه شده داشته باشد.

Crystal Disk INFO

این برنامه اطلاعاتی عالی از SSD شامل سلامتی، اطلاعات محصول، توان مصرفی و همچنین مشخصه‌های آن را ارائه می‌دهد.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet-cristal-disk-info

در این نرم‌افزار اطمینان یافتیم که M5 Pro Xtreme از قابلیت تریم نیز پشتیبانی می‌کند.

CRYSTAL DISK BENCHMARK

از این برنامه برای اندازه‌گیری سرعت خواندن و نوشتن از طریق نمونه‌برداری از اطلاعات قابل فشرده‌سازی و یا اطلاعات تصادفی و همچنین غیرقابل فشرده‌سازی استفاده می‌شود.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnetcristal-disk-Mark

اطلاعات غیرقابل فشرده‌سازی شامل فیلم‌ها، موسیقی و تصاویر هستند.

AS SSD BENCHMARK

AS SSD تنها نرم‌افزار بنچمارکی است که صرفا برای انجام آزمایشات بر روی SSD تولید شده است. این برنامه به علت استفاده از الگوریتم اطلاعات غیرقابل فشرده‌سازی، بدترین سرعت تبادل اطلاعات در SSD را به ما نمایش می‌دهد.

as-ssd-bench-PLEXTOR-PX-256M5

سرعت‌های تبادل اطلاعات در سمت چپ و مقادیر IOPS در سمت راست نمایش داده می‌شوند. با این اوصاف نتایج بدست آمده خوب به حساب می‌آیند!

ANVIL STORAGE UTILITIES

این برنامه یکی از برنامه‌های حیرت‌انگیز با کارایی تست SSD است.

PLEXTOR-PX-256M5Pro-ATA-Device_256GB

برای حالت پیش‌فرض تست SSD، می‌توانید از آزمایشات پرفشار و یا تست‌های ترکیبی خواندن و نوشتن نیز استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

همکاری Plextor با Marvell در تولید کنترلرها و همچنین توشیبا در تهیه حافظه، یکی از گام‌های مثبت این شرکت بوده است. با پرداخت هزینه نه چندان زیاد برای خرید این محصول، می‌توانید از پشتیبانی این شرکت در ارتقای فیرمویرها نیز بهره ببرید.

plextor-m5-pro-xtreme-256gb-review-in-farnet

برای دیدن در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

کارایی Plextor M5 Pro Xtreme خیره‌کننده بوده و آن را در ردیف SSD های برتر بازار قرار می‌دهد. تنها نقطه ضعف مشاهده شده در این محصول عدم وجود آداپتور استفاده به صورت یو اس بی از این محصول بود که مطمئنا با ارائه آن می‌توانست به محصول بهتری تبدیل شود.این محصول هم‌اکنون با گارانتی معتبر سازگار در بازار ایران عرضه می‌شود.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.