آب شدن یخ‌های قطبی هزاران میلیارد قطعه پلاستیکی را روانه اقیانوس‌ها می‌کند

مطالعه جدید بر روی یخ های قطب شمال، از وجود حجم انبوهی از قطعات پلاستیکی در این بخش از اقیانوس که قسمت بزرگی از سطح کره زمین را پوشانده است، حکایت دارد. در واقع در این تحقیق، حجم عظیم و باورنکردنی‌ای از دانه‌ها و الیاف‌های پلاستیکی که به شکل قطعه‌های مختلفی درآمده‌اند – و اصطلاحاً به آنها میکروپلاستیک می‌گویند – در یخ های قطب شمال کشف شده است.

0

هرچند این گزارش تنها درباره حجم این مواد در قطب شمال صحبت کرده اما می توان یک نکته را از آن دریافت و به این پیش‌بینی رسید که در صورتی که یخ‌های قطب شمال ذوب شوند، این حجم عظیم قطعه‌های میکروپلاستیک، از یکدیگر جدا شده و در پهنه آب شناور می‌شوند.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی قسمتی از یخ قطب شمال انجام شده و با فرضیاتی که محققان به آن باور دارند، قطب جنوب نیز همین‌طور بوده و دارای یخ‌هایی حاوی میکروپلاستیک است. اگر این فرضیه درست باشد، ما با هزاران میلیارد قطعات پلاستیکی طرف هستیم که در صورت ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب به اقیانوس سرازیر می‌شوند. یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که اخیراً دانشمندان از ذوب شدن سریع قسمتی از یخ های قطب جنوب، موسوم به صفحه غربی و به طور خاص راس فلات یخی، خبر داده بودند. گزارش دیگری در این باره وجود دارد که این ذوب شدن ها را، فرآیندی زنجیروار و غیرقابل توقف توصیف کرده و نتیجه آن را افزایش دو تا سه متری سطح آبهای اقیانوس‌های کره زمین دانسته است.

polarbear-png

البته عملی شدن این پیش‌بینی‌ها حداقل دو قرن زمان می برد. اما نباید فراموش کرد که درصورت ذوب شدن یخ ها، میلیاردها قطعه پلاستیکی از قطب جنوب وارد آبهای آزاد شده، و عملاً سطح آبهای کره زمین را پلاستیک می‌پوشاند و مطمئنا این بسیار نگران‌کننده است.

واقعیت ناراحت کننده اینجاست، که حجم پلاستیکی که سالیانه و به مرور از این فرایند وارد آب اقیانوس می‌شود، در مقابل حجم پلاستیکی که بشر در یک سال تولید و در طبیعت رها می‌کند ناچیز است.

بیشتر این میکروپلاستیک کشف شده، از رایون، نایلون ، پلی استر و مقدار کمی از مواد رایج دیگر تشکیل شده است. در حال حاضر هیچگونه شواهدی مبنی بر خطرناک بودن این مواد یافت نشده و هیچ موردی از تغییر شکل یا بیماری عجیب در حیوانات ساکن دیده نشده است. با این حال همچنان دانشمندان فرض را بر خطرناک بودن این مواد برای محیط زیست گذاشته و آنها را بلقوه بیماری زا می دانند.

این دانه ها می توانند بسیار کوچک شوند، آنقدر کوچک که از فیلترهایی که برای پیدا کردن آنها بکار می رود عبور کنند. به همین دلیل محققان هشدار داده اند که در این صورت امکان این وجود دارد که این قطعات توسط حیوانات به محیط زیست انسان انتقال پیدا کنند.

درحال حاضر تحقیقات برای یافتن اثرات زیست محیطی ای که ممکن است این میکروپلاستیک ها داشته باشند ادامه دارد.

Source: geek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.