دانشمندان موفق به یافتن راهی برای شارژ بی‌سیم ابزار الکترونیکی داخل بدن بیماران شدند

دانشمندان دانشگاه استنفورد توانسته‌اند روشی برای شارژ بی‌‌سیم دستگاه‌های الکترونیکی که در داخل بدن افراد استفاده می‌شود بیابند.

0

دستگاه‌های کمک‌کننده به تنظیم ضربان قلب و یا استفاده شده در انتقال سیگنال‌های عصبی باید از سیم‌پیچ‌های بزرگی در نزدیکی پوست بدن بهره ببرند تا انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه تامین شود (این مشکل، باعث محدود شدن محل استفاده از دستگاه می‌شود).

روش دیگر، تعویض باتری از طریق عمل جراحی است اما این روش جدید باعث خواهد شد دستگاه‌های یادشده کوچک‌تر شوند و از باتری‌هایی در ابعاد کوچک‌تر نیز بهره ببرند. از سوی دیگر به دلیل عدم وابستگی به سیم‌پیچی‌های مرتبط با شارژ، می‌توان آن‌ها را در عمق پایین‌تری از بدن و یا حتی در مغز قرار داد.

این روش، چیزی فراتر از یک ایده بوده و محققان در حال حاضر موفق شده‌اند دستگاهی برای تنظیم ضربان قلب، با اندازه‌ای کوچک‌تر از یک دانه برنج تولید کنند که با استفاده از نگه داشتن یک منبع انرژی الکتریکی بر فراز آن، انرژی خود را تامین کند.

اگرچه شارژ بی‌سیم، قابلیتی جدید نیست اما توانایی ارسال توان الکتریکی به زیر پوست بدن، آن‌هم بدون ایجاد عوارض جانبی می‌تواند موفقیتی بزرگ برای دانش پزشکی به حساب آید.

این موفقیت بدان معناست که از این پس، پزشکان می‌توانند با فراغ بال بیشتری اقدام به تجویز این دستگاه‌های الکترونیکی در عوض دارو بنمایند. در حال حاضر این گروه، آزمایشاتی چند را بر روی حیوانات کوچک انجام داده‌اند و به زودی این آزمایش‌ها را بر روی انسان پیاده‌سازی خواهند نمود.

Source: Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.