آیا می دانید گوگل فقط 50 میلیون دلار برای خرید اندروید هزینه کرده است؟

با توجه به این که اخیرا شاهد خریدهای میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری هستیم، ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که اندروید در سال ۱۳۸۴ چقدر برای گوگل آب خورده است؟

1

فیس‌بوک ۱۹ میلیارد دلار برای اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌آپ هزینه‌ کرده و بالغ بر ۲ میلیون دلار بر روی پروژه کیک‌ استارتر واقعیت مجازی یا Occulus Rift سرمایه‌گذاری کرده است. با این حساب حتما در این فکر هستید که گوگل نیز مبلغ هنگفتی را برای اندروید پرداخت کرده است. اما از قرار معلوم اندروید در آن زمان اینقدرها هم گران نبوده است!

چندی پیش در خبری مطرح کردیم که اندی رابین، فرد شماره یک اندروید این سیستم‌عامل را با هدف اجرا بر روی دوربین‌های دیجیتال راه‌اندازی کرده بود اما مدتی بعد توجه وی به سمت تلفن‌های همراه جلب شد و به این صورت بود که اندروید متولد گردید.

یک‌سال پس از راه‌اندازی پروژه، کفگیر رابین به ته دیگ خورد و مجبور شد تا برای تامین هزینه‌های پروژه خود دست‌ به دامن شرکت‌های بزرگ آن زمان نظیر سامسونگ و گوگل شود. جالب اینجاست که رابین ابتدا به سراغ سامسونگ رفت اما طرح وی برای کره‌ای‌ها جالب توجه نبود و در نتیجه وی به ملاقات لری پیج رفت.

Andy-Rubin-and-Android-logo

در این ملاقات رابین با مطرح نمودن این امر که بازار ۷۰۰ میلیون دستگاه گوشی‌همراه می‌تواند پتاسیل خوبی برای تولید و ارایه سیستم‌عامل موبایل باشد، سعی کرد گوگل را راضی کند. از قرار معلوم مذاکرات میان رابین و گوگل خوب پیش‌ رفت و گوگل آمادگی خود را جهت خرید اندروید اعلام کرد.

اما قسمت جالب داستان اینجاست که پیشنهاد گوگل برای خرید سیستم‌عامل اندروید تنها ۵۰ میلیون دلار بود. در آن زمان تیم طراحی اندروید متشکل شده بود از رابین و ۷ نفر متخصص دیگر.

گوگل از همان ابتدا حمایت خود را از این پروژه شروع کرد و دست تیم طراح اندروید را برای صرف هزینه‌های مختلف کاملا باز گذاشت. از طرف دیگر بیشتر از ۱۰ میلیون دلار نیز برای پشتیبانی از پروژه و ثبت اختراع اندروید هزینه کرد و به این صورت بود که محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل دنیا با سهم کنونی بیش از ۸۰ درصد بازار گوشی‌های همراه متولد شد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. tx می‌گوید

    ایران چقد درآمد داره از تولید تکنولوژی؟