کاهش جریان عمقی اقیانوس‌ها در نتیجه تغییرات آب و هوایی

در اعماق اقیانوس‌ها، جریان‌های عمیق آب مانند یک کمربند حامل عمل می‌کنند و همانند یک کانال، برای انتقال گرما، کربن، اکسیژن و دیگر مواد طبیعی به دور کره زمین فعالند اما تحقیقات جدیدی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته نشان می‌دهد که تغییرات اخیر در شرایط آب‌وهوایی باعث کندشدن حرکت یکی از این کمربندهای حامل شده

0

فارنت: در اعماق اقیانوس‌ها، جریان‌های عمیق آب مانند یک کمربند حامل عمل می‌کنند و همانند یک کانال، برای انتقال گرما، کربن، اکسیژن و دیگر مواد طبیعی به دور کره زمین فعالند اما تحقیقات جدیدی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته نشان می‌دهد که تغییرات اخیر در شرایط آب‌وهوایی باعث کندشدن حرکت یکی از این کمربندهای حامل شده و همین امر نهایتا باعث تغییراتی در آینده شرایط آب و هوایی زمین خواهد شد. Marinov، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ” مشاهده‌های ما نشان می‌دهد که شکل‌گیری این جریان‌های عمقی در نزدیکی قطب جنوب کاهش یافته است.” این امر از آن‌رو نگران کننده است که کاهش این جریان‌ها باعث خواهد شد دریافتی اقیانوس از گرما و دی‌اکسید کربن تولیدی انسان نیز کاهش می‌یابد و آن را به چرخه آب و هوایی باز گرداند.”

southern-ocean-clouds-weather-antarctica-

 محققان متوجه شده‌اند که آب‌های عمقی قطب جنوب که جریان‌هایی عظیم از آب سرد، شور و متراکم در حال شار در 2000 متری زیر سطح اقیانوس‌ها هستند در دهه اخیر با کاهش محسوسی مواجه شده‌اند. نگرانی‌ها از این بابت است که بنابر اعتقاد محققان، این جریان، گرما و کربن را از اتمسفر جدا می‌کند. اقیانوس جنوبی تقریبا 60 درصد از گرمای تولیدی زمین و 40 تا 50 درصد از دی‌اکسید کربن تولیدی را می‌بلعد. باتوجه به تحقیقات صورت گرفته، تغییرات آب و هوایی منجر به ایجاد شرایطی خاص در قطب جنوب شده که نهایتا منجر به افزایش آب شیرین در سطوح گردیده است. آب شیرین میزان شناوری بیشتری در مقایسه با آب شور دارد و نتیجتا نمی‌تواند مانند آب شور در بین لایه‌های اقیانوس غوطه‌ور شود. همین امر باعث خواهد شد تا جریان هوای گرم، به میزان کمتری جابجا شود.

Source: upenn.edu

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.