دانشمندان بالاخره تعداد رایحه قابل شناسایی توسط بینی انسان را اعلام کردند!

برای بیش از یک قرن، محققان اینچنین تصور می‌کردند که بینی انسان تنها می‌تواند 10000 رایحه مختلف را تشخیص دهد، اما اکنون و پس از تحقیقات بیشتر، مشخص گردیده که این عدد، چندین و چند صفر در جلوی خود کم دارد و بینی انسان می‌تواند تا 1000000000000 رایحه متمایز را شناسایی کند.

0

فارنت:  برای بیش از یک قرن، محققان اینچنین تصور می‌کردند که بینی انسان تنها می‌تواند 10 هزار رایحه مختلف را تشخیص دهد، اما اکنون و پس از تحقیقات بیشتر، مشخص گردیده که این عدد، چندین و چند صفر در جلوی خود کم دارد و بینی انسان می‌تواند تا هزار میلیارد رایحه متمایز را شناسایی کند.با این حساب می‌توانید از این به بعد به سگ خود بگویید در این زمینه به خود نبالد!

در مقاله‌ای که در نشریه Science منتشر گردیده، یکی از محققان به همراه تیم تحقیقاتی وی به بازبینی فرضیه قبلی در زمینه ده هزار بو پرداخته و مشخص شد این مقاله که در دهه 1920 منتشر شده، مبنای علمی نداشته است. Vosshall، سرپرست این تیم تحقیقاتی معتقد است همه افراد می‌دانند که عدد ده هزار بوی مختلف اشتباه است.

human-nose

با درنظر داشتن اینکه چشم انسان می‌تواند 10 میلیون رنگ مختلف را با استفاده از سه نوع دریافت‌کننده نور شناسایی کند، در مقام مقایسه بینی انسان 400 نوع مختلف از دریافت‌کننده‌ها را درخود دارد. مطمئنا توانایی‌های ما در این حوزه دست‌کم گرفته شده‌اند. باتوجه به اینکه انجام آزمایشات مختلف بر روی تریلیون‌ها بوی مختلف به زمان فوق‌العاده زیادی نیاز دارد این تیم تحقیقاتی از روش‌های میان‌بر برای نیل به اهداف خود بهره بردند.

آزمایشات آن‌ها با 128 مولکول رایحه از بو‌های مختلف آغاز شد و در خلال آزمایش از 10، 20 یا 30 ترکیب مختلف از رایحه‌ها استفاده شد. پس از آن، این رایحه‌ها به سه دسته (دو دسته یکسان و دیگری متفاوت) تقسیم‌بندی شدند و از آزمایش‌شوندگان خواسته شد تا به شناسایی و تشخیص اینکه کدام بو از دوبوی دیگر متفاوت است اقدام کنند. هر شخص داوطلب شرکت‌کننده، 264 گروه مختلف از رایحه‌ها را بوییده و سپس نتایج مورد تحلیل قرار گرفتند.

علی‌رغم اینکه شما در طول روز با یک تریلیون رایحه مختلف مواجه نخواهید شد اما می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که بینی شما برای هر تغییری که در محیط و رایحه‌های موجود در آن ایجاد شود، آماده است. Vosshall امیدوار است نتیجه تحقیق آن‌ها بتواند این فرضیه که انسان‌ها به خوبی بوها را درک نمی‌کنند را تغییر دهد.

Source: Gizmodo

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.