برنامه کامپیوتری که با بهره‌گیری از DNA، ظاهر شما را شبیه‌سازی می‌کند

به نظر می‌رسد با توجه به روند سریع تکنولوژی، می‌توان انتظار داشت تا با کشف حتی یک تار مو در صحنه جرم، به راحتی بتوان چهره مجرم را بازسازی کرد. محققان توانسته‌اند برنامه کامپیوتری را توسعه دهند که چهره‌ سه‌بعدی خامی را با تحلیل DNA شخص ایجاد کند.

0

فارنت: به نظر می‌رسد با توجه به روند سریع تکنولوژی، می‌توان انتظار داشت تا با کشف حتی یک تار مو در صحنه جرم، به راحتی بتوان چهره مجرم را بازسازی کرد. محققان توانسته‌اند برنامه کامپیوتری را توسعه دهند که چهره‌ سه‌بعدی خامی را با تحلیل DNA  شخص ایجاد کند. استفاده از ژن‌ها در جهت پیش‌بینی رنگ مو و چشم، فرایندی ساده است اما ساختار پیچیده صورت باعث می‌شود تولید چنین ابزاری واقعا ارزشمند شود. Mark Shriver، مسئول تیم تحقیقاتی در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید دست‌یابی به تنوع ژنتیکی از کل فرآیند یادشده سخت‌تر و نفس‌گیرتر است.

nature-facial-morphology

Shriver و همکاران وی تصاویری با رزولوشن الا از چهره‌های 592 شخص از نژادهای مختلف اروپایی و آفریقای غربی که در ایالات متحده و بزریل زندگی می کنند تهیه کردند و از تصاویر آن‌ها برای تهیه مدل‌های سه‌بعدی استفاده کردند. این تیم تحقیقاتی توانستند شبکه‌هایی از 7000 نقطه اطلاعاتی مختلف بر روی تصویر دیجیتالی اشخاص ایجاد کنند و به تبیین تغییرات بر اساس آن بپردازند. این تغییرات می‌تواند از پهن بودن بینی یا بزرگ بودن استخوان گونه تا دیگر تغییرات ظاهری را شامل شود. سپس به مقایسه ژنوم‌ها پرداخته شد تا میزان تاثیر DNA  مشخص شود. برای محدودتر کردن زمینه تحقیقاتی، این تیم تمرکز خود را بر روی ژن‌هایی که در تکامل و توسعه صورت نقش دارند محدود کرد. در آخرین مرحله نیز جنسیت و نژاد فرد در نظر گرفته شد و نهایتا الگوریتم شکل‌بندی صورت ساخته شد. متن کامل این مقاله، امروز در نشریه PLOS Genetics منتشر گردیده است.

Source: Nature.com

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.